Mijn pony´s lopen niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babblesas

Mijn pony´s lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:44

Ik heb sinds februari 2 nieuwe pony´s, een shetlanderhengst van 12 en een welsh hengst van 11.
bij hun vorige eigenaar hebben ze totaal GEEN opvoeding gehad, toen ik ze kreeg liepen ze niet eens mee aan het halster, en ze waren bang voor een borstel!
nu gaat het al een stuk beter, en de welsh heb ik ondertussen al zadelmak.
toen ik begon met mn welshje te trainen liep hij heel goed, ook aan de longe, maar nu wil hij niet vooruit. Ook met rijden vertikt hij het om te lopen, alleen als er iemand langsloopt loopt hij mee.
En nu wilde ik beginnen met mn shetlander zadelmak te maken, maar die gaat al helemaal niet vooruit aan de longe, als ik probeer hem te longeren gaat hij me alleen maar uit dagen.Dus nu, zodat hij tenminste iets van beweging heeft, werk ik elke dag 30 min. gewoon met hem terwijl ik erlangs loop, gaat op zich ook wel goed, alleen als hij geen zin heeft dan probeerd hij tegen me aan te steigeren en bijt hij constant in mn rug.
ik probeer het te negeren, want ze zijn allebei ontzettend hoofdschuw, wat ik niet nog erger wil maken.
maar ik heb dus geen idee hoe ik ze vooruit moet krijgen aan de longe en onder het zadel.
Het is in elk geval niks medisch ofsow, want ze zijn een week terug nog onderzocht...
Ik hoop dat iemand hier wat tips heeft, want ik wil graag verder met mn welshje, en de shet wil ik zadelmak hebben zodat mn nichtje erop kan.
Ik hoor het wel!
in elk geval bedankt!

ZusJacobs

Re: Mijn pony´s lopen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:46

hoezo heb je deze dan gekocht erwijl ze zo lastig zijn??

ik zou als ik jou was een ervare iemand erbij nemen die je kan helpen.

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 14:51

Nou ik heb ze eigenlijk niet zelf gekocht..
ik heb ze van kennissen voor mn verjaardag gekregen, en die weten er niet echt iets vanaf..
Maar ze zijn verder nu in de omgang wel heel lief, en ik zou ze voor geen goud wegdoen, ik heb alleen dat probleem met het longeren en rijden...
Ik heb zelf eerder mn haflinger zadelmak gemaakt en mn shetlandermerrie, en die lopen nu perfect onder het zadel en aan de longe..
dus dan weet ik niet wat het is...

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 18:59

Pak er een zweep bij en geef ze is op hun donder.
Laat zien dat ze moeten doen wat jij wilt, en zelf niet de baas moeten uithangen.
Ben wat strenger voor ze, dat zullen ze later waarderen en daar heb je later ook weer profeit van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 19:05

Liiesjjj schreef:
Laat zien dat ze moeten doen wat jij wilt, en zelf niet de baas moeten uithangen.
Ben wat strenger voor ze, dat zullen ze later waarderen en daar heb je later ook weer profeit van.

Ik begrijp dat jouw paard je achteraf bedankt als je hem met de zweep op z'n donder hebt gegeven...? Clown Haha!

@TS: ik zou er inderdaad iemand bijhalen, fysiek dan, dus niet alleen tips hier verzamelen en zelf doormodderen. En dan bij voorkeur iemand die het gedrag van de pony's goed kan vertalen. Jij zegt zelf al zo veel dingen door elkaar. Ze zijn niet opgevoed, ze zijn bang, er wordt gesteigerd, gebeten en uitgedaagd. Ik denk dat je gewoon wat te weinig ervaring hebt, zeker met hengsten, om dit in je eentje op te lossen.

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 11:30

Liiesjjj schreef:

Ik heb er wel wat moeite mee om zeg maar heel streng te zijn ofsow...
maar ik heb gister mn shet aan de longe gehad en nadat hij weer probeerde tegen me aan te steigeren was ik het wel ff zat, dus toen heb ik m inderdaad flink op zn donder gegeven en daarna heb ik 20 min. goed met hem kunnen werken.
alleen heb ik daarna wel ff last van mn geweten omdat ik m dan gewoon een flinke tik heb gegeven, maar eigenlijk is dat gewoon nodig bij hem..ik hoop alleen dat ik dat niet elke keer hoef te doen.
dus ik hoop dat het vanavond weer goed gaat!

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 11:37

Sientje schreef:
Ik begrijp dat jouw paard je achteraf bedankt als je hem met de zweep op z'n donder hebt gegeven...? Clown Haha!

@TS: ik zou er inderdaad iemand bijhalen, fysiek dan, dus niet alleen tips hier verzamelen en zelf doormodderen. En dan bij voorkeur iemand die het gedrag van de pony's goed kan vertalen. Jij zegt zelf al zo veel dingen door elkaar. Ze zijn niet opgevoed, ze zijn bang, er wordt gesteigerd, gebeten en uitgedaagd. Ik denk dat je gewoon wat te weinig ervaring hebt, zeker met hengsten, om dit in je eentje op te lossen.

het steigeren bijten en uitdagen is eigenlijk alleen maar het geval bij mn shetje, bij mn welsh is eigenlijk het enige probleem dat hij niet vooruit wil...
gister heb ik, nadat ik flink boos ben geworden op mn shet, 20 min goed kunnen werken aan de longe met hem, dus ik denk dat het nu wel beter zal gaan.Ik hoop alleen niet dat ik elke keer eerst moet gaan flippen voordat hij werkt..mn shet is gewoon heel erg dominant.
mn welshje is juist heel erg onderdanig, en altijd braaf enzo, en daarom heb ik bij hem ook wat meer moeite om echt boos te worden als hij niet wil lopen..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:39

Je moet laten zien dat jij de baas bent, en dit hoeft niet met een zweep.
Denk gewoon veel aan je lichaamstaal. wees duidelijk.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:40

Allebei castreren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:41

Zoek begeleiding. Zowel voor een dominantieprobleem als voor het beleren en/of corrigeren van je pony's.

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 11:43

4ratten schreef:
Allebei castreren!

Ja daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, en bij de welsh gaat dat ook gebeuren, maar mn shet was eigenlijk de bedoeling om mn shetlandermerrie te dekken, dus die laat ik voorlopig nog niet castreren:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:09

Hmmmm ik zou toch je eigen Shetlanderhengstje niet als dekhengst gaan gebruiken.... Daar heb je andere hengsten voor.

Wat castreren betreft: kan absoluut geen kwaad. Echter, het zal het probleem niet zomaar oplossen: een onopgevoede ruin is net zo goed een ramp.

Congeniality

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:12

Ik denk dat de hengsten toch al te lang hengst zijn, en dat hun gedrag niet dramatisch zal veranderen wanneer je ze castreert.

Babblesas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 12:18

ja dat had ik idd ook al gehoord ja..
ach ik zie wel hoe dat gaat, mijn oom is veearts dus het castreren kost niks gelukkig, want dat zou wel extra vervelend zijn als het dan niet helpt..

mijn ouders willen graag een veulentje van onze eigen shetlanders, en Sansy en Knabbel hebben allebei goeie afstamming dus daarom hadden we het idee om Knabbel gewoon te gebruiken om te dekken, en met het veulen is ook het plan om keuringen te gaan doen enzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:20

Met het veulen kun je keuringen vergeten, jouw Knabbel is namelijk geen goedgekeurde dekhengst....