waarom heeft mijn hengstje soms geen zin om te dekken..?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

waarom heeft mijn hengstje soms geen zin om te dekken..?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:31

ik zit met een klein probleem.. nouja klein.. eigenlijk een groot probleem!
mijn hengstje staat elke zomer ter dekking,
nou is het probleem dat hij nooit meteen "geil" wordt en erop springt.
hij heeft soms gewoon geen zin dan vind ie gras belangrijker dan een hengstige merrie.. Verward
maar dit is heel vervelend want 9 van de 10 keer zijn de merrie's die geweest zijn dus niet drachtig..
heeft iemand hier misschien een verklaring voor, of een oplossing hoe ik kan zorgen dat hij er wel op springt?! Clown

Arabesk

Re: waarom heeft mijn hengstje soms geen zin om te dekken..?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:08

de merrie langer bij de hengst laten

nu wordt er nog op een rare manier gedekt in NL. De hengst mag even bij de merrie, hop erop, klus klaar, wegwezen.

Als je ze een tijdje bijelkaar laat lopen wordt de merrie vanzelf hengstig en duikt hij er écht wel op. Je moet ze de tijd gunnen voor hun liefdesspel. Paarden hebben ook recht op een natuurlijk seksleven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:14

dus jij wordt meteen 'geil' bij de eerste de beste vent die je tegenkomt op straat? Die je dan natuurlijk ook terplekke bespringt? Haha! haha.. denk 't niet hé? Nu zit het met paarden opzich wel anders, maar ik ga ook met bovenstaand bericht mee, langer bij elkaar laten Knipoog Er zullen vast uitzonderingen zijn die er zo hoppa even op en weer af springen...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 09:39

dat is het niet.. de merrie's staan 7 tot 8 weken bij hem in de wei. lang genoeg lijkt me? Bloos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:43

Dat is inderdaad lang genoeg. Dan is de oplossing ook simpel, het probleem ligt bij de hengst, een merriehouder heeft dus vaker niet dan wel een geslaagde dekking gekregen en is dus teleurgesteld.

Niet meer mee dekken, zal ook geen verlies zijn want ik neem aan dat we hier praten over een niet goedgekeurd shetlandhengstje?

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 14:25

fjordnina schreef:
Dat is inderdaad lang genoeg. Dan is de oplossing ook simpel, het probleem ligt bij de hengst, een merriehouder heeft dus vaker niet dan wel een geslaagde dekking gekregen en is dus teleurgesteld.

Niet meer mee dekken, zal ook geen verlies zijn want ik neem aan dat we hier praten over een niet goedgekeurd shetlandhengstje?

jawel, het is een goedgekeurde dekhengst..
daarom vind ik het ook zo zonde om hem niet meer te laten dekken!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:40

Hoe oud is hij?
Ging het dekken eerder wel beter of steeds dit gedrag?
Heeft hij geen slechte ervaring gehad met merries?
Heb je lichamelijk ongemakken (m.n. onder zijn buik en de penis e.d.) uitgesloten?
Ik zou eerst de veearts vragen of er bepaalde redenen zijn dat dit kan voorkomen.
Geef je hem aanvullende voeding of een suppelement? Dekken kost nu eenmaal erg veel energie.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:07

Ik vraag me ook af of dit een langer bestaand probleem is?
Het kan liggen aan de kwaliteit van het sperma of een ander lichamelijk probleem...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:16

Of de merries zijn gewoon niet interessant... ik ken hengsten bij wie ze sperma opvangen en dan met een tease merrie klaar worden gemaakt.
Dat wil zeggen soms mogen ze 5 of 6 merries van stal halen voordat de hengst denkt hee hier wil ik wel mijn best voor doen Haha!

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:06

Adriana schreef:
Of de merries zijn gewoon niet interessant... ik ken hengsten bij wie ze sperma opvangen en dan met een tease merrie klaar worden gemaakt.
Dat wil zeggen soms mogen ze 5 of 6 merries van stal halen voordat de hengst denkt hee hier wil ik wel mijn best voor doen Haha!

ik denk eerder dat het dit is.
hij krijgt geen bijvoer hij staat gewoon op het gras.
hij is nu 13 jaar, en heeft z'n hele leven in een bos gestaan met merrie's, dus tijd zat om te dekken. maarja nu heeft hij maar 8 weken de tijd..
maar ik heb nog een hengstje die ook gewoon op het gras staat zonder bijvoer, en die denkt echt niet aan z'n conditie als ie een merrie voor z'n neus heeft staan Clown
maar ik vind het gewoon zo zonde.. ik kan geen merrie's laten komen als ik de eigenaren geen garantie kan geven dat de merrie's ook echt drachtig worden,.
ik kan moeilijk zeggen; tsja als ie zin heeft wordt uw merrie wel drachtig.. het ligt aan z'n bui! Tong uitsteken

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 13:03

Het is helaas wel realiteit... is trouwens ook een reden dat hengsten soms verkocht worden voor de sport Knipoog

Succes!

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Misschien in iets laten waar niks te eten is Knipoog. en binnenbak buitenbak.