Ford Focus 2.0 16v 107 kw en Hyundai Tucson 2wd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Ford Focus 2.0 16v 107 kw en Hyundai Tucson 2wd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 15:36

We zijn aan het rondkijken naar een andere auto. Nu heb ik een Renault Scenic 1.4 en die mag/kan max. 1300 trekken. Altijd gedaan en gaat goed. Heeft iemand ervaring met de Ford Focus 2.0 16v 107 kw als trekauto? Ik heb een 1 1/2 paards trailer met daarin een Haflinger, die max. beladen 1200 mag wegen. De Ford Focus mag 1400 trekken, maar ik kan dit niet uitproberen omdat er geen trekhaak onder zit.
De andere auto waar we morgen naar gaan kijken is een Hyundai Tucson, heel ander type, mag ook 1400 trekken. Het grote verschil tussen deze 2 auto's zit in het max. ongeremde gewicht, nl. 750 en 500 kg. Ik heb van iemand vernomen dat de Tucson moeite heeft met het trekken van een volle 1 1/2 paards trailer, nog meer ervaringen hiermee.
Is er iemand die iets meer kan vertellen over het verbruik van deze beide auto's? Ze zijn beide van bouwjaar 2005 met 70.000 op de teller. Benzine, handgeschakelt.

Remember

Re: Ford Focus 2.0 16v 107 kw en Hyundai Tucson 2wd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:48

Je kunt op de volgende link de betreffende auto's opzoeken en de specificaties bekijken:

http://www.autotrader.nl/auto/autogids/ ... caties.htm

Niet alleen het gewicht dat ze mogen trekken is belangrijk, ook het eigen gewicht speelt een rol, het aantal pk's, koppel in verhouding tot het toerental en niet te vergeten de kogeldruk.

Ik zou zeggen, zoek de betreffende auto's even op en zet er wat meer over neer, dan kun je beter advies krijgen (naast gebruikservaringen van anderen natuurlijk, want net als met paarden, een goed papier kan wel voorspellen maar geeft geen 100% garantie Knipoog )!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:08

Als ik me er mee mag bemoeien:

Zelfs in de lichtste versie, de 2.0l, lijken de cijfers van de Tucson op het eerste oog wel oké: 141 pk bij 6000 rpm en een maximaal koppel van 184 Nm. Schijn bedriegt echter: het maximale koppel is pas beschikbaar bij 4500 rpm!!!
De 500 kg. ongeremd aanhangergewicht verraadt eigenlijk ook al, dat in ieder geval déze krachtbron de verwachtingen, die het stoere uiterlijk van de Tucson wekken, absoluut niet waar kan maken.

Mocht het om een 2.7l V6 gaan, dan lijkt het er al een stuk meer op: 241 Nm / 4000 rpm. Deze heeft dan ook een MTM ahw. van "gewoon" 750 kg ongeremd en 1600 kg geremd.

Als je graag een Tucson wilt omdat z'n smoel je wel aanstaat, wat ik me prima kan voorstellen, kun je voor het betere trekwerk toch beter je oog richten op de dieselversie. Het 2.0 CRDi blok levert in combinatie met de handgeschakelde 5-bak waarmee de oudere modeljaren zijn uitgerust max. 113 pk bij 4000 rpm, hetgeen wat aan de zuinige kant is, maar voor een anderhalf paards wel genoeg; het maximale koppel van 245 Nm, dat al vanaf 1800 rpm beschikbaar is, mag er echter zijn. MTM ahw. is hetzelfde als bij de 2.7l V6 benzine: 750/1600 kg.

Gegevens over kogeldruk heb ik niet gevonden, maar voor een paardentrailer heb je minimaal 75 kg nodig. Informeer daarnaar bij de dealer!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:23

Dank voor het besparen van een berg typewerk, Eric Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 20:32

Een heel verhaal, maar ontzettend bedankt voor deze duidelijke informatie!! We gaan morgen rustig kijken en rijden bij een dealer en nemen de trailer mee.

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:28

Bij ons op stal stond iemand die een Tucson heeft. Was een 2.0i weet alleen niet of het een 2wd was of een 4wd, maar die mocht inderdaad maar 1400kg trekken.
Mijn vrouw heeft er een stuk mee gereden (100km) in vergelijk met een Ford Mondeo (1.816v 1e serie vorige model) die wij toen hadden, had dat ding veel meer moeite om weg te rijden met trailer, lastig in stadsverkeer. Eenmaal rijdend ging het wel, maar die Tucson is nogal week in de vering, waardoor je best wel goed merkt als het paard beweegt.

Succes

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:42

sdi schreef:
(...) had dat ding veel meer moeite om weg te rijden met trailer, lastig in stadsverkeer. Eenmaal rijdend ging het wel (...)
En dat sluit dan weer naadloos aan bij mijn verhaal over het pas bij een hoog toerental beschikbaar komen van het maximale koppel... 2WD of 4WD maakt in dit geval niet veel uit. Te weinig vermogen, of dat nu verdeeld wordt over twee of over vier wielen, is nog steeds gewoon te weinig vermogen.

Edit: Ik weet overigens niet hoe dat zit met zo'n Tucson, of de 4WD-uitvoering permanent 4WD is, of dat er een ordentelijke tussenbak in zit waarmee je kunt kiezen tussen 2WD, 4H en 4L. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan ook nog zijn dat dat gewoon mechanisch/handmatig met een extra pook gaat. Helaas wordt eea. bij bijna alle merken en modellen tegenwoordig steeds vaker electronisch, middels een draaiknopje op het dashboard, geregeld. Op één of andere manier heb ik daar toch veel minder vertrouwen in. Ondanks dat dat bij onze eigen auto ook zo is, en die heeft ons daarmee toch nog nooit in de steek gelaten. Maar ik dwaal af, merk ik...

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:35

Vermogen van mijn Frontera (opel) is minder, maar de versnellingsbakverhoudingen zijn veel beter en de toerentallen veel lager. Als ik daar 1500kg achter hang, dan maakt het weinig uit. Frontera heeft ook nog een echte tussenbak en standaard achterwiel aandrijving.

Tuscon en zijn gelijke broertje (kia sportage) in 4wd heeft een niet permanent systeem. Standaard voorwielaandrijving. 4wd kan op 2 manier worden ingeschakeld. 1 automatisch via gripverlies bij voorwielen, dan wordt een deel van het vermogen naar de achterwielen verplaatst. Dit werkt tot een bepaalde snelheid. 2 via inschakeling elektrisch via handmatig bedienen van knopje. Dan krijg je een verdeling van 50/50 voor en achter dit werkt ook maar tot een bepaalde snelheid (dacht iets van 50kmh) daarboven wordt het weer een voorwiel aandrijver.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:01

Laten wij nu toevallig ook een Frontera hebben! Een 2.2DTi 16V Olympus om precies te zijn. Die trekt onze HB505 met twee ijslanders erin prima, maar om eerlijk te zijn zou ik voor twee "grote" paarden liever nog wat meer koppel hebben. Heb er al eens over gedacht 'm te laten chiptunen, het is tenslotte hetzelfde Ecotec-blok als van de Vectra en Omega. Dat levert een vermogenswinst op van 23 kW / 31 pk en het koppel groeit van 280 naar 350 Nm.