Paard is bang voor bezems, rieken etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Paard is bang voor bezems, rieken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 23:34

Hoi,

ik heb alweer 4½ jaar (ik ken hem 5 jaar) een eigen Haflingertje, waar ik natuurlijk helemaal gek op ben. Maar wat ik me afvraag : waarom is hij zo bang voor bezems en rieken ? Bezems valt de laatste tijd wel mee, maar laatst struikelde hij over een bezem die niet handig neer gezet was en ik zelf over het hoofd had gezien, en toen was hij echt een beetje in paniek.

Zelf mest ik nooit uit bij hem omdat de manege dit doet, maar ik weet dat hij dan achterin zijn stal in een hoekje duikt en het niet leuk vindt (ze mesten uit met paard in de stal). Voor zover ik weet gebeurt dit allemaal op een normale manier bij deze manege, dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen. Vermoedelijk iets uit zijn verleden.

Met de bezems is het enige wat een reden zou kunnen zijn een incidentje van alweer 4 jaar geleden ofzo, toen wou ik met een heksenbezem het poetsplaatsje aanvegen waar hij stond en dat vond hij doodeng toen ik bij hem in de buurt kwam. Als ik het me goed herrinner heeft hij toen zelfs een halster kapot getrokken. Maar dat hij daar nu nog bang van zou zijn ? Hij is juist echt een heel relaxt paardje, heel koel in z'n koppie en maakt zich niet zo gauw druk. Hebben jullie een idee hoe ik het beste met deze angst om kan gaan, of het op kan lossen ?

Groetjes Anne-Sophie

potverdikkie

Re: Paard is bang voor bezems, rieken etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:38

nou, het lijkt er dus op dat ie ooit klappen heeft gehad met een bezem of een riek...... en dat is ie niet vergeten.

Ga gewoon met hem aan de gang met een bezem of riek bij hem in de buurt, ga vegen als je hem vast hebt, zodra je doorkrijgt dat ie in paniek raakt loop je rustig met de bezem achter je naar hem toe, stelt hem gerust, en ga weer verder met vegen.

Althans zo zou ik het denk ik doen, maar elk paard reageert weer anders, is meer momentopname afhankelijk......

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 23:38

Je zou grondwerk kunnen doen? Heb laatst onze 2 jarige laten wennen aan een bezem (die maakte er ook z'n probleem van).
Zelfde paard kun je nu bij wijze van met de bezem onder door.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 23:49

Ja ik denk idd ook dat het een kwestie van oefenen is... Met een riek oefenen heeft geen zin omdat ik die zelf nooit gebruik in zijn bijzijn. Ik ben benieuwd of dit gaat werken bij hem, want vaak vindt hij het de volgende keer dan weer net zo eng...

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 00:10

Maxielover schreef:
Ja ik denk idd ook dat het een kwestie van oefenen is... Met een riek oefenen heeft geen zin omdat ik die zelf nooit gebruik in zijn bijzijn. Ik ben benieuwd of dit gaat werken bij hem, want vaak vindt hij het de volgende keer dan weer net zo eng...

Vast wel joh, veel kort oefenen. Heb zelfs een oud oma paard zo nog grondwerk dingen bijgebracht.

Logi504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:17

Nou eeh... Ik weet natuurlijk niet of het waar is, het is maar een ''theorie'' Vork maar eeh.. in het nh gebruiken ze toch een zweep als verlenging van je lichaam, dus eigenlijk als een soort bips..toch? nou als de pony's nou eens denken dat een bezem ook één of andere verlenging is... dan lijkt het (volgens mij hoor) net of je de hele tijd uithaalt.. mijn (verzorg) pony vind het ook helemaal niet leuk! soms gaat hij zelfs ernaar trappen..(maar meestal loopt hij weg) terwijl ik NOOIT met de bezem etc. heb geslagen! ik weet het natuurlijk niet van de vorige verzorgsters....

Ik heb hem ook best lang geprobeerd hem niet meer zo bang te laten zijn.. maar ik heb geen idee hoe, Alhoewel, de ezel(in) die erbij staat heeft er geen problemen mee... misschien zitten die anders in elkaar... Koe

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:41

Ik zou veel oefenen, je legt op een betonnen vloer een bezem of riek neer, en je loopt er langzaam langs. Zelf keur je het geen blik. Waarschijnlijk zal je paard wel kijken. (meestal word een paard rustig als hij weet dt jij ook niet bang bent) Doe dat iedere dag een keertje, en na een tijdje gaat je paard relaxen. Loop er iederekeer ietsje dichter langs, en na een tijdje is hij er aan gewend en weet hij dat je geen verkeerde bedoelingen hebt.

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:12

Veel oefenen, probeer het rustig op te bouwen. En vooral niet dwingen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:34

wat je kan doen is je paard vast houden en stil laten staan, de bezem of waar hij ook bang voor is, naar hem toe bewegen tot je denkt dat hij gaat lopen stop je, haal je het weer weg, weer naar hem toe tot hij bijna gaat lopen en weer weg halen, zo ga je door tot je hem kan aan raken, is dit allemaal te eng, dan kan je ook het met een stok doen, tot hij het niet erg vind, zo kan je allerlei andere dingen pakken tot hij het vertrouwd.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 19:51

VxS schreef:
Ik zou veel oefenen, je legt op een betonnen vloer een bezem of riek neer, en je loopt er langzaam langs. Zelf keur je het geen blik. Waarschijnlijk zal je paard wel kijken. (meestal word een paard rustig als hij weet dt jij ook niet bang bent) Doe dat iedere dag een keertje, en na een tijdje gaat je paard relaxen. Loop er iederekeer ietsje dichter langs, en na een tijdje is hij er aan gewend en weet hij dat je geen verkeerde bedoelingen hebt.

Dat is het probleem niet zo, hij loopt er zonder problemen langs. Maar zodra je ermee aan de slag gaat in zijn buurt vindt hij het eng !!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:01

Hij vindt nu weer meer dingen eng. Laatst sprong hij met 4 benen tegelijk in de lucht toen ik een plotselinge beweging maakte met mijn zweep naast hem, en vandaag hetzelfde toen ik mijn peesbeschermer op de grond gooide (zo doe ik dat altijd en normaal geeft hij er niks om). ook op straat vindt hij tractors e.d. nu weer veel enger dan voorheen. Heb al meerdere keren meegemaakt dat hij zich plotseling omdraaide en naar stal wilde rennen, hij gaat dan echt helemaal draven/dribbelen en druk doen, hoofd in de lucht en opzij lopen enzo... Hoe kan ik hem rustig houden ? Van zichzelf is het helemaal geen druk paard, maar hij heeft nu van die rare buien...

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:13

Qua bezem en riek lijkt het er inderdaad op dat hij angstig is, het gebeurt volgens mij vaak dat een paard even een tik met een bezem krijgt (bij mij niet hoor) maar ik zie het op maneges ed wel gebeuren.

Mijn haf heeft ook wel eens van die buien, dan loopt ze eigenlijk gewoon te draken. Dan zijn fietsers, auto's enz eng. Ik besteed er weinig aandacht aan en als ze weer braaf meeloopt krijgt ze een beloning. Ook corrigeer ik haar gedrag als ze gewoon 'stom' doet.

Krijgt hij te veel voer, of juist wat minder beweging de laatste tijd, is hij fysiek in orde? Allemaal van die dingetjes waar ze zo spastisch kunnen zijn. En tsja...het zijn en blijven maflingers he... Vork