merrie uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

merrie uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 19:31

Ik heb sinds 2 weken een 3 jarige merrie en in het begin ging t allemaal super, maar nu staan ze allemaal op het grote land en heeft zij een heel interessant vriendinnetje. probleem is nu dus dat dat vriendinnetje véél leuker is dan ik en ik krijg haar dus echt niet mee. Had vandaag een leadrope mee zodat ik met t uiteinde kon drijven . Maar elke dag gaat die hele kudde aan de ren, waardoor ik een druk paard heb. Vandaag trok ze zich dus los en rende met leadrope en al door de weide... De brandblaren staan op mijmn vingers nu.. Heb haar met hulp van iemand anders uit de wei gekregenm maar in mijn eentje kreeg ik haar niet mee.. Ze gaat continu achteruit of blijft stil staan.. Iemand een tip?

Charlottte

Re: merrie uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:34

het vriendinnetje pakken ?
en als je die dan een snoepje ofzo geeft komt ze vanzelf wel ( bij werkt dit)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 19:41

nou het is niet het probleem dat ik haar niet kan pakken. Ze wil gewoon echt niet meelopen. En als ik haar dan zover heb dat ik bijna de wei uit ben, dendert de hele kudde op ons af. Tsja en dan gaat t dus niet goed meer...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:37

Neem zo nu en dan eens een stukje brood mee. Na een paar passen een stukje en bij de uitgang van het land ook. Een volgende keer zal zij benieuwd zijn want misschien is er iets lekkers en zo leer je een goede gewoonte aan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 07:41

friesiszwart schreef:
Neem zo nu en dan eens een stukje brood mee. Na een paar passen een stukje en bij de uitgang van het land ook. Een volgende keer zal zij benieuwd zijn want misschien is er iets lekkers en zo leer je een goede gewoonte aan.

Gevaar hiervan is wel dat als de rest van de kudde dit doorkrijgt je alle paarden meekrijgt. Dat maakt het vangen er niet makkelijker op. Ik zou ook pas een beloning geven als je echt uit de wei bent Lachen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:03

krijgt ze al.. Ze krijgt altijd een beetje brok als ze de wei uit is. Als ze eenmaal in de bak is, is het ook wel weer goed. En idd. wat bromfiets zegt; de hele kudde stormt dan op me af en dan voel je je ook wee rniet echt prettig Knipoog

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:25

msschien grondwerk gaand oen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:31

De meeste paarden worden uit de weide gehaald om te werken, dat krijgen ze na een tijd toch door.
Dus niet iedere keer haar uit de weide halen, en wat nieuws gaan doen of haar laten werken, maar ga wat leuks doen.
Al is het maar dat je hem/haar op stal iets lekkers geeft, zodat hij er ook met plezier heen gaat, en zich dus makkelijker laat halen uit de wei.
En als het mogelijk is neem je een ander paard mee als gezelschap, zodat hij niet elke keer bij zijn vrienden weg hoeft.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:49

tsja, maar t is een 3 jarig paard dat nog helemaal niets doet. Ze wordt lekker gepoetst en krijgt wat brok. Meer eigenlijk niet echt. En er gaat ook altijd al een ander paard mee, want verzorg nog een 24 jarig paard. Haha ja het is allemaal wat he Knipoog

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:53

ik heb een beetje hetzelfde probleem. Sinds mijn paard op zijn nieuwe stal staat wil hij niet uit de wei. Hij loopt eerst netjes achter je aan en dan bedenkt hij opeens dat hij terug wil en keert zich om en galloppeert weg, geen houden aan dus. Vandaag met wat lekkers en een iets strenger halster geprobeerd. Ging wel goed, hij wilde wel weg maar had hem kort vast dus dat lukte hem gelukkig niet. Ik hoop niet dat hij het nog vaak gaat proberen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:31

Ja zo is het bij haar dus ook. Ben nu al paar dagen alleen het land in geweest om brokjes te geven en te kriebelen. Gister liep ze los wel mee de bak in ( wel lokken met brok dus ) maar hoop dat het zo uiteindelijk wel gaat lukken. Scheelt dat z bij mij toch nog niet werkt. Lachen

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:38

Denk dat je en keer flink je stem moet verheffen laten merken dat jij de baas bent. mijn haflinger heeft dit ook eens een aantal keer geprobeerd. De eerst keer ben ik zonder paard de wei uit gegaan... Paard was dus de baas en vergeet dat niet. De keer daarop, ging ze kapen met har voorbeen, als soort dreiging. Ik heb haar meteen een tik met halstertouw verkocht. Daar was ze zo van overrompeld, dat ze meteen mee liep. Probleem is nooit meer voorgekomen.

Wat betreft de rest van de kudde... dat is zeker vervelend. Maar als je de opening klein houdt en de draad naar binnen opend, heeft de rest geen kans om erdoor te glippen, want daar sta jij voor!

Succes!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:50

precies, gewoon streng zijn. En als je je paard eruit hebt goed grondwerk doen, dan weet ze meteen wie er de baas is. Vandaag had ik een zweepje meegenomen het weiland in, als hij die ziet weet hij genoeg, hoef hem dus ook alleen maar vast te houden. Het is wel slim om de middelen die je denkt nodig te hebben allemaal gelijk mee te nemen zodat je niet weer terug hoeft om die te halen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:55

Lange dressuurzweep meenemen de wei in. Helpt goed om de rest op afstand te houden. En je kunt er je eigen paardje mee op de kont tikken als hij echt niet meer wil lopen.

Wat ook helpt als je paard stokstijf stil blijft staan en geen voet meer verzet. Gewoon met je volle gewicht tegen zijn zijkant leunen. Als hij dan even uit evenwicht raakt verzet hij een voet en dan snel doorlopen. Op de een of andere manier krijg je ze toch weer makkelijker mee als ze een pas gezet hebben dan dat ze zich schrap hebben gezet om te blijven staan waar ze staan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 21:16

@ cindyrella; het is niet zo dat de kudde de wei uit glipt ( waarom zouden ze ook , de wei is veel leuker dan de bak Haha! ) maar die hele kudde dendert dus op mij en kyra af, waardoor er af en toe strijd ontstaat en ik een druk paard in mijn hand heb..

@ lindsey; zoiets deed ik in eerste instantie ook, alleen dan door aan het halstertouw te gaan hangen met mijn volle gewicht en dan maar wachten tot ze een stap zet. Maar dat trucje moest ik dus keer op keer herhalen en als je van achter de hele wei door moet ben je dat eigenlijk wel snel zat... Knipoog

Wat betreft de zweep; die wil ik eigenlijk nog zo veel mogelijk mijden, aangezien ze er nu al bang voor is. Vind het niet echt tof dat een net 3 jarige al bang is voor de zweep en weet dus niet wat voor ervaringen ze daar in het verleden mee heeft gehad. Maar mocht het nou echt niet lukken moet ik misschien idd maar wel een zweepje mee nemen..

Ow en wat betreft het stem verheffen. DIt is zo'n paard dat dus juist heel erg nerveus wordt als je boos wordt. Heb het idd wel geprobeerd hoor Haha! Was t zat en was zwaar geirriteerd, dus heb met t uiteinde van het touw op haar kont geswiept ( en is lead rope dus zit een leertje aan t einde ) , mijn stem gebruikt et ctec. Maar het werkte niet.. Ze wilde gewoon écht niet..

Hoop dus dat het op de manier zoals ik t nu doe wel goed gaat..

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:33

Hm.. mijn paard deed dat ook op het begin, eerst weglopen, dan lokte ik haar, deed ik net alsof ik iets lekkers had, en toen had ik haar eindelijk, liep ze niet mee, echt niet! Ik heb toen een stap gezet die ik liever niet wilde maken, maar het moest toch maar, ik heb een zweepje meegenomen in de wei, de 1e keren rende ze toen helemaal weg, maar heb ik het zweepje, bij mijn rug, tussen mijn jas gedaan zodat ze hem niet zag, als ik haar dan had gepakt, en ze liep niet mee, gaf ik haar een tikje waar normaal de singel zit, iets daar achter, en dan liep ze wel mee, ik ben er zelf ook geen voorstander van, maar het is beter dan haar niet uit de wei krijgen en uiteindelijk het maar opgeven zodat zij had gewonnen. En nu, is het helemaal over! Ze loopt niet meer weg, ze loopt gewoon mee, alleen op het begin denkt ze af en toe nog wel eens, jaa daag! Klein tikje met halstertouw en ze loopt zo mee Haha! , Maar mijn paard weet nu ook wel dat als ik haar uit de wei haal, dat we dan niet altijd gaan werken, maar gewoon lekker verwennen afentoe, lekker naar buiten, Haha!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 16:28

Ja als dit niet gaat werken moet het idd misschien maar op die manier, maar dan nog zal ik enorm goed op mijn eigen positie moeten letten en dat vergeet ik nog wel eens. Ik moet dan écht naast haar schouder lopen om te voorkomen dat ze nie achteruit gaat en haar hoofd omhoog gaat gooien..

Morgen of overmorgen maar eens kijken hoe het met het halster gaat! Ze loopt nu steeds los mee Lachen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:40

Ik hoor graag hoe het ging vandaag Haha!

jamie073

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 22:47

ik had het zelfde probleem!
mijn merrie heeft een tijdje geleden geveulend en liet zich ook niet meer pakken.
nu hebben we de weg vanaf de wei naar de stal afgezet en jagen we haar uit het weiland zo haar stal in.
het werkte bij mijn merrie goed. misschien moet je dat ook eens proberen?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 12:48

Dieuw_Mien schreef:
Ik hoor graag hoe het ging vandaag Haha!

Nou in eerste instantie ging het dus wéér knudde. Ze kwam wel weer op me af lopen en mocht gewoon het halster om doen en zo en liep de eerste 10 meter ongeveer ook braaf mee. Maar daarna bedacht ze zich dat het iedere keer heeeeel goed ging om gewoon te staken dus mevrouw stopte accuut en begon weer cahteruit te lopen. In eerste instantie weer rustig aan geprobeerd, vervolgens naast haar gaan staan en kont aantikken en touw. Werkte allemaal niet. Nou en toen was ik het zat. Heb maar even een paar tikken gegeven met het touw op haar kont, werkte ook niet, ging wéér achteruit. Dus toen ze achteruit was gelopen heeft ze een paar tikken gehad op haar hals met het touw. Doet geen zeer, iig niet veel, maar ze schrikt er in ieder geval wel even van. Nou en dat werkte dus! Nu liep ze eindelijk mee, niet geheel overtuigd, maar ht is een begin! Vandaag dus gewoon weer even zo proberen, misschien nog even lead rope mee als extra, maar ben het zat dat ze me zo uit loopt te proberen. Clown

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:32

Ik zou het niet weten. Ik heb hier ook geen last van sorry....!

marloes1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:26

mijne heeft hetzelfde probleem. Laat zich erg moeilijk vangen, loopt vervolgens steeds paar passen en staat dan stil. Ik trek haar dan uit balans door naar 1 kant te trekken en dan lopen we weer een stukje verder.
Verder hebben wij er een jonge merrie bij staan die nog erg graag mee wil dus die moet ik ook nog op afstand houden. Ben wel sinds gisteren met een zweepje begonnen, maar erg blij werd ze daar niet van. Als je dus een oplossing vindt hoor ik die graag, want ook ik word hier een beetje moe van.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:09

hmm ja ik denk dat t bij jou dan anders is. Bij mij is t inmiddels ook helemaal geen probleem meer. Hoef zelfs niet eens een halster te gebruiken, ze loopt gewoon los mee.

Ik denk dat t bij mij vooral t probleem was dat t allemaal nieuwe indrukken waren, dat ze hengstig was en nou ja vooral gewoon de nieuwigheid en nog niet helemaal lekker in haar vel daar. Dat is nu dus veel beter en dus is t mee lopen ook geen probleem meer...

Ik heb in ieder geval een week lang haar laten staan. Wel met brokjes het land in gelopen en haar lekker gekriebeld. Vervolgens probeerde ik haar mee te krijgen, los ook weer, lokken met brokjes. En dan steeds e stukje verder. Zij liep uiteindelijk dus los mee de bak in. De volgende dag wilde ik haar met halster mee nemen en dat ging dus mis. Heb toen eigenlijk heel simpel het uiteinde van touw genomen en haar eerst een paar tikken op haa rkont gegeven ( niet hard, wel duidelijk ) als drijvende factor. Toen dat niet hielp en ze achterwaarts ging heb ik t touw tegen haar hals aan geslagen. ( ook hier weer niet hard ) blijkbaar was dat voldoende. Ze was me gewoon aan t uitproberen en hierin was ik blijbaar even heel duidelijk dat ik t gewoon niet wilde hebben.

Voor het andere paard dat mee loopt. Neem een lead rope mee het land in en gooi dat ( uiteinde wel vast houden ) richting dat andere paard. Die leert dan wel snel genoeg af dat je niet wilt dat ie in jouw buurt komt! Haha!

Ik denk dat jij misschien wel kan proberen om haar steeds een stukje verder mee te nemen en dan weer los laten en uiteraard heel goed belonen dan. Dat ze leert dat t leuk is om mee te gaan.

Succes!

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:26

Misschien wat brokken in een bakje doen en daarmee gaan rammelen?
Bij mijn verzorgpony werkt het in ieder geval wel!