vliegenmutsje.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

vliegenmutsje.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:33

Mag je eigenlijk een vleigenmutsje bij een dressuurwedstrijd..?? dat vroeg ik me dus af nadat ik vandaa gop het youth dressage festival ben geweest en iemand in de ring en ook mensen aan hetm losrijden waren met vleigenmutsjes... nou vroeg ik me dus af mag dat of niet??? Clown

FBN

Re: vliegenmutsje.........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:56

Dressuur
In het disciplinereglement staat opgenomen dat met een vliegennetje mag worden gereden wanneer de official hiervoor toestemming geeft. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2008 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 26 lid 7 van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. Dit aangezien het Disciplinereglement Dressuur dit jaar niet is gewijzigd. In de eerstvolgende wijzigingsronde zal deze bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.

Regeling voor sporters in de discipline Dressuur: Wanneer je dressuur rijdt en je maakt gebruik van een neus- en/of oornetje zorg er dan voor dat je aan de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement voldoet. Deze tekst zal eveneens in de Paardensport worden gepubliceerd; deze pagina zou je kunnen bewaren bij het paspoort van je paard/pony, voor het geval dat!

van de Knhs site ... mag het nu wel of niet vond het een beetje vaag eigenlijk...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:58

Ik moest vandaag schrijven, en toen startte er wel een meisje met een vliegennetje(hij was ook best opvallend) en ze heeft geen commetaar gekregen o.i.d. Knipoog

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:05

Bij het youth dinges reed volgens mij meer dan de helft ermee, zal wel net zoiets als bontjes zijn, het mag eigenlijk niet maar er wordt niks van gezegd Knipoog

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:38

CleovG schreef:
Bij het youth dinges reed volgens mij meer dan de helft ermee, zal wel net zoiets als bontjes zijn, het mag eigenlijk niet maar er wordt niks van gezegd Knipoog

ja dat had ik ook gezien als het internationaal toegelaten wordt zal het bij de basisdressuur toch (hopelijk) ook wel worden toegelaten denk ik Clown

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:47

Als ik het goed begrepen heb uit de reglementen is het alleen toegestaan als je een verklaring hebt van je dierenarts voor bijv een allergie. Maar bontjes onder neusriemen zijn dacht ik ook niet toegestaan, maar de halve wereld rijdt ermee. Maar als je een jury hebt die je er wel aan houdt zal je hem eraf moeten halen voor je proef!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:18

Bij de FEI mag het als het toegestaan wordt door de bondsvertegenwoordiging geloof ik (dus bij extreem veel insecten).

Bij de KNHS mag het als je een dierenartsverklaring hebt dat het medisch noodzakelijk is voor je paard.

MisterEd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:46

Volgens de reglementen mag je op dit moment WEL met een vliegennetje starten, zelfs met een neusnetje, zonder verklaring of iets dergelijks. Ik heb laatst met een vliegennetje gestart, omdat mijn paard vliegen niet prettig vind [zacht uitgedrukt] In P&S stond laatst ook een artikel, het wordt wel aangeraden om het reglement te printen en mee te nemen. Er is zelfs een speciaal stukje op de KNHS site geplaatst om te printen! @Marian, misschien heb je mij wel gezien, in Uden geschreven?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:00

Nee, je hoeft geen dispensatie vanuit de KNHS meer te hebben voor oren/neus netjes, maar wél een dierenartsverklaring.

edit:
knhs schreef:
Artikel 26.7:
Een deelnemer mag gebruik maken van een oor- en/of neusnetje bij het paard
tijdens de wedstrijd, wanneer:
a. Er een dierenartsverklaring bij het paspoort van het paard is gevoegd, waarin
is aangegeven waarom het gebruik van een oor- en/of neusnetje noodzakelijk
is en waarin het levensnummer en het transpondernummer van het desbetreffende
paard is opgenomen;
b. het oor- en/of neusnetje geen opvallende, afwijkende, lichtgevende of fluorescerende
kleur heeft;
c. het neusnetje uitsluitend de neus van het paard bedekt; het bit (of in de klasse
Z1 en hoger de stang en trens) moet zichtbaar zijn. Daarbij geldt dat het netje
niet mag knellen;
d. het oornetje de ogen van het paard niet bedekt, het orenspel niet belemmerd
wordt en het oriëntatievermogen niet wordt beïnvloed.
e. Het gebruik van een oor- en/of neusnetje kan op ieder moment door een
official onderzocht worden. Wanneer er onjuist gebruik van wordt gemaakt,
kan een official overgaan tot het uitsluiten van de combinatie. Wanneer het
onjuiste gebruik in strijd is met de Gedragscode Welzijn van het Paard (en als
wreedheid kan worden aangemerkt) volgt diskwalificatie en wordt aan de KNHS
gerapporteerd.
f. Wanneer geen verklaring van de dierenarts met de gevraagde gegevens kan
worden overlegd, dient het oor- en/of neusnetje te worden verwijderd alvorens
(verder) kan worden deelgenomen.
g. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat juist gebruik wordt gemaakt van
het oor- en/of neusnetje.
h. De deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan het gestelde in lid 7 sub a van
dit artikel is voldaan.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:21

dus je moet eerst naar de dierenarts om een verklaring of wat te krijgen.... Verward

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:21

Regels zeggen exact hoe het is. Tevens oud topic, slotje.