aparte weides, 1 afgezet met prikkeldraad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

acacia

aparte weides, 1 afgezet met prikkeldraad.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 11:35

Mijn buurman heeft zijn wei afgezet met prikkeldraad. Wij hebben er een meter tussen en daar onze weide afgezet met schriklint.
Toch, als de buurman zn paarden bij die van ons komen, komt het wel is voor dat ze naar elkaar steigeren.
Pas geleden had mijn paard een open okselwond door zijn prikkeldraad. Boos!
Ik heb de buurman, waar we overigens geen goed contact mee hebben, gezegd dat de volgende veeartskosten veroorzaakt door zijn prikkeldraad, voor hem zijn.
Maar is dit wettelijk gezien ook zo ?
Zijn paarden staan ook langs mijn rijbak, aan zijn kant wéér dat prikkeldraad ( tis een koeienboer met paarden) en ik heb zelfs mn bak al verkleind, zodat de paarden ( als ze bij slecht weer en in de winter in de bak staan) niet kunnen neuzen.
Hoe zit dit ?

Anoniem

Re: aparte weides, 1 afgezet met prikkeldraad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:38

Hoe kan jou paard bij dat prikkeldraad komen?
Dan moet hij toch eerst door/over jou lint?
Dat snap ik even niet in je verhaal.

Hoe het juridisch zit?
Ik verwacht jou probleem omdat ik verwacht dat zijn omheining op zijn land staat en jou paarden daar ff kort door de bocht gezegt niet mogen komen Lachen
Maar of dat zo echt is, ben benieuwd naar de antwoorden Ja

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:42

Volgens mij kan je er niks aan doen. Immers, hoe bewijs je dat het zijn prikkeldraad was en niet jouw schriklint?
Daarbij, wil je het dan voor de civiel rechter laten komen?
Wellicht kan je met de koeienboer een afspraak maken, dat jij er op eigen kosten gladdraad neerzet op zijn grond, langs jouw stukkie (en om de 4 meter doorknippen, 2 lusjes en weer vastmaken: bij uitbraak breekt dit gladdraad gewoon).

Oh ja, een hoog draadje met stroom (op 1.70/1.80 meter) wilt het neuzen ook wel eens voorkomen.

Menig koeienboer heb ik weten te overtuigen door de opmerking: "Mijn verzekering betaalt niet uit als ze maar vermoeden dat het door prikkeldraad komt" haha Knipoog
Wellicht werkt het ook voor "jouw" koeienboer?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 13:46

Bedankt voor de reacties ! Goeie tip Scoxxx, van die verzekering Haha! .
Mijn kant is dus afgezet met lint en draad, mter ertussen en dan heb je zijn prikkeldraad.
Wil ik er nog meer ruimte tussen, gaat dat van mijn grond af, terug naar binnen, uiteraard.
Daarbij heb ik Shires, dus als zij naar elkaar steigeren, halen mn paarden met gemak dat prikkeldraad van hem, op de terugweg naar beneden.
Ik vind het gewoon bloedlink en snap niet eens dat het nog verkocht wordt.

In de wei hebben we inderdaad al palen van 1.80m hoog, maar toch een eng idee, áls ze erdoorgaan, komen ze dat prikkeldraad ook tegen Boos!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:53

Prikkeldraad is in Nederland helaas (nog) niet verboden. In duitsland wel. Maar ik snap niet dat mensen de wei afzetten met prikkeldraad, dan ben je toch gewoon dom.. Ik zou er gewoon over blijven zeuren tegen je buurman, dan word ie er vanzelf gek van (hopelijk). Het gaat tenslotte om de veiligheid van de paarden, en dat is het allerbelangrijkst. Dus overtuig hem daarover goed, en idd.. dat van die verzekering kan je ook proberen. Succes

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:56

tja, zolang dat prikkeldraad op zijn eigen terrein staat, kun je er weinig aan doen denk ik...
toch nog maar een meter lang inleveren, dat is altijd nog beter dan een draadwond.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:01

Misschien kan je zelf eens contact opnemen met verzekering / rechtsbijstand of naar een wetswinkel gaan. Dan weet je zeker of je de buurman aansprakelijk zou kunnen stellen.
Misschien kan je hem in een goed gesprek overtuigen van het risico van prikkeldraad, ook voor zijn paarden en koeien, maar de meeste boeren kennende zal dat weinig zin hebben.

Mocht dat allemaal niet lukken zou ik je eigen omheining toch nog wat verder zetten, jammer van het land maar veiligheid gaat voor. Zit je draad/ lint ook op 1.80 hoogte? Misschien op de stukken waar je aan de buurman grenst een steviger omheining, maar dat is meteen een kostbaar verhaal.
Succes ermee!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:27

De oplossing zal van jouw kant moeten komen vrees ik. Zolang het prikkeldraad op zijn grond staat doet hij wat hij wil en is jou niks verplicht. Jij moet wettelijk gezien je paarden van zijn grond af houden.

Dus er zit niks anders op dan jouw omheining te verbeteren en achteruit te zetten.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:11

Is het in Duitsland verboden ??
Kom het hier anders nog vaak zat tegen.
Vanmorgen reden we nog langs een ponyhof (Duitsland) en ik dacht nog bij mezelf, jeetje dat ze dat nog hebben.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:16

het lijkt me jouw probeem. jij moet zoren dat je paarden op jouw erf blijven en dus zelf een degelijke omheining neerzetten. wel naar dat je zo'n buurman hebt zeg bah . ik heb echt een hekel aan prikkeldraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:22

Maar dat weet je als je naast een koeienboer woont.
Die veranderd dat echt niet voor jou.

Overigens mijn paarden steigeren ook, maar die komen nooit over de draad. Niet eens mijn eigen draad, dus hoe die dan in die van de buren komen?
Want als ze er wel over steigeren hangen ze ook in je eigen draad.
Heb je daar stroom opstaan?
Hoe hoog heb je je eigen draad?
Want ik kan me niet voorstellen dat je het eigenlijk nog verder van zijn grens af hoeft te zetten dan die meter.

Wat je wel zou kunnen doen is daar nog een beuken haagje tussen planten.
Altijd goed zichtbaar voor de paarden en je krijgt een leuke afscheiding Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:09

acacia schreef:
Bedankt voor de reacties ! Goeie tip Scoxxx, van die verzekering Haha! .
Mijn kant is dus afgezet met lint en draad, mter ertussen en dan heb je zijn prikkeldraad.
Wil ik er nog meer ruimte tussen, gaat dat van mijn grond af, terug naar binnen, uiteraard.
Daarbij heb ik Shires, dus als zij naar elkaar steigeren, halen mn paarden met gemak dat prikkeldraad van hem, op de terugweg naar beneden.
Ik vind het gewoon bloedlink en snap niet eens dat het nog verkocht wordt.

In de wei hebben we inderdaad al palen van 1.80m hoog, maar toch een eng idee, áls ze erdoorgaan, komen ze dat prikkeldraad ook tegen Boos!

Tja ik zou als jou paarden toch bij dat prikkeldraad komen er wat meer ruimte tussen laten zitten.
Ik vind het ook niet kunnen hoor prikkeldraad met paarden maar ik vind ook dat je die man moeilijk kan dwingen iets anders neer te zetten omdat jou paarden, over jou schrikdraad heen bij zijn prikkeldraad komen.

Overigs vind ik alleen schrikdraad en verder geen omheining ook niet echt super veilig, de ervaring is dat wanneer paarden in paniek raken ze niet snel stoppen voor schrijkdraad maar goed dat is een ander verhaal.

Dat je paard gewond is geraakt door zijn prikkeldraad vind ik iets heel naars, voor mij als paardenliefhebber genoeg redenen om het weg te halen maar blijkbaar voor deze man niet, toch is het gebeurd op het terrrein van de boer zelf en het is jou verantwoordelijkheid dat jou paarden niet op zijn terrrein komen.

Jammer dat je er niet gewoon uit kunt komen met die man, ook al is hij koeienboer, ook koeien zijn niet gebaat bij prikkeldraad.

Whisper79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:50

Onze buurman de koeienboer heeft het wel weggehaald,gewoon in overleg. Als dat niet kan dan zou ik er toch weleen meter land extra voor inleveren. En de palen niet te ver uit elkaar zetten, dan spant het schrikdraad ook beter.