Paard bokt met aanspringen in galop op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patatjemet

Paard bokt met aanspringen in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:26

Hallo bokkers,

Ik had een vraag.
Sinds 5 maanden heb ik een nieuw paard, ben helemaal dol op hem. Hij is nu 7 jaar maar die eigenaren voor mij hebben nooit met hem buiten gereden of wat dan ook. Nu zijn we al veel met hem aan de hand naar buiten gegaan en er al een paar keer op. Ik vond het wel een keer tijd voor een rustig galopje. Nu heb ik het 4 keer geprobeerd, maar telkens als hij aan wou springen gaf hij een flinke bok, 1 keer dat ik een klap tegen me kin kreeg. Ik durf dan niet door te zetten, omdat ik bang ben dat hij op hol schiet of nog erger gaat bokken. Het lijkt op een vreugde bok, maar waarom doet hij het dan al een paar keer achter elkaar? Medisch is hij helemaal top. Dus hij heeft geen pijn.
Moet ik er even ook bij zetten dat hij het af en toe ook doet in de bak, de eerste keer in galop geeft hij een bok(je). Ik doe niets verkeerd naar mijn doen.. Iemand een idee?
Een meisje op stal, die zei dat ik daarvoor een halfuur moest rijden, en galopperen. Maar dan betekend het misschien dat ik nooit meer zonder daarvoor te hebben gereden naar buiten kan?

PercyLeen

Re: Paard bokt met aanspringen in galop op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:31

Die 'van mij' doet ook aan bokken! Soms voor het aangalloperen, soms tijdens het galloperen..dit doet ze soms uit vreugde en soms omdat ze de rechtergalop moeilijk vindt en dus overspringt in de andere galop dmv een bok. Ik rij altijd gewoon door naar zo'n bok (die van haar zijn niet extreem) en als ze overspringt neem ik haar terug en gallopeer nog een keer aan! Als ik jou was zou ik gewoon proberen door te rijden..want straks krijgt ze door dat wanneer zij bokt ze lekker mag blijven draven of stappen..misschien vindt ze het gewoon moeilijk om aan te springen op een recht stuk?

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:41

Ik denk dat het gewoon joligheid is, vrolijkheid. Gewoon niks van aantrekken en doorrijden. Expres langer door galopperen wil ook nog wel eens helpen.

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:35

Heey

Wij hebben een paard op de manege en als je die aangalopeerd gaat die ook bokken. Dat doet die eigenlijk gewoon uit zich zelf. Gewoon lekker doorrijden want stel nou dat die het juist niet leuk vind denkt dat die met een bok er meteen van af is!

Veel suc6!

Anna

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:30

gewoon vrolijkheid. gewoon lekker doorrijden.

patatjemet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:00

Bedankt voor de reacties. Ik zal proberen door te rijden zover mogelijk haha.

tinewien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 08:08

gewoon vreugde sprongen denk ik! Mijn pony deed niet anders. die vond het helemaal geweldig in het bos, een gewoon galopje was er niet meer bij.. elke sprong was ook een bok en hard dat ze ging! thuis met galopperen was er niks aan de hand dus echte vreugdesprongen!! Ik weet niet hoe je paard het thuis doet in galop, maar als hij het dan niet doet zal het echt joligheid zijn.. gewoon even doorzetten dus, en als hij/zij er wel vandoor wil, gewoon even flink omtrekken staat ie zo weer stil hoor!

suc6!!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:01

Goed opletten dat je paard naar voren weg kan dus niet te krampachig worden met je handen, want dan kan het paard maar een ding doen en dat is omhoog (hetzij bokken, hetzij stijgeren) Dus zorg dat je paard altijd voorwaarts weg kan!!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:56

Die van mij doet dat ook wel eens, Dat doet die omdat die vroeger bijna nooit gegallopeerd heeft. Hij bokt dan omdat die dat makkelijker aanspringt. Dit is natuurlijk niet goed! Mr het gaat steeds beter !
Veel succes met jouw paard

Nora94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:22

hee vervelend hé mijn pony bokt niet maar die stijgert juist ook niet leuk maar nu opeens bokt ze :S ik ben al over haar rug heen gegaan maar daar heeft ze geen last van dus het zijn gewoon bokken uit vreugde Haha!:D sucses met je paard !!

Like_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:31

Als je het af gaat straffen kan de galop buiten een nare ervaring worden.. dus ik zou het zelf niet afstraffen maar inderdaad proberen door te galoperen-> ''negeren''.. Een paard leert van dingen gewoon te doen.. Hij/zij zal het vanzelf afleren Lachen

Groetjes
(Dit zijn mijn ervaringen het kan zijn dat je het er niet mee eens bent );)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:37

Mijn paard doet het alleen wanneer we achter een paard aanspringen, zonder andere paarden doet ze het niet. Ik wijt het dus aan joligheid, maar ik ben wel blij wanneer ik er dan nog op zit Clown

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 07:20

het zal we vrolijkheid zijn.

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:02

het is dan wel vrolijkheid, maar als jij eraf valt, is het niet zo'n vrolijke boel meer..Knipoog

mijn paard deed het ook, totdat ik haar 1x strafde... nu doet ze het nooit meer in de galop:

ze begon ineens te bokken toen we op een aardig harde snelheid zaten en ik vloog bijna uit het zadel. ik was kwaad en ik moest nu wat verzinnen want dit deed ze wel vaker op hoge snelheid
ik pakte de teugel strak. zette haar ineen x stil, strak aan de teugel en en een paar passen achterwaarts, daarbij zei ik FOEI hard en schel en toen ze klaar achter waarts was gegaan en aan de teugel stond wachte ik even, beloonde haar en we gingen weer verder crossen

sindsdien nooit meer gebokt!:D

Lisa_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:33

Het is wel lastig als je paard dat doet, maar toch zou ik proberen door te rijden na de bok want als je hem terug neemt is je paard dus eigenlijk de baas, ookal is het uit vreugde, Misschien kan je als je aanspringt kalmerend tegen hem praten of ga zoiezo naar achteren zitten, als je bang bent dat hij ervandoor gaat, zal ik ergens op een grasveldje ofzo eerst een volte maken en in een hoek aanspringen en hou hem voor de zekerheid op de volte, als hij rustig blijft maakt je de volte steeds groter en kan je daarna proberen rechtuit te rijden Haha!

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:38

vrolijkheid, gewoon proberen door te rijden:)!

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:08

Ik had laatst een galopje dat voor 80 procent bestond uit vreugdebokjes, zolang je gewoon blijft zitten is er niks aan de hand dacht ik zo Tong uitsteken
Suc-6 met je nog vrij nieuwe aanwinst, hopelijk gaat het over een tijdje weer een stukje beter!

Jockje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:02

Bij mij bokte mijn pony ook eerst en toen dachten we dat het kwam doordat ze de plek waar ik aangalopeerde niet fijn vond ofzo. maar toen ging ik bij buitenrijden ook aangaloperen op een lang pad en toen bokte ze ook heel erg en toen wist ik dus ook niet wat het was ( want het waren wel echt hoge bokken ) toen heb ik geprobeert als ik mijn benen naar voren deed ze het misschien niet deed, en het hielp. Sinds dien niks meer gedaan Lachen
Suc6 er verder nog mee.. Haha!

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:31

Hey,

Ik had in het begin hetzelfde probleem met m'n pony
ook vooral met buitenritten.
ze maakte ook altijd als ik haar aanzette tot galop een bok.
maar dit is na een tijdje gewoon overgegaan,,,
ik heb op de bokken niet te fel gereageerd, een kleine waarschuwing en zo nu en dan een ophouding en opnieuw proberen. het is vanzelf overgegaan, er valt denk ik niet zo veel aan te doen.

succes iig

Steffi91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:17

hey,

misschien een tip, ik weet niet of het werkt Knipoog
maar als er een heuveltje in de buurt is bij jou, misschien aangalopperen op de heuvel of er vlak voor?
dan kan ze waarschijnlijk niet zo hoog bokken en stopt ze er misschien mee Lachen

succes en nog veel plezier met je paard!

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:22

Vlak voor een heuvel aangallopperen zou ik maar laten, een paard voelt dat een heuvel versnelling is en zal dus eerder bokken dan dat je op een vlak pad aanspringt.

Ik denk dat het ook joligheid is, maar daar heb je niks aan met een buitenrit als je ernaast ligt en je paard loopt door. Wij springen gewoon aan, niet eerst hard draven, maar netjes aanspringen in galop, eventueel veel wisselingen rijden. Dus niet je handen naar voren en aanspringen, maar net zoals in de bak naar de galop toe werken.

Hopelijk gaat het snel over!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:26

De truc zit hem idd in het meer rijtechnisch correct aanspringen, en zelf rustig te blijven Ja

Opala: de truc is in groep: iedereen draaft, de laatste galoppeert aan, dan de voorlaatste enz. tot ook de eerste rustig aanspringt. Dat voorkomt heel wat gebok en wegsprinten Ja

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:33

een echt BOKT paard haha

Ik ga met poes mee en het zit hem echt in het goed aanspringen. Zorg dat jezelf heel rustig zit.

RiannevD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:38

Als de vorige eigenaren ook nooit galoppeerden met je paard, is het misschien ook onwennigheid. Misschien vind je paard het lastig om aan te springen in de galop. Als je eventueel beschikt over een bak o.i.d. waar je d'r los in kan laten lopen, kun je het daar proberen. Zonder longe oid, maar gewoon op stem. Dan kan je paard zelf evenwicht opzoeken, zonder dat er aan hem getrokken wordt door de longe. Als het dan ook gebeurd, is het misschien dat het gewoon te lastig is. Of toch wel ergens pijn? Misschien zeg ik nu iets heel doms hoor... heb er ook niet alle verstand van... dan hoor ik het ook graag trouwens!