welke prijs voor een 8 jarige onbeleerde merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

welke prijs voor een 8 jarige onbeleerde merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:38

ik ben erg benieuwd welke prijsklasse jullie zouden geven voor
een 8 jarige merrie kwpn prok.
v :Quick star
mv : notaris

de merrie is 1,65 groot donkerbruin met achter 2 witte sokjes. Helaas heb ik geen foto.

EllyC

Re: welke prijs voor een 8 jarige onbeleerde merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:49

Weet je zeker dat ze onbeleerd is. Soms verkopen ze ze ook wel eens als onbeleerd omdat het inrijden niet lukte.
Daarnaast moet je bedenken dat op zo'n late leeftijd inrijden extra moeilijk is. Het paard is lichamelijk en psychisch al veel sterker en gehaaider dan een 3 of 4 jarige.
Vraak haar in ieder geval als het even kan 2 maanden op proef. Dan kun je kijken of hoe ze het inrijden oppakt.

De prijs, tja wat de gek ervoor geeft.
Heeft ze predikaatrijk papier? ofwel heeft ze meerwaarde als fokmerrie?
Zonder foto kan ik niks zeggen over correctheid bouw.
Maar in ieder geval minder dan een zelfde paard op de leeftijd van 3 of 4 jaar.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 19:52

Ja de merrie hebben ze nooit wat mee gedaan omdat ze peur alleen voor de fok gebruikt is. Ze heeft in ieder geval wel prok dus vrij van ocd en dergelijk
De vraagprijs die hun er door voor vragen is 8000,-
nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:27

Ik vind het een hele hoop geld voor een merrie die alleen voor de fok gebruikt is . Kijk , als jij ook het fokken als doel voor ogen hebt en ze heeft de juiste afstammeling , bouw etc , dan kan je het nog overwegen .
Wil je haar kopen als rijpaard , dan vind ik het VEEL te VEEL geld! Maar ik kan niet in jouw portomonnee kijken Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:33

Soraya92 schreef:
Ik vind het een hele hoop geld voor een merrie die alleen voor de fok gebruikt is . Kijk , als jij ook het fokken als doel voor ogen hebt en ze heeft de juiste afstammeling , bouw etc , dan kan je het nog overwegen .
Wil je haar kopen als rijpaard , dan vind ik het VEEL te VEEL geld! Maar ik kan niet in jouw portomonnee kijken Knipoog

Dit is precies wat ik ook wilde zeggen.
Een goede fokmerrie kost geld en is dit bedrag misschien ook best wel waard. Maar wat ze onder het zadel gaat presteren is maar afwachten, en als rijden jouw doel is, dan kun je voor hetzelfde bedrag ook een netjes gereden ervaren paard kopen.
Of het veel geld is, daar durf ik geen oordeel over te vellen, maar ik zou er wel goed over nadenken of je dit ervoor over hebt...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:37

Ik kreeg toevallig eergisteren een merrie aangeboden, super papieren, springen gefokt.. en is als fokmerrie gebruikt op een vrij bekende springstal.
Paard zou 7 jaar zijn, en ik zou dr voor een leuk bedrag kunnen kopen omdat ze nog niks kan...

Springpaard op een springstal alleen gebruikt voor de fok, en voor een leuk bedrag weg mogen??? Ik had zwaar mijn twijfels en heb het ook niet gedaan.

Maar dan praat ik wel over een hele andere prijsklasse als hierboven genoemd..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 19-05-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 20:59

als je haar alleen als rijpaard wilt hebben vind ik het ook erg veel geld!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:07

Pliensdream schreef:
Ja de merrie hebben ze nooit wat mee gedaan omdat ze peur alleen voor de fok gebruikt is. Ze heeft in ieder geval wel prok dus vrij van ocd en dergelijk
De vraagprijs die hun er door voor vragen is 8000,-
nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden

Maar heb je dit ook van dichtbij meegemaakt, anders is dit nl. het excuus dat ze gebruiken dat ze zgn. nog groen is.
Ik vind het veel te veel geld. Als het een goede merrie is max. 4000,00 maar ik zou haar niet willen hebben.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:12

Ik heb ook een keer het risico genomen om een 8 jarig groen paard te kopen.
Dat was een stermerrie, maar dat bedrag was een behoorlijk stukje lager en als het dan niet zou lukken zou ik haar nog voor een mooi bedrag voor de fok kunnen verkopen.
Maar dit ging om 4000 euro en zadelmak gemaakt op haar 3de alleen daarna niks mee gedaan tot haar 8ste.

Bij mij heeft het goed uitgepakt, maar het risico was ook iets minder groot.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:01

-> TAO

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:06

8000 € voor een onbeleerd paard is idd veel geld. Maar voor een merrie valt dit nog wel mee, als ze goed fokt kan je daar wel iets moois uit halen.
Wel spijtig dat ze niet ingereden is. Ik zou het er allesinds niet voor betalen.
Ik ken zelfs een 3 jarige ruin (niks mee gedaan) die 7000€ moet kosten. Gestoord

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:26

8000,oo
als de merrie een goede fokmerrie is die daadwerkelijk iets toevoegt , dan zou ik er nog wel over nadenken

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 23:57

Vind het een hoop geld, mocht je er mee willen rijden is het inderdaad een gok, maar als het een topbeweger is en heel bijzonder tja.... hangt toch altijd af van het paard........is wat de gek ervoor geeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 04:10

Als ze een bewezen , en dus goede fokmerrie is, met predikaten, ster en liefst ook keur. dan is ze dat geld wellicht waard.
Is ze alleen prok ... en verder geen ster of keur.. dan is ze het zeker niet waard.
Ze word al aan de oude kant voor de keuring, dus als z egeen predikaten heeft koop je een fokmerrie zonder fokwaarde.
Merriepredikaten worden , terecht, erg belangrijk gevonden in de fokkerij.

Wil je haar voor de sport kopen, dan zou ik hard weghollen, paarden die op die leeftijd worden ingereden blijven vaak lang `dommig´ en voor je in de wedstrijden zit is ze 9 a 10 ..
Voor dat geld heb je een zeer goed paard dat al wel netjes is aangereden Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:29

Wij kunnen van achter ons beeldscherm niet zien hoeveel kwaliteit deze merrie heeft. De prijs die ze vragen zal ook voor een gedeelte gebaseerd zijn op de nakomelingen die ze heeft.
Prok wil overigens niet zeggen dat ze vrij is van ocd maar alleen dat ze vrij is van ocd op de geprokte gewrichten.

Ik heb zelf 2x een ouder paard ingereden en de eerste was 8 en liep op z'n 9e in het Z en de tweede was 11 en zelfs na iets meer dan een half jaar in het Z dus mijn ervaring is juist dat ze op latere leeftijd heel erg snel vooruit gaan omdat ze er fysiek en mentaal al klaar voor zijn.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:36

Myrano schreef:
Ik ken zelfs een 3 jarige ruin (niks mee gedaan) die 7000€ moet kosten. Gestoord

Ik ken genoeg drie-jarige die nog heel wat meer moeten kosten.
Is helemaal niks raars aan, ligt er maar net aan welke kwaliteit je zoekt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:27

Ik zou er de slachtprijs nog niet voor geven, maar dat is persoonlijk Haha!
als het een bewezen goede fokmerrie is, dan kun je het overwegen. Voor rijpaard zou ik er nog geen 2000 voor geven, ongeacht de papieren. Je kunt je namelijk sterk afvragen waarom het paard nooit is ingereden. Een goede merrie die ook gereden is, is altijd meer waard dan wanneer het dier niks anders kan dan veulentjes poepen (zwart-wit gesteld)

_ulivi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:39

Ik vind het ook een flink bedrag, nou kunnen wij natuurlijk ook niet zien hoe ze gebouwd is en weten we ook niet hoe haar nakomelingen zijn. Maar een merrie die nog niet ingereden is op haar 8e is wel een risico, ik ben met mijn merrie begonnen toen ze 6 was en bij mij heeft het echt in mijn nadeel gewerkt dat ze mentaal en fysiek al zo sterk was. Nou hoeft dit natuurlijk niet zo te zijn maar ik zou iig oppassen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 10:44

Ik sluit me aan bij de meerderheid hier.

- als ze echt goed is als fokmerrie (zeer predikaatrijke afstamming) en zlf ook predikaat, correcte bouw en bewezen afstammelingen, dan kan je erover nadenken. Als ze niet alle 3 die dingen heeft is ze van-zijn-leven geen 8000 euro waard...

- als je haar als rijpaard wil, dan is het inderdaad om te ROFL die prijs. Veeg dan de lachtranen uit je ogen, bedank de verkoper voor de goeie mop en zoek een ander paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:02

Waarom willen ze dat paard verkopen? Zijn de nakomelingen niet goed genoeg? In dat geval is ze echt geen 8000 euri's waard, afstamming of geen afstamming. Het zal ook een reden hebben dat ze niet is ingereden en gezien één naam die je geeft in de afstamming vraag ik me af of je dat alsnog voor elkaar gaat krijgen. Wil je dit paard zelf gaan inrijden, heb je serieus veel kennis en kunde nodig, ik zou er absoluut voor bedanken (ben ook geen topruiter Knipoog ). Dit is niet voor gevorderden, maar voor zeer ver gevorderden....
Eerlijk gezegd zou ik hier geen tijd aan besteden, maar gewoon verder kijken naar een leuk, al ingereden paard, die zijn voor die prijs ook best te vinden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:11

Citaat:
Het zal ook een reden hebben dat ze niet is ingereden en gezien één naam die je geeft in de afstamming vraag ik me af of je dat alsnog voor elkaar gaat krijgen.

Wat bedoel je?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:14

Notaris geeft geen gemakkelijke nakomelingen. Het kan sommige mensen misschien liggen, maar ik bedank voor ieder paard met die naam in de papieren.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:17

En zo leer ik weer wat bij... Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:18

Wat ook een voordeel is, is dat ze er niet vroeg mee zijn begonnen. De merrie is dus netjes uitgegroeit. Zo'n prijs wordt vaak ook betaald voor een 3 jarig paard... én als ze ingereden is, zou ze misschien nog meer op kunnen brengen...
prijs ligt imo toch aan de kwaliteit van het paard.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:22

superwoman schreef:
Wat ook een voordeel is, is dat ze er niet vroeg mee zijn begonnen. De merrie is dus netjes uitgegroeit. Zo'n prijs wordt vaak ook betaald voor een 3 jarig paard... én als ze ingereden is, zou ze misschien nog meer op kunnen brengen...
prijs ligt imo toch aan de kwaliteit van het paard.

Een 3-jarige met uitzonderlijke kwaliteiten zou wel eens zo'n prijs kunnen opbrengen, maar gemiddeld gaan ze toch echt voor minder hoor!
Oudere paarden zijn dan duurder omdat ze hoger opgeleid zijn. Maar deze kan helemaal niks dat die meerprijs rechtvaardigt.

En WAAROM is dat paard niet beleerd?
- niet gezond als jonge en dan maar het land in en fokken in de hoop dat het nog geneest
- totaal onhandelbaar en dan maar teruggezet

Zijn volgens mij de enige mogelijke verklaringen.
Een jong paard niet beleren is op financieel gebied zo'n slechte actie dat ik me niet kan voorstellen dat ze het expres gedaan hebben.