proefje uit het hoofd doen.. wie ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

proefje uit het hoofd doen.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:08

Beetje rare titel misschien maar wist het even niet beter te bedenken haha.

Ik ga volgende week voor het eerst mijn proefjes uit mijn hoofd doen, wordt al zenuwachtig als ik eraan denk!
Ben zo bang dat ik de proefjes niet meer weet tijdens de wedstrijd..

Zijn er nog mensen misschien met tips? En wat is jou ervaring qua uit het hoofd doen?
Ben benieuwd Vork

ellen82

Re: proefje uit het hoofd doen.. wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:57

Ik rijd sinds kort mijn proeven uit het hoofd met het idee dat ik me dan beter kon concentreren op alle dingen waar ik aan moet denken Lachen Moet zeggen dat het goed werkt! Ik ben geconcentreerder en ik weet veel beter wat er komt.
Ik heb al verschillende jaren 4-tal kür op muziek gereden, dus het was voor mij niet echt voor het eerst dat ik een proef uit mijn hoofd reed, maar wel voor het eerst individueel en ik wist wel dat ik het in de proef zelf goed kon onthouden.
Wat voor mij wel belangrijk is, is dat ik de proef ruim van te voren ken en de dagen voor de wedstrijd op allerlei rare moment van de dag gewoon even de proef in je hoofd doornemen. Ga ervan uit dat als je hem dan makkelijk op kan zeggen dat het dan in de proef ook lukt. Zou voor de zekerheid wel thuis een keer de proef uit je hoofd rijden zodat je weet hoe het is.
Ik rijd eigenlijk nooit 2 proeven, dus daarover kan ik niet zoveel zeggen. Succes ermee Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:13

Ik leer mijn proef ook uit het hoofd, dat is idd zoals ellen al aangeeft, veel fijner rijden in de proef. Maar echt uit het hoofd gereden op wedstrijd heb ik nog niet gedaan, omdat hubbie altijd leest. Thuis wel, om te oefenen maar ik durf het op wedstrijd nog niet aan.
Het lukt mij niet om 2 proeven uit het hoofd te leren, daar raak ik van in de war. Bloos

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:46

Ik heb de laatste wedstrijden ook uit het hoofd gereden. Ik reed toen, maar 1 proef. De concentratie en het blijven rijden bleven bij veel beter. Vaak met een voorlezer gaat daar toch meer de aandacht naar uit.

Wij hebben thuis een aantal keer geoefend. Ik heb de proef uit mijn hoofd geleerd en mijn vriend laten kijken of ik het goed reed. Ging prima Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:49

Als je de proef vaak oefen dan ken je hem toch al uit je hoofd?
Ik hoef hem maar 1x te rijden en ik weet het.

En anders leer je hem, dan rijden en iemand laten kijken of je goed rijd.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:53

@Simmie: zoals jij zegt, proef uit het hoofd leren en dan toch een voorlezer heeft bij mij geen zin, ga dan toch alleen op de voorlezer af en denk zelf niet meer zo goed na. Moet echt uit het hoofd rijden Lachen
Het leren zelf is vaak maar 1 keer doorlezen en dan zelf opzeggen met soms nog even checken in het boekje.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:26

Ik heb vroeger met mijn pony ook uit het hoofd gereden [deels omdat het moest en eerder begonnen voor het oefenen]
het is zoveel fijner als met voorlezer. je concentreert je optimaal en besteed ook geen aandacht aan wat er naast je gebeurd.

ik leerde me proefjes altijd door ze eerst met proevenboekje zelf door de bak te lopen Vork [zonder paard ja :p ]
daarna een stuk of 5 keer het proefje simpel gereden, gewoon los teugeltje, en áls ik echt zeker wist dat ik um kon, in detail rijden. het heeft me aardig wat werk gekost maar ik wist iig zeker dat ik me proefje van voor naar achter én achter naar voor kon opzeggen. dus ook met zenuwen lukte t!
heel veel succes!

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:29

Ik rij altijd uit mn hoofd. echt veel fijner!
Je kunt je idd veel beter concentreren. Ben nog nooit verkeerd gereden, met voorlezer wel Clown

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:30

Ik rijdt altijd de 1e proef uit het hoofd! Vind ik zoveel fijner! De 2e proef leest mijn moeder voor, anders ben ik bang dat ik ze door elkaar ga halen. Maar ik vind het veel ontspannender.. Je hoeft dan ook niet te luisteren en dat scheelt bij mij echt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:31

Ik haat een voorlezer, raak ik alleen maar van in de war Nagelbijten / Gniffelen

Klinkt suf, maar ik ging vaak op mijn slaapkamer bordjes neerzetten en dan zo de proef na lopen zelf. Dat leerde voor mij het beste Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:35

Veel fijner Ja
En zo moeilijk is het niet. Probeer de logica te ontdekken en dan ken je hem (altans ik) binnen 5 minuten doorlezen uit je hoofd.
Het is regelmatig voorgekomen dat ik de proeven nog in de auto even moest leren. Nog nooit problemen gehad. En zelfs als je een foutje maakt...so what. 2 puntjes aftrek en verder niets aan het handje.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:37

Ik leer de proef eerst op papier, zet alle letters op een 2 keer gevouwen A4tje en teken de proef hierop. Dan op de andere kant tekenen en open vouwen nog een paar keer tekenen. Na een paar keer ken ik hem helemaal van buiten, rij hem 1 keer thuis(anders kent paardje de proef te goed) en dan op wedstrijd.. Is nu wel handig dat je 3 maanden de zelfde proef kan rijden..

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:30

ik leer mijn proefje ook altijd uit me hoofd als me voorlezer
de weg kwijt is of als ze te laat wat zegt weet ik in iedergeval
wel waar ik heen moet

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:37

Ik rij tegenwoordig ook de proeven uit mijn hoofd. Je kan je echt veel beter concentreren op je proef. Ik zag er eerst tegen op maar als ik dit wist had ik het eerder gedaan... De 2e proef rijd ik nu ook uit mijn hoofd. Thuis goed oefenen en tekenen of in je hoofd opzeggen. En voor ik mijn 2e proef in ga nog even snel doorlezen.

Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:38

als ik een proefje rijd weet ik hem altijd uit men hoofd ( ik doe geen wedstrijden maar wel onderlinge wedstrijden) want stel je voor je voorlezer leest verkeerd ( al een paar keer mee gemaakt)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:40

Ik rijd altijd uit mijn hoofd ( nou ja, tegenwoordig dan ). Manlief weigert voor te lezen, zeker nu hij ondertussen ook nog op ons dochtertje moet letten, en ik ga niet op concours naar een lezer lopen zoeken, mij te veel stress.
Ik kan heel makkelijk dingen onthouden, en ik vind het eigenlijk best fijn rijden. Kan ik me op mijn paard concentreren in plaats van op de voorlezer. Ik rijd er veel meer ontspannen door. En met mijn jonkie wil er wel eens wat mislukken, nou ja, dan rijd ik gewoon een rondje extra. Dan is er ook geen lezer die daarvan in de war raakt Haha!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:46

Ik rijd altijd de proeven uit mijn hoofd.
Daarbij maakt het niet uit of dat er 1 of 2 zijn.

Ik vind het ook veel prettiger als een met een voorlezer.
Je hebt veel meer rust in een proef en meer concentratie op hetgeen wat je aan het doen bent.

Het is eigenlijk altijd goed gegaan en heb op 1 keer na nooit verkeerd gereden.
Vorige week werd ik enorm afgeleid door het betreffende jurylid en was er daarom niet helemaal bij.
Zij heeft overigens achteraf wel haar welgemeende excuses aangeboden. Knipoog

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:00

Sizzle schreef:
Veel fijner Ja
En zo moeilijk is het niet. Probeer de logica te ontdekken en dan ken je hem (altans ik) binnen 5 minuten doorlezen uit je hoofd.
Het is regelmatig voorgekomen dat ik de proeven nog in de auto even moest leren. Nog nooit problemen gehad. En zelfs als je een foutje maakt...so what. 2 puntjes aftrek en verder niets aan het handje.

Idd, probeer de logica te ontdekken in de proeven.

Ik rij de proeven sinds het L2 uit mijn hoofd en het valt echt mee. Ik vind het veel fijner rijden en kan me beter op mijn paard concentreren. Alleen de eerste keer dat ik met nieuwe proeven start, rij ik over het algemeen slordiger omdat ik dan nog bezig ben met "oh ja wat komt hierna". De tweede keer dat ik de proeven rij weet ik "zeker" wat erna komt en kan ik eerder gaan voorbereiden op de oefening.

Ik zie M2 in je onderschrift staan en ook dat is prima uit je hoofd te rijden. Om de proeven in grote lijnen uit elkaar te houden, denk ik bijv: in de eerste proef zitten de keertwendingen voor het galopgedeelte en het halthouden op het eind en bij de tweede proef heb ik eerst het halthouden en dan tussen zus en zo de keertwendingen. Galopgedeeltes zijn vrij makkelijk, oefeningen volgen elkaar 9 van de 10 keer in de zelfde volgorde op dus bijv. gebroken lijn in contra, dan middengalop en volte 10 meter.

Ik som de proeven ook inderdaad op de meest idiote momenten op om te zien of ik ze goed ken. Thuis rijd ik de proeven overigens nooit, de oefeningen die in de proef zit oefen ik uiteraard wel maar niet als gehele proef achter elkaar. Dit om te voorkomen dat mijn paard de proef zelf gaat lopen Lachen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:14

Ik had me voorgenomen om de eerste uit mijn hoofd te gaan rijden. Bij de training ging dat goed. Bij een wedstrijd dufde ik het toch niet. En dan werkt het bij mij helemaal niet meer want dan ben ik onvoldoende geconcentreerd op mijn voorlezer en rij ik juist verkeerd.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:18

Ik rij zonder voorlezer omdat ik met voorlezer teveel met het luisteren naar de voorlezer bezig ben dan met de proef, maar ik ben slechthorend dus horen wat iemand zegt me gewoon een berg meer concentratie dan een goed horende ruiter/amazone.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:27

omdat mijn vader toen ik mijn rijbewijs had gehaalt het tijd vond dat ik maar eens alleen op pad ging, moest ik daardoor de proeven uit mijn hoofdrijden, omdat het gedoe van iedere keer iemand vinden om te lezen te vermijden.

ik moet zeggen dat het met goed beviel. ik merkte dat ik zelf veel ontspannender kon rijden en veel meer het rijden bezig kon zijn.

ik oefende de proef meestal in bed, ik las hem een paar keer geconcentreerd door en reed hem tegelijkertijd als het ware in mijn hoofd, na een paar keer lezen probeerde ik hem volledig uit mijn hoofd te doen. de dag daarna tekende ik de lijnen uit mijn hoofd op papier uit.
op de dag voor de wedstrijd reed ik mijn proefje altijd 1 a 2 keer uit mijn hoofd.

nooit problemen mee gehad, zelfs niet met 2 proeven uit het hoofd.

tinewien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:08

Ik leer mijn proeven altijd uit het hoofd, kan me dan ook beter concentreren en weet precies wat er komt. op de wedstrijden wordt ik nog wel voorgelezen maar luister er nauwelijks na.. maar is wel handig als ik even twijfel haha!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:27

ik leer ze altijd uit me hoofd, en ik oefen de proeven met de dvd enzo. zo rij ik veel rustiger