Paard valt ons aan bij uit de wei halen paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard valt ons aan bij uit de wei halen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 22:05

Hallo,

Ik heb een vraagje aan jullie. Onze paarden staan in een groepje van 4 op de wei, 3 ruinen en mijn merrie. In dit groepje staat een heel dominant paard. Deze drijft continue de andere paarden op en bij elkaar. De andere twee ruintjes pikken dit al niet zo goed en hierdoor is er af en toe flinke onrust. Mijn merrie is nogal onderdanig en wat angstig en gaat dus steeds weg en laat zich goed de wet voorschrijven door de dominante ruin. In principe denk ik, gelukkig maar, daarmee voorkomt ze dat ze klappen krijgt. Maar leuk is natuurlijk anders, aangezien ze veel opgedreven wordt.

Het ging vandaag alleen best wel even mis met het uit de wei halen van de paarden. De paarden gaan er tegelijkertijd op en tegelijkertijd af in principe. De dominante ruin wil zich alleen niet laten vangen. Wanneer je dan mijn merrie gaat halen, want die is heel makkelijk te pakken, gaat het mis. De ruin gaat mij dan 'aanvallen' of in ieder geval wegjagen bij mijn paard. Gevolg: mijn paard wordt angstig en ik moet haar uiteindelijk weer loslaten. Weer rustig naar haar toegelopen en haar weer gepakt, ze komt dan wel weer gewoon rustig naar me toe. En weer komt het dominante paard als een malloot op mij af gegaloppeert. Hij komt echt mij verjagen en mijn paard terughalen zeg maar. Wel lief om te zien hoe mijn paard continue tussen mij en dat paard in probeerde te blijven en op een gegeven moment zelfs een keer naar hem uithaalde. Uiteindelijk hebben een aantal mensen het andere paard achterin de wei gehouden en kon ik mijn paardje eruit halen, maar lekker soepel ging het dus niet. Niet echt handig, want niet altijd hebben we de luxe dat er zoveel mensen op stal zijn. Vaak haal je met zn tweetjes de paarden binnen ofzo. Hebben jullie er ervaring mee hoe je hiermee het beste om kan gaan en hoe je dit op kan lossen.

Ik hoop dat iemand een idee heeft... Het lijkt mij dat het probleem eigenlijk alleen op te lossen is door dit paard als eerste van de wei af te halen, maar tsjah als hij zich niet laat pakken???
Laatst bijgewerkt door San op 10-05-08 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Re: Paard valt ons aan bij uit de wei halen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:11

In ieder geval niet je paard loslaten zodat de dominante ruin gewonnen heeft. Je moet er voor proberen te zorgen dat jij in rang boven die van de dominante ruin komt te staan.

Dat jouw paard je probeert te beschermen tegen die ruin geeft eigenlijk aan dat jouw paard jou als lager in rang ziet dan zijzelf. Kennelijk acht zij jou niet in staat om jezelf te verdedigen. Kortom je hebt niet alleen een probleem met die ruin maar ook met je eigen paard.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 22:29

Tsjah en toch was ik maar wat blij dat ze er tussen bleef de tweede keer, want het ging de eerste keer echt maar net goed. Vergeleken met zo'n kanon van 1.80 ben je dan toch erg kwetsbaar. En niet loslaten... probeer dat maar eens als er 600 kilo in paniek raakt, mij lukte het helaas niet.

Maar even: hoe zou ik dan in rang boven die ruin moeten komen. Hij is niet van mij, dus ermee werken doe ik niet. Ik richt me al helemaal op en loop zonder twijfel die wei in... wat kan ik nog doen?

Met mijn eigen merrie heb ik in principe geen dominantieprobleem. Ik probeer haar wekelijks een keer lekker te laten loswerken enzo en ook dan is ze erg onderdanig, gelijk haar hoofdje laten zakken, kauwen, likken ed... dus in principe denk ik dus niet dat ik in dat opzicht een 'probleem' heb met mijn eigen paard.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:52

Ik heb ditzelfde probleem ook wel eens gehad. Ik heb mij een leadrope aangeschaft waarmee ik het andere paard kan wegjagen. Bij mij hielp het. Knipoog (een leadrope is langer dan een gewoon halstertouw, waardoor het andere paard niet zo dicht bij je kan komen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:57

hoe kan je nou in hemelsnaam 3 ruinen en 1 merrie bij elkaar zetten............. zucht

de merrie moet uit die groep, het is niet zo gek dat hier problemen van komen.........

maargoed even terug te komen op je probleem....... geef dat paard eens van katoen als hij op je afkomt, is hij besodemieterd!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 17:18

Precies wat kiwiko zegt. Niet geheel fijne verdeling in de groep qua merries en ruinen. En dan ook nog 1 met een nogal grote mond. Wij namen dan ook vaak of een extra touw mee of een veel langer touw om het dominante paard heel duidelijk te maken dat hij best dominant mag wezen, maar niet zodra wij 1 voet in de wei zetten.
Zodra je je kwetsbaar voelt stel je je ook zo op en dat is voer voor een dominant dier.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 19:25

Ja de indeling is niet ideaal, maar ik zal het er mee moeten doen. Ik ben er ook niet volledig happy mee dat mijn meisje tussen de ruinen staat.

In de groep ging het vandaag weer een beetje beter. Een van de ruintjes zondert zich graag een beetje af, die staat altijd aan de andere kant van de wei. De dominante ruin heeft zich een van de andere ruintjes toegeeigend en mijn merrie loopt een beetje heen en weer en wordt met rust gelaten nu.

Vandaag ging het eruit halen wel echt veel beter. De dominante ruin ging er nu gewoon als eerste uit. Samen met de eigenaren van het dier bezig geweest om hen te leren hun paard te benaderen en hem eruit te pakken. Kost even een beetje geduld, maar komt wel de rust ten goede. Als hij als laatste erop gaat en als eerste eruit zijn er daar in ieder geval geen problemen mee.

Ik zal wel mn leadrope mee gaan nemen ja, dat is idd wel een goed idee...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:59

Ik nam vorig jaar steeds een zweep/tak mee, mijn pony is daar absoluut niet bang voor als ik dat vast heb, maar ik kon de anderen mooi op een afstand houden en je raakt er niet per ongeluk mee in de knoop zoals bijv. met een lang touw.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:01

Ik zou een longeerzweep meenemen en hem op zn toetertje timmeren .
Klinkt wreed maar het helpt wel !
Zorg dat je jouw paardje goed vasthoud en dat je niet in een hoek staat of nog beter ga eerst hem te lijf en vraag dan je eigen paardje om bij je te komen.
Let wel goed op ,hoor

Krijg ik nu heel bokt over me heen ???

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:08

paintedblack schreef:
Ik zou een longeerzweep meenemen en hem op zn toetertje timmeren .
Klinkt wreed maar het helpt wel !
Zorg dat je jouw paardje goed vasthoud en dat je niet in een hoek staat of nog beter ga eerst hem te lijf en vraag dan je eigen paardje om bij je te komen.
Let wel goed op ,hoor

Krijg ik nu heel bokt over me heen ???

Dat zou ik ook doen, mijn eigen veiligheid staat bij mij op de eerste plaats.

Dudette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:13

ik zou misschien geen longeerzweep meenemen, maar zeker wel een zweep! wij hadden eerst ook een hengst op de wei, en die kwam altijd kijken, en wilde er tussen door sneaken, hij viel je niet aan, maar wilde eigenlijk gewoon spelen, tenminste zo zagen wij dat toen. maar als ik m'n pony uit de wei wilde halen, moest ik zoiezo hun op afstand houden, dus een zweepje ging altijd mee. ik sloeg 'm niet, maar maakte wel dat zwiepende geluid, en alsie écht te dicht bij kwam kreegtie toch wel een mep. geen harde, maar toch wel van 'hé rot op'. en dan bleeftie ook wel op afstand.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 18:58

Ik ken dit probleem van de andere kant, ik heb zo'n merrie die in weleens in de weg wil lopen voor anderen. Zij is de baas in de kudde, dus wat zij wil gebeurt.. Daarbij vergeet ze dan even dat mensen toch echt de baas zijn over haar.. Het lastige is dan weer, dat ik daar geen last van heb. Als ik zeg dat zij aan de kant moet, omdat ik een ander wil pakken, dan is dat prima. En als ik in de buurt was als zij dat deed, dan was een waarschuwing vaak ook genoeg.
Dus dan moeten anderen haar toch echt zelf op haar plek zetten, maar de meeste mensen zijn er wat terughoudend in om het paard van een ander te straffen (ik ook hoor Bloos). Van mij mogen ze haar gewoon aanpakken, als een grote mond geen effect heeft, dan jaag je d'r maar anders weg.. Dat zeg ik dan ook maar als ik hoor dat ze zo doet.
Dit jaar heeft ze er gelukkig nog geen last van gehad, ze staat 24/7 op het land en de kudde is gewoon heel rustig. Mocht ze dit jaar weer zo gaan doen, hoop ik dat de rest assertief genoeg is om het gewoon meteen de kop in te drukken.

Hebben de eigenaren van die ruin zelf geen problemen met hun paard? Zo nee, dan inderdaad een zweep mee en hem duidelijk maken dat jij ook geen problemen meer wilt hebben met hem. Als ze zelf ook problemen hebben, zou ik hetzelfde doen Clown maar dan ook aan hen vragen of ze daar mee aan de gang willen met hun paard, want het is geen fijne situatie. Ik zou er echt niet aan beginnen om hem altijd als eerste binnen te zetten, dan wordt het waarschijnlijk alleen maar erger.

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:54

De eigenaren hebben het paard nog niet zo lang... dus voor hen is dit ook nog een beetje aftasten... maar ze gaan er gelukkig wel mee aan de gang en erkennen het probleem, dat is al de helft van het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:54

Het is nog een wonder dat het onderling tussen de ruinen nog niet fout gegaan is.. Dat is echt een verboden combinatie..

Ik zou toch een andere oplossing zoeken, misschien de wei opdelen of iets dergelijks. En sowieso het paard op zijn plaats wijzen..

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:42

Waarom is dat een verboden combinatie? Mijn paard heeft verschillende keren in een minikudde gestaan van 3 ruinen - 1 merrie (met telkens andere paarden), de mijne is ook heel dominant naar andere paarden toe, maar dit heeft nooit problemen gegeven, zelfs niet als de merrie hengstig was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:47

Nou, en dat is dus de eigenwijs heid van de mens. Ze moeten het eerst zelf meemaken voordat ze gaan nadenken..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:56

heel simpel gezegd zijn het teveel haantjes op 1 kip... heb je er veel dooie dienders tussen zitten gebeurd er vaak weinig, maar met 1 flinke klier kun je al fikse problemen hebben. Dan liever nog wat meer merries erbij of apart.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:38

[
Citaat:
quote="BCS"]Het is nog een wonder dat het onderling tussen de ruinen nog niet fout gegaan is.. Dat is echt een verboden combinatie..

Wel een beetje overdreven, hoor !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:44

Longeerzweep mee de wei in Nagelbijten / Gniffelen Mijn pony was ook zo in de kudde, viel elk mens aan die zijn/haar paard uit de wei wou halen. De enige optie: hem apart zetten. Hij staat nu met alleen nog een ruin en dat gaat goed. Hij is niet meer zo aanvallerig, maar blijft erg dominant (en kan dus wel eens uitvallen).
Mijn advies aan mijn stalgenoten: longeerzweep mee en geef hem maar een flinke knal als hij aanvalt. Daarna doet hij een lange tijd niets meer en is hij lief Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:47

Nou @paintedblack, dat vind ik niet overdreven hoor! Natuurlijk kan het weleens goed gaan maar meestal is zo'n combi vragen om moeilijkheden en slaan die ruinen elkaar aan gort of wordt de merrie heel de dag opgedreven.

Ik heb ook een merrie gehad die aanviel als mensen hun paard uit de wei wilden halen, zij pikte het niet als anderen haar maatjes weg kwamen halen. Lastig probleem hoor. De mijne is toen door de stalhouder toch eens een keer flink op haar nummer gezet(lees: heeft er stevig van langsgekregen). Dit hielp bij hem wel maar bij de andere mensen die toch wel bang waren uiteraard niet, daar bleef ze het bij doen. Dus ging zij er altijd als eerste uit en dan pas de rest. Het gekke was dat ze zich dan wel liet pakken en niet lelijk deed naar de mensen.
De ruin is dan wrs ook nieuw op die stal? Omdat die mensen hem net hebben? Misschien dat hij zich daarom extra wil bewijzen? Het is jammer dat het niet kan want ik zou in dit geval de groepssamenstelling wijzigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:58

@ Paintedblack, dan wil jij niet graag mijn ruin bij jou paard(en) op de wei hebben hoor!

Het is helemaal niet overdreven... wie gaat er nou meerdere ruinen met 1 merrie zetten? Dat is vragen om problemen, zeker als de ruinen nog dominant zijn!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:52

BCS schreef:
@ Paintedblack, dan wil jij niet graag mijn ruin bij jou paard(en) op de wei hebben hoor!

Het is helemaal niet overdreven... wie gaat er nou meerdere ruinen met 1 merrie zetten? Dat is vragen om problemen, zeker als de ruinen nog dominant zijn!

Inderdaad, dit is echt vragen om problemen. Die van mij kun je ook echt niet met meerdere ruinen bij één merrie zetten, dat wordt één groot drama..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:39

KiWiKo schreef:
hoe kan je nou in hemelsnaam 3 ruinen en 1 merrie bij elkaar zetten............. zucht

de merrie moet uit die groep, het is niet zo gek dat hier problemen van komen.........

maargoed even terug te komen op je probleem....... geef dat paard eens van katoen als hij op je afkomt, is hij besodemieterd!

Ik moet eerlijk zeggen dat mij dit niet bekend was Bloos Ik heb altijd tussen de paarden gezeten, maar eerst bij een fokker met alleen merries en later veel op maneges waar gewoon de ruinen en merries als een grote kudde de wei opgingen en daar waren geen problemen, maar wellicht omdat het meerdere merries en ruinen waren.
Nu zondig ik dus ook blijkbaar, want ik heb een 20 jarige haflinger ruin, een 12 jarige zweedse koudbloed draver merrie en twee minishetlanderruintjes bij elkaar staan. Ik moet eerlijk zeggen dat ze een hele gezellige kudde vormen. Mijn hafruin is de leider van het spul en waarborgt de rust. Hij en de merrie kunnen erg goed met elkaar overweg (maar hij is dus wel de baas). Van mijn twee minies is eentje ook brutaal, maar hij wordt niet serieus genomen door de merrie (ik neem aan door zijn maat.... hij is 75 cm, zei 1.68 Clown ) en de andere minie is onderdanig. Volgorde is dan ook duidelijk: eerst mijn hafruin, dan de merrie, daarna tommy en dan Billy. In de wei komen is ook geen probleem. Zeker... mijn hafje wil zich er ook mee bemoeien als ik met een van de andere paarden bezig ben, maar dan stuur ik hem zonder pardon weg. Ik heb altijd een leadrope bij. Ik wijs eerst dat hij moet vertrekken. Luisterd hij niet, dan zwaai ik met het touw en bij geen reactie, raak ik hem met het touw. Maar ik moet eerlijk zeggen dat tegenwoordig simpelweg wijzen voldoende is. Ik zou die methode dus ook bij dat dominante paard gebruiken. Daarmee hou je hem meteen op veilige afstand en maak je duidelijk wie de lakens uitdeelt. Maar zoals gezegd... bij mijn mini kudde gelukkig geen problemen. Maar ik zal dit advies zeker in mijn oren knopen voor als er ooit een wijziging komt (wat eigenlijk niet te verwachten valt...)

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:29

Ik heb net zo'n "geval" Tong uitsteken thuis staan
alleen is zij een merrie, wij hebben 3 pony's bij elkaar staan,
en de anderen kun je ook altijd gewoon pakken,
maar die ene niet, dan wordt ze boos en valt je ook aan,
of ze draait haar kont toe en trapt je...
of ze gaat voor je staan steigeren
of ze wil je bijten noem maar op...
op een gegeven moment werd het dus ook zo dat als ik die andere eruit wou halen,
dat zij dan op me afgestormt kwam en me ook aanviel...
gelukkig is mijn andere pony de baas over haar en jaagt haar dan nu weg...
maar toch vind ik het nog niet zo'n fijn idee...

wat ik dan meestal doe is zoieso de lange zweep mee, dat als ze eraan komt ik haar weg kan jagen...
en anders wat hooi neerleggen dat ze daar aan het eten is en dus afgeleid is...