welke vaardigheden kennen voor examen voor auto met aanhange

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

welke vaardigheden kennen voor examen voor auto met aanhange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:44

zoals hierboven al vernoemd.

Welke vaardigheden moet je kennen als automobilist , als je op examen gaat voor te kunnen rijden met een auto en aanhanger (trailer).
en hoe precies moet je deze vaardigheden kennen?
Bv bij achterruit in parkeren, moet je dan de trailer en auto recht hebben staan in het vak, of moet de trailer ook nog daadwerlijk precies in het midden staan?

hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Zesiram

Re: welke vaardigheden kennen voor examen voor auto met aanhange

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:47

Pff, het is al weer even geleden. In ieder geval bochtje achteruit ( bij voorkeur naar links ), recht achteruit rijden, achteruit parkeren voor een laadperron. De rest weet ik niet meer. Het kwam wel vrij nauw, geen meters van de kant of helemaal tegen de stoep aanzitten, ik mocht trouwens wel corrigeren. Bij het laadperron kwam ik in eerste instantie niet uit, dus een stukje naar voren gereden. Dat was geen enkel probleem.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:50

Ik neem toch aan dat je rijles hebt of hebt gehad, kun je het je instructeur niet vragen? Die zal beter bekend zijn met wat ze precies willen zien en vooral: wat de examinator in kwestie wil zien...

Je moet de oefeningen correct uitvoeren en je mag 1 keer (tijdens het hele examen) corrigeren door naar voren te steken en opnieuw in te zetten. Als je 'm ergens neer moet zetten moet ie ook daadwerkelijk daar staan, dus 1 meter van een poort af mogen er geen 2 of een halve zijn. Als je achteruit moet parkeren op een vak dan zul je 'm er recht in moeten zetten, maar dat zal niet precies in het midden hoeven te zijn. Hoewel een vak me sterk lijkt, zal eerder een laadperron oid zijn.

Bocht achteruit, recht achteruit rijden en achteruit parkeren zijn de standaard oefeningtjes. Bocht naar links is het gemakkelijkste, maar bocht naar rechts willen ze ook nog wel eens vragen. En dan heb je nog het helling trekken, maar dat wordt over het algemeen niet apart gevraagt. Waren de voornaamste oefeningen wel...

Kijken en corrigeren waar nodig is in elk geval het belangrijkste, laat zien dat je de combinatie onder controle hebt Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:53

bedankt voor de duidelijke uitleg!

Ja ik heb al contact gehad met rijschoolhouder(s). deze vertelde mij dat als het mogelijk was ik het beste zelf al wat oefeningetjes kon oefenen, zodat ik het al wat onder de knie had voordat ik daadwerkelijk ging lessen. Dat zou mij hoop euros besparen, zei hij.
Dus vandaar deze vraag Lachen zo weet ik beetje gericht wat ik moet oefenen.

Kan mijn trailer en auto nu wel al recht in een vak zetten (achteruit), alleen staat deze dan niet precies in midden.
recht achterruit ben ik ook aan proberen, maar vind ik erg lastig, iemand misschien tips hiervoor?
en dan misschien nog een hele domme vraag, maar wat moet ik mij precies voorstellen bij een laadperron?
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 14-05-08 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:55

erleyne schreef:
Pff, het is al weer even geleden. In ieder geval bochtje achteruit ( bij voorkeur naar links ), recht achteruit rijden, achteruit parkeren voor een laadperron.

Volgens mij waren dit voor mij ook de bijzondere verrichtingen! Ja Viel erg mee.

Als het rechtachteruit niet helemaal lukken wil kan het helpen om tijdens het achteruitrijden constant je stuur een fractie van links naar rechts te bewegen. Een minislingertje zeg maar. Daardoor corrigeer je soepeler en minder groot als dat nodig is, want dat is vaak het probleem, te heftig corrigeren.

suk6

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:57

oke , dat ga ik dan eens proberen met recht achterruit rijden. en hoeveel meter moet je recht achteruit?

en dan de domme vraag: wat moet ik mij voorstellen bij een laadperron?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:21

Hoeveel meter, eh 10? Geen idee, sorry.

Laadperron is een opening bij een magazijn waar je je aanhanger tegenaan rijdt zodat je makkelijk kunt laden. Maar ipv een laadperron kan het ook zijn dat je bv langs de stoep staat met je combinatie en tot bv een prullenbak achteruit moet. Je mag dan tussentijds 1x uitstappen om te zien hoever je bent.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:07

Iets van 15 tot 20 meter geloof ik. Mijn paps heeft me in elk geval tientallen meters achteruit laten rijden Clown Hoe langer de afstand, hoe meer tijd je hebt om een fout te maken.

En heel eerlijk? Ik zou niet zelf gaan oefenen. Niet vóór je rijlessen. Neem dan een paar rijlessen en oefen tussentijds, als je weet hoe je de dingen uit moet voeren en zo. Want je leert een oefening sneller verkeerd aan dan dat je dat weer afgeleerd hebt.

En waarmee wil je gaan oefenen? Met een kleine aanhangwagen of zo?

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:21

Ik heb tijdens mijn examen ook nog de hellingproef gehad met aanhanger. Verder inderdaad achteruit met een bochtje voor een laadperron (op het terrein van een supermarkt!...) en verder goed proberen vooruit te kijken zodat je rustig kunt remmen en niet meteen op een rem hoeft te gaan staan voor bijv. een kruispunt. Oefenen van te voren is goed aan te raden!Zelf heb ik ook ongeveer 20 uur van te voren geoefend, met name het achteruit rijden en het oversteken van (drukke) kruispunten en nemen van rotondes waar bijvoorbeeld fietsers voorrang hebben. Ik heb een 1 daagspakket als rijles genomen, maar wel zo dat 2 uur op een woensdag en 4 uur de dag daarop rijles waren. Vervolgens 's middags 1 uur examen (= ook een stuk rustiger dan om 3 uur examen). Vergeet tijdens het wegrijden op examen niet de remproef te doen nadat je een aantal meters hebt gereden, ik was dit vergeten maar ben gelukkig in 1 keer geslaagd Ja, maar het is wel een verplicht onderdeel van het afrijden volgens mij. Succes

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:27

De remproef is geen onderdeel, maar een controle Lachen En die moet je idd uitvoeren, net als dat je moet kijken of er geen fietsers tussen jou en je aanhanger zitten Lachen

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:29

Sylvia schreef:
De remproef is geen onderdeel, maar een controle Lachen En die moet je idd uitvoeren, net als dat je moet kijken of er geen fietsers tussen jou en je aanhanger zitten Lachen

Ok, ja mijn rij instructeur zei het nog voordat ik in de auto stapte dat ik het niet moest vergeten! En ja hoor, nog geen 5 minuten later rij ik vrolijk, zonder een remproef te hebben gedaan, bij het CBR weg. OEPS, maar goed, ben gelukkig geslaagd. Een vriend van mij heeft dit ook vergeten, is gelukkig ook geslaagd.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:24

bedankt voor de vele reacties.

Hoe ziet zo een remproef uit Bloos

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:40

Nadat je aanhangwagen hebt aangekoppeld en je examinator er vragen over heeft gesteld rij je weg en binnen een paar meter hard op de rem trappen (tenminste is mij verteld...heb t tijdens les maar 1 x uitgevoerd en is alweer tijdje geleden).

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:46

ah oke Lachen dankje...

nog iemand..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:11

_meissie_ schreef:
Nadat je aanhangwagen hebt aangekoppeld en je examinator er vragen over heeft gesteld rij je weg en binnen een paar meter hard op de rem trappen (tenminste is mij verteld...heb t tijdens les maar 1 x uitgevoerd en is alweer tijdje geleden).

Maar dat doe je toch altijd? Iedere keer weer als je je trailer aankoppelt om ermee te gaan rijden doe je de remproef (uiteraard voor dat het paard er in staat Clown ). Of heb je na je examen niet meer met de trailer gereden? Lachen

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:28

Citaat:
Maar dat doe je toch altijd? Iedere keer weer als je je trailer aankoppelt om ermee te gaan rijden doe je de remproef (uiteraard voor dat het paard er in staat Clown ). Of heb je na je examen niet meer met de trailer gereden? Lachen

Eerlijk gezegt niet bewust, voordat ik mijn paard erin zet heb ik in de tussentijd al een aantal keer moeten remmen. Zal er eigenlijk eens op letten Bloos beetje erg eigenlijk dat ik er zo laks mee omga, zometeen paard op de achterbank Gestoord

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:25

Straatje keren met de trailer kan ook worden gevraagd op het examen. Dus dmv een bocht achteruit rijden en weer vooruit gaan. Verder ook vaak een lang recht stuk achteruit (tip, zo langzaam mogelijk en van je stuur afblijven). Hellingproef had ik ook trouwens.

Remproef heb ik nooit moeten doen, is me ook nooit verteld met lessen, en op examen heb ik er ook geen comment op gekregen dat ik dat niet deed.

Wat je verder kan oefenen : Achteruit rijden om je auto aan te koppelen. Een trailer kan je immers minder makkelijk naar voren of opzij duwen om te koppelen, een aanhanger is wat dat betreft wat handzamer. Tip daarvoor is door je achterruit te kijken naar het middenpunt van je ruitewisser, en de as van het steunwieltje. Als dat recht op elkaar zit, staat ie er recht voor.

Verder kun je ook oefenen mbt achteruit rijden en draaien puur op de zijspiegels. Op het examen mag je namelijk niet jezelf omdraaien op je stoel. (je ziet te weinig).

Maar ook ik raad je aan om eerst (minimaal) 1 les te nemen, end an daarna pas zelf te gaan oefenen, anders leer je je wellicht verkeerde dingen aan.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:01

Maya schreef:
Straatje keren met de trailer kan ook worden gevraagd op het examen. Dus dmv een bocht achteruit rijden en weer vooruit gaan. Verder ook vaak een lang recht stuk achteruit (tip, zo langzaam mogelijk en van je stuur afblijven). Hellingproef had ik ook trouwens.

Remproef heb ik nooit moeten doen, is me ook nooit verteld met lessen, en op examen heb ik er ook geen comment op gekregen dat ik dat niet deed.

Wat je verder kan oefenen : Achteruit rijden om je auto aan te koppelen. Een trailer kan je immers minder makkelijk naar voren of opzij duwen om te koppelen, een aanhanger is wat dat betreft wat handzamer. Tip daarvoor is door je achterruit te kijken naar het middenpunt van je ruitewisser, en de as van het steunwieltje. Als dat recht op elkaar zit, staat ie er recht voor.

Verder kun je ook oefenen mbt achteruit rijden en draaien puur op de zijspiegels. Op het examen mag je namelijk niet jezelf omdraaien op je stoel. (je ziet te weinig).

Maar ook ik raad je aan om eerst (minimaal) 1 les te nemen, end an daarna pas zelf te gaan oefenen, anders leer je je wellicht verkeerde dingen aan.

echt waar Verward Bloos!
dan kan ik echt nooit , vind al super moeilijk om achter te draaien als ik me omdraai.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:21

Ehuh, daar had ik dus problemen mee. Ik kan heel goed achteruit rijden en draaien en sturen (reed al met trekker voor ik autoreed), maar ik draai me dus wel om. En op het examen / lessen moet je rechtuit zitten en naar voren kijken en op de spiegels achteruit rijden en doen. Je mag wel eventjes omdraaien om om te kijken, maar dan echt maar een heel kort momentje. Reden dat je op de spiegels moet rijden is omdat je bij omgedraaid zitten je niet ziet wat er voor je en om je heen gebeurd.

Er is dus enige nuance, er is geen verbod, maar liever niet, en bij voorkeur op spiegels, en sowieso, heel veel kijken en alles rustig aan doen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:10

Ik heb me wel gewoon omgedraait hoor, geen commentaar op gehad? Doe het nog steeds trouwens.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:11

en als je nu omdraait, maar wel regelmatig terug naar voren kijkt?
Als je gewoon achteruit inparkeert met een auto mag je toch ook omdraaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:12

Maar zat je dan continu omgedraaid Erleyne ten tijde van de hele verrichting? Dat bedoel ik, dat mag dus niet. Eventjes omdraaien om te kijken mag wel.

Inmiddels nu ik E heb, rij ik ook weer gewoon hoor. Spiegels doe ik alleen om tussendoor te sjekken, maar liever gewoon omgedraaid Lachen

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:13

stom eigenlijk dat het allemaal zo moeilijk moet he, als t ook makkelijk kan Huilen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:18

Ik keek wel af en toe even naar voren, maar het grootste gedeelte omgedraaid. Op spiegels kan ik echt niet draaien. Ik ben toch al gematst door die examinator, dus misschien hier ook wel mee.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:24

oke, bedankt voor alle tips en reacties!

Ga zowieso morgen rijschoolhouder bellen waar ik wil gaan lessen die kan me vast ook verder helpen..
Maar als mensen nog tips en/of reacties hebben...kom maar op Lachen