2paarden in trailer, 1 verdoofd, kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

2paarden in trailer, 1 verdoofd, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:53

Hallo.

Vrijdag moet ik naar Duitsland met mijn 2 paarden.
Onze 3 jarige moet mee omdat ze op training gaat voor 2 maanden en de andere neem ik mee voor les.

Nu wil dit paard echt niet op de trailer. Ik probeer het al langer dan een week maar ze durft niet veel verder. Ze moet echter echt vrijdag daar naartoe, dus kan dat als ze een sedalin op heeft? Ze staat nl naast een ander paard, maar het zijn wel hele goede maatjes en er staat een tussenschot naast.

Op dat adres zal ik wel vragen of ze haar niet kunnen trainen voor de trailer.

gr [***]

Anoniem

Re: 2paarden in trailer, 1 verdoofd, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:56

Ik ben een aantal keren met mijn paard op pad geweest toen hij nog verdoofd was vanaf de kliniek. Het gaat wel, zorg wel dat ze niet kan eten, dat is heel gevaarlijk.

Als je het paard zo neerzet dat ze flink is opgesloten zodat ze kan leunen om haar evenwicht te bewaren en rustig rijden, zal ik het gewoon proberen.

Je andere paard zal rustig staan en wat rond kijken, dat maakt ook rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:58

Ja, dat andere paard is zeer ervaren en die is heel relaxt met het rijden.
Trailer is verder goed en voldoende steun.

We willen ook niet dat ze ongeveer omvalt, maar dat ze gewoon wat rustiger is.

Bedankt voor je antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:59

Je andere paard dan ook maar geen hooizak geven. Verdoofd en eten is gevaar voor verslikking, maar dat weet je vast wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:51

Heeft dat paard al ervaring met Sedalin? Ofja, weet jij hoe ze erop reageert? Lachen

Ik heb het zelf 1x gehad. Meeliftend paard was met sedalin verdoofd, laden was evengoed nog een enorm karwei, mijn (braaf en ervaren) pony ernaast, en verder gereden. Het is goed gegaan. Paard bleef ook gewoon goed staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:53

Ja, paard heeft ervaring met sedalin. Reactie was dat ze flink suf werd.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:59

ik zou maken dat ze getraind dat ze wel in de trailer gaat dan dat verdoof-gedoe!!!!
Ik vind het echt erg. Je wil je paard op training sturen en het is nog zelfs zo niet getraind dat het in een trailer wil...

Verdoving is nooit een oplossing van het probleem... alleen de gemakkelijkste voor korte duur.

Bij de site paardnatuurlijk.nl staat er hoe trailerladen aanleren Bloos
Groetjes

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:04

charlotvanre schreef:
ik zou maken dat ze getraind dat ze wel in de trailer gaat dan dat verdoof-gedoe!!!!
Ik vind het echt erg. Je wil je paard op training sturen en het is nog zelfs zo niet getraind dat het in een trailer wil...

Verdoving is nooit een oplossing van het probleem... alleen de gemakkelijkste voor korte duur.

Bij de site paardnatuurlijk.nl staat er hoe trailerladen aanleren Bloos
Groetjes

Die site vind ook ik een hele goede aanrader;) Mijn paard wou voor geen goud de trailer op nu loopt hij er zomaar op, alleen eruit is nog een probleem, maarja dan ben je in iedergeval al wel daar en met wat behulp zal je paard er ook wel weer uitkomen Haha! Veel succes, verder denk ik dat het geen kwaad kan het paard met sedalin op de trailer te zetten, maar idd geen hooizak ofzo in de trailer hangen dus ook je andere paard zal het dan zonder eten moeten doen. Weet niet in hoe verre dat een probleem zal zijn. In ieder geval heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:06

Een echte boktreactie. Maakt niet uit, daar is het bokt voor Knipoog

Ja, wij weten wel hoe we het moeten aanleren. Maar soms moeten paarden onverwachts snel weg.

En verder is dit paard wel getraint, ik heb haar zadelmak gemaakt etc. Maar de trailer gaat gewoon niet goed, dat komt nog wel, kunnen ze daar ook wel aanleren.

Dus svp, geen gezever over aanleren en dat soort dingen Knipoog

guenivere: Mijn andere paard kan wel zonder hooizak, het is maar een rit van 1,5 uur Ja

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:09

nielsd schreef:
Een echte boktreactie. Maar niet uit, daar is het bokt voor Knipoog

Ja, wij weten wel hoe we het moeten aanleren. Maar soms moeten paarden onverwachts snel weg.

En verder is dit paard wel getraint, ik heb haar zadelmak gemaakt etc. Maar de trailer gaat gewoon niet goed, dat komt nog wel, kunnen ze daar ook wel aanleren.

guenivere: Mijn andere paard kan wel zonder hooizak, het is maar een rit van 1,5 uur Ja

Dan denk ik dat het absoluut geen kwaad kan, en als je paardje dan terug is heb je genoeg tijd om het haar nog aan te leren. Ik zou me er in ieder geval niet te druk over maken. Zo sterk is sedalin nou ook weer niet dus het moet te doen zijn en zeker een rit van 1,5 uur.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:10

nielsd schreef:
Een echte boktreactie. Maar niet uit, daar is het bokt voor Knipoog

en kan je vandaag niet al oefenen? en morgen?
normaalgezien moest je paard dat al kunnen...
en het is geen gewone boktreactie...
Ik ben gewoon tegen de gemakzuchtoplossing. Ik zou het zelfs niet moeten weten dat een ander het mijn paard moet aanleren. ik zou maken dat ik het allang zelf kan desnoods met hulp erbij van iemand die het wel goed kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:11

Nou meid. Veel plezier daarmee.

Ik vraag niet hoe ik iets moet aanleren, ik vraag of dit kan.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:12

nielsd schreef:
Nou meid. Veel plezier daarmee.

Ik vraag niet hoe ik iets moet aanleren, ik vraag of dit kan.

en ja op het ander geantwoord dat kan jij doen. IK persoonlijk zou dat nooit doen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:16

hij heeft toch al aangegeven er al mee bezig zijn geweest?

beter beetje suf op pad dan ongelukken lijkt mij....

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:17

Maar t gaat hier niet over of jij t wel of niet zou doen en hoe of waar je het zou doen. De vraag hier is of het paard anderhalf uur met n streepje sedalin de trailer op kan en of hij er anderhalf uur op kan staan en of er mensen zijn die hiermee ervaring hebben.

En ik vind dat dat goed kan. Wij brachten de moeilijke jonge paarden altijd met een streepje sedalin op de vrachtwagen naar de zomerweide, waar ze de hele zomer zouden blijven. Je gaat geen weken trainen om de trailer op te gaan voor paarden die zolang ergens staan dat zet in de tussentijd weer verleren.

Niels: Succes met de reis, ik denk dat t prima kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:20

Dank je Pingwing en Sandra.

Ik zal morgen even aan de dierenarts (komt toch weer) even vragen hoeveel hij zou geven.

gr [***]

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:22

Je kan het beter sedalin geven dat werkt tien keer beter dan niet verdoven en het dier volledig in paniek gaat. Dan ben je nog veel verder van huis. Maar dat gaat prima sedalin op de trailer en al helemaal als er een ervaren paard naast staat. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:31

Ja, en we hebben ook al in september jl een ongeluk gehad met een veulen waardoor we al helemaal niet zitten te wachten op rottigheid.

gr [***]

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:51

Ik heb trouwens nog een toevoeging:

Ik heb met de jonge paarden altijd geleerd dat je beter een streepje sedalin kan geven, dat ie verdoofd op de trailer staat en het een prettige ervaring is (geen paniek, geen stress, geen gevaren en ongelukken) dan dat je met veel stress en spanning gaat trainen tot de spanning weg is en je over een half jaar opnieuw kunt beginnen met de bijkomende stress en spanning.

Dus al met al is het beter om je jonge paard met wat sedalin op te laden zodat hij er een prettige rustige en stressloze ervaring aan over houdt en de volgende keer wsl (met minder tot geen sedalin) makkelijk de trailer op gaat.

Al helemaal na een ongeluk kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, je zit niet te wachten op een kreupel of kaduuk paard als je m naar training brengt Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:20

net als de rest denk ik dat dit gewoon kan. Zorg wel dat je extra sedalin oid mee hebt, voor het geval ze onderweg in paniek raakt. Al weet ik niet zeker of sedalin wel werkt als ze al in paniek zijn.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:14

ik denk ook dat het gewoon kan en sluit me helemaal bij ping wing aan !!!!!!!!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:32

ik zou het in overleg met de DA ook wel doen denk ik. Het is zoals Pingwing zegt, dan houd hij er iig een goede ervaring aan over en geen stressituatie, kun je daarna daar op verder bouwen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:38

Het is geregeld hoor.
Heb even overlegd en hij zei dat ik het beste een half tranquigel kan geven. Als ze daarna er nog niet op wil, dan even tot rust laten komen en de andere helft erbij Lachen

En verdoofd en dan even een longeerlijn achter de kont, dan staat mevrouw er binnen no time op. hihi

Bedankt voor de reactie´s.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:42

Kijk je wel uit met rijden Haha!

Je hebt wel twee paarden op de wagen staan, en als er een door de pootjes zakt..... brr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:44

Ja, idd. Maar volgens de DA was het geen punt Lachen
Ze werden zeker van een halfje suf, verder niks.