Een ander soort verzekeringsvraagje. (WA)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Een ander soort verzekeringsvraagje. (WA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 21:17

Even een puur hypothetische vraag.

Stel: er lopen 2 paarden in de wei. Paarden zijn beide verzekerd tegen dood en ziektekosten.
De paarden zijn van verschillende eigenaren.
Eigenaren hebben ook een gewone WA verzekering (AVP).

Paard A trapt paard B. Waardoor paard B een wond oploopt. Deze wond moet door een dierenarts behandeld worden.

Onder welke verzekering valt dit nu?
Dit valt onder een ongeval, dus in mijn beleving kan eigenaar B dit bij de ziektekosten verzekering claimen.
MAAR, dit valt toch ook onder de WA verzekering. Het dier van eigenaar A beschadigt het eigendom van eigenaar B. Dus zou de WA verzekering van eigenaar A ook uit moeten keren.

Ik ben geen verzekeringsexpert. En ben mij momenteel ook aan het orienteren voor een verzekering, dus probeer voor mijzelf uit te vinden wat het meest nuttig is om te verzekeren.

Wie heeft een idee, hoe bovenstaand geval zou gaan lopen?

ChristaMoor

Re: Een ander soort verzekeringsvraagje. (WA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:25

Naar ik weet wordt op een schadeformulier altijd gevraagd of de schade nog op een andere verzekerking kan worden verhaald. De verzekeringen zullen onderling dan uitzoeken welke uitbetaalt.

Beide verzekeringen zijn nuttig. WA is ook voor als het paard uit de wei breekt en materiele schade aanricht. Of als je aan het buitenrijden bent en bijv. per ongeluk met je beugel tegen een geparkeerde auto aankomt (ik noem maar wat). En een WA verzekering heb je eigenlijk altijd al afgesloten. (ook van belang bij fietsen, honden, kinderen etc.) Vaal zit bij deze WA al standaard een paard (tot max. 3 paarden) inbegrepen. Verstandig is wel aan de maatschappij te melden dat je een paard hebt.

Ziektenkosten zal je moeten kijken wat wel en niet wordt vergoedt. Niet alle ziektenkosten worden door elke verzekeringsmaatschappij of verzekerkingspakket gedekt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:51

Feitelijk ben je vrij om te kiezen bij welke verzekeraar je claimt.

Het meest voor de hand ligt om bij je eigen verzekeraar (de ziektekostenverzekeraar) te claimen. Deze zal verhaal zoeken op de WA van de slaande partij.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:17

Bedankt voor jullie reacties. Het lijkt me duidelijk.

Dan heb ik nog zo'n mooie vraag.

De meeste zorgverzekeringen keren alleen uit in geval van levensbedreigende ziekte of in geval van een ongeval.

Nu dat ongeval.
Bovenstaande verhaal lijkt me duidelijk, maar wat is een ongeval. (ja, ik zal ook even de verschillende polisvoorwaarden er op nalezen)

Is het ook een ongeval als een paard op onverklaarbare reden uit de wei komt met een wond?
Is het een ongeval als hij op straat struikelt en zijn knieen open haalt?

Ik noem expres geen kreupelheden, omdat daar vaak weer aanvullende voorwaarden voor zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:22

LDRD, ik heb vd week gesproken met een vertegenwoordiger van de EFO en die wist te vertellen dat in het 1e geval van de TS de kosten voor eigen rekening zijn omdat je zelf hebt gekozen om de paarden bij elkaar te zetten en de WA verzekering dus niets vergoedt.
Soort eigen risico dus, ik vertelde hem al dat ik ook eerder zoiets bij de hand had gehad en dat wel vergoed werd maar hij beweerde dat dat veranderd was.... weet jij daar iets van?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:20

Efo is verzekeraar van het paard neem ik aan (ziektekosten e.d) en zal dus gewoon moeten betalen zoals in de polisvoorwaarden staat. Wellicht dat daar een zg na-u clausule in staat, maar dat kan heel erg verschillen per maatschappij. Zo'n na-u clausule regelt dat wanneer een andere verzekeraar op enigerlei wijze dekking zou bieden (in dit geval dus bijvoorbeeld de WA verzekering), die voor de kosten op moet komen.

De WA verzekeraar kan echter zeker problemen hebben met het feit dat de paarden vrijwillig bij elkaar gezet werden. Zij bekijken of er aansprakelijkheid is volgens de wet. Dat hangt zo sterk van de feitelijke situatie af dat een hypothetische kwestie op voorhand eigenlijk niet te beoordelen is.
Het kan dus varieren van 100% betalen tot 100% afwijzen.

Nog een probleem dat speelt is dat zo'n Efo moet betalen op grond van polisvoorwaarden. Dit kan een totaal andere schade opleveren dan de vaststelling van een schade op wettelijke basis.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:33

Oke.. Ik heb een keer mijn normale WA verzekering aangeschreven zonder dat ik "aansprakelijk was"

Wat is er gebeurd:
Mijn paard(ruin) is met een ander paard(merrie), door de eigenaar (toen stalbaas) van het andere paard en zonder mijn medeweten bij elkaar gezet. Sterker nog, ik had het er wel eens met hem over gehad dat mijn paard het niet zo op merries had.

Mijn paard heeft zijn paard toen gebeten. Zo flink, dat ze gehecht moest worden.

Ik was er zelf niet bij en heb het ( pas na 2 dagen, terwijl iedereen het wist, behalve ik ) van horen zeggen.

Ik heb toen mijn paard zijn verzekering gebeld, deze hebben mij verteld dat het op een gewone WA moest worden verhaald.

Dit hebben we uiteindelijk gedaan, ook al is niet het hele verhaal verteld. We hebben achter gehouden dat het paard zonder mijn weten bij de merrie was gezet.

Ik heb echt toen gedacht dat ik het moest vertellen, maar de stalbaas heeft toen gevraagd om dat niet te doen.

Hij heeft zijn geld ( een 70 euro ) toen gehad..

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 10:54

Een ongeval is:
Een plotseling van buitenkomend en onmiddellijk op het paard inwerkend geweld dat rechtstreeks een medisch vast te stellen uitwendig lichamelijk letsel veroorzaakt, waarvoor direct adequate veterinaire hulp worden ingeroepen van een bevoegd dierenarts. Ook kwaadwilligheid van derden valt hieronder.
Let op: Peesaandoeningen, zoals een peesscheuring, verstuiking, verdraaiing of verstapping vallen niet onder het begrip ‘ongeval’. (bron equipe verzekeringen)

Met andere woorden. Het is dus alleen een ongeval als er van buiten iets aan te zien is.

Overal zie ik dat operaties tot de max verzekerde waarde van het paard worden vergoed, met een max van 4500 Euro.
Wat kost een koliekoperatie eigenlijk? Ik heb hier namelijk geen idee van.