Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:05

Gister werd ik gebeld door mijn club om dit weekend te schrijven bij ons eigen concours. Nou kan ik niet omdat ik moet werken, maar ik vroeg me later eigenlijk af of het niet raar is om als jury bij een andere jury te schrijven... Ik kan eigenlijk niet eens echt bedenken waarom, maar het lijkt me eigenlijk een beetje raar voor mijn gevoel...

Wat denken jullie?

_10_

Re: Juryleden schrijven bij andere juryleden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:36

Ik zou het juist wel leuk vinden (voor een keertje dan) Clown
Is weer eens wat anders... en zeker als het een niveau is wat je zelf ook mag beoordelen, kan je een beetje kijken of je er hetzelfde over denkt Haha!

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:04

ik heb het jaren geleden ook een keer gedaan, was best leuk om te doen. Wel moet je er rekening mee houden dat je niet mag schrijven bij een jury die lager geklaseerd of hetzelfde geklaseerd is als jezelf. ben je bv. IM jury mag je dus niet schrijven bij een IL jury en ook niet bij een IM jury, in dat geval mag je alleen schrijven bij een IZ jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:06

Oww Judith, er zijn dus zelfs regels voor? Dat wist ik niet eens..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:07

Dat wist ik niet eens Judithh... dus een Z jury zou nooit in de basis sport mogen schrijven.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:09

Als de KNHS er geen regelgeving voor heeft, gelden de FEI regels zoals hier al in het topic staan.
Ik vraag mij af of het echt grote gevolgen heeft als je eenmalig de eigen vereniging helpt en je verder niet inhoudelijk met het jureren "bemoeit".

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:35

De allereerste keer dat ik ging jureren was dit bij Judithh op de vereniging en laat ik nu mijn goede vriendin meegenomen hebben om te schrijven en ja die is ook jury! Judith heeft dat toen inderdaad uitgelegd en er zit ook wel een soort van logica in eigenlijk. Maar ik ben wel van mening dat het niet uit moet maken, je hebt je eigen visie als jurylid en daar hoort een schrijver zich niet tegenaan te bemoeien, ongeacht wie de schrijver is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:41

Idd Daffodil Ja Als je er als schrijfster bijzit ga je je natuurlijk niet met de punten bemoeien, maar dat lijkt me eigenlijk wel een beetje logisch Lachen
Verder ben ik het ook wel met Daniella74 eens, vwb het uit de brand helpen van je eigen vereniging, lijkt mij dan geen probleem..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:44

Artikel 138 - Het Protocol

2. Elk jurylid dient te worden geassisteerd door een secretaris. Is deze secretaris zelf
dressuurjury, dan mag hij/zij zelf niet bevoegd zijn de klasse waarvoor hij/zij als
secretaris optreedt, te beoordelen.

Klasse lager schrijven mag ook niet, dit is ter sprake gekomen tijdens de juryopleiding...maar het zal ongetwijfeld wel gebeuren, snap ook niet zo goed waarom daar een punt van gemaakt zou moeten worden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:48

Ik vind het zelf ook absoluut geen probleem als er bij mij een Z jury zou komen schrijven. Maar moet wel zeggen dat er altijd wel mensen zijn die daar wel een punt van maken en mocht diegene dat dan weer doorspelen naar de KNHS heb je een hoop gezeur om niets....vraag me ook af of de KNHS hier zich wel druk om zou maken als het gebeurt...er zijn tenslotte veel belangrijkere dingen om je druk om te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:49

Ik denk juist dat het heel effectief kan zijn!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:53

Maar ik moet er ook weer niet aan denken dat ik ieder punt dat ik door mijn schrijfster laat opschrijven moet gaan zitten verdedigen, omdat hij/zij zelf ook jury is er er een andere mening over heeft. Ik ben op dat moment aan het jureren, en zij aan het schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:53

BCS schreef:

Hoezo dan? Je kunt moeilijk samen gaan zitten beoordelen toch? En over ieder punt in discussie gaan daar heb je de tijd niet voor

Euhm wat Anoeska zegt dus Knipoog

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:54

BCS schreef:

Ja en nee...wel effectief in de zin van om één lijn zitten, dingen discutabel maken...enz.enz.
en aan de andere kant je moet je volle aandacht bij de combinatie hebben en kun je niet tussendoor even gaan overleggen of discusseren dat kun je tijdens de "bijscholing" doen.

beetje dubbel Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:54

Ik ken een jurerend echtpaar dat nog wel eens samen komt, de ene als jurylid, de andere als schrijver.
Mag dus feitelijk ook niet, maar is voor hen beiden wel zo gezellig. Meen zelfs dat ze de rubrieken wel eens afwisselden.
Dus de ene beoordeelde de eerste proeven van een klasse, de andere de tweede proeven (wij hebben maar 1 rijbaan en dus rijdt je beide proeven doorgaans bij hetzelfde jurylid, in het geval van deze wedstrijd dus niet).

Zij gaven het ook wel netjes 'uit handen' de een schreef gewoon op wat de ander zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:08

Relaxed schreef:
BCS schreef:

Hoezo dan? Je kunt moeilijk samen gaan zitten beoordelen toch? En over ieder punt in discussie gaan daar heb je de tijd niet voor

Ik dacht dat de meeste mensen toch wel een beetje logisch na konden denken, maar ik zal het dan uitleggen.

Ik denk dat het zeker effectief kan zijn als jury's onderling eens met elkaar mee gaan om te schrijven. Op die manier krijgen ze zicht op hoe een ander bepaalde onderdelen beoordeeld, en wat voor onderbouwd commentaar daarbij opgegeven word.
Nee, je gaat dus niet in discussie (snap uberhaubt niet hoe sommige mensen daar op komen) maar je leert ervan, en kan na afloop eventueel elkaar een feedback geven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:10

Nou, ik heb soms al discussie met schrijfsters die niet eens zelf jurylid zijn (daarom neem ik dus meestal m'n eigen schrijfster mee). Dus ik kan me goed voorstellen dat als je schrijfster er zelf ook verstand van heeft, er toch opmerkingen worden gemaakt. Heb ik geen zin in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:21

BCS schreef:
Ik dacht dat de meeste mensen toch wel een beetje logisch na konden denken, maar ik zal het dan uitleggen.

Ik denk dat het zeker effectief kan zijn als jury's onderling eens met elkaar mee gaan om te schrijven. Op die manier krijgen ze zicht op hoe een ander bepaalde onderdelen beoordeeld, en wat voor onderbouwd commentaar daarbij opgegeven word.
Nee, je gaat dus niet in discussie (snap uberhaubt niet hoe sommige mensen daar op komen) maar je leert ervan, en kan na afloop eventueel elkaar een feedback geven.

Ik ken bokt inmiddels en ik neem hier maar niet teveel meer zomaar aan, vandaar dat ik vroeg om een uitleg hoe je het precies bedoelt. Ik snap je uitleg en er zit zeker wat in! Een soort stage zou je kunnen zeggen.. Zou niet verkeerd zijn als dat een onderdeel van de cursus wordt..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:25

BCS schreef:
BCS schreef:

Citaat:

wat heb ik er voor boodschap aan dat mijn collega jury ander opbouwend commentaar neerzet dan ik..en hoe een onderdeel beoordeeld moet worden leer je op de opleiding. en daarbij....dan heb ik zicht op wat mijn collega doet...en dan..?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:29

Relaxed schreef:
BCS schreef:

Ik ken bokt inmiddels en ik neem hier maar niet teveel meer zomaar aan, vandaar dat ik vroeg om een uitleg hoe je het precies bedoelt. Ik snap je uitleg en er zit zeker wat in! Een soort stage zou je kunnen zeggen.. Zou niet verkeerd zijn als dat een onderdeel van de cursus wordt..

een stage vind ik niet zo'n gek idee. Buiten dat...de LT en ZT juryleden zijn verplicht stage te lopen zouden ze bij de basis ook moeten doen. maar zoals je zegt moet dit een onderdeel van je opleiding zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:43

Anoeska schreef:
Nou, ik heb soms al discussie met schrijfsters die niet eens zelf jurylid zijn (daarom neem ik dus meestal m'n eigen schrijfster mee). Dus ik kan me goed voorstellen dat als je schrijfster er zelf ook verstand van heeft, er toch opmerkingen worden gemaakt. Heb ik geen zin in.

Waarvoor sta je daar dan niet voor open?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:45

Ik sta prima open voor commentaar, NA de wedstrijd. Soms zitten de onderdelen al dicht genoeg op elkaar. Als ik tijdens de proef moet gaan discussieren, dan mis ik een volgend onderdeel. Op dat moment sta ik er inderdaad niet voor open. Achteraf wil ik het er met iedereen over hebben, ruiters, schrijfsters, ouders enz. Maar tijdens de proef jureer ik, en schrijf de schrijfster.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:10

BCS schreef:
Anoeska schreef:

Waarvoor sta je daar dan niet voor open?

Wat een rare vraag zeg. Natuurlijk sta je als jury niet open voor het commentaar van je schrijver. Jij zit daar om proeven te beoordelen, en je schrijver/schrijfster hoeft alleen te noteren wat jij zegt. Dat hij/ zij er anders over denkt is prima, maar daar moet je als jury toch echt geen boodschap aan hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:56

Die regel kende ik niet. Zal dan wel ingevoerd zijn nadat ik examen heb gedaan. In mijn tijd stond er alleen dat het niet aanbevolen werd als een jurylid zou gaan schrijven, maar het was dus niet verboden.

Misschien willen ze hiermee situaties voorkomen. Bijvoorbeeld dat een ruiter niet tevreden is over zijn punten en daarna bij de schrijver (ook een jury) gaat klagen en misschien wel gelijk krijgt. Dat is natuurlijk niet prettig voor degene die gejureerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:32

talented schreef:
Wat een rare vraag zeg. Natuurlijk sta je als jury niet open voor het commentaar van je schrijver. Jij zit daar om proeven te beoordelen, en je schrijver/schrijfster hoeft alleen te noteren wat jij zegt. Dat hij/ zij er anders over denkt is prima, maar daar moet je als jury toch echt geen boodschap aan hebben.

Hoe is de vraag raar? Jij wilt zeggen dat de mensen die jureren alle kennis hebben omdat ze zo'n flutcurcus gevolgt hebben? Wat dat betreft kunnen jury's nog heel veel leren, of is een schrijver dan ineens minder, omdat hij of zij het woordje schrijver draagt, ipv jury? Overigens lees je er overheen, het ging namelijk om de feedback achteraf.

Laat het overigens duidelijk zijn dat ik geen jury, nog schrijver ben.
Maar de ervaringen van mensen die wel de jury curcus gevolgt hebben, zijn er niet al tevreden over, en dat duid maar dat iedere leek maar Jury kan worden.