.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Re: alleen voor ijzers of rondom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:59

Als hij zonder goed loopt waarom dan kiezen voor ijzers? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:08

Ja idd.

Ik heb mijn pony vierkant op ijzers staan wegens het springen. Zonder glijen er toch heel veel pony's uit. Voor dressuur gaat nog wel alleen voor, alleen vanaf de M moet je toch wel een pony hebben die vierkant op ijzers staat ivm uitglijden.

Ik zou voor niet aanraden. Dan gaan ze nl heel snel met hun achterhand glijden...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:17

Hoefijzers zijn glad. De kans op uitglijden is mét hoefijzers juist veel groter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:19

waarom zou je ijzers willen, als je pony zo goed loopt zou ik er niet aan beginnen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:22

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:23

Dani62 schreef:
Hoefijzers zijn glad. De kans op uitglijden is mét hoefijzers juist veel groter.

Met hoefijzers kan je ze op scherp zetten dmv kalkoenen/schroeven/stiften.

Mijn ervaring is met alleen voor doen dat ze uit gaan glijden met de achterhand en blessuures oplopen. Knipoog En dat is niet leuk en wil je niet mee maken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:29

kitty_gomez schreef:
KiWiKo schreef:
waarom zou je ijzers willen, als je pony zo goed loopt zou ik er niet aan beginnen

Op advies van mijn hoefsmid.

Zelf heb ik er geen ervaring mee. En ik wil het beste uiteraard voor mij en de pony!

Ik heb in het weiland gereden zonder, ik voel hem een beetje glijden, niet overdreven.
Maar het land was wel nattig.

Als jouw pony zonder ijzers goed loopt dan mag jouw hoefsmid helemaal geen ijzers adviseren. Als jij het beste voor je pony wil zou ik nog maar eens goed aan hem vragen over het hoe en waarom hij ijzers onder de hoeven van jou paard wil slaan. Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:31

Vast een hoefsmid die centjes nodig heeft Tong uitsteken
Nee, ik vind dat hoefsmeden sowieso té snel naar ijzers grijpen. Persoonlijk vind ik ijzers eigenlijk alleen nodig bij echte hoefproblemen, te veel slijtage bij bv endurance, of als het uitglijden echt gevaarlijk wordt. Zolang het nog goed gaat zou ik ook nog niets eronder laten zetten. Zorg dat de straal de grond raakt, dat geeft extra grip, en train regelmatig op het gras zodat je paard zelf rekening ermee gaat houden, en zorg dat de achterhand goed eronder zit. Dan kun je normaal gesproken heel ver komen in de dressuur Lachen Paarden op de (natte) wei kunnen tenslotte ook rennen en sliding stops maken en bokken zonder uit te glijden Knipoog

Als je toch voor ijzers gaat dan zou ik persoonlijk alle 4 doen. Lijkt me zo vreemd om alleen aan de voorhoeven van die zware ijzers te hebben, ik heb altijd het idee dat ze daardoor hun achterhand slechter gebruiken.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:33

Mijn verzorgpony heeft een hele tijd zonder ijzers gelopen, maar omdat het niet ging heeft ze er nu vooraan. ZE glijd niet uit dus als je ijzers neemt zou ik alleen voor nemen, maar als je pony zo goed loopt zou ik er geen nemen Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 18:08

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:19

Ik doe altijd rondom Ja . Je weet maar nooit of ze een keer uitglijden oid.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:27

Als je pony zo goed loopt en je rijdt af en toe een wedstrijdje zijn ijzers misschien niet eens nodig!

Maar als je toch voor ijzers kiest (omdat je hem dan scherp kan zetten op gras) zou ik alleen hem alleen voor laten beslaan.
Mijn paard heeft voor ijzers met schroefgaten, dat vind ik prima voor nu! Zodra we wat hoger komen zet ik haar wel rondom op ijzers omdat ik dan overal schroeven kan draaien, dat is wel zo fijn met de oefeningen die dan worden gevraagd op gras!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:10

Mijn pony stond eerst alleen voor op ijzers toen heb ik het rondom gedaan maar meneer glijd nu constant weg met zijn achterhand op straat en af toe vliegen er zelf vonkjes van af dus die van achter gaan er binnenkort mooi weer van af.. want zonder liep hij veel beter en gleed hij nooit uit..

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:34

Keesje schreef:
Als je pony zo goed loopt en je rijdt af en toe een wedstrijdje zijn ijzers misschien niet eens nodig!

Maar als je toch voor ijzers kiest (omdat je hem dan scherp kan zetten op gras) zou ik alleen hem alleen voor laten beslaan.
Mijn paard heeft voor ijzers met schroefgaten, dat vind ik prima voor nu! Zodra we wat hoger komen zet ik haar wel rondom op ijzers omdat ik dan overal schroeven kan draaien, dat is wel zo fijn met de oefeningen die dan worden gevraagd op gras!

Dat ben ik dus niet met je eens. Motor zit achter en dus is daar ook grip nodig. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een jurylid haar auto (die gebruikt werd als juryhokje) uitkwam en bij iemand aangaf dat ze een vreselijk leuk paard had dat goed kon lopen maar dat doordat hij achter zijn grip kwijt raakte werd de eigenaar geadviseerd om achter ook ijzers te overwegen. Dit paard stond n.l. alleen voor op ijzers.
Als je voor ijzers kiest zou ik dus rondom beslaan. Of niet. Je kan het proberen en merk je dat dat niet gaat kan je altijd nog ijzers eronder laten zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:17

Kijk naar hoe je paardje loopt.
Wrangler durft op gras nauwelijks te lopen, die staat dus rondom op ijzers en dan nog probeer ik te starten op plaatsen met zandbanen.
Mijn vos stond als een huis, die heb ik voor laten beslaan vanaf het L en rondom vanaf het M, omdat we in de middengalop wel eens doorgleden naar de buren Knipoog en de voltes 10 m in galop wat onzeker doorgesprongen werden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:20

hoi hoi.
ik zou hem gewoon 4 kant doen.
je hebt hem toch voor al op een ijzer.
en een paard glijd sneller van achter dan van voor.
ik spring en heb mijn paard 4 kant op ijzers.in de winter alleen voor.
vr groetjes saskia

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:24

Ik heb mijn paard rondom staan, zo staat ze al vanaf dat ze zadelmak is gemaakt. Ik zou als ik jou was hem gewoon rondom doen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 17:31

.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:07

goed dat je het eerst probeert zonder ijzers. Dan kun je er altijd nog wat onder laten zetten als het niet gaat, en als het niet gaat zou ik rondom doen. Zodat die van achteren meer grip heeft, en niet zo voorzichtig zal zijn..
ik heb mijn pony rondom op ijzers. en alleen in de winter voor. dit heb ik om de stand van de hoef beter te laten worden. ook op aanraden van de hoefsmid. en nu heb ik voor het buitenseizoen weer rondom ijzers.

Succes ermee

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:11

__Marloes schreef:
Ja idd.

Ik heb mijn pony vierkant op ijzers staan wegens het springen. Zonder glijen er toch heel veel pony's uit. Voor dressuur gaat nog wel alleen voor, alleen vanaf de M moet je toch wel een pony hebben die vierkant op ijzers staat ivm uitglijden.

Ik zou voor niet aanraden. Dan gaan ze nl heel snel met hun achterhand glijden...

Nou dit is niet helemaal waar.. Ik denk dat dat verschilt per pony/paard. Ik rijd nu Z2 zonder ijzers. Weliswaar zie je de meeste met ijzers, maar ik ken er toch ook een aantal die M/Z rijden zonder ijzers..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:19

Mijn pony glijd juist met zijn achterhand sinds die daar hoefijzers heeft hiervoor ( zonder achter ijzers ) gleed hij nooit uit.. dus ook ik vind dat sommige hier niet altijd gelijk hebben..

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 19:23

.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:15

BrankaZ schreef:
Dat ben ik dus niet met je eens. Motor zit achter en dus is daar ook grip nodig. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een jurylid haar auto (die gebruikt werd als juryhokje) uitkwam en bij iemand aangaf dat ze een vreselijk leuk paard had dat goed kon lopen maar dat doordat hij achter zijn grip kwijt raakte werd de eigenaar geadviseerd om achter ook ijzers te overwegen. Dit paard stond n.l. alleen voor op ijzers.
Als je voor ijzers kiest zou ik dus rondom beslaan. Of niet. Je kan het proberen en merk je dat dat niet gaat kan je altijd nog ijzers eronder laten zetten.

En daar ben ik het dan weer niet mee eens Knipoog
Het is echt per paard verschillend! Ken ontzettend veel ruiters die in de lagere klasses hun paarden alleen voor op ijzers hebben, en dat gaat allemaal prima Lachen
In het M worden de voltes 10m toch wel erg lastig op gras zonder ijzers achter, en zo veel meer oefeningen.
Als je paard niet snel gaat glijden is het in de B en de L echt niet nodig om vierkant ijzers te hebben en overal schroeven te draaien.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:31

Ik zou kiezen voor of rondom ijzers, of geen ijzers.
Alleen voor lijkt me niet prettig voor een paard op gras.