Jaarling uit de weide halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Jaarling uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:42

Ik heb nogal wat problemen met m'n jaarling uit de weide halen.. Hij is nog maar een week bij ons,en kent ons dus nog helemaal niet goed..
Als ik in de weide ga, komt ie nooit vanzelf (de andere paarden komen allemaal wel eens snuffelen of kijken wie of wat ik ben), en als ik naar 'm toe ga loopt ie weg..

Ik vroeg me nu af wat de beste oplossing is: Erachteraan gaan tot ie moe wordt, en hem dan pakken? Of telkens gewoon in de weide zitten/Staan en hopen dat ie op een dag wél nieuwsgierig genoeg wordt?

Met opjagen vrees ik dat ik z'n vertrouwen nooit zal krijgen, en dat ie me ziet als iets irritants.. Maar met wachten tot hij er zin in heeft, leer ik hem wel dat hij z'n zin kan doen..

Tips, iemand?

Onali

Re: Jaarling uit de weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:44

geduld is erg belangrijk, vooral voor een veulen en al helemaal omdat je hem net hebt. Als hij uiteindelijk bij je komt, heel hartlelijk belonen, desnoods een appeltje of iets dergelijks geven. Ga NOOIT achter hem aan. Daar los je niks mee op.
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-05-08 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:46

Ik liep eerst ook achter hem aan, maar dat werd ik een beetje zat. Nu blijf ik gewoon bij de rest staan die wel bij mij komt staan, en op een begeven moment word hij dan toch nieuwsgierig, en komt hij kijken, en dan pak ik hem.

Ook al kennen ze je nog niet goed, hij weet dondersgoed dat je voor hem komt, anders loopt hij niet weg Knipoog

Gewoon wachten, ze komen altijd uit nieuwsgierigheid kijken!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:48

Niet dus.. Lachen De rest van de kudde komt kijken, die knuffel ik dan ook wat zodat mijn veulen ziet dat ik hen geen kwaad doe.. Dan staan er 8 paarden om me heen, behalve die van mij.. En zélfs na een uur komt ie nog niet kijken.. Gisteren heb ik er anderhalf uur gestaan/gezeten, maar hij had duidelijk geen interesse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:49

Toch langer wachten.. het heeft geen zin om achter hem aan te lopen..

Zorg voor het geval dat hij WEL komt dat je iets lekkers bij hem hebt, om hem net iets uitgebreider te belonen.

En zorg er voor dat hij het niet als NAAR beschouwd als jij hem komt halen (dus bv door iets wat je met hem doet als je hem eenmaal hebt).

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 15:53

De ene keer dat ik hem wel te pakken kreeg, heb ik hem alleen maar uitgebreid beloond en een beetje gewreven enzo, niets ergs, hij moest zelfs niet mee uit de weide. Ik wou 'm toen ook een snoepje geven, maar dat kende hij duidelijk niet en wou hij niet eten, volgende keer probeer ik dus maar met een appel of een wortel..
Ik hoor het al, het zal een kwestie van vééél lange middagen worden, dus Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:53

klinkt stom maar ik heb mijn shetveulen altijd zo kinderlijk toe gesproken; oh das een grote jongen, knappe vent, goed zo, braaf. Met je stem ook heel hoog gaan, daar reageren ze meer op dan op braaf.
Ik heb dit geleerd toen ik met mn hond behendigheid deed. JAA BRAAF, grote meid.
Uitbundig belonen en veel stem gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:08

Inderdaad! Alsof het een klein kind is, want het woord "Braaf" kennen ze gewoon helemaal niet. Is net zoals als dat een chinees tegen jou zegt dat hij van je houd Haha!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:11

Dat loop ik ook de hele tijd te doen, met dat hoge stemmetje allemaal lieve dingen gaan zeggen, maar ach, het maakt zooo weinig indruk.

Ik zal 'm nu een week laten staan, zodat ie misschien z'n kuddegenoten wat beter leert kennen, en dan durft ie misschien wél met ze meelopen als zij naar mij komen..

Ik twijfel soms echt aan wat de goede manier is en hoe ik het moet bekomen, want "uit de boekjes" klinkt het allemaal zo makkelijk, tot je effectief in die weide staat!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:16

ik heb er helemaal geen problemen mee gehad. Ik heb mijn shet gekocht toen hij 4 maanden was. Gelijk geintroduceerd aan mn fjord, hij ziet mijn fjord dan ook als pleegmama. Als ik aankom moet ik hem meer wegslaan, hij staat altijd op me te wachten en mn fjord sjokt er dan achteraan.
Laat hem inderdaad even wennen aan zn weidegenootjes. Wat voor een ras is het eigenlijk?

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:23

Dat komt vanzelf als hij je beter leert kennen. Ons veulen liep ook een tijdje weg, maar dat kwam omdat mamapony nog geen zin had om weer op stal te gaan en dus wegliep.
In jouw geval zou ik eerst wat meer tijd met hem doorbrengen in de wei (ook zonder hem eruit te halen) en dan ook af en toe wel eruit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:25

JulieDR schreef:
Dat loop ik ook de hele tijd te doen, met dat hoge stemmetje allemaal lieve dingen gaan zeggen, maar ach, het maakt zooo weinig indruk.

Ik zal 'm nu een week laten staan, zodat ie misschien z'n kuddegenoten wat beter leert kennen, en dan durft ie misschien wél met ze meelopen als zij naar mij komen..

Ik twijfel soms echt aan wat de goede manier is en hoe ik het moet bekomen, want "uit de boekjes" klinkt het allemaal zo makkelijk, tot je effectief in die weide staat!

Ik snap wat je bedoeld. Mijn jaarling kocht ik toen hij 10 a 11 maanden was, en hij was zelden in handen geweest. Hij is heel bang voor mensen, EN was ook nog eens verhuisd.. hij heeft gewoon even een achterstand opgelopen.

Het gaat nu steeds beter, maar ik heb ook lang moeten wachten, en stukje gelopen om hem te kunnen pakken. Nu is hij de afgelopen twee zelf op me afgekomen, en kon ik hem zonder moeite pakken. Heb met hem gewandeld en bij "Ho" stopt hij netjes, en bij "Kom maar" loopt hij weer braaf mee! Scheelt ook dat ze bij mijn opfok elke dag 2 keer in de hand komen!! En apart de wei uitgehaald worden en gezet worden!!

Geduld loont.. ik ben ook nog steeds bang dat hij zo schuw blijft, maar ik zie toch echt al verbetering..

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 18:04

IndianLady schreef:
ik heb er helemaal geen problemen mee gehad. Ik heb mijn shet gekocht toen hij 4 maanden was. Gelijk geintroduceerd aan mn fjord, hij ziet mijn fjord dan ook als pleegmama. Als ik aankom moet ik hem meer wegslaan, hij staat altijd op me te wachten en mn fjord sjokt er dan achteraan.
Laat hem inderdaad even wennen aan zn weidegenootjes. Wat voor een ras is het eigenlijk?

Het is een arabofries.. en hij staat als enige tussen 8 Bwp-jaarlingen die volledig springgefokt zijn, ik moet dus nooooit bang zijn dat ik de foute kies Haha!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:51

Tapi (toen 8 maanden) was ook heel bang in het begin. Je kreeg haar dan ook niet te pakken, in het begin kreeg je in de stal zelfs geen halster om.
De eerste keer dat we haar op de grote wei lieten, dacht de staleigenaar haar ook met allerlei trucjes te kunnen lokken, te vangen of in de stal te jagen. Niet dus... Clown
Je kon bij haar komen tot op een meter en toen ging ze lopen. Ik ben toen heel geduldig gaan zitten en sneakte zachtjes dichterbij. Na tientalle pogingen lukte het en dan is het een kwestie van belonen.

Nu komt ze vanzelf al kijken als ik in de wei kom. Lachen