Paard heeft 2 bulten met teken erop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Udella

Paard heeft 2 bulten met teken erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:15

Hoi

Vandaag kwam ik op de wei, en ik vond onder de buik van mijn paard achter zijn been (oksel) 2 grote bulten.. Het leek wel een tumor! Toen ik beter keek zag ik dat op iedere bult in het midden een beestje zat, en dat was dus een teek. Met een tekentang heb ik ze eruit gehaald en daarna kwam er maar een beetje bloed uit de bulten. De bulten voelen erg hard aan, en als je eraan zit heeft het paard er zichtbaar last van.

Gaat dit zelf op den duur weg of moet ik de DA bellen en wat zou die eraan uknnen doen? En heeft iemand dit ook weleens meegemaakt?

marlies85

Re: Paard heeft 2 bulten met teken erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:18

Heb je na het verwijderen de plekjes ontsmet?Je kunt het beste even je DA raadplegen, want die bulten horen er na een tekenbeet niet echt bij volgens mij

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:18

onze hond heeft meestal ook een bultje ,, als je hem eruit haalt bloed het blijna altijd want het beestjj zit wel ingegraven.
eehm dat bloeden maakt niet uit maar ik weet niet wat je met die bulten aan moet :| (hoe heb je de teken eruit gehaald?)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:19

na het verwijderen van de teek kan je het even ontsmetten en eventueel koelen en wat stappen. mijn pony heeft dit vorig jaar ook gehad maar is in 2 dagen helemaal weggetrokken

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:20

Vorige week had mijn paard precies zo'n bult, ook aan de binnenkant (lies) van haar achterbeen.
Daar zat dus ook een teek op. Ik heb haar dagelijks met betadineshampoo gewassen en gekoeld.
Nu 1 week later is er niets meer van te zien.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:21

Runn_love_ schreef:
onze hond heeft meestal ook een bultje ,, als je hem eruit haalt bloed het blijna altijd want het beestjj zit wel ingegraven.
eehm dat bloeden maakt niet uit maar ik weet niet wat je met die bulten aan moet :| (hoe heb je de teken eruit gehaald?)

Met een tekentang..

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:21

ikke20 schreef:
na het verwijderen van de teek kan je het even ontsmetten en eventueel koelen en wat stappen. mijn pony heeft dit vorig jaar ook gehad maar is in 2 dagen helemaal weggetrokken

inderdaad en daarna de DA raadplegen. maar kan een paard het niet zoals mensen dan aan hun Lymfen krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:24

Normaal hoort het geen enorme bult te zijn, klein bultje kan geen kwaad. Ik zou maar even de DA raadplegen.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:27

Het is echt een grote bult, iets van 10 cm.. Maar ik hoor hier dat dat vaker voorkomt en dat het zomaar wegtrekt!? wat moet het dan precies voorstellen?

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:28

Mijn paard heeft er ook last van, vooral witte paarden schijnen doelwit van teken te zijn Vork . De ene keer is het erger dan de andere keer, hij had ook een keer een hele grote bult. De DA zegt dat je de teek moet verwijderen met een tekentang en dan ontsmetten met betadine. Verder kan je er weinig aan doen. Bij Sjors was de bult na twee dagen weer weg.
De DA zei verder dat het bijna niet voorkomt een paard de ziekte van Lyme krijgt, maar het is wel mogelijk.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:29

Udella schreef:
Runn_love_ schreef:

Met een tekentang..

ja dat snap ik, maar trek je eraan of draai je hem eruit

meestal trekt de bult weer weg dan wordt het gewoon steeds is minder groot en daarna is het weg

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:31

Udella schreef:
Het is echt een grote bult, iets van 10 cm.. Maar ik hoor hier dat dat vaker voorkomt en dat het zomaar wegtrekt!? wat moet het dan precies voorstellen?

Het ene paard reageert gewoon wat heftiger dan een ander. Dit is een allergische reactie op de tekenbeet.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:33

_sjors_: Dat is meteen een opluchting.. Ik heb de wond daarna ook ontsmet. Mijn paard is alleen niet wit, maar wel bruin. Tong uitsteken hij staat ook op het stukje met hoog gras, dus zo zijn de teken op zijn buik gekomen volgens mij.

Runn_love_: Eruit gedraaid Lachen

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:36

okay dan is het goed,, anders kan er iets achter blijven en dan is het niet goed.. denk dat als die bulten na een paar dagen niet zijn gekrompen / weg zijn je het beste naar de da kan gaan

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:09

Waarschijnlijk hebben ze inderdaad op de lymfeknopen gezeten (oksels, keel, hals, liezen, eigenlijk vrijwel alle lekkere "teken plekjes"). Goed schoonhouden met betadine, als het dan na 2 dagen niet zichtbaar verminderd is zou ik de dierenarts er bij halen. Als het minder wordt is er in principe niks aan de hand, dan moet je blijven schoonhouden om de ontsteking uit de lymfeknopen te krijgen.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:24

Mijn paard heeft ook eens zo heftig gereageerd op een tekenbeet. Hij had toen een bult ter grote van een flink ei, ik weet niet meer precies of het nou in zijn oksel of in zijn lies was. Ik heb toen de teek weggehaald, de plek ontsmet en de dierenarts laten komen. Ik moest er elke dag een likje trekzalf opsmeren en na een week of wat ging de bult open en kwam er allemaal troep eruit. Daarna is de ontsteking snel weggetrokken.

Maaartss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:23

_sjors_ schreef:
Mijn paard heeft er ook last van, vooral witte paarden schijnen doelwit van teken te zijn Vork . De ene keer is het erger dan de andere keer, hij had ook een keer een hele grote bult. De DA zegt dat je de teek moet verwijderen met een tekentang en dan ontsmetten met betadine. Verder kan je er weinig aan doen. Bij Sjors was de bult na twee dagen weer weg.
De DA zei verder dat het bijna niet voorkomt een paard de ziekte van Lyme krijgt, maar het is wel mogelijk.

jaa daarom. je moet goed uitkyken met die teken. ik zou even de DA bellen. en als die gaat hoesten al helemaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:25

mischien overgevoelig voor teken???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:28

het ligt aan de teek ,de rode teken veroorzaken bulten.
Was hij rood en vrij klein?
Als de teek besmet is word je paard ziek...ooit...het heeft geen zin om nu het bloed te laten controleren daar is niets in te zien.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:29

Het was volgens mij niet echt een rode teek, meer een bruine.. Hij was niet zwart in iedergeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:32

Ik denk dat het gewoon een allergische reactie is. Desondanks zou ik toch de dierenarts erbij halen. Je schrijft dat je paard er echt last van heeft (oksel is ook geen fijne plek) en dat het grote bulten zijn. De dierenarts heeft ws wel een middel waardoor de bulten sneller wegtrekken.
Kunnen paarden eigenlijk ziekte van Lyme krijgen? Dat is anders ook iets om je DA naar te laten kijken!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:35

was hij heel dik of juist niet....die roodachtige teekjes blijven vrij klein en zitten heel diep met hun kop in de huid van het paard,normaal zijn ze ook moeilijk los te krijgen.
Hoe korter een teek op het paard zit hoe minder kans op besmetting...als de teek besmet is...ik weet niet hoe het zit in nederland wat betreft de besmette teken....hier in frankrijk is het vreselijk,ze zijn z'on beetje allemaal besmet.
da bellen heeft geen zin.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 15:40

De DA heb ik allang gebeld, die zij dat het heel normaal is dat een paard grote bulten krijgt en dat het een soort van allergische reactie is en dat het vanzelf wegtrekt.

Het waren inderdaad roodachtige beestjes die helemaal met hun kop de huid inzaten, ze waren érg klein en het was even flink draaien en trekken voordat ik ze eruit kreeg. De bulten zijn nog steeds erg groot en hard, dus ik moet het maar even aankijken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:55

Maak je niet druk, zo vreemd is dat niet.
Die van mij heeft zomers soms wel 10 teken op een dag. Op de plaatsen waar de huid dunner is (borst, net achter de voorbenen) komen soms bulten. Die trekken vanzelf weer weg.

Paarden kunnen idd ook Lyme krijgen, maar alleen als de teek er langer dan 48 uur in zit. Dus als je elke dag controleert is er niets aan de hand.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 07:00

_sjors_ schreef:

Paarden kunnen wel de ziekte van Lyme krijgen.
Helaas zijn de symptomen erg vaag, zodat de ziekte niet altijd herkend wordt.
Als je paard een teek heeft gehad, kan je ter controle zijn temperatuur bij houden.
Koorts betekend meestal niet iets goeds..
Daarnaast kan je nog een bloedtest uitvoeren.

Ik ben er wel een beetje angstig voor, ziekte van Lyme bij paarden.
Er zijn steeds meer teken met de ziekte Lyme,en de sympotomen zijn moeilijk te herkennen...