Mijn ouders hebben geen verstand van paarden, ik ben hier in huis degene met het meeste verstand van paarden. Maar van kopen en verkopen van paarden heb ik nog geen koek gegeten. Ik wil dus dat we allemaal goed geïnformeerd zijn voor we het paard kopen. Ik wil ook iemand meenemen die meer verstand heeft als mij van paarden.
M'n vader heeft wel verstand van onderhandelen en geld enzo (is zijn werk)
Ons budget voor aankoop van het paard ligt tussen de 1500 en de 3000 euro ongeveer.
Ik heb een kostenplaatje gemaakt (beetje globaal)
zie daarvoor dit topic: [PP] Totale kostenplaatje paard/pony?!
Ik ben nu al aan het kijken (hou mp in de gaten)
Heb bij een handelsstal wat leuke haflingers gezien, maar ga ervan uit dat die er in Augustus niet meer staan (lijkt mij toch? daar word snel verkocht en gekocht neem ik aan?)
Maar ik hou deze stal iig in de gaten..
Ik wil het paard voor aankoop laten keuren, liefst klinisch en röntgenologisch. En ook bloed laten trekken. Zodat ik weet dat ze er van te voren niet iets in hebben gespoten waardoor het paard misschien rustiger word ofzo.
Kan ik dit doen op kosten van de verkoper? (een handelsstal in dit geval)
Keuren wil ik doen door eigen uitgezochte DA.
En ik denk dat ik het keuren beter kan laten doen als het paard nog op het terrein is van de verkoper?
Ehm ik denk dat het ook slim is om een koopcontract op te stellen?
Hoe zou ik dit precies kunnen doen? Op de computer of geschreven? (neem aan dat je het daar ook wel moet aanpassen ofzo?)
Wat moet erin staan? (heb al wel wat gemaakt, moet je ffies een pb sturen al wil je het zien)
Maar aan zo'n koopcontract kun je toch helemaal geen waarde hechten of wel? moet je het ergens naar opsturen ofzo zodat het officieel is?
Ik wil graag een proeftijd van 2 weken ofzo (waarin ik dan dus nog niks heb betaald) om te kijken of het paard wel is wat ik zoek. Dat moet ik ook in het contract zetten neem ik aan?
En ik geloof dat er ook iets is van een wet dat je na 6 maanden, als het paard gebreken vertoont (die bij/voor aankoop er ook al waren) dat het paard dan nog terug kan naar de verkoper?
Over papier en afstamming, daar moet ik dan dus ook naar vragen voor aankoop?
Kan ik dit al via mail doen en hoe kan ik controleren of het echt is?
Ik las ook ergens op bokt dat het handig is om te vragen naar een kopie van de papieren, en dan bij stamboek navragen op bijzonderheden?
Voor aankoop het chipnummer laten checken door DA, dat is ook belangrijk hoorde ik?
Het paard moet ook verzekerd worden, wie kan mij daar iets over vertellen? (snap dat op die sites enzo niet echt)
Dat was het wel zo'n beetje, als er nog wat te binnen schiet post ik het nog wel even..