Paard importeren, hoe zit het met chippen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cremellogek

Paard importeren, hoe zit het met chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:11

Hoe zit het als je een paard uit het buitenland aanschaft wat niet gechipt is? Loop je dan onderweg in Nederland het risico dat je paard in beslag kan worden genomen?

Trieske_

Re: Paard importeren, hoe zit het met chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 10:15

daar is geloof ik een of andere regel voor dat dat niet meteen hoeft, maar binnen een bepaalde tijd. maar ik neem aan dat je dan wel bepaalde papieren bij de hand moet hebben.
toen ik vorig jaar mijn paardje kocht hebben we haar bij de keuring pas laten chippen, ze kwam uit duitsland maar stond al even in nederland.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:24

cremellogek schreef:
Hoe zit het als je een paard uit het buitenland aanschaft wat niet gechipt is? Loop je dan onderweg in Nederland het risico dat je paard in beslag kan worden genomen?

Ik rijd al 20 jaar met paarden door NL, ondertussen ruim 100.000km, ook op de geijkte controletijden (Hemelvaart en zo) en ik ben zegge en schrijve één keer aanghouden, nota bene voor controle op rode Diesel! Constateerd de politie: "goh, er staat een paard op, wat gezellig zo" en vroegen verder nergens naar, geen rijbewijs, geen kentekenpapieren, geen veterinaire keuring (toen nog verplicht), helemaal niks.
Zorg dat je een combi hebt die geen vragen oproept (dikke trekauto of goede vrachtwagen) en de kans dat je wordt aangehouden is nihil.

Oh ja, even voor de volledigheid; chip is niet verplicht, het is één van de twee mogelijkheden om aan de verplichte registratie te voldoen. DNA is de andere optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 14:38

Als je een paard uit Amerika/Canada haalt komt er een tijdelijke invoerverklaring bij die 75 dagen geldig is. Na deze tijd moet het paard gechipt/geDNA't zijn. Maar ik heb er 'iets' langer over gedaan en geen controle gehad, dus de soep zal wederom niet zo heet gegeten worden Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:59

Voor binnen Europa gelden andere regels. Vraag het even verder na, maar ik dacht dat paspoort ID papieren uit andere Europese landen ook in NL geldig zijn.