pony kan niet alleen met poetsen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariekie

pony kan niet alleen met poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:25

Sinds november ben ik verhuisd met mijn pony naar een prive stalletje.
Ze staan daar met z'n tweeen.
In de winter ging alles nog goed, ze kon prima alleen staan als de ander weg ging.
Ze konden wel met elkaar overweg maar toch ook niet (merries)

Nu staan ze op de wei in een koppel van 4.
Ze zijn opeens één pot nat geworden die twee.

Probleem is nu dat als ik mijn pony eruit haal om te poetsen en te gaan rijden ze helemaal doordraaid...
Bij het hek begint ze al luid te hinneken en op stal gaat dat door.
Daarnaast gaat ze om de haverklap staan poepen en soms plassen.
Verder staaat ze geen moment stil en bij alles wat ze hoort of langs komt gaat ze tekeer.
Het vervelende is dat haar vriendin aan de overkant in de wei vrolijk antwoord geeft Clown
Verder zet ze geen stap vooruit als ik ga rijden en blijft staan bij het hek van de wei.
Zelfs al ben ik aan het rijden gaat ze door met hinneken. Dromen

Soms gaan ze de andere pony halen omdat ze dan rustig is..
Maar tja dan word ze beloond voor haar gedrag dus dat is ook niet de bedoeling Bloos

Andersom gaat het precies hetzelvde.
Verschil is dat de andere pony niet gaat hinnenken maar zeer onrustig word...

Iemand enig idee wat ik hiermee kan?? Of hopen dat het vanzelf minder word...

Alicia2u

Re: pony kan niet alleen met poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:29

Het lijkt erop dat je pony zich niet veilig meer voelt alleen. Waarschijnlijk is het bijzijn van de 'kudde' haar een veilig gevoel gaan bezorgen, waarschijnlijk is er een goed leidpaard aanwezig (dominante merrie of ruin?).
Daarbij komt dan dat je pony jou niet als leider ziet, anders voelde ze zich bij jou ook wel veilig. Ga dus eens wat grondwerken met beide dieren, dit kan gewoon in de wei, bij de andere paarden, waar ze zich veileig voelen. Daarna kun je het langzaam uitbouwen.
Mijn paard was ook altijd de aandacht kwijt als hij alleen was en hinnikte de hele boel bij elkaar, zonder te kijken waar hij liep. Dit zorgde geregeld voor gevaarlijke situaties. Ik heb toen, elke keer als hij hinnikte, gevraagd om een paar passen achterwaarts. Het paard kan niet achterwaarts gaan zonder na te denken en op te letten (op jou!) waar hij zijn voeten neerzet. Na een keer of 3 had hij het door en nu hinnikt hij niet meer onder het zadel. Dit was natuurlijk in combinatie met grondwerk en nadat hij mij als leider beschouwde.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:49

Vraag me af of mijn pony zich veilig voelt op de wei.
Er staat één dominante merrie in het koppel die voordurend achter mijn pony aanjaagd.
Ze heeft hierdoor al enige val partijen gemaakt Boos!

Verder hoor ik dat het koppel s'morgens een tukje ligt te doen behalve die van mij.
Die staat er een eind achter vandaan.
Als ik haar op stal zet ligt ze s'nachts wel.
Bij de andere twee paarden komt ze overdag niet in de buurt, ze staat continue naast haar vriendinnetje.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:22

hoelang staan ze al met z'n vieren in de wei?
het kan ook een kwestie van wennen zijn. Voordat de rangorde ed bepaald is, gaat er wel wat tijd overheen. Het kan voor je paard best spannend zijn om de kudde te verlaten, wie weet of ze hem accepteren als hij terug komt..

Ik ben ook enige tijd geleden van stalling veranderd. In het begin werd mijn paard ook helemaal onrustig als hij uit de kudde gehaald werd. Nu hij duidelijk zijn plek in de kudde gevonden heeft is het geen enkel probleem meer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:25

mariekie schreef:
Vraag me af of mijn pony zich veilig voelt op de wei.
Er staat één dominante merrie in het koppel die voordurend achter mijn pony aanjaagd.
Ze heeft hierdoor al enige val partijen gemaakt Boos!

Verder hoor ik dat het koppel s'morgens een tukje ligt te doen behalve die van mij.
Die staat er een eind achter vandaan.
Als ik haar op stal zet ligt ze s'nachts wel.
Bij de andere twee paarden komt ze overdag niet in de buurt, ze staat continue naast haar vriendinnetje.

Dan lijkt het me dat de twee ponies elkaar een beetje steunen en dat die steun voor beiden wegvalt op het moment dat jij er met een weggaat; allebei de ponies in de stress dus. Ik blijf verder bij mijn eerdere verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:28

Mee eens met de posters voor me. Als jij de leider bent verlangt ze niet meer zo naar de veiligheid van haar vriendjes. Als ze wat meer gewend is zal het ook wel minder worden. Niet toegeven en stug doorzetten. MIsschien helpt het ook om werk te doen waarbij ze zich echt daarop moet concentreren (moeilijkere oefeningen, een sprongetje)