rust+ontspanning niet kunnen behouden tijdens de proef (M2)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

rust+ontspanning niet kunnen behouden tijdens de proef (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 10:44

Het rijden gaat erg lekker en neem al een beetje de Z oefeningen mee. Hier wordt ze ook lekker los van en gebruik het dan soms ook bij het losrijden voor een wedstrijd.

Met het losrijden gaat het vaak erg lekker, ze is goed te "bewerken" en ik kan haar van lang en laag tot opgericht rijden. Wel is ze soms een klein beetje opstandig en gooit haar hoofd een stukje omhoog (of probeert het). Maar dit is op te lossen en gebeurt vaak in het begin eventjes.

Dan de proef... het binnenkomen gaat vaak erg netjes. Maar bij een aantal onderdelen wordt ze vervelend, luistert niet meer naar de hulpen en doet ze gewoon dat waar ze zin in heeft.

Dingen die ze zo o.a. doet:

- Bij overgang stap-galop loopt ze al aan te dribbelen voordat ik de hulp geeft (zodra de voorlezer het onderdeel voorleest, en als ze het iets anders zegt doet me paard het al minder). Ook probeert ze dan haar kont naar binnen te gooien, probeer dit te corrigeren maar hierdoor gaat ze alleen maar schever van lopen.
- keertwendingen wacht ze ook niet totdat ik de hulpen geef en probeert ze ook hier haar kont naar opzij te gooien. Hierdoor komt de keerwending niet goed uit, laat ze haar binnenachterbeen staan... Weer een 4 voor dit onderdeel.. Terwijl ik ze ook echt voor 7ens kan doen.
- Als ze zogenaamd wat engs ziet dan blijft ze een beetje gespannen. Dit uit zich vaak tussen de onderdelen door en heb ik het druk met de aanleuning constant te houden, dat ze haar hoofd niet omhoog kan trekken en dat ze gewoon doorloopt.
- In de galop probeert ze, als er spanning is, haar hoofd in het begin omhoog te doen of voordat ik middengalop moet doen probeert ze het.
- Middengalop probeert ze soms als een gek weg te rennen waardoor ik haar niet goed terug meer krijg op mijn zit. Waardoor het aan de voorkant wat onrustig wordt.
- En wat ik al helemaal vervelend vind: aan het eind met ik halvevolte halve baan doen en dan G halthouden en groeten. Bij X staat ze al op de rem en moet ik haar zowat naar vore "schoppen" wil ik haar vlakbij G stil te krijgen.. Weer een 5 ervoor, terwijl ze het zo netjes kan.

Wat kan ik hier nou aan doen? Ze denkt teveel mee waardoor ze te graag het al wil doen, en ze dus of steeds aandribbeld, kont naar binnen gooit, onrustig wordt of gewoon al eerder stil wilt staan dan ik.
Ook vind ik het erg vervelend dat ze zo onrustig is aan de voorkant, terwijl het thuis super gaat en met losrijden ook.

Doordat ze de ene keer super te rijden is op wedstrijden en de andere keer alles doet om mij "dwars te zitten" zijn mijn punten zo verschillend.. De ene keer heb ik 187 punten de andere keer weer rond de 160...
En ik weet als ik bovenstaande problemen kan verhelpen, de proeven ook gewoon beter gaan. De oefeningen zelf gaan gewoon super, alleen als ze dan net een speurt naar voren neemt of onrustig wordt gaat dat onderdeel daardoor weer minder.

Marliesje

Re: rust+ontspanning niet kunnen behouden tijdens de proef (M2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:56

Oefen je je proeven thuis erg vaak?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:34

Ik oefen ze nooit, alleen maar vanwege dat ze precies onthoud waar ze wat moet doen..

edit:
Thuis wordt ze soms ook ongeduldig bij de voorbereiding van een oefening (of als ze bijv. verkeerd aan is gesprongen en ik zit haar terug of voorbereiding keerwending), dan gaat dan ook aandribbelen/proberen om in galop te gaan vanuit stap. Maar dan laat ik haar wachtoefeningen doen en/of wachten totdat ze weer tot rust is gekomen en dan probeer ik het nogmaals. Dit geld ook voor o.a. de keerwendingen.

Ook oefening ik tegenwoordig op de AC-lijn met schijnovergangen/tempowisselingen zodat ze weet dat ze op mij moet wachten. Maar thuis doet ze dus alles netjes, ook als ik het proefje dan zou gaan oefenen. Dan wacht ze netjes.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 05-05-08 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:39

Cardy schreef:
Het rijden gaat erg lekker en neem al een beetje de Z oefeningen mee. Hier wordt ze ook lekker los van en gebruik het dan soms ook bij het losrijden voor een wedstrijd.

Van deze opmerking krijg ik al een heel klein beetje jeuk Bloos

Ik zou veel werk steken in het los op eigen benen laten lopen, zonder dat jij daar teveel aan moet blijven zitten. Ook in een wat hogere oprichting. Heel veel werken aan je tempocontrole. Been = vooruit, hand = terug en niets er tussenin. Als je tempocontrole beter wordt kun je daar in de proef ook snel mee corrigeren.

Ik denk dat jij zelf onbewust wat teveel eraan gaat zitten voordat er een oefening komt. Als ze nu weer aandribbelt, maak haar wat ronder en rijd dan eens een paar meter door totdat ze weer normaal stapt, en dan pas galoppeer je aan. Heb je een slecht punt in die proef, maar dat had je anders ook wel. Keertwendingen idem. Blijf rijden, ga niet zitten afwachten op haar gekkigheid.

Een paard gaat je niet zitten pesten in de proef, zo kan een paard nl niet denken Knipoog

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:48

@ zep: bedankt voor je tip. Ik denk namelijk ook dat ik gewoon wat fouts doe, ben er ook mee bezig om dat te verbeteren.
Over dat aandribbelen en stukje doorrijden totdat ze normaal stapt: Dat doe ik thuis wel al, maar dan blijft ze wat gespannen lopen in haar lichaam (hoofd-hals houding is dan wel nog goed).

En over dat pesten in de proef: weet even niet hoe ik het beter moest verwoorden Lachen
En de Z-oefeningen neem ik alleen mee als ze lekker loopt, en vind niet echt dat de oefeningen van de Z zoveel verschillen van de M2. Daarbij gebruik ik het om mijn paard soepeler te krijgen. Is dat dan zo erg?

Vind trouwens wel jou post altijd wel leerzaam, waar ik echt iets aan heb Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:59

Ik zou de oefeningen niet te hard in klasses verdelen, je gaat ze zo snel als doel op zich beschouwen.

Losrijden heeft imo alles te maken met je paard rond over de rug, op eigen benen de tijd te geven om z'n spieren op te warmen. Een appuyement of travers is een verzamelende oefening en hoort -naar mijn mening- niet in je losrijden thuis.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:54

Zep schreef:
Ik zou de oefeningen niet te hard in klasses verdelen, je gaat ze zo snel als doel op zich beschouwen.

Losrijden heeft imo alles te maken met je paard rond over de rug, op eigen benen de tijd te geven om z'n spieren op te warmen. Een appuyement of travers is een verzamelende oefening en hoort -naar mijn mening- niet in je losrijden thuis.

O op die manier bedoel je het. Dan heb ik het verkeerd geformuleerd. Ik rijd eigenlijk 80% van de tijd (of meer) basis. Ik begin met lang en laag, veel (schijn)overgangen, stukje contragalop en tempowisselingen. Tussendoor stappen. Dan pak ik haar wat meer op, zodat ik haar ronder kan zetten. In dit stadium pak ik de stap-galop en galop-stap erbij en let ik op o.a. ontspanning, achterhand gebruik, reactie op de hulpen, rechtgerichtheid (daar let ik altijd wel op, maar hier let ik er net wat extra op).

Als dit lekker gaat pak ik een aantal oefeningen bij, ligt eraan hoe ze loopt die dag/waar ze zich sterk maakt/enz. Dat kan de ene keer alleen bijv. schouderbinnenwaarts maar ook andere oefeningen zoals de travers en appuyementen (hierbij let ik nu vooral op dat ze goed tempo houd, omdat we het nog niet lang doen vind ik dit belangrijker dan hoe schijn ze naar de overkant gaat, lengtebuiging is al erg goed).

Het ligt eraan hoe mijn planning is voor de hele week, de ene keer richt ik haar echt op in "wedstrijd"houding de andere keer wat lager. Hierbij pak ik dan de wedstrijdonderdelen bij. Wat ik zelf een lekkere oefening vind om te doen is: linkergalop - stap - rechtergalop - stap - linkergalop - enz. Dit doe ik eigenlijk overal, op de volte, diagonaal, slangevolte, hoefslag, enz.

Oftewel: ik gebruik eigenlijk geen wedstrijdoefeningen tijdens het losrijden, soms pak ik wel de galop - stap en andersom erbij als ik bijv. van de ene galop naar de andere wil, of een stukje wil stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:11

Dan las ik het verkeerd.

Is nl niet de eerste keer dat ik iemand hoor zeggen "dan neem ik een paar appuyementen mee want daar word ie zo lekker los van" Nagelbijten / Gniffelen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:13

Heb je zelf last van wedstrijdspanning? Sommige paarden zijn daar heel gevoelig op. Om dat te 'testen' zou je een keer HC kunnen starten.

Voor dit probleem geef je zelf eigenlijk al een 'tijdelijke' oplossing:
Cardy schreef:
- Bij overgang stap-galop loopt ze al aan te dribbelen voordat ik de hulp geeft (zodra de voorlezer het onderdeel voorleest, en als ze het iets anders zegt doet me paard het al minder). Ook probeert ze dan haar kont naar binnen te gooien, probeer dit te corrigeren maar hierdoor gaat ze alleen maar schever van lopen.

Aangezien je zegt dat ze sterk op de voorlezer reageert: laat hem of haar iets anders voorlezen. Mijn pony had hetzelfde probleem: ze hoorde het woord 'galop' en ze was weg. Oplossing: ipv 'tussen ... en ... rechtergalop aanspringen' leest m'n voorlezer alleen nog 'tussen ... en ...' voor. Pony hoort niet meer wát er moet gebeuren, en blijft dus netjes wachten.

Cardy schreef:
- En wat ik al helemaal vervelend vind: aan het eind met ik halvevolte halve baan doen en dan G halthouden en groeten. Bij X staat ze al op de rem en moet ik haar zowat naar vore "schoppen" wil ik haar vlakbij G stil te krijgen.. Weer een 5 ervoor, terwijl ze het zo netjes kan.

En als je thuis deze oefening doet, maar ipv halthouden gewoon doorrijdt? Wat ook nog wel eens wil helpen is heel erg voorwaarts denken. Niet: dadelijk halthouden, groeten, maar: dadelijk uitgestrekte draf. 't klinkt misschien gek, maar sommige paarden voelen dat de proef bijna klaar is, en reageren daarop. Door net te doen of er nog een stuk komt, hou je dit soort slimme paarden voor de gek. 't zou ook verschil kunnen maken dat je paard 'halthouden groeten' hoort van je voorlezer, en daarop reageert.

Zodra je paard heeft geleerd te wachten op een hulp (en dat kan wel even duren, weet ik uit ervaring) zijn veel van je problemen opgelost.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:27

Me zus heeft dat ook gehad met haar paard, ze is wat meer naar de basis gegaan en paard op eigen benen laten lopen + meer laten luisteren naar ruiter. Ik weet niet of het bij jouw ook is, maar bij me zus wist het paard al wat ze moest doen en was bijvoorbeeld de volte niet helemaal hoe me zus het wilde, maar ook een beetje hoe haar paard het wilde. En tijdje later kwam steigeren erbij. Toen is ze terug naar de basis gegaan. En nu haalt ze weer netjes de winstpunten. Beetje moeilijk uit te leggen allemaal Haha!
En voor dat ze de wedstrijdbak in gaat wrijven we altijd op haar hoofd, wordt ze ontspannender van Tong uitsteken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:51

@ Zep: ja ik had het er ook niet echt handig opgeschreven. haha Tong uitsteken En idd je hoort dat soort dingen vaker.
Dus dacht zet er wel even bij hoe mijn rijden eruit ziet Knipoog

@ Traiectum: HC is niet echt mijn ding, vind het zonde om dan te gaan starten haha.
Ja me voorlezer heeft al andere dingen, zoals: aangalloperen is nog.. bij .. galop rechts/links (en dan 1x en heel snel gezegd), heel veel dingen zegt ze maar 1x, en bij g halthouden is gewoon alleen "bij g". En dan helpt wel iets, ze ontspant meer, wacht en ze staat minder op de rem bij het afgroeten.
Wat wel raar is als ik gewoon bij x moet halthouden is er geen probleem. Alleen dus als ik bij g moet halthouden.

Ben al erg veel bezig met schijnovergangen/tempowisselingen enz. op de ac-lijn. Ook veel wachtoefeningen. Zoals ik al eerder had geschreven, doet ze het dus echt alleen in de proef. En alleen als ik bij g moet halthouden.
Er lastig hoor.. zo'n slim paard haha

Maar misschien dat ik de middendraf er idd maar bij moet gaan proberen, alleen als ik dan bij G moet halthouden (maak dan eerst een halvevolte halvebaan bij e/b) staat ze echt op de rem. Ze maakt zich lang en ik kan been geven wat ik wil.. Lijkt net alsof hoe meer been ik ben hoe meer ze op de rem gaat staan en zich lang probeert te maken.
Net alsof ik een tegenovergestelde reactie krijg als ik been geef op dat moment..

@ Cyn_: Die van mij weet inderdaad precies wat ze moet doen en wanneer ze bijna klaar is. Vroeger als we dan wel eens het proefje thuis oefende (o.a. tijdens les) dan wist ze precies dat de uitgestrekte draf het laatste onderdeel was van de proef voordat we gingen afgroeten. Dan werd ze vervelend. Dit heeft ze gelukkig niet tijdens de wedstrijden