voor het eerst naar het bos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

voor het eerst naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:16

hallo,
ik wilde morgen voor het eerst samen met mijn paard naar de drunense duinen gaan. Alleen ik ben nog wel een klein beetje onzeker, het is de eerste keer dus weet niet hoe ze gaat reageren. Ik heb haar pas 5 maanden en we kennen elkaar al wel, ook in de bak is ze hartstikke braaf en rustig, in die 5 maanden is ze in de (binnen)bak pas 1x geschrokken. Maar als ik met haar buiten over straat ga wandelen dan is ze wel wat heter, dit is natuurlijk wel anders dan bos...
ik ga samen met een vriendin met haar pony, die is wel braaf buiten.
Mijn angst is dus een beetje dat ze ervandoor gaat en dat ik eraf vlieg en dat ik dan m'n paard kwijt ben omdat ze weg galoppeerd.
Wat zijn jullie ervaringen met de eerste keer? En is het slim om voor de eerste keer een slofteugel te gebruiken voor de zekerheid? Verder nog tips?
Als ze gespannen is ga ik alleen stappen en kan mijn vader haar eventueel wel vasthouden met een longeerlijn.

hopelijk kunnen jullie mij helpen,
groetjes! Bloos

Silence

Re: voor het eerst naar het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 07:20

Als je nog nooit buiten gereden hebt, zou ik niet meteen beginnen met de Drunense Duinen.
Bouw het buitenrijden eerst lekker thuis op.
Begin gewoon met kleine stukjes vanuit stal en ga pas echt weg als je je paardje erin vertrouwd.
Je brengt je onzekerheid over op je paard en deze voelt dat.
En om die reden zou ik zeker geen slof gaan gebruiken. Je maakt van jouw eigen probleem, het paard het ´slachtoffer`
Aan buitenritten moet je beginnen met het volle vertrouwen, niet dat je op voorhand al aangeeft dat je je paardje eigenlijk nog niet vertrouwd. Daar zijn buitenritten te riskant voor vind ik.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:57

ik heb wel met haar gewandeld op straat, en ook al klein buitenritje gemaakt, toen was ze best braaf (schrok wel een paar keer van wegvliegende vogels maar that's it) Ze is wel helemaal verkeersmak enzo.
In de buurt van stal hebben we alleen maar wegen en geen stukjes bos. Ikzelf vind bos veiliger dan straat...

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:04

even off-topic: Grappig trouwens, jou paardje staat in de ROS! daar heet ie alleen anders..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:08

Hoezo heet ie daar anders?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:08

Ik ben ook liever in het bos dan dat ik eerst een stuk over straat moet om bos te bereiken.
Ik ben zelf niet zo'n voorstander van de slof, ik gebruik wel eens een martingaal. misschien een idee?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:10

Maar als het bos niet extreem ver is, moet je toch een stukje langs de weg.
Dat moeten wij ook.
En dan is het ook belangrijk om daar aan te werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:44

Ik zou ervoor kiezen om eerst de zandvlakte te doen en dan pas het bos. Mocht ze on the run gaan, dan kan ze in de zandvlakte alle kanten op (zit jij niet tegen een boom geplakt) en in het zand zal ze niet zo hard gaan. Dan daarna nog een stukje bos, daar zal het op een vrije dag met warm weer stikdruk zijn dus daar is wel veel te zien en te beleven, maar dan is ze al wat uitgelopen en gewend aan 'het is hier eng'.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 08:57

@ silence: In het blad heet hij Malik, in dat stukje tekst staat zijn foto iig.
we zouden dan gewoon met de trailer naar de bossen gaan, dus dan hoef ik niet over de weg.

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:46

Ik zou niet meteen in de Duinen gaan
Maar gewoon buiten in de buurt van de stal.
Je paard voelt het heel goed aan als je onzeker bent en daarom word je paard ook onzeker.
Gewoon lekker nog een tijd in de buurt van de stal blijven rijden en als dat helemaal goed gaat en je er echt vertrouwen in hebt dan kan je de Duinen proberen.
Je zou ook een keer gewoon kunnen wandelen in de duinen maar sommigen paarden zijn onrustiger als je naast ze loopt dan als je op ze zit. Gewoon lekker beetje uitproberen en als je vertrouwen hebt ga je de Duinen proberen

Groetjes en suc6

Anna

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:12

houd tydens het rijden het halster onder t hoofdstel met halstertouw eraan...mocht het fout gaan...
is vangen makkelijker als de rest stuk word getrokken...

ik zal duimen dat het gewoon lekker gaat...

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:26

Je pony reageert op de andere pony. Dus zou heus niet weg galoperen je pony blijft wel bij de ander. Veel succes

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:09

K zou ook niet meteen naar de Drunense duinen gaan, maar als je wel gaat, zou k idd met een pony/paard gaan die heel braaf is, dan zal jou paardje ook niet zo snel ervan door gaan