.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:24

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluizebolpum

Re: Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:37

Volgens mij wordt dit om de zoveel tijd geroepen...Ik heb het al vaker gehoord dat het verplicht zou gaan worden, alleen nog niet meegemaakt.
Het idee van een echt soort rijvaardigheidsbewijs voor als je buitenritten wilt maken is op zich niet slecht, zeker niet met het toenemende verkeer en aantallen ruiters. Alleen is hierbij de makke, vind ik, dat het vrij moeilijk goed te beoordelen is (theorie niet, dat is gewoon te leren en te toetsen). Als je op die brave manegepony langs de weg kunt sjokken zonder het verkeer in gevaar te brengen, wil dat nog niet zeggen dat je dat op die drukke driejarige ook kan. Daar komt dan een flinke portie eigen verantwoording en bewustzijn bij kijken, en ja, hoe toets je zo iets?
En wat geld betreft, tja...als je heel graag auto wilt rijden moet je ook een rijbewijs halen. Kwestie van sparen...(heb ik ook gedaan, ben beslist niet rijk maar vond het destijds handig om dat ding op zak te hebben - dat gerucht van verplichting Knipoog , dat werd dus ouderwets sparen)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:42

Dat wordt al jaren geroepen en is nog steeds niet ingevoerd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:43

Dit heb ik ook al heel vaak gehoord... Nog nooit is het ook werkelijk doorgevoerd dus ik zou me er niet te snel druk om maken!
Het principe vind ik wel erg goed, natuurlijk is niet alles te testen zoals pluizebolpum al zei maar de basis rijvaardigheid in ieder geval wel. Van mij mogen ze het invoeren.
Wat die kosten betreft, wat maken die paar tientjes uit? Zoveel kost het volgens mij niet (durf dit niet heel zeker te zeggen, ik heb dat ding al 10 jaar geleden gehaald). Veiligheid is belangrijker lijkt me!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 17:47

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 14-05-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:49

Op allerlei manege's kun je dit gewoon halen toch? Heb ik destijds wel gedaan. Dat moet volgens mij dus ook geen probleem zijn. Gewoon goed zoeken!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:58

Ik heb hem een jaar of 6 geleden op de manege behaald.
Ik ben blij toe.. Het word steeds duurder.
Van mij mogen ze het best verplichten!
Waarom bestaat ie anders? Het kost alleen maar geld..

AnitaMaykaBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:59

haha, volgends mij is het nu inmiddels al wel ingevoert.. Knipoog

tja, de laatste berichten hier waren van 2006, haha.. dusja.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:17

Ik heb gehoord dat het in sommige gebieden wel verplicht is om een ruiterbewijs bij je te hebben... dat boswachter, als ze je tegen komen te paard, je er naar vragen of wat..
of het waar is weet ik niet
maar ik moest r een hebben als ik ooit een eigen paard zou krijgen.. Knipoog

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:26

.
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:29

Het is bijna nergens verplicht
Dus niks meeste regio's Haha!
En ze roepen dit al sinds de jaren 70....

Gelukkig nog niet ingevoerd, want grotere onzin als dat kun je niet verzinnen...al helemaal niet op dat bedroevend lage nivo van nu.
Oke voor kinderen tot 14 jaar ofzo, dat die het moeten hebben. Daarna is het kul.
Ik ga het bijv met brave Kawa halen en morgen neem ik mijn net zadelmakke Zanda mee...zo wat zal dat veilig zijn omdat ik mijn bewijsje heb Haha!

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:11

Oh ik snap heel goed dat het van mijn ouders moest.. zij hebben immers geen verstand van paarden en iedereen kan wel zeggen dat ik goed kan rijden.. maar nu het is 'bewijs' er dat ik het idd kan!;) en als je wil gaan leiden dan is het bij sommige maneges ook verplicht zo'n ding te hebben.. dan weten ze zeker dat je basis kennis hebt..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:14

Het nadeel alleen met het nivo wat er nu gevraagt wordt, dat je niet goed hoeft te kunnen rijden om het te halen...daarom totaal geen waarde nu.

Jij kunt wellicht goed rijden, maar dat is dus geen voorwaarde om het te kunnen halen.

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:11

runningkawa schreef:
Het nadeel alleen met het nivo wat er nu gevraagt wordt, dat je niet goed hoeft te kunnen rijden om het te halen...daarom totaal geen waarde nu.

Jij kunt wellicht goed rijden, maar dat is dus geen voorwaarde om het te kunnen halen.

dat snap ik niet.. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:16

Ik vind het hele ruiterbewijs ook echt grote k*l. Laatst heb ik ergens de vragen zien staan van het theoriegedeelte, ik dacht eerst dat het een soort Penny-kwis was...
Verder is een ruiterbewijs echt geen garantie dat je kunt rijden... mocht het ooit verplicht worden dan kan het best, dat ik weiger het te halen.
En het is inderdaad nog bijna nergens verplicht. Je kunt eigelijk overal rijden zonder...

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:17

Ik vind dat wel beetje onzin,
alleen as jegroepen gaat begeleiden buiten ofso .
maar voor de normale ruiters, waar er zo zo zo veel van zijn vind ik het onzin nog meer geld uitgeven voor de paardensport terwijl paardensprot al zo duur is

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:21

een autorijbewijs kun je echt hier niet mee vergelijken
(een auto = een auto, Maar is een paard ook een paard)
NEE en al kun je nog zo goed rijden dan nog kunnen ongelukken gebeuren. Voor mensen die never nooit hebben gereden is het mischien handig. Maar voor de ruiters die al langer rijden en idd geen makke paard/pony
hebben is het flauwe kul. Wil trouwens wel de instructeur
op een paard zien die er van door gaat en wat dan nog
van zijn ruiterrijbewijs overblijft ha ha. Extreme duivel

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:21

Ik snap het nut er van niet. Ik kan het halen op een oude makkemanegepony met gemak garandeert dat mij gelijk dan ook dat ik op een pittig paard met nauwelijks boservaring veilig weer thuis kom dan haal ik hem graag haha Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:22

Dat wordt al jaren geroepen...
Ik denk maar zo: eerst zien, dan geloven Knipoog

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:27

Pelryo schreef:
Ik snap het nut er van niet. Ik kan het halen op een oude makkemanegepony met gemak garandeert dat mij gelijk dan ook dat ik op een pittig paard met nauwelijks boservaring veilig weer thuis kom dan haal ik hem graag haha Clown

Ja dat is het punt, vaak leren mensen het op manege pony's als ik het hier zie gebruiken ze ook nog eens de makke oude pony's tsja dat kan iedere maloot wel Nagelbijten / Gniffelen

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:30

claud1 schreef:
Wil trouwens wel de instructeur
op een paard zien die er van door gaat en wat dan nog
van zijn ruiterrijbewijs overblijft ha ha. Extreme duivel

Dat bedoel ik nou...Zo was er, toen ik mijn bewijsje ging halen, een meisje die waarschijnlijk best kon rijden, maar omdat het paard waar ze op reed nogal begon te steigeren is ze gezakt. Had ik daarop gereden was ik vast ook niet geslaagd, ik had simpelweg het geluk om op een makkie te rijden; het enigste waar ik op moest letten was dat ze niet bij elke pas d'r koppie in de berm douwde.
Het zou mooi geweest zijn als je ook kon zeggen dat je bv niet op dat paard zou willen rijden omdat je weet dat je een dergelijk moeilijk paard niet aankan. Beetje eigen rijvaardigheid kunnen inschatten, zou toch ook punten moeten opleveren, denk ik. Zelfs al kun je een dergelijk paard goed aan, dan nog kun je je afvragen of het wel zo verstandig is om er dan het verkeer mee in te willen.
Ben trouwens evengoed nog bijna gezakt, ik kwam er van de zenuwen niet op én ik was niet gewend om mijn zweep aan de andere kant te houden (had 'm altijd aan de kant waar ik was, dan zag ik waar ie uithing) dus heb ik bijna een van de examinators een oog uitgestoken. Bloos

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:31

volgens mij willen ze het gaan verplichten maar dit zeggen ze al zo lang

Nortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:29

ach ik vond het anders nuttig m te halen.. en de theorie is dat ook weer mooi meegenomen.. het is niet moeilijk maar je moet t maar even weten;)
sommige vragen zijn ook niet moeilijk, maar ik durf te wedden dat je heus niet zo maar alle vragen in een x goed hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:34

Nortella schreef:
ach ik vond het anders nuttig m te halen.. en de theorie is dat ook weer mooi meegenomen.. het is niet moeilijk maar je moet t maar even weten;)
sommige vragen zijn ook niet moeilijk, maar ik durf te wedden dat je heus niet zo maar alle vragen in een x goed hebt

Ik ken mensen die de vragen een keer op internet hebben gemaakt, en nul fouten scoorden. (ikzelf ook)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:39

als je dan door de domheid van de vragen heen kijkt...

Hoeveel brok heeft een paard nodig was zo'n domme vraag. en het antwoord was geloof ik 5 kilo...
Nou dan mag de examinator met mijn paarden zelf examen afleggen, geef ik ze wel 2 weken 5 kg Haha! Duivel