Hulp met grondwerk - heel sterk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RZDLover

Hulp met grondwerk - heel sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:55

Sinds kort (nu twee dagen) is mijn driejarige terug op stal. Hij is een aantal weken geleden gecastereerd en een beetje te dik.
Hij heeft drie jaar in de opfok gelopen en is regelmatig in de hand geweest, maar niet gericht opgevoed ofzo. Ik heb best wat ervaring, maar stuit nu toch op een probleem en misschien dat ik het met tips van jullie op kan lossen Lachen

Het zit namelijk zo;
Het is allemaal onwennig voor hem op zijn nieuwe stal en hij is nog niet zo goed van vertrouwen. Dit komt uiteraard met de tijd, maar nou zit het zo dat hij dus over me heen walst (letterlijk walsen, want hij loopt voor me langs en drukt me dan plat). Het is niet zozeer dat hij me meesleurt aan het halster, maar als hij dus bang is voor iets of ik wil hem achterwaarts laten lopen, dan dendert hij naar voren en draait zich voor me langs. Ik heb ervaring met moeilijke paarden aan de hand, maar ik weet niet zo goed wat ik aan moet als hij me zo wegduwt, dan kan ik namelijk niks meer.

Het is best een zwaar gebouwd paard en nu dus drie jaar. Kent voor de rest niks. Ik laat hem zo veel mogelijk in zijn waarde, zet hem buiten met andere paarden en probeer een vertrouwensband op te bouwen door regelmatig de paddock in te lopen en te wachten tot hij uitzichzelf naar me toe komt. Als hij het toelaat borstel ik hem en dat gaat heel goed. Het ligt voor een groot deel ook aan het vertrouwen dat hij mist (althans dat denk ik) en dat hij gewoon erg huiverig is voor nieuwe dingen. Ik doe erg rustig aan met hem en hij is voor de rest echt braaf en lief, maar als hij van streek raakt dan begint hij te draaien en dus duwen, waardoor ik het gevoel heb dat ik de controle kwijt ben.

Is dit iets dat met de tijd zichzelf oplost, een dominantie probleem of angst?
Ik zelf denk dat het een dominantie/vertrouwen probleem is (paard ís wel dominant naar andere paarden en is altijd één van de leiders geweest in de hengstengroep. Ook is hij heel eigengereid en eigenlijk alleen wantrouwig naar mensen toe). Hoe kan ik hem op een goede manier duidelijk maken dat ik de 'leider' ben en niks kwaads in de zin heb?

Alvast bedankt voor het lezen Knipoog

Alicia2u

Re: Hulp met grondwerk - heel sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:15

Je kunt zien of het dominantie of angst is aan de volgende dingen:
een dominant paard zal je naar alle waarschijnlijkheid aankijken, de oren plat leggen en een 'waarschuwing' geven (in de vorm van een boze blik, zwiep met de staart etc. wat dominante paarden ook in de wei naar kuddegenoten doen), alvorens je omver te lopen.
Een angstig of onzeker paard heeft strakke of onrustige oren, grote ogen, draagt het hoofd hoog en zal meestal naar buiten kijken met de ribben en/of schouder naar je toe gedrukt.
Paarden zijn zelden het een of het ander; het hangt van de situatie af. Daarom moet je dus eerst kijken wat de oorzaak is: dominantie of angst, en dan pas naar behoren handelen.

In geen geval moet je dit gevaarlijk gedrag accepteren en maar voort laten duren. Je breekt nog eens een voet of erger! Ga eens grondwerken met je paard (parelli, roberts, voest etc.), want zowel het angstige als het dominante paard ziet in jou op het moment geen leider.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:22

Ik zou met dit paard schriktraining gaan doen, obstakeltraining, zodat hij meer vertrouwen in zichzelf en in jou krijgt. Werk ook aan je eigen uitstraling, straal uit dat je een leider bent, weet wat je vraagt, twijfel niet, want dan heeft je paard geen reden om jou te volgen.

Als je twijfelt of je goed bezig bent, zoek dan professionele hulp, al is het maar voor één keer, iemand die er buiten staat en je aanwijzingen kan geven.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:03

Alicia2u schreef:
Je kunt zien of het dominantie of angst is aan de volgende dingen:

Een angstig of onzeker paard heeft strakke of onrustige oren, grote ogen, draagt het hoofd hoog en zal meestal naar buiten kijken met de ribben en/of schouder naar je toe gedrukt.
Paarden zijn zelden het een of het ander; het hangt van de situatie af. Daarom moet je dus eerst kijken wat de oorzaak is: dominantie of angst, en dan pas naar behoren handelen.

dit is zeker op hem van toepassing en zoals jij het nu omschrijft is hij niet dominant naar mij toe, want hij doet zijn oren niet in zijn nek en 'waarschuwt' me niet. Het is meer dat hij weg wil komen en mij gewoon niet meer ziet staan.

Beide heel erg bedankt, ik kan hier echt wat mee!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:55

Als hij weg wilt komen en jou dus niet meer ziet staan is het angst/onzekerheid/zich niet veilig voelen, en dus, jou niet als leider zien.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:55

Ik krijg nu hulp van een professioneel iemand en heb vandaag grondwerk oefeningen gedaan. Dit ging al veel beter en hij begint nu iets meer vertrouwen in mij te krijgen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 07:45

Super!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:17

Je moet ook niet vergeten dat je paard is gecastreerd, naar een andere stal is verhuisd, en dat allemaal binnen een korte tijd. Dat is heel wat voor zo'n jong paard hoor. Probeer het paard wel goed op z'n plaatst te zetten, laat merken dat jij de baas bent. Maar doe dit niet te hardhandig, denk dat dit (op dit moment) alleen averechts werkt. Geef 'm de tijd om alles te verwerken.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 11:35

Uiteraard Lachen
Ik kon goed aan hem merken dat hij helemaal ondersteboven was in het begin. Nu staat hij inmiddels 24/7 op de wei in een leuke kleine groep met jonge ruinen. Dit doet hem erg goed. Ik ben zoiezo niet iemand die hardhandig te werk gaat (ik ben eerder te soft).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:29

Een goede tip vind ik altijd: maak je niet druk. Paard is al druk genoeg voor 2 in zo'n situatie Haha!

Ik heb graag een lang leidtouw dat ik voor me uit in verticalke cirkels zwaai als het paard vooruit wil springen. Komt hij echt voor bij je schouder zet je hem rustig maar beslist een paar stappen achteruit en laat je hem indien nodig zelfs even stilstaan.

Werk tijdens het leiden vooral aan het van je wegdraaien, dit kun je het makkelijkste wanneer het paard niet naast je maar eerder schuin achter je loopt.

Er zijn veel manieren om deze oefeningen te beginnen, maar daar krijg je vast hulp mee nu Ja Succes!

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:45

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn paard. Die heb ik ook nog maar een paar weken en in het begin walste ze over me heen en sleurde me overal mee naartoe. Nu is dat al veel minder en kan ik haar beter aan. Ik ben met Parelli begonnen wat volgens mij wel heeft geholpen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:58

RZDLover schreef:
hij het toelaat borstel ik hem en dat gaat heel goed.

Is het geen idee om hem eerst in zijn stal te borstelen? Dat is immers zijn veilige plekje, mogelijk dat hij zich dan wat makkelijker laat verzorgen (of lees ik bovenstaande quote een beetje te dramatisch?)

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:01

Het gaat inmiddels super goed met mijn paard. Zo goed zelfs dat ik al op hem kan hangen en hij mij overal volgt.
Duwen en trekken doet hij niet meer en onze band is veel sterker geworden.
@Heino: ook het borstelen gaat nu super, incl hoeven uitkrabben etc. Wel een goed idee trouwens.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de adviezen en tips Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:03

Dat is nog eens goed nieuws, ga zo door Haha! Haha!