Gewicht ruiter; wat doe jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 20:52

Ik zie regelmatig in topics de 20%-regel (of zelfs 15%-regel) voorbij komen.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre jijzelf daar rekening mee houdt. Heb jij gekeken wat jouw paard/pony weegt en hoeveel jij dan mag wegen? Als jij aan dat gewicht zou komen, zou jij dan niet meer op je pony rijden? Ookal weeg je bv. maar 1 kg teveel (om even moeilijk te gaan doen Tong uitsteken) volgens die regel?

Vraag mij dit eigenlijk af omdat ik ergens in een topic weer die regel zag voorbijkomen, en toen heb ik dat aan de hand daarvan eens berekend.. En dan zou ik te zwaar zijn voor mijn verzorghobbel (even aangenomen dat mijn pony zoveel zou wegen als daar gezegd), terwijl ik persoonlijk vind dat het er niet zo heel slecht uitziet (en ik er zeker niks van merk dat hij last van mij heeft).

Dus vandaar het topic Lachen

En moesten er nu mensen even nieuwsgierig worden hoe we eruit zien.. een 2 foto's van gisteren .. Knipoog
Afbeelding
(vind wel dat ik een beetje achterop het zadel zit Bloos maar ik zat er net op toen iemand zei "lachen" dus ja.. is de enige echte recente zijkant-foto die ik heb)

Afbeelding

LauraRoos

Re: Gewicht ruiter; wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:46

op de eerste foto lijkt het makkelijk te kunnen, maar op de tweede foto lijkt de foto een beetje van boven genomen dus lijkt het paardje kleiner en jij groter, als jij zegt dat je pony/paardje er geen last van heeft moet je daar op vertrouwen. ik denk dat als ik bijv. 1 kg te zwaar zou wegen iet moeilijk over doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:50

Ja, die laatste foto is niet vanuit een ideale hoek genomen .. had ik er misschien niet moeten bijzetten maar dat had ik een beetje laat gezien Knipoog

Maar merci voor je reactie Lachen
Dat vraag ik me dus af .. het lijkt me als je bv. 25 kg te zwaar zou zijn volgens die regel dat je daar wel rekening mee houdt en niet op de pony gaat rijden (meestal ziet het er dan ook wel niet uit denk ik?), maar wat bv. bij 5 kg?

Vroeg ik mij gewoon eens af Lachen
Want het is wel makkelijk om te zeggen van: dit is de regel en volgens die regel ben je te zwaar ..
Maar ieder paard is anders, en iedere persoon is & rijdt anders ..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:55

Ik heb als maximum gewicht 70 kilo voor mijn paard. Voor een bijrijder is dat 60. Omdat mijn paard zelf ook wat te dik is, vind ik dat ik daar rekening mee moet houden. Weeg je meer dan 70 kilo... Sorry, maar dan kom je er dus niet op... Ook niet voor 1 rondje stappen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:59

ik denk dat je naar je paard of pony moet kijken. Je merkt echt wel als hij moeite heeft met t gewicht wat er op zit. Ik zelf moet nodig op dieet maar heb dan ook paard onder mijn kont van 800 kg Lachen en merk verder niet dat hij moeite heeft met mijn gewicht.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:00

@ eilleen333: Hoe groot is jouw beestje als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

En waarom verschil in gewicht tussen jou (?) en een bijrijder? Als ik dat mag weten hé Tong uitsteken Vraag me gewoon af waarom je 70 kg aanhoudt maar voor een bijrijder max. 60 kg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:02

sandr0 schreef:
ik denk dat je naar je paard of pony moet kijken. Je merkt echt wel als hij moeite heeft met t gewicht wat er op zit. Ik zelf moet nodig op dieet maar heb dan ook paard onder mijn kont van 800 kg Lachen en merk verder niet dat hij moeite heeft met mijn gewicht.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q8GFFBGY.jpg

Ik denk als jij nodig op dieet zou moeten om op je paard te kunnen blijven rijden (dus losstaand van het feit dat je dat voor jezelf wil) dat dan nog héél weinig mensen op hun paard zouden mogen rijden.. Het ziet er dus echt niet zo uit hoor Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 03:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Géén foto's quoten aub!

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:05

Hhmm.. ik ken de 20% regel en heb daar ook rekening mee gehouden maar de 15% regel is nieuw voor mij en dan zou ik 6 kilo te zwaar zijn voor mijn paard!

Mijn paard weegt rond de 400 kilo (het is een slanke Arabier) en ik weeg op dit moment 66 (als 't goed is binnenkort weer 65). Ik heb als regel voor mezelf genomen dat er max 70 kilo op zijn rug mag, ook omdat hij nog erg op de voorhand loopt en zijn ruggebruik verre van perfect is. Volgens de 20% regel mag hij 80 kilo op zijn rug.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:06

[***] schreef:

En waarom verschil in gewicht tussen jou (?) en een bijrijder? Als ik dat mag weten hé Tong uitsteken Vraag me gewoon af waarom je 70 kg aanhoudt maar voor een bijrijder max. 60 kg Lachen

Mijn Haflinger is 1,45 meter hoog.

Ik weeg zelf 50 kilo, en ik denk dat er maar weinig volwassenen in die gewichtscatagorie zitten. Daarom heb ik als max voor een bijrijder 60 kilo... Die 70 max is voor als iemand gewoon een keer zou willen rijden, maar niet regelmatig gaat rijden. Bijv een keer tijdens een buitenritje een stukje erop, of een vriendin die wil uitstappen... Dat kan dus alleen als je minder dan 71 kilo weegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:08

@ ladyjoy: Ik dacht dat 15% als "ideaal" was (minder is natuurlijk altijd beter), en 20% echt als maximum ... Zie beide getallen toch wel eens voorbij komen Knipoog

Maar als jouw slanke Arabier rond de 400 kg weegt.. wat zou die van mij dan wegen? Of is die van jou een stuk groter? (die van mij is 1.45m, en een goed gebouwde New Forest Clown).

eilleen333 schreef:
[***] schreef:

Mijn Haflinger is 1,45 meter hoog.

Ik weeg zelf 50 kilo, en ik denk dat er maar weinig volwassenen in die gewichtscatagorie zitten. Daarom heb ik als max voor een bijrijder 60 kilo... Die 70 max is voor als iemand gewoon een keer zou willen rijden, maar niet regelmatig gaat rijden. Bijv een keer tijdens een buitenritje een stukje erop, of een vriendin die wil uitstappen... Dat kan dus alleen als je minder dan 71 kilo weegt...

Oh ok, nu snap ik het Lachen Bedankt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag alles in 1 post en ben je iets vergeten gebruik dan de editknop!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:11

Ik denk dat het eigenlijk een oneindige discussie blijft. De ene vind dat het niet kan terwijl de andere vind dat het prima kan. TS ik vind trouwens dat het prima kan.

Ik vind zelf dat het belangrijk is te kijken hoe het paard er onder is. Tuurlijk als je veel overgewicht hebt moet je, je wel even achter je oren krabben of het wel verstandig is om op een paard te stappen, maar dat lijkt mij niet meer dan logisch. Ik denk ook dat een ruiter met wat meer gewicht en een goede houding en zit z'n paard minder hinderd dan een lichtere ruiter die geen fijne houding heeft en z'n paard in de weg zit. Er spelen zo veel factoren mee of het wel of niet kan.

Daarbij het lijkt wel hoe meer mensen bezig zijn met afvallen hoe meer er van dit soort topics boven komen drijven. Waar is het plezier gebleven? Als je toch lekker bezig bent met je paardenbeest en jullie hebben er samen lol in dan zie ik er geen probleem in. Luister naar je paard dan komt het goed Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:13

ik kijk er zeker wel naar, en als ik idd te dik zou worden zou ik stoppen met indi te rijden. heeeeel misschien wel stappen af en toe nog, maar dat ligt er een beetje aan...

nu heb ik `makkelijk` praten omdat ik nog lang niet te zwaar ben voor haar, maar toch...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:15

ikenindi schreef:
ik kijk er zeker wel naar, en als ik idd te dik zou worden zou ik stoppen met indi te rijden. heeeeel misschien wel stappen af en toe nog, maar dat ligt er een beetje aan...

nu heb ik `makkelijk` praten omdat ik nog lang niet te zwaar ben voor haar, maar toch...

Maar jij zegt: als ik te dik zou worden ...

In welke zin bedoel je dat?
Hou je rekening met de regeltjes? Of kijk je gewoon naar wat je paard aangeeft?
In het eerste geval: wat als je 2 kg boven het regeltje zit?

(even moeilijk doen Clown)

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:15

Met die 20 procend regeling zou ik "bijna"op mijn dochters robuuste B pony kunnen ha ha ik zie het al voor me Extreme duivel

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:18

ik ben een paar jaar terug daar dus totaal niet bezig geweest, maar nu ik het weet schaam ik me best.
omdat ik niet de lichtste ben en mijn pony aardig klein.
dus ik ben begonnen met afvallen (was ik al maar niet echt van 'jaah nu ga ik afvallen Clown )
en mijn pony krijgt een soort van vakantie, alleen mijn bijrijdster rijd er voorlopig op en ik longeer haar en rij mijn moeders paard.
*LOL*
ik probeer me wel aan die regel te houden maar 1 of twee kilootjes meer maakt niet zoveel uit, maar probeer er gewoon onder te blijven! Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:23

Goed dat je daar zo eerlijk over bent, en er ook nog eens een keer iets aan doet...
Ik wens je veel succes en hoop dat andere ruiters zich 'positief' laten inspireren door jou!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

kylluvsbib

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:22

ik zal foto's zoeken van mij op een shetlander.
ik vraag me af of ik te groot/zwaar voor haar ben.
Laatst bijgewerkt door kylluvsbib op 12-05-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

kylluvsbib

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:22

Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:24

Ninx schreef:
twistermahoi schreef:
ik ben een paar jaar terug daar dus totaal niet bezig geweest, maar nu ik het weet schaam ik me best.
omdat ik niet de lichtste ben en mijn pony aardig klein.
dus ik ben begonnen met afvallen (was ik al maar niet echt van 'jaah nu ga ik afvallen Clown )
en mijn pony krijgt een soort van vakantie, alleen mijn bijrijdster rijd er voorlopig op en ik longeer haar en rij mijn moeders paard.
*LOL*
ik probeer me wel aan die regel te houden maar 1 of twee kilootjes meer maakt niet zoveel uit, maar probeer er gewoon onder te blijven! Haha!

Goed dat je daar zo eerlijk over bent, en er ook nog eens een keer iets aan doet...
Ik wens je veel succes en hoop dat andere ruiters zich 'positief' laten inspireren door jou!

haha bedankt dat is heel fijn om te horen *LOL*
ik ben nu bezig met hardlopen met mijn shet, is ook nog goed voor zijn conditie en komt hij lekker buiten.
want op hem ga ik al helemaal niet rijden Huilen van het lachen

kylluvsbib

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:30

kylluvsbib schreef:
ik ben 1.60 en weeg 41
ben ik te groot/zwaar voor deze shet?
als ik rijd, stap ik alleen maar en ik rijd altijd maar heel kort.
*knip*

en hebben jullie enig idee hoe veel ze zal wegen?
ze is ongeveer 1,15cm of ietsje groter
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's quoten is niet toegestaan!

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:36

ik heb nog nooit van die regel gehoord.. maar denk zelf dat je je niet zo aan regels moet houden.. elk paard en elke ruiter is anders.. je moet het gewoon per combinatie bekijken.. vaak zie je wel of een paard zich er prettig bij voelt Knipoog

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:24

klumpertje schreef:
ik heb nog nooit van die regel gehoord.. maar denk zelf dat je je niet zo aan regels moet houden.. elk paard en elke ruiter is anders.. je moet het gewoon per combinatie bekijken.. vaak zie je wel of een paard zich er prettig bij voelt Knipoog

Ik sluit me hierbij aan...
Ik heb ook nog nooit van die regel gehoord...
En natuurlijk is gewicht heel belangrijk, maar ik denk dat het nog belangrijker is wat voor soort ruiter er op de rug van je paard zit.
Een zwaarder iemand die super goed mee gaat met de bewegingen is minder belastend voor een paard volgens mij dan een wat lichter iemand die het paard aan alle kanten hindert...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:42

[***] schreef:
sandr0 schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Q8GFFBGY.jpg

Ik denk als jij nodig op dieet zou moeten om op je paard te kunnen blijven rijden (dus losstaand van het feit dat je dat voor jezelf wil) dat dan nog héél weinig mensen op hun paard zouden mogen rijden.. Het ziet er dus echt niet zo uit hoor Clown

Hahaha nou gelukkig Haha! . Helaas ben ik wel te zwaar en als ik gezond gewicht zou willen hebben moet er toch echt 15 kilo af. Nou is mijn paard groot en zwaar gebouwd dus voor t plaatje valt t dan misschien wel mee. Maar ik hoop toch echt dat ik nou een keertje sterk genoeg ben dat ik wel gewicht kwijt ga raken. Eerts maar eens stoppen met snoepen Haha!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-05-08 04:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's quoten is niet toegestaan!

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:50

Nou ben ik toch is benieuwd..

Ik ben erg zwaar en rij op een haflinger (een ouderwetse type) van 1.42. Diegene die mij les geeft, zegt dat ik hier niet te zwaar voor ben. (Ik ben 1.72 en ook niet te lang volgens haar voor het diertje).

Maar ik ben aan het afvallen: zou ik dan andere paarden kunnen rijden als ik 60 kilo weeg? Mijn instructice zei: het maakt niet uit, je beweegt goed mee dus die aantal kilo's die je afvalt zou niet zoveel uitmaken.

Maar ik begin het me af te vragen.

En hoeveel procent mag een haflinger (breed gebouwt) van 1.42 dan hebben van zijn gewicht? En hoe zwaar zijn hun dan ongeveer?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:52

Mijn haf is 1.47 en zal zo rand de 500 kg wegen( ze is vrij slank gebouwd). Ik ben 1.80 en weeg ongeveer 73 kg. Dit gaat prima, ze loopt enthousiast en heeft geen last van mn gewicht of mn lange benen. Van die regel had ik nog nooit gehoord, maar vind dat je naar t plaatje moet kijken. Als je t paard hindert met je lengte of gewicht dan zit je fout.