IJzers met proppen of op 'blote voeten'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt_

IJzers met proppen of op 'blote voeten'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 20:18

Hallo allemaal,

Mijn paard staat nu zonder ijzers. Binnenkort wil ik gaan starten.
Mijn vraag aan jullie is wie er met ijzers rijden (met proppen) en wie zonder en vooral waarom??????

Alvast bedankt Haha!

Schoentje

Re: IJzers met proppen of op 'blote voeten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:42

Met dressuur zal het wel makkelijk gaan als je je paard op eigen benen houd. Maar met springen op gras zijn hoefijzers met proppen wel aan te raden, zeker als je ook nog een beetje snel wilt rijden in de barrage. Ik zie op grasbodems de paarden zonder ijzers vaak wel schuiven.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:45

Ik rijd zelf zonder ijzers, wel dressuur (Z2) dus daar hoef je geen ijzers voor te hebben.. Het ligt natuurlijk wel een beetje aan het soort paard/pony. Ook heb ik wel eens een B-parcours op gras gesprongen, zonder ijzers, en ik heb er niks van gemerkt.. Dus ik zou als ik jou was het gewoon eerst een aantal keer proberen zonder, en als je merkt dat je paard glijdt, dan zou je ijzers kunnen proberen.. Maar in de B zou dit niet nodig hoeven zijn..

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:50

Zowel met dressuur als springen heb ik altijd met ijzers en met proppen gereden, Waarom?! Ik wil het er niet op wagen dat mijn paard of pony een keer uitglijd en daardoor onzeker gaat worden, en daardoor niet meer wil lopen op een grasbodem. Heb 1 keer geen proppen gedraaid met training op gras, en daardoor is mijn pony onderuitgeschoven kort na een hindernis, waardoor ik eronder kwam en mijn been in het gips had Knipoog. Na die tijd altijd proppen gedraaid en nooit geen problemen meer gehad, ik start dus niet meer zonder proppen . Al is de bodem super, ik draai ze er altijd in, al is het maar voor mijn eigen gevoel Knipoog.

Maar wat Suprice zegt, het is inderdaad paard afhankelijk (of amazone Knipoog ), train anders een keer op gras en kijk hoe je paard loopt. En misschien dat je hoefsmid je iets kan aanraden!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:41

Hier zijn al vele topics over geweest. Gebruik de zoekfunctie maar eens.