paard verkopen of toch niet....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danneke80

paard verkopen of toch niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 16:45

Op dit moment ben ik ontzettend aan het twijfelen of ik mn paard wil verkopen of niet. Ben benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen en waarom.

Ik heb mijn paard ruim een jaar geleden van de manege waar ik reed gekocht. Op de manege was het echt een ontzettende draak die vaak liep te staken en te bokken. Omdat ze te oud voor de lessen werd wilden ze haar graag verkopen en omdat ik dit paardje graag een mooi 2e leven wilde geven heb ik haar meegenomen.

We hebben het eigenlijk nooit echt makkelijk gehad met elkaar, als ik hier mijn topics op bokt ook doorlees is er iedere keer wel wat. Ik heb zelf het idee dat onze karakters behoorlijk ver uit elkaar liggen. Het paard is een behoorlijk dominante oudere merrie, terwijl ik juist erg soft ben. Ik hou zeg maar van slome knuffelige paarden terwijl deze dame erg duidelijk haar eigen weg zoekt.

Op dit moment hebben we weer ruzie met elkaar. Ik krijg haar al een week niet van het land af, omdat ze constant naar me loopt te dreigen. Ik zet waarschijnlijk niet genoeg door of iets dergelijks want mn instructrice is het gisteren wel gelukt. Omdat dit al behoorlijk lang duurt begin ik ook mn geduld te verliezen waardoor het natuurlijk helemaal niet opschiet.
Rijden of poetsen doe ik dus nu ook niet omdat ik dr niet te pakken krijg. En als zou ik dr nu te pakken krijgen dan is van mijn lant het vertrouwen zo ontzettend weg dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb on iets met dr te doen.

De reden dat ik haar wil houden is dat ik haar absoluut dat mooie leven wil geven wat ik dr een jaar geleden beloofd heb. Een paard is natuurlijk geen auto die je zomaar wegdoet en ik wist van tevoren dat het geen makkelijke tante was.
Wat denken jullie? wat is het beste voor ons?

8nnemiek

Re: paard verkopen of toch niet....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:29

Misschien kun je eens een paar lesjes in natural horsemanship nemen, daarbij leer je hoe je een goede leider kan zijn voor je paard, en hoe je boven jou merrie kan komen in rang.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:42

Ik denk ook dat je best wat lessen of hulp vraagt aan iemand.
Deze merrie vraagt een aanpak die jij niet gewoon bent, maar ik ben er zeker van dat als je haar op de voor haar goede manier benadert, je een heel andere relatie met haar zal hebben.
Ik zou ze niet verkopen. Je houdt van knuffelige paarden, maar je wist toen je haar kocht dat dit geen knuffelig paard was, dus je wist wel waar je aan begon.
Je moet gewoon je houding en aanpak veranderen en dan zal je beter met haar overweg kunnen.
Een knuffel zal het nooit worden waarschijnlijk, ik heb er ook zo eentje lopen Ja
Heb er ook vaak op gevloekt, en we botsten vroeger ook heel vaak.
In de loop der jaren heb ik wel met haar leren omgaan, ik weet nu hoe ze is en trek het me niet meer aan.
Sommige paarden zijn gewoon wat minder sociaal naar mensen toe Lachen
Misschien voelt ze zich ook niet zo lekker in haar vel en reageert daarom zo.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:57

Tja, als jij oprecht kan zeggen dat je je best hebt gedaan met haar dan is het uit, natuurlijk.

Hoeveel ervaring heb je eigenlijk met paarden houden? Is het je eerste eigen paard?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 18:06

je moet je heel goed afvragen wat je wilt. en ga niet over 1 nacht ijs.
wil je de tijd en energie erin steken? je weet nu eigenlijk al dat hetgene wat jij wenst en wilt niet is wat zij wenst en wilt...je kan dus een betere communicatie krijgen en je kunt dmv trainign etc zelf ook dingen anders gaan doen dan dat je misschien zou willen.(je bent soft en zij vergt een andere aanpak, zoals ik uit jouw verhaal begrijp)...wil je concessies doen en kun je daar mee leven..niet alleen nu maar ook over 10 jaar nog....
vraag je af waarom je haar hebt gekozen, wilde je onbewust toch de uitdaging of speelde er iets anders mee..je wist dat ze lastig kon zijn en toch haar gekocht, dus er was "iets"waardoor je toch voor het paard hebt gekozen.
tuurlijk moet je eerst voor je gevoel alles hebben geprobeerd, het is toch je maatje en geen ding wat je zomaar weg doet...maar vraag je ook af of dit wel zo leuk is....als ze 40 wordt heb je misschien nog een hoop hobbels te gaan. wegen de mindere dingen op tegen de leuke dingen...Heb je lol en vertrouwen erin ...als jij het niet zit zitten of je niet happy voelt wordt je paard daar ook niet blij(er) van...klinkt misschien niet zo leuk wat ik allemaal opkalk, maar ik herken je gevoel.
ik heb zomer 2007 mijn eerste paard verkocht, 9 jr gehad, vanaf veulen...heb altijd gevoelt dat er ergens geen match was maar wel een klik,en een hoop liefde en ook het idee dat je een paard/beest voor het leven aanschaft...maar hoe zwaar en moeilijk ook, de ambities/wensen/kunnen van mij en mijn paardje lagen zo ver uiteen en de leuke dingen wogen niet meer op tegen de mindere dingen op een gegeven moment.. maarja je wilt haar toch houden en verzorgen...vanalles geprobeerd en uiteindelijk verkocht..blijft altijd moeilijk,maar waar ze nu is zit zij beter in haar vel..en nu heb ik een goede klik en match met mijn nieuwe paard...je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet maar ik wil je meegeven dat er aan elke paard wel iets "mankeert" hoor...wie weet wat je er voor terug koopt...maar hou in je achterhoofd dat jezelf ook gelukkig moet zijn met je paard, anders is het ook niet vol te houden..het moet geen opgave worden om naar je paard te gaan/of er voor te zorgen..dat gevoel moet vanzelf gaan...ik ken je achtergrond niet met je paard(je zegt meerdere topics te hebben gehad) maar wens je sterkte met je besluit...ik stond/sta achter mijn besluit om mijn vorige merrie te verkopen maar in je hart blijft het soms toch moeilijk uit te leggen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 18:21

Ze is niet mijn eerste eigen paard, maar wel mn eerste paard na een hele tijd paardloosheid.
Vanaf mn 13e tot mn 19e (ben nu 27) heb ik een eigen pony gehad en een heleboel verzorgpony's. Mijn eigen pony was een schatje en heeft nog nooit een stap verkeerd gezet. De verzorgpony's varieerden van heel lief tot echte draken. Toen mijn pony overleed heb ik heel lang niet gereden.
Op enig moment ben ik toch weer begonnen met rijden op een manege. En toen bleek ik toch wel een soort angst/terughoudendheid ontwikkeld te hebben die ik dus eerder niet had.

Ik heb voor dit paardje gekozen om meerdere redenen:
- omdat ik niet wilde dat ze in de worst zou eindigen
- omdat ik dacht veel van haar te kunnen leren (met draken omgaan)
- omdat ik dacht dat ze een stuk liever zou worden als privepaard.

Op zich is dat laatste best een beetje gelukt. Vele van dr streken is ze al kwijt. En dan nog blijven er dus veel over Lachen

Ik heb bepaald niet het idee dat ze niet lekker in dr vel zit. Als ik haar zo bekijk zit ze juist erg goed in dr vel. Ze vermaakt zich opperbest zonder mij. Wel heb ik af en toe het idee dat ik misschien te weinig met dr doe. Als anderen die beter rijden erop zitten dan lijkt ze dat erg leuk te vinden. Het is een paardje waar vrij veel knoppen op zitten en ze vind het ook leuk om dat te laten merken.

mijn houding heeft er denk ik alles mee te maken. Ik heb ook vele malen geprobeert om hier wat aan te doen. Het gaat me alleen nog niet echt best af. Als puntje bij paaltje komt en ze begint te dreigen oid verval ik snel in mn oude bange gedrag. (ze kan echt heel lelijk doen)

Op dit moment ben ik dus druk aan het nadenken of we wel verder moeten met elkaar. Ze staat nu op het land en wordt af en toe door anderen gereden.
Twijfel gewoon heel erg of zij niet beter af is met een ambitieuzer iemand en ik met een brave lobbes. Blijft erg moeilijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:48

Als de combinatie echt niet past, is het imo beter voor allebei om er een nieuw baasje voor te zoeken wat wel 100% gek van dit paard is. Een dier voelt toch ook ergens wel aan dat je er niet zo blij mee bent.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:45

@danneke80, wat jij beschrijft dat anderen er beter en fijner mee wegrijden en als je paard iets doet waardoor je in je bange gedrag vervalt:ik had precies hetzelfde...zo herkenbaar...anderen rijden zo weg en vragen zich soms af waar jij zo moeilijk over doet en zeggen doodleuk:ze doet geen pas verkeerd bij mij...en dat is ook te zien ook nog...heel frusterend...en ja meer op de wei niksen..omdat je er eigenlijk niet op wilt/durft omdat ze wel eens weer gek of mallootig kan gaan doen terwijl jij gewoon lekker wilt gaan rijden...en genieten...en het is waar hoor:je paard voelt heel goed aan hoe jij je voelt en reageert daar dan weer op.
Maar het blijft niet leuk te moeten gaan bendenken of je zo wilt doorgaan of dat je toch misschien afscheid van elkaar moet nemen...ik heb er een paar jaar over gedaan..gelukkig wel gesteund door mijn instructrice en moeder met welke beslissing ik ook zou nemen.
de 3 reden die je aangeeft zijn ook belangrijk, en ik denk ook dat je ondertussen wel al veel geleerd hebt van haar...je zegt dat ze wel streken kwijt is...en ze zit nu niet in de worst..dus je mag ook best heel trots zijn op jezelf...maak een lijstje met de voors en tegens..klinkt heel stom,maar soms helpt dat..let ook goed op hoe je je voelt als je naar haar toe gaat, ben je blij/gelukkig, of zie je er tegenop.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:47

Tjah, als jullie echt niet meer elkaar kunnen opschieten zoals je zegt begrijp ik wel dat je er overna zit te denken om der te verkopen. Natuurlijk is de beslissing maken moeilijk, denk er daarom heel erg goed overna.. want weg is weg. Misschien kun je nog proberen om de band beter te krijgen, met desnoods hulp erbij van iemand. Stel dat gaat hartstikke goed, dan wil je der misschien niet meer verkopen. Wij kunnen dit niet bepalen voor jou, we weten ook niet precies hoe jou paard is, maar je moet idd wel een band met je eigen paard hebben anders is het niks aan, dus ik begrijp je wel!
Succes ermee!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:02

De combinatie van een wat angistige ruiter met een dominante merrie is geen goede...

Je kan denk ik 2 dingen doen: ofwel met de hulp van een ervaren iemand je hele manier van omgaan met dit paard omgooien (en dan zowel erop als ernaast). Ofwel verkopen.

Maar ik vraag me wel af hoe je nog een goed thuis gaat vinden voor een 20-jarig ex manegepaard. heeft ze nog potentieel als fokmerrie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:32

danneke80 Ten eerste voor alles is een oplossing.
En dat gepiep van sommigen andere bokkers van het klikt niet ik moet mijn paard/ ponny verkopen om vervolgens een andere makkelijke te pakken.
Of ze pakken gewoon weer precies het zelfde type paard maar denken ze die is wel goed vervolgens belande ze weer in zon situatie.
Wat jij eens moet gaan leren ik zeg expres niet doen omdat jij bepaald of je wel of niet gaat luisteren en vervolgens uitproberen je hebt nog een moeilijk woord experimenteren.
Jij moet de baas worden!
Ik weet het is niet makkelijk ik heb zelf een helen zwaren dominante knol om het maar even zo te zeggen. (wil ik links gaat zij rechts)
Zij staat gewoon op moment boven jou maar als jij het gevecht aan gaat met jou tante geeft ze het op een begeven moment op.
En dan staat ze onder jou. (ho dit wil niet zeggen dat jou tante niet voor jou door het vuur gaat.)
Ze kan dan zo dominant zijn als de pest maar jij bent haar baasje en ze weet dat jij haar alle tijden zult steunen ze krijgt eten ze mag de wei op.(paarden en pony's absoluut niet dom sommigen zeggen van wel maar dan moeten ze maar in de spiegel kijken)
Wilt ze de wei niet af laat der staan maar ga er iet als een gek achteraan want dat geeft haar een vreselijk goed gevoel want dan speelt ze een kat en muis spel.
Mijn volbloed staat in een buitenbak ze wou der niet laten vangen heb er als een gek achteraan gerend en zelfs de eur open gehouden en nee hoo andere oplossing heb der 2 dagen buiten laten staan met alleen wat hooi en water nou ze verlangde terug naar der box en nu komt ze voortaan rennend aan.
Het heeft tijd nodig jij moet dingen leren en jou paard ook.
En je geeft aan dat je wist waar aan je begint maar nu de maat gewoon vol is.
Je bent echt een super goed mens om haar een 2 kans tegeven daar zal ze je dankbaar voor zijn anders was ze nu een frikandel geweest of biefstuk of wat dan ook.
Luister naar je eigen hart en doe je ding dan komt alles goed.(ga desnoods als je vrij bent of je hebt niks te doen bij der in wei zitten en ga zo zitten niet in haar buurt op een plek gaan zitten en als ze naar jou toekomt opeen begeven moment heb je gewoon weer gewonnen pas belonen als ze echt jou een knuffel geeft.
Ze gaat dan steeds lopen kriskras overal en dan voor jou langs en dan rondje lopen en dan komt ze naar je toe dit kan 1 uur duren maar kan ook dik 6 uur duren.)
Zo heb ik het ook gedaan en nu kan ik alles met mijn meisje.
groetjes en heel veel succes laat je niks wijs maken doe wat je denkt dat goed is.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:43

ik ben er nog steeds niet over uit. Vandaag heeft weer iemand anders dr van de wei gehaald en gereden en er was niets aan de hand.
@klara16: ze heeft geen fokwaarde, paard heeft geen papieren. Het is wel gewoon een goed paard en ze mankeert totaal niks. (geen uitgewoonde manegeknol grof gezegd) Het zou een ideaal paardje zijn voor een wat zekerder ruiter want alle knopjes zitten erop. Daarbij hoef ik er ook echt niet op te verdienen of wat dan ook.

Dat we een dominantieprobleem hebben is absoluut duidelijk. Daar gaat het ook van meet af aan al mis. Achter dr aan rennen deed ik gelukkig al niet. Ben wat dat betreft meer als missfcdb ik laat dr lekker staan. Daar heb ik dr absoluut niet mee, ik denk dat ze dat wel 3 maanden volhoud.
Als ik vrij heb zal ik inderdaad eens op de wei gaan zitten (het is wel een groot land hoor met 17 paarden erop)

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:30

missfcdb schreef:
danneke80 Ten eerste voor alles is een oplossing.
En dat gepiep van sommigen andere bokkers van het klikt niet ik moet mijn paard/ ponny verkopen om vervolgens een andere makkelijke te pakken.
Of ze pakken gewoon weer precies het zelfde type paard maar denken ze die is wel goed vervolgens belande ze weer in zon situatie.

En soms passen bepaalde type mensen niet bij bepaalde type paarden..en komen ze daar pas later achter als het paard en zijzelf zijn gegroeid. Knipoog en kunnen mensen dat als gepiep zien, maar ik vind dat je goed naar je gevoel moet luisteren,

@danneke80ep in je hart weet je wat je keuze is en wat je bereid bent daarvoor te doen...misschien kun je dmv grondwerk/emiel voest methode/natural horsemanship kijken/leren beter met je paard om te gaan...waar de pijnpunten zitten...je kan er altijd een lesje tegenaan gooien. probeer eens wat anders dan het geijkte of conventionele voor je...en heb lak aan evt negatieve uitlatingen daarover in je omgeving...stel het helpt en je kan daardoor je paard houden en beter mee omgaan en blijer van worden...waarom niet?! Haha!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:39

Diep in mn hart zou ik het liefste mn paardje houden en het gezellig hebben met elkaar. Dat is wat ik altijd gewild heb en waar ik ook altijd in geloofd heb. Toch blijkt dat erg moeilijk als je qua karakters niet zo goed matcht.

Ik heb nu wel voor mezelf een besluit genomen en dat is een heel eerlijke waar ik zelf voor de volle 100% achter kan staan.

Er is misschien een mogelijkheid dat ik haar naar een vriendin breng in een soort bruikleenconstructie. (ik blijf dus sowieso eigenaar) Deze vriendin kan wel goed met mijn paardje overweg en kan ook lekker met dr aan de slag.
Dit moet allemaal nog doorgesproken worden en het is nog ff kijken of we eruit komen. Dan zou ik zelf een ander paardje nemen, gewoon een doodbraaf ouder dier waarmee ik lekker buiten kan rijden.
Mocht dit niet doorgaan dan hou ik haar lekker zelf en ga ik gewoon weer alles proberen wat in mn mogelijkheden ligt. (NH-lesen etc.) en zal ik zeker veel van jullie tips gaan gebruiken.

Op deze manier ben ik er gewoon heel zeker van dat ze het mooie leven krijgt/houd wat ik haar altijd beloofd heb en dat vind ik echt heel belangrijk.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:48

dat is een mooie oplossing,
misschien kan je vriendin je zelfs nog gaan helpen om jou baas te laten worden over je paard want nu is je paardje duidelijk de baas

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:05

Alle paarden zijn verschillend qua karakter,
Soms ligt het bij de eigenaar,soms niet,
Maar er zullen altijd wel karaktereigenschappen zijn die hetzelfde zijn of juist botsen,
Dit houd je altijd,
Misschien moet je eens vragen of mensen je kunnen helpen wat 'minder soft' te worden,
Want als je andere het gaat laten doen,
Dan leer je er zelf niks van Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:08

een paard hebben kost ontzettend veel geld en tijd en energie. Als je al een jaar loopt te tobben met je paard lijkt het me dat je er geen plezier (meer) in hebt. Dan zou ik het helemaal niet gek vinden als je de knoop doorhakt en een ander goed tehuis voor je merrie zoekt. Misschien ergens in een rusthuis of zoiets, dat ze lekker met pensioen kan. En dan voor jezelf een leuker paardje zoeken die meer bij je past.

sterkte met je beslissing!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 20:01

voor een rusthuis vind ik haar te goed. Ze heeft enkel wat last van haar longen af en toe, maar op zich beleeft ze veel plezier aan buitenritjes e.d.
ze vermaakt zich ook wel op het land enzo hoor, maar als het slecht weer wordt wil mevrouw toch wel graag naar binnen.

Heb vandaag in ieder geval een goed gesprek met mn instructrice gehad en als ze bij mij blijft gaan we in ieder geval een heel behandelplan opstellen. Waarbij ik begin (nu alvast) met alleen wandelen en poetsen. Mn instructrice rijdt dan 1 keer per week en een vriendin ook. Vanuit daar gaan we dan verder...

maar vooralsnog moet er toch nog een beslissing genomen, maar dat zal niet eerder dan over een week of 2 zijn.