Help!! Miljoenen vliegjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Help!! Miljoenen vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 16:43

Vanochtend kwam ik bij mijn paardjes die 24/7 buiten staan.
Ze staan in een weiland van (gokje) 1 hec. Deze wei ligt helemaal open (open veld)
Tot mijn grote schrik waren er echt wel miljoenen vliegjes, van die hele kleintjes.
Ze zaten gewoon letterlijk mijn paardjes op te eten en mij ook toen ik in de wei kwam.

Wat kan ik hier tegen doen en waar komen al die vliegjes vandaan?
We hebben 3 weilanden en alleen in die van mijn paardjes waren zo veel vliegjes, in de andere 2 landen niet.
Mijn paarden zijn nog jong (3 jaar) en net gecastreert, een vliegendeken kan ik dus niet op doen want die slopen ze.

Anoniem

Re: Help!! Miljoenen vliegjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:45

VSW --> SV.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:48

misschien kun je ze wisselen en in de andere wei zetten

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:53

Vliegen en muggen zitten vooral op plaatsen waar water is.
Ook komen ze op de mest van je paarden af.
(bij mn paard ook, hele mesthoop onder de mini vliegjes Clown )
Ik heb het ook een tijdje met vliegendeken geprobeerd maar paard heeft mn gesloopt, goed insprayen met vliegenspray werkt denk ik het beste.
Waarschijnlijk voorkom je daar niet mee dat je paarden er helemaal geen last meer van zullen hebben, maar je vermindert het misschien wel.
Natuurlijk kun je ze ook op een van je andere weilanden zetten, en als er minder vliegjes zijn zet je ze gewoon weer terug.
Ik gebruik altijd Veerust (voor koeien en paarden etc.), Atex Daasspray schijnt ook heel goed te helpen Knipoog
En jij kan jezelf insmeren met van die anti muggen/vliegen dingen ofzo Tong uitsteken

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:56

Ik heb hier ook verschrikkelijk veel last van. Vooral 's avonds rond een uur of 8. Allemaal kleine zwarte vliegjes, die kunnen bijten.
Weet niet wat je er tegen kan doen, heb ze hier nog nooit eerder zo erg gehad.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:57

heb ook wel eens gehoord van je knoflook kunt voeren.. maar ben even vergeten of het tegen de vliegen was hihi

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:58

knoflook voeren inderdaad en kijken voor een ander weiland.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:01

Gisteravond was er nog niks, maar vanochtend echt miljoenen! Ga zo die kant weer op en kijk dan of er nog steeds zo veel zijn.
In een andere wei is geen optie, omdat die al 'geclaimt' zijn door medepensionhouders.
Overigens ligt er nog niet zo heel veel mest in de wei, want zo lang staan ze er nog niet. Wel ligt er alleen langs mijn wei een sloot met water (langs de andere weilanden is een droge sloot).
Maar de vliegjes zijn echt door de hele wei en niet alleen in de buurt van de sloot.

Ik voer al vanaf april knoflook, maar dat helpt dus niet echt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:07

Geen idee waar het vandaan komt en ook hier voor het eerst heel erg! Waarschijnlijk door de hele zachte winter, maar vervelend is het wel. Gelukkig zijn vandaag de zwaluwen weer terug gekomen die al jaren in een van de boxen nesten. Dat zal , met de vleermuizen die ook weer aktief zijn, vast een hoop ellende wegnemen.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:17

Dat zijn die zomerexceemvliegjes. Staan jouw paarden nog rustig te grazen met al die vliegjes of zijn ze onrustig? Deze vliegjes zijn het aktiefst na 17.00 uur en bij zonsopgang tot 10.00 uur. Lees maar eens het zomerexceemtopic!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:34

Kitty1 schreef:
Dat zijn die zomerexceemvliegjes. Staan jouw paarden nog rustig te grazen met al die vliegjes of zijn ze onrustig? Deze vliegjes zijn het aktiefst na 17.00 uur en bij zonsopgang tot 10.00 uur. Lees maar eens het zomerexceemtopic!

Vanochtend stonden ze opzich wel rustig te eten, alleen ze waren wel veel met de staarten aan het zwiepen.
Vanavond was ik er tegen 19.00 uur en geen vliegje meer te zien he.

Zal mij es benieuwen of ze er morgenvroeg wel weer zijn, want als ze er alleen 's ochtends zijn kunnen mijn paarden wel in een ander landje.
Die van mij zijn de enigsten die 24/7 buiten lopen, de rest gaat 's avonds op stal en komt pas tegen de middag buiten

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:38

Die rottige vliegjes en mugjes hebben wij hier ook (reeuwijk). Mijn paarden worden er knettergek van....dat is de reden dat ik ze om een uur of zeven 's avonds maar weer op stal zet. Vliegensprays helpen niet echt. En de dames vinden t niet eens erg om naar binnen te moeten! 's Ochtends gaan ze om een uur of negen weer naar buiten.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 20:41

Maar het probleem is dus dat het vanochtend om 7.00 uur stikte van die rotbeesten, maar vanavond om 19.00 uur was er geen vliegje meer te bekennen.
Ik weet dus niet hoe laat die beesten komen, waarschijnlijk als ze honger hebben Tong uitsteken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:45

De vliegjes (knutjes) zijn actief in de vroege ochtend en 's avonds voor de zon weer onder gaat. Vooral als er weinig wind staat zijn er veel. Dit jaar is het volgens mij extreem hoeveel er zijn. Houdt wel in de gaten dat zomereczeem veroorzaakt wordt door deze knutjes....

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:49

Vanavond rond zonsondergang liepen bij ons zelfs de niet-eczeemgevoelige paarden rondjes om de muggen te ontwijken. Nota bene helemaal ingespoten met een normaal gesproken erg goed (en duur) vliegenmiddel, en het land was ook al helemaal uitgemest. Zucht. Een hectare is wat groot om een klamboe omheen te zetten he...?

Edit: dat knoflook helpt schijnt een fabeltje te zijn. Heb er zelf nooit wat van gemerkt, als ik de een het wel voerde en de ander niet, hadden ze evenveel vliegbeesten om zich heen. Heb ook meer dan eens gehoord dat paarden er bloedarmoede van kunnen krijgen. In elk geval voer ik het niet meer.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:18

Snap er niks van, de afgelopen 2 dagen bijna geen mugje te bekennen.
Woensdag stikte het van die beesten, donderdag geen 1 gezien en vandaag hooguit een paar

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 20:32

Nou, daarnet was het hier anders weer goed raak. Volgens mij ben ik zelf ook lekgestoken..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 20:50

Nagelbijten / Gniffelen

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 08:52

Hier zitten ze ook met zijn duizenden... Vorige jaar helemaal geen vliegjes gezien en dit jaar is het vergeven Huilen

De paarden hebben er inderdaad duidelijk last van, ze kiezen er zelf voor om 's morgens niet buiten te komen voor 10 uur en 's avonds duiken ze om 17-18 uur weer de stal in tot 22 uur ongeveer. In de loopstal zelf vertonen de ondingen zich gelukkig niet. Ik weet zelf ook niet wat ik eraan kan doen...

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 16:04

De laatste tientallen jaren is het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw flink aan banden gelegd. Dat dit beter is voor het milieu en volksgezondheid is duidelijk maar het minderen van bestrijdingsmiddelen heeft ook een keerzijde: meer insekten. In combinatie met zachte winters resulteert dit in overlast.
Als wij hier buitenritten rijden gebruiken wij veerust. Dat knoflook helpt is een fabeltje; teveel knoflook voeren is zelfs schadelijk voor het paard! Verder hebben wij in en rond het weiland 'vliegwerende bomen/struiken' gepoot dus ons weiland is vlieg/mugvrij.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:25

Welke bomen/struiken zijn vliegwerend dan?

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:46

Ik spuit mijn paardje in met vliegenspray. Stikt ontzettend, geen vliegje te bekennen rond mijn knollie!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:23

Mijn merrie staat 's avonds buiten en ik hem zo'n Bucas Buzz Off vliegendeken (met Hals) gekocht. Deze lijkt goed te helpen tegen die klein mugjes, het waren er nu stukken minder!

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:40

Goed je paard inspuiten met vliegenspray, volgens mij zijn er dit jaar ook meer vliegjes dan normaal. Als je aan het rijden bent eet je er zelf ook wel 10 per keer minimaal ieww..

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:09

Bij roos is het ook redelijk erg Boos! gelukkig zijn het niet van die kleintjes maar van die groote zitten vaak bij haar ogen, nu wordt het al steeds iets minder bij roos