Dekkende ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:09

Van de week kreeg ik een berichtje dat de ruin op de merrie was geprongen. Mevrouw is nogal hengstig (de laatste tijd behoorlijk veel ) Eerst keek hij er niet echt maar maar nu is hij er van de week dus opgesprongen. En volgens mij is de kans groot dat hij t nog een keer gedaan heeft. Want ze is nog hensgtig en ze lopen samen.
Hij is 17-4 gecastereerd. En loopt er sinds 2 weken weer bij.

Is het nou verstandig om ze toch uit elkaar te halen ? Of gewoon laten lopen.
Heb t hem zelf niet zien doen.Terwijl ze als ik er ben uitgebreid voor de 2 mannen gaat staan plassen Clown

( Het is trouwens haar eigen zoon die er op klimt)

Abrahams

Re: Dekkende ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:13

Ik zou, als het om mijn paard zou gaan, ze wel uit elkaar halen. Alleen al om blessures te voorkomen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:14

oei ik zou als ik jou was de merrie toch maar zodra het kan laten scannen
hengsten kunnen nadat ze gecastreerd zijn ong nog 6 weken vruchtbaar blijven
en ze toch maar weer uitelkaar halen

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:15

ik heb ook zo'n geval thuis. zodra de merrie hengstig is gaat de merrie apart voor een paar dagen. Hij blijft haar namelijk de hele dag lastig vallen.
Voor de merrie is het erg vermoeiend en je gaat blessures tegen.
Dit paard is nu 8 jaar en op 1,5 jarige leeftijd gecastreerd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:34

mmm, een krappe maand is ook wel iets kort
wij houden altijd minimaal 6 weken apart van de merries aan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:10

zydeco schreef:
oei ik zou als ik jou was de merrie toch maar zodra het kan laten scannen
hengsten kunnen nadat ze gecastreerd zijn ong nog 6 weken vruchtbaar blijven
en ze toch maar weer uitelkaar halen

Gel*l. Een hengst is na vier weken al niet meer vruchtbaar. Punt is dat de hormonen er langer over doen en dus de je-weet-wel hengst nog wel denkt dat ie wat kan en moet.
Gezien het feit nogal wat mensen te preuts zijn om toe te geven dat het gewoon de natuur is en dat als het risico's zou geven, de natuur wel iets anders zou hebben bedacht.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:13

Persoonlijk zou ik het risico niet lopen. Er is ooit een ruin op mijn merrie gesprongen en daar hebben we best nog even last van gehad. Behoorlijke kneuzingen (voornamelijk bij de ribben), bijt/hoefplekken, spierpijn, beurse plekken.. en ze is een paar dagen in een soort shock geweest. Stond maar in een hoekje.

Gelukkig is alles goed gekomen, maar ik pas wel 10x beter op!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:13

Nou 17 april - 21 mei .... das ook maar krap een paar dagen langer dan een maandje.
Ik zou hem even rust tussen de oren geven nog en je merrie even contactloos met haar zoon Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 22:17

Ik hoop t maar iig dat ie niet meer vruchtbaar is Haha! Van de week is hij er nog 2 x opgeklommen. Maar hij sprong vanaf de zijkant Clown en 1 keer van achter zonder dat ie er wat uit had hangen Nagelbijten / Gniffelen
Maar hij heeft dus al welis een merrie gedekt.
Zijn vader toen ook gecastereerd en die liep met 6 weken ook al weer bij de merrie.

Zelf heeft ze er weinig last van denk ik. Want ze drong dr eigen behoorlijk op bij de mannen Nagelbijten / Gniffelen

Ze is al wat minder hengstig en heb ze vandaag ook nix meer zien doen. En ze staat niet zo te plassen en te gillen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 06:25

Mijn ruin doet het ook als er hengstige merries bij hem in de wei staan. We hebben nooit problemen gehad, terwijl hij toch echt met alles erop en eraan dekt. We laten het gewoon z'n beloop.

In jou geval zou ik echter de ruin nog een paar weekjes bij de merrie weghalen. Het zekere voor het onzekere nemen aangezien hij een maand geleden gecastreerd is.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:44

Maar deze "ruin" liep dus al met 2 weken bij de merrie. Tja, dat is vragen om moeilijkheden lijkt me.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:49

Voor zover ik weet is een hengst als hij gecastreerd is 6 weken na de tijd nog vruchtbaar. Ik heb net mijn eigen hengst ook laten castreren en de DA zei mij dat hij nog 6 weken vruchtbaar zou kunnen zijn. Verder zou ik de hengst er gewoon even weer bij weg halen. Als het wat verder in de tijd is zou ik hem er gewoon bij laten. Ik heb ook een merrie die altijd heel willig is en daar zitten ook regelmatig ruinen op, en ach ja zo lang ze het zelf lekker vind en het toe laat. Ze hebben er allebei plezier in, en als de merrie niet meer hengstig is dan proberen die ruintjes het ook niet eens.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:49

Ik weet wel dta ze er blessures(oa kneuzingen enzo) aan kan overhouden. Zelf zou ik ze gewoon even apart zetten als die mogelijkheid er is tot ze niet meer hengstig is. Ik ken ook merries die spontaan hengstig worden als ze een ruin zien en dat gewoon een paar maanden blijven. Mijn ruintje springt er alleen op als er aangedrongen word. en dan heeft hij ook nog voorkeurenxD!:)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 19:56

Ze is niet meer echt hengstig, Maar zodra ze even van elkaar zijn weggeweest of andere paarden ziet (ruinen) dan gaat ze ook lopen hinniken en gillen naar ze Nagelbijten / Gniffelen en als het even uitkomt draait ze nog dr kont ernaar toe en wil gaan plassen.
Hij is er verder niet meer opgesprongen oid