Welk ras? (Haflinger, fjord, draver??)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joliene

Welk ras? (Haflinger, fjord, draver??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:20

Hallo,

Ik ben aan het sparen voor een paardje/pony. Maar nu ben ik aan het kijken welke rasse er allemaal in mijn prijsklasse vallen. Maximaal 1800 euro. Bloos

Welke dingen het paardje aan moet voldoen
- Niet jonger dan 3/4 niet ouder dan 9
- Goed doorgereden
- Verkeersmak
- Alleen mee het bos in.
- Gezond
- Niet groter dan 1,56 inverband met stallingkosten

alvast bedankt..

rakni

Re: Welk ras? (Haflinger, fjord, draver??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:22

meid, zoek niet op een ras, maar zoek een pony met de karaktereigenschappen dat jij zoekt. Er zijn allerlei paardjes te koop in die prijsklasse. Ik raad je dus aan niet alleen bepaalde rassen te zoeken. Juist ook kruisingen zullen in de aanschaf goedkoper zijn en niet minder leuk.

Veel plezier met zoeken, zet evt een advertentie paard gezocht op bokt.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:24

Ik ben ook niet specifiek naar een paardje aan het zoeken binnen 1 ras, maar ik vroeg me gewoon af wat je ook ongeveer voor dat geld kon krijgen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:25

Tjah.. ik heb mijn hafje gekocht voor 1600 oid. een andere haf waar ik toen tegen aan liep kosten 2000... maar ja als je niet van hafjes houdt oid. is dat ook geen optie. Ik zou niet echt gaan kijken naar een ras... maar gewoon kijken wat je voor die prijs kunt vinden! met wat jij wilt Knipoog mag ik trouwens vragen waarom jij geen paard wilt dat ouder dan 9 is? die van mij was imo 14 Knipoog

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:27

Is opzich niet zo erg hoor een paard ouder dan 9, maar ik wil graag een wat jonger paardje.

Ik zelf ben dol op haflingers, mn lievelings ras! Bloos Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:27

Ik heb zelf een Haflinger en een kwpner, maar mijn haflinger vind ik echt het fijnste voor de buitenritten etc. Leuke paardjes zijn het!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:36

Ben ook opzoek naar een paardje voor het recreatief rijden..

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:41

Ga wel met met de eerste reactie Lachen
Haflingers staan indd bekend om goede recreative paarden en fjorden net zo, dravers geen idee Lachen

Ovigens moet ik met die van mij echt niet alleen naar buiten gaan Dat komt niet goed Vork

Juist een wat oudere haflinger zou wat betrouwbare zijn buiten denk ik, jongere paarden kijken op veel meer dingen en zijn veel minder gewent.. dus 3/4 jaar zou ik niet snel doen...

Maar voor alsnog is een klik belangrijker dan het ras denk ik Lachen

Succes Hengeloër Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:00

Ik zou ook gaan voor juist een al wat ouder paard vanaf een jaar of 10. Deze dieren kennen meestal al veel en zijn de puberperikelen voorbij. Qua karakter en gedrag zijn ze stabieler als een stoer jong ding van 6.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:29

ik ken anders hele coole 3 jarigen en hele debiele gestresste 15 jarigen dus dat van die leeftijd gaat niet helemaal op Lachen , het hangt helemaal af van het karakter van het paard en zijn ervaringen en niet van zijn leeftijd.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:32

Mijn haflinger is nu 3j en hij is egt super.
Hij kijkt naar niets.
Terwijl mijn vorig paardje van 8 bang was van haar eigen schaduw en er was niets mee aan te vangen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:51

Ik denk dat de haflinger heel geschikt is voor buiten wij hebben er ook een die is nu net 5 is van me zus.
Maar hou je er rekening mee dat ze snel dik worden die van ons is bevange omdat me zus dus ook alleen buiten wou rijden eens in de zoveel tijd dus beestje is mega dik en staat nu in een klein hokje opgesloten heel de dag.

Misschien is een haflinger gekruist met een paard wat niet zoveel aanleg heeft voor dik worden wel iets? Je ziet ook veel haflingers gekruist me Quarters leuke dingen om te zien en worden denk ik net iets minder snel dik.

Veel succes met zoeken en ik zou gewoon kijken wat je tegen komt en je bevalt. Ik wou altijd een fjord en heb nu een Andalusier staan ben toch heel blij dat ik haar heb en geen fjord.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:24

Nou als heb voor jou recreatief is en je haflinger je lievelingsras is. Zou ik niet te lang nadenken! een haflinger valt dus wel te vinden voor die prijs. Ook een goede haflinger hoor.. de mijne bijv Knipoog Nu hebben ze 1 groot nadeel, die blonde staart/manen .... dat beest van mij heeft haar staart gewoon regelmatig bruin of zelfs zwart Tong uitsteken ipv blond dus

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:06

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen met coole 3-jarigen en geflipte angstige 12 jarigen. Maar wat ik bedoelde is dat over het algemeen oudere paarden wat rustiger zijn.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 16:50

Het is bij de meeste paarden maar net wat de gek er voor geeft en daarbij moet ik ook even zeggen dat je het juiste paard tegen moet komen; soms zoek je maanden en wil bijna iedereen er de hoofdprijs voor hebben en soms vind je al snel een hele leuke pony waar het goed mee klikt. Gewoon rustig je tijd nemen!

Ik kan je wel zeggen dat je voor 1800 een leuke pony kan kopen, een (goede) fjord is meestal helemaal niet duur maar die klik moet er dan ook net zijn. Mijn pony bijv, was helemaal niet zo duur (ik vond het een redelijke prijs want er zat echt niks bij) en het is echt een hele leuke pony, een schat in de omgang en met rijden dus wat dat betreft heb ik het wel getroffen. Succes met het vinden van een leuke pony!

mylsnuffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 17:10

rakni schreef:
meid, zoek niet op een ras, maar zoek een pony met de karaktereigenschappen dat jij zoekt. Er zijn allerlei paardjes te koop in die prijsklasse. Ik raad je dus aan niet alleen bepaalde rassen te zoeken. Juist ook kruisingen zullen in de aanschaf goedkoper zijn en niet minder leuk.

Veel plezier met zoeken, zet evt een advertentie paard gezocht op bokt.

ja dat is meestal beter

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:01

joliene schreef:
Is opzich niet zo erg hoor een paard ouder dan 9, maar ik wil graag een wat jonger paardje.

Nou dan lijkt me duidelijk waar je voor moet gaan.
Voor die 1800 euro kun je echt wel een leuke doorgereden haflinger kopen en met een beetje mazzel houd je nog geld over ook.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:10

ik zou een beetje op bokt speuren als ik jou was.
maar het hangt er ook van af welk type jij bent want het kan zijn dat een haflinger niet bij je past.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:32

Munnie schreef:
Ik denk dat de haflinger heel geschikt is voor buiten wij hebben er ook een die is nu net 5 is van me zus.
Maar hou je er rekening mee dat ze snel dik worden die van ons is bevange omdat me zus dus ook alleen buiten wou rijden eens in de zoveel tijd dus beestje is mega dik en staat nu in een klein hokje opgesloten heel de dag.

Misschien is een haflinger gekruist met een paard wat niet zoveel aanleg heeft voor dik worden wel iets? Je ziet ook veel haflingers gekruist me Quarters leuke dingen om te zien en worden denk ik net iets minder snel dik.

Veel succes met zoeken en ik zou gewoon kijken wat je tegen komt en je bevalt. Ik wou altijd een fjord en heb nu een Andalusier staan ben toch heel blij dat ik haar heb en geen fjord.

Dus je zou geen haflinger kunnen nemen omdat ze sneller dik worden dan andere paarden? Nou sorry hoor, maar dat is echt kwats! Dat ligt helemaal aan jezelf, ofja in jou geval aan je zus zoals jij het zegt. Je moet er gewoon opletten dat ze niet teveel eten krijgen, en genoeg beweging hebben. Dus tis je zus der eigen schuld.. Maar ik vind niet dat je dan meteen moet gaan zeggen; zou geen haflinger doen, die worden snel dik. En dit verschilt trouwens ook per haflinger. Ik heb zelf ook een haflinger, die krijgt gewoon niet zoveel eten en hij word echt niet dik zolang ik het maar in de gaten hou.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:37

joliene schreef:

Nou.. dan zou ik zeggen koop een haflinger! Toen ik opzoek ging naar een eigen paard was ik niet zozeer opzoek naar een bepaald ras. Ik wist wel hoe een haflinger was, want ik had altijd op een haflinger gereden op de manege waar ik reed. Toen ik de kans had om een haflinger te kopen was ik nog niet zo geinteresseert.. maar toen ik hem zag! Ik wist meteen dat hij het werd en ik ben ook echt blij met hem. Dus, als jij een haflinger leuk vind zou ik er gewoon naar opzoek gaan. Veel succes

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:29

gewoon gaan zoeken naar een paardje wat bij jou past, en daarna pas naar het ras kijken. Maar een haflinger kan prima voor recreatief rijden Ja veel succes met een keuze maken!

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:50

Je kan ook een beetje rond bellen enzo. en vragen hoe duur de paarden daar zijn. Haha!
Je moet namelijk niet naar het ras kijken maar naar een karakter die bij jou past! Knipoog
Je snapt natuurlijk dat je miss juist geen fjord wil of juist geen KWPN , want daar zit wel een groot verschil in!
Maar als ik jou was zou ik eerst gaan kijken naar paarden rond jou prijsklasse en dan kijken of ie bij je past. als dat niet het geval is, gewoon verder zoeken! Knipoog