overgang van pony naar paard, wat vind je een goede leeftijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XMaaiike

overgang van pony naar paard, wat vind je een goede leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:35

ik ben benieuwd wat jullie een goede leeftijd vinden om de overgang te maken van een pony naar een paard.
het hangt er meestal van af hoe groot en hoe zwaar iemand is. en of diegene de sport inwil of allemaal van dat soort redenen, maar wat vinden jullie nou een mooie leeftijd?
ik ben nu 13 jaar en ik krijg nu een eigen paard, vinden jullie dit te jong of wel een goede leeftijd.

ik ben gewoon benieuwd wat je vind, brand los Haha!

sorry als het verkeerd staat, ik wist niet echt waar ik het moest plaatsen. Bloos

Judje

Re: overgang van pony naar paard, wat vind je een goede leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:39

De leeftijd heeft imo weinig te maken met het feit of de overstap gemaakt kan worden.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:06

Dat denk ik ook inderdaad. Ik ken zowel meiden van 13 die de overgang naar paard hebben gemaakt en die er super mee uit de voeten kunnen als meiden die te hoog hebben gegrepen door een paard te nemen. Het paard liep met de meiden in plaats van andersom en die beesten waren gewoon veel te sterk! Plus dat die meiden gewoon niet consequent genoeg waren (en dat is op die leeftijd helemaal niet vreemd) en dat paarden die toch sterker zijn dit wel nodig hebben!

liesje1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:09

Ik ben zelf ook 13 maar ben heel lang voor mijn leeftijd(nl. 1.85m). Zelf heb ik de overgang van pony naar paard gemaakt op mijn 12e. Het lijkt me verstandig dat als je 1.70m bent en je liever op paarden dan op ponys wilt rijden dit een verstadige keuze is. Knipoog

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:51

ik denk ook vooral dat lengte meespeelt.

maar waar ik wel aan denk is dat je als je over gaat naar de paarden en je gaat
wedstrijden rijden, je niet meer tegen leeftijdsgenootjes rijdt, maar tegen volwassenen/ mensen
die veel ouder zijn.
dat vind ik wel iets om rekening mee te houden. vanaf je 13e tussen de paarden starten, vind ik
qua leeftijd erg jong. als ik hier op de ponyconcoursen rondkijk hoe leuk de kinderen met elkaar omgaan,
het is altijd 1 groot feest.
bij de paarden ben je dan nog maar een snotneus en gaat het er in mijn ogen toch wat serieuzer aan toe!

ik heb tot mijn 18e bij de pony's gereden, maar was liever iets eerder overgegaan Knipoog

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:07

Dat hangt af van je rijkunsten en je lengte/gewicht.

Ik kan me wel voorstellen als een kind van 14 jaar al 1.80 cm en 70 kg weegt, dan pas je niet meer op D-pony. Misschien wel op grote,stevige E-pony.

Maar je moet wel consequent zijn en voldoende ervaring opgedaan.

Iemand zei het al, als je al op je 13/14e een paard neem en je wilt wedstrijden gaan rijden. Dan rijd je helaas tussen volwassenen ongeacht je leeftijd. Dat lijkt me niet zo gezellig. Ik heb juist leuke tijd gehad bij mijn oude ponyclub en paardenclub vond ik niks. Huilen Ik was ook na een jaar weggegaan.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:09

ik ben 13 bijna 14 maar rij veelste lief op pony's dan op paarden.
ben gewent aan de stapjes van mijn pony, en op het paard van me moeder kan ik gewoon niet rijden..
weet ook niet echt hoezo.. Cool

BananaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:13

MissPromiss schreef:
Dat denk ik ook inderdaad. Ik ken zowel meiden van 13 die de overgang naar paard hebben gemaakt en die er super mee uit de voeten kunnen als meiden die te hoog hebben gegrepen door een paard te nemen. Het paard liep met de meiden in plaats van andersom en die beesten waren gewoon veel te sterk! Plus dat die meiden gewoon niet consequent genoeg waren (en dat is op die leeftijd helemaal niet vreemd) en dat paarden die toch sterker zijn dit wel nodig hebben!

Ik ben bijna 13 en 1m65. de manege heeft mij na een tijdje op een paard gezet.
En ik vond dat alles prima verliep.Was dit geluk??
Mocht de manege dat niet doen ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:15

Ik heb amper pony gereden
Dit omdat ik met mijn 12 net zo groot was als nu...ben daarna niet meer gegroeid Lachen
Dus ik vond het fijner rijden Lachen
Daar zou ik dus wel wat naar kijken Ja

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:19

ik had het idee dat ik op een kameel zat... Clown
al zag dat er niet zo uit, het scheen veel netter te zijn als op een pony.
je hebt meer tijd om je hulpen te geven voor mijn gevoel.
een paard zit niet lekker als je pony's gewend bent. nu vond ik een pony voor geen meter rijden.... Clown Vork
ik ben op mijn 15e bijna 16e over gegaan.. maar eigenlijk alleen omdat ik de enige was die op een pony reed en dat is niet makkelijk voor de rest die wél op een paard zit.
springen wel regelmatig op een pony maar eigenlijk meer voor de rest. maar nu vind ik het wel fijn. alleen 1.70 onder mijn kont vind ik niks. zo lomp Clown

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:25

De overstap van pony naar paard gaat niet echt op leeftijd, wanneer je te groot bent geworden voor je pony of je eerste eigen paard koopt vindt ik het belangrijkste dat je in ieder geval zelf de verantwoordelijkheid op je kan nemen om voor het paard te kunnen zorgen. Dit kan op je 15e zijn maar ook pas op je 17e of 18e bijvoorbeeld en dan denk ik ook dat vanaf de 1.70m een goede grootte hebt bereikt om lekker op een paard te kunnen rijden. Anders kom je er niet zo lekker met je benen bij Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:41

BananaMoon schreef:
MissPromiss schreef:

Ik ben bijna 13 en 1m65. de manege heeft mij na een tijdje op een paard gezet.
En ik vond dat alles prima verliep.Was dit geluk??
Mocht de manege dat niet doen ofzo??

Dat kan ik niet zeggen of het geluk was en als de manege jou op een paard zet zullen ze jou zo inschatten dat je het kunt! Denk dat die mensen daar verantwoordelijk genoeg voor zijn Knipoog

Maar.. dan is er nog wel een heel verschil tussen een manegepaard en een eigen paard. Dat is helemaal niet banketstaaf bedoeld maar als je het verschil weet zul je merken dat je pas écht gaat leren rijden als je een eigen paard hebt..

claudiaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:12

Jaa het ligt gewoon er aan hoe groot je bent... als je te groot bent dan pas je gewoon niet meer mooi op een pony.
Je rijkunsten hebben er niet zo heel veel mee te maken want je hebt ook wel hele makke paarden. Als je een paard uitzoekt kijk je al als je het paard aan zou kunnen. en is dat niet zo dan koop je dat paard niet.

Ik reed zelf op me 12e op een paard.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:41

16-18 jaar. Hangt natuurlijk van de lengte af. Ik zou het liefst nooit de overstap willen maken van pony naar paard. Gelukkig ben ik niet zo groot, als ik 18 ben wil ik het liefste gewoon op e-pony's rijden Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:45

arankapony schreef:
16-18 jaar. Hangt natuurlijk van de lengte af. Ik zou het liefst nooit de overstap willen maken van pony naar paard. Gelukkig ben ik niet zo groot, als ik 18 ben wil ik het liefste gewoon op e-pony's rijden Haha!

Ik ben 37 jaar en rij ook nog steeds op een pony, hoor. Ben gewoon meer een ponymens dan een paardenmens, kan er niets aan doen. Haha!
Drie jaar terug reed ik trouwens nog op paarden......
Heb dus juist heel bewust voor een eigen pony gekozen, is meer mijn ding. Maar goed, het scheelt ook dat ik het kan hebben met mijn lengte/gewicht. Of het iets met mijn rijkunsten te maken heeft, ach, daar mag een ander over beslissen. Haha!

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 09:51

ik ben bijna 17 en 1.70 m.
en ik heb nog steeds mijn eerste pony. (haflinger die ik bijna 3 jaar heb) ik rij wel andere paarden van vrienden en natuurlijk ziet dat er een stuk mooier uit met me benen, maar ik kan me gewoon een leven zonder beppie (me pony) niet voor kunnen stellen! ik zou het liefst nog een paard er bij willen hebben maar dat vinden me ouders nou niet zo goed idee:P
ik denk dat die beslissing aan je zelf licht, je weet zelf het best of je er wel of niet aan toe ben!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:38

Ik heb overigens zelf ook een pony hoor, een haflinger van ongeveer 1.46. Ik zou geen paard willen, voel me prima op dat beestje en groter hoeft van mij niet! Voorlopig kan ik in de sport ook nog met haar vooruit aangezien we pas net starten dus ook in dat opzicht prima! Mocht ik wel zo hoog komen dat ze te klein wordt dan is het misschien verder kijken, maar tegen die tijd is prom ook al ouder aan het worden dus wie weet een veulen van haar met een grote hengst en dan hopen dat die 2 centimeter er bij komen Lachen

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:50

ik ben 33 en rijdt een pony Haha!
heeft meer ermee te maken wat je eigen lengte/ gewicht is en wat je ermee wilt gaan doen.

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:47

ik rij ook een pony
en wat een ander er van vind jammer en gewoon bang voor grootte paarden
ik heb geloof ik ook nooit zo veel schoppen onder me kont gehad want ben maar 1,65

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:18

Heeft vooral te maken met je lengte/gewicht, maar volgens mij stappen de meeste rond hun 17de of 18de over op paarden Tong uitsteken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:34

ik was 11 of 12 toen ik overstapte, ik reed toen in een volwassenles, omdat ik toch wel meekwam, en de pony's in de andere les gebruikt werden, kwa grootte kon het wel, en met goede begeleiding is het prima gegaan hoor...had natuurlijk wel de lieve en brave paarden onder mijn kont Clown en ik reed ook alleen op de manege