klophengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tukje

klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:26

Een rare vraag maar waarom noemen ze een klophengst nou klophengst??

Ik weet wat het inhoud, waarschijnlijk was 1 (of beide teelbal(len) niet goed ingedaald of een andere reden dat de hengst niet goed gecasteteerd is.

Maar waar komt het vandaan dat ze zo'n hengst dan een klophengst noemen (de naam dus).

Ik was daar best wel benieuwd naar

KimRemy

Re: klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:31

Nou 1 of 2 ballen hebben ze in de buik of dergelijke zitten en zijn die steeds op lichaamstemperatuur , dus de hele tijd temperamentvol .
Mijn welshje was ook een klophengst en nu een troste vader ( ze zeggen dat klophengsten niet kunnen dekken al heeft mijn pony een mooie nakomeling lopen ) en nu een ruintjes is Lachen

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:35

het spijtige is, dat het erfelijk is.
klophengst is denk ik omdat deze dieren nogal heftig kunnen zijn. (cryptorchydie: het niet afdalen van de 2 testes in het scrotum of balzak, monorchidie is wanneer er slecht 1 afgedaald is)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:36

Voorbeeldje

Mijn merrie is gedekt door een ruin en dat kloptniet. Aha! Het is een klophengst

Zoiets miscchien?
Tong uitsteken

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:37

waarom een klophengst die naam heeft weet ik ook niet. Ik weet wel dat het niks met castratie te maken heeft maar zoals KimRemy zegt een hengst is die 1 of beide ballen in de buikholte heeft zitten, deze zijn dan niet "ingedaald" zoals dat heet.
De spermaproductie gaat wel degelijk door, er zijn klophengsten die best vruchtbaar zijn maar door de hogere temperatuur in het lichaam is het sperma wel minder vruchtbaar dus de kans op een veulen is kleiner.

Ik ben stiekem ook wel benieuwd waarom het dan een klophengst wordt genoemd, staat dit niet op wiki?

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 19:40

kon het niet zo gauw vinden, maar de vraag kwam eigenlijk ook zomaar bij me op, en dacht mss weten ze dat hier zo ff uit te leggen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:42

nu ben ik ook nieuwsgierig geworden Haha! Zal even meezoeken...

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:47

Ik ben ook wel benieuwd! Ik ga ook even zoeken Lachen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:50

hebbes!!!
Citaat:
Castreren
Een tweede opvatting dat ‘klopje’ een vrome vrouw was die zichzelf had ‘geklopt’, in de betekenis van ‘zichzelf kuisheid heeft opgelegd’ moet volgens de promovenda eveneens als onjuist worden beschouwd. Deze opvatting gaat uit van ‘kloppen’ in de betekenis van ‘castreren’, zoals dat nog bekend is in het woord ‘klophengst’. (Bron: http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2006.html)

Maar als dit zo is... zoals ik al zei heeft een klophengst niks met castreren te maken, behalve dan het feit dat het castreren van deze dieren wel het meest verstandige is (erfelijkheid, gedrag e.d.)Wel een aparte term dan (naja die zijn er wel meer)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:54

ergens anders vond ik trouwens dat het uit het duits komt en te maken heeft van de manier van castreren...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:51

-> VMR-TAO

Ivm niet fokkerij-gerelateerd, maar vraag over achtergrond van een begrip.