ikenindi schreef:pfff volgens mij komt dat vanzelf als je doorgaat met aan 2 kanten te lopen (afwisselen zoals je al doet dus). lange lijnen, en er dus achter gaan lopen werkt ook erg goed, maar misschien kan hij dat nog niet juist omdat ie nog teveel op jou hangt?
Ik laat hem op dit moment zowel naast als achter me lopen. Hangt er vanaf hoe hij zich gedraagt, ettert hij, wil ik hem niet in mijn ruimte hebben.
Het probleem is een beetje dat mijn moeder hem ook wel eens binnen moet zetten (oorspronkelijk is het haar paard) en ze niet zo heel sterk in haar schoenen staat als het over paarden gaat.
Hij wilt nog wel eens wat meer etteren als je aan de "verkeerde" kant loopt en dan heb ik een bange moeder en een paard die loopt te springen en te doen omdat ze elkaar niet begrijpen.
Paard is heel erg gevoelig, opzich geen probleem, maar zodra hij aangeeft van "he wat is dit, doe ik dit goed?" En mijn moeder daarop angstig reageert... omdat hij wat druk doet en mijn moeder tegelijk niet aangeeft wat hij wel moet doen maar juist afstraft, dan heb je het al.
Longeren gaan we van de zomer mee beginnen (ik zelf niet, heb ik te weinig ervaring voor), dus dat laten we doen.
Verder help ik mijn moeder er wel mee hoor, leg het haar ook uit wat er niet klopt. Maar het probleem is dat mijn moeder altijd dingen oplost door boos te doen en daar gaat het fout.
Edit: mijn moeder krijgt het ook altijd voor elkaar om aan de verkeerde kant te lopen, hoevaak je het ook uitlegt
. Die 2 botsen gewoon vreselijk met elkaar, zelfs met poetsen krijgt ze het voor elkaar om hem "wild" te krijgen. (dier is stukken braver dan een gemiddeld oud paard).