paard op de vlucht voor nieuwe eigenaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cindyzzz

paard op de vlucht voor nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 21:23

Ik ben sinds zondag in het rijke bezit van een heel leuk paard. Tenminste... na vandaag vind ik hem heel even wat minder leuk....
Bij kennismaking de eerste keer merkte ik al dat hij wat eenkennig was en zich afweerde toen ik contact zocht. Maar dat was in de longeerring (kleine ruimte) en na een paar minuutjes was het ijs gebroken en liep hij als een lammetje achter me aan. Ik vond hem verder helemaal super en heb hem dus gekocht.
Zondag is hij gebracht. Deze stal heeft, in tegenstelling tot zijn oude verblijfsplaats, uitgestrekte weidegrong waar een grote kudde loopt.
Na dat mijn paard losgelaten was kon zelfs de eigenaar hem niet meer vangen.
Gisteren ben ik er weer naar toe gegaan. Hij stond alleen, los van de kudde en na 20 minuutjes liet hij zich benaderen en kon ik hem verder zonder problemen de wei uit leiden. We hebben toen alleen gepoetst en paardensnoep gegeten, daarna weer terug de wei in.
vandaag stond hij tussen alle andere paarden in de kudde. Hij liet zich in eerste instantie benaderen en zelfs aaien maar toen ik het halstertouw om zijn hals wilde doen (heel voorzichtig) vluchte hij weg. Ik heb vervolgens 2 uur zonder reultaat achter hem aangesjokt. Het grootste gedeelte van de tijd verschool hij zich achter zijn maatje, en anders draafde hij een stukje weg. Slechts af en toe at hij een snoepje uit mijn hand maar ik mocht hem niet aaien.
Ik weet dat het niet aan mijn benadering ligt. Ik ben rustig, afgewend gezicht, zijdelings benaderen, rustige bewegingen, laat hem de laatste stap zetten bij het aanhalen. Dat doe ik dus allemaal volgens de boekjes.

Heeft er nog iemand een tip???
Ik voel me een redelijke clown na 2 uur achter mijn paard aan sjokken zonder resultaat!!!:-(((
Ik had letterlijk elk paard uit die wei mee kunnen nemen zonder enig probleem, maar niet de mijne...
Help!!!....

Temeraire

Re: paard op de vlucht voor nieuwe eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:29

Dit heeft niks met jou persoonlijk te maken, maar met het feit dat hij nu ineens in een ruime weide met een kudde staat, wat hij kennelijk niet gewend is.
Waarschijnlijk bevalt het hem nogal goed.
Het klinkt wel alsof je op de goede manier bezig bent. Ik heb ditzelfde probleem ook gehad, en het enige wat je kan doen is geduld en nog meer geduld hebben.
Ik heb ook uren in de wei doorgebracht, maar uiteindelijk had de pony door dat hij ook weer terug mocht en kom ik hem steeds beter te pakken krijgen.
Lief tegen hem praten, telkens toenadering zoeken maar hem de laatste stap laten zetten, hem het gevoel geven dat hij er niet per se mee moet, hielpen bij mij ook goed.
Succes!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:23

hij nam af toe wel een snoepje aan las ik, dan beloon je hem voor zijn vluchtgedrag. als je het halster om krijgt dan belonen (mits hij stilstond) dan wordt hij beloond met wat jij van hem wil. niet omdat hij van je "vlucht"

mirthe_laser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:11

Nou, in ieder geval heeft hij het wel naar zijn zin op die wei, haha. Maar goed, ik begrijp dat je niet alleen naar hem wilt kijken, maar ook iets wilt doen...
Misschien helpt het volgende:
Loop de wei in richting je paard, maar er niet recht op af. Nader zo dicht als je kunt zonder dat hij wegloopt. Draai je dan demonstratief van hem af en ga met je rug naar hem toe aan het gras plukken, knopen in en uit je hastertouw leggen, met een papiertje ritselen oid. in ieder geval iets wat hem nieuwsgierig maakt. misschien komt ie dan kijken. blijf dan heel rustig en positief. en idd. geen snoepje voordat je hem ook echt te pakken hebt. je kunt wel proberen hem een snoepje te geven OP het moment dat je hem vastdoet, maar dat vereist wel wat handigheid.
wat je ook kunt proberen is om wat lekkers en aandacht aan zjin weidemaatje te geven (als die niet wegloopt tenminste Knipoog wie weet kun je die van jou dan ook pakken.
In ieder geval veel succes ermee en goed dat je rustig blijft hoor. het kan heel frsutrerend zijn, maar goed, jullie kennen elkaar ook eigenlijk nog niet echt he!
Oh ja: Ga er in ieder geval geen twee uur meer achter aan sjokken want dat versterkt het gedrag voor de volgende keer alleen maar!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:20

Ik vermoed dat je na die 2 uur sjokken het opgegeven hebt? Een-nul voor het paard. Volgende keer misschien andere mensen de andere paarden vast laten houden. Halster omdoen en dan ook omlaten, desnoods met een stukje touw eraan. Op de momenten dat je hem dan te pakken hebt, uitvoerig belonen, daarna weer loslaten en opnieuw proberen te pakken. Trek daar dan echt de hele dag voor uit.

Verder grondwerk gaan doen om de band te verbeteren. Dat helpt zeker bij het probleem dat je hem niet te pakken kunt krijgen.