Boris (mijn paard) heeft al sinds ik hem heb op het land gestaan, aan het begin moeten ze altijd wennen staan ze op een half land en worden ze afgewisseld. Vorig jaar ging het al de fout in, een oude pony die in een apart gedeelte stond (deze was gemaakt met draden waar elektriciteit op stond) was onder de draden door gekropen. Boris en een ander paard hebben dit oude paard (die al redelijk kreupel liep) opgejaagd en gebeten/geschopt. Het paard heeft tijd op stal gestaan maar toen werd al gauw duidelijk dat zij het niet meer kon halen en werd ingeslapen, en wel dééls door boris zijn schuld. Heel gedoe gehad met verzekeringen etc. maar daar even niet over. Na dit geval kreeg ik boris ook nooit meer uit de wei als ik er na toe liep rende die keihard weg, en als je hem had rukte hij zich gewoon los, sterk zat.
Inmiddels zijn we een jaar verder, het andere paard waar boris eerst mee samenwerkte is nu weg van stal. Ze stonden al 2 dagen in de wei en dit ging goed. De 3e dag kwam de fout. Hij stond met zijn vriendin in de wei Libelle, maar ook met 2 andere merries. Hij wilde libelle beschermen dus jaagde die haar op (zodat ze niet bij de andere in de buurt kon komen) Libelle heeft al peesblessures gehad en is dus zwak met haar benen. De andere paarden jaagte hij een hoekje in en begon te schoppen. Én hij bleef libelle opjagen en schoppen. Niemand kreeg hem eruit, dus eerst alle andere paarden eruit moeten halen en toen kon hij erook uit. Wat blijkt, libelle loopt stokkreupel, kan haar stal niet meer uit. Er is kans dat de pesen nog een keer gescheurd zijn en een kans dat ook zij word ingeslapen. A fijn, 2e paard dat hij om het leven helpt.
Maar nu het probleem zelf, hij staat nu op stal ipv wei (en af en toe in de peddock in zn eentje) maar straks gaaat libel weg of de wei op en dan staat hij alleen. Kan hij niet hebben.. hij sloopt gerust zijn hele stal en slaat op hol. 2e keus hem inhet land zetten in een apart stuk, lukt niet rent hij gewoon doorheen en sloopt alle paarden + zichzelf. Je kan hem niet tegen houden hij is te sterk en dat heeft hij zelf niet door. Wat moeten we doen voor het zover is? Afwachten? Niemand zou zeggen laat mijn paard er maar bij staan..
Ik weet niet of het hier goed staat maar wilde het toch even vertellen.
?
: