Toepassen Fenonolf i.v.m. schuren... shet panisch

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Toepassen Fenonolf i.v.m. schuren... shet panisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:19

Wij hebben sinds kort een 2-jarige shet die enorm schuurt aan manen (voornamelijk vlakbij schoft) en staart.
Van de dierenarts kregen we een fles Fenonolf om op haar manen en staart te spuiten, maar dat lukt helemaal niet. Ze wordt helemaal panisch als ik probeer te spuiten: draaien, steigeren en bokken en proberen weg te rennen.

Ik heb haar diverse keren rustig aan de fles laten ruiken en dat gaat goed. Maar zodra ik probeer te spuiten is het mis.

Iemand ideeen hoe ik dit het beste kan oplossen? Alvast bedankt!

ireika

Re: Toepassen Fenonolf i.v.m. schuren... shet panisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:46

mijn merrie vindt het ook absoluut onfijn als ik iets rechtstreeks op haar spuit. Ik spuit het dus gewoon op mn hand en wrijf het dan uit over haar.
Je kan het spul bijvoorbeeld ook in een lege, propere deo-roller gieten en het zo op je paard aanbrengen.
Succes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 16:44

Of op een spons spuiten en hiermee over je paard gaan Knipoog .

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:06

Als een paard panisch is voor een spuitbus, spuit ik hetgeen wat in de spuitbus zit gewoon op een zachte borstel, en ga dan over het paard. Probleem opgelost Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 18:08

De oplossingen van de andere hierboven proberen en ik zou haar toch aan een spuitbus laten wennen door een andere spuitbus met bv water te vullen en haar er aan te laten wennen, elke keer als je gaat poetsen gewoon wat water spuiten zodat ze er gewend aan raakt. Zo heb ik het ook gedaan.

Succes!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:45

Aan de spuitbus wennen zal inderdaad wel schelen, maar ik denk niet dat dat het enige is. Wij hadden een pony met zomerexceem, die vond alles prima, ook spuitbussen vliegenspray, maar Fenonolf vond hij helemaal niks. Ik ben steeds van plan geweest het eens op mijn eigen hand te spuiten (heb het nooit gedurfd Haha! ), maar ik geloof echt dat ze het naar vinden, dat het pijn doet o.i.d. Dat was de enige verklaring die ik er voor had dat onze pony er een hekel aan had, echt alleen bij Fenonolf!