Jong paard op eigen benen leren lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Jong paard op eigen benen leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 15:29

Voordat er misverstanden komen, dit gaat over het aan de hand lopen, hij wordt verder nog niet gereden (paard is net 2,5).

Spirit kan aan de "goede" kant, echt prima meelopen aan de hand, maar zodra je aan de andere kant gaat lopen begint hij aan je te hangen zeg maar, het is heel duidelijk te merken dat hij het ontzettend moeilijk vind om aan de "slechte" kant op zijn eigen benen te lopen.

Zijn hier bepaalde oefeningen voor of tips?

Ik ben nu bezig om bij het binnen en buiten zetten juist aan de "verkeerde" kant te lopen, maar merk weinig verschil qua verbetering.

8nnemiek

Re: Jong paard op eigen benen leren lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:42

Ik heb ooit gehoord dat dit komt doordat het paard als veulen altijd aan die kant van zijn moeder heeft gelopen. Geen idee of dat klopt Tong uitsteken
Normaal gesproken gaat het vanzelf wel over als je later gaat longeren naar allebei de kanten. Ik zou me er niet te druk over maken. Het is gewoon een gewoonte om aan die kant te lopen, net als bij de ruiters, die lopen ook (bijna) altijd links.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:45

pfff volgens mij komt dat vanzelf als je doorgaat met aan 2 kanten te lopen (afwisselen zoals je al doet dus). lange lijnen, en er dus achter gaan lopen werkt ook erg goed, maar misschien kan hij dat nog niet juist omdat ie nog teveel op jou hangt?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 17:06

ikenindi schreef:
pfff volgens mij komt dat vanzelf als je doorgaat met aan 2 kanten te lopen (afwisselen zoals je al doet dus). lange lijnen, en er dus achter gaan lopen werkt ook erg goed, maar misschien kan hij dat nog niet juist omdat ie nog teveel op jou hangt?

Ik laat hem op dit moment zowel naast als achter me lopen. Hangt er vanaf hoe hij zich gedraagt, ettert hij, wil ik hem niet in mijn ruimte hebben.
Het probleem is een beetje dat mijn moeder hem ook wel eens binnen moet zetten (oorspronkelijk is het haar paard) en ze niet zo heel sterk in haar schoenen staat als het over paarden gaat.
Hij wilt nog wel eens wat meer etteren als je aan de "verkeerde" kant loopt en dan heb ik een bange moeder en een paard die loopt te springen en te doen omdat ze elkaar niet begrijpen.

Paard is heel erg gevoelig, opzich geen probleem, maar zodra hij aangeeft van "he wat is dit, doe ik dit goed?" En mijn moeder daarop angstig reageert... omdat hij wat druk doet en mijn moeder tegelijk niet aangeeft wat hij wel moet doen maar juist afstraft, dan heb je het al.

Longeren gaan we van de zomer mee beginnen (ik zelf niet, heb ik te weinig ervaring voor), dus dat laten we doen.

Verder help ik mijn moeder er wel mee hoor, leg het haar ook uit wat er niet klopt. Maar het probleem is dat mijn moeder altijd dingen oplost door boos te doen en daar gaat het fout.

Edit: mijn moeder krijgt het ook altijd voor elkaar om aan de verkeerde kant te lopen, hoevaak je het ook uitlegt Clown. Die 2 botsen gewoon vreselijk met elkaar, zelfs met poetsen krijgt ze het voor elkaar om hem "wild" te krijgen. (dier is stukken braver dan een gemiddeld oud paard).

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:48

Ik denk dat er door lichaamstaal vaak miscommunicatie ontstaat. Zoek dus het probleem niet alleen bij je paard, als mens heb je ook een voorkeurskant - en dat is vaak rechts en wat je gewend bent - dus ook om vanaf de linkerkant van het paard te begeleiden.
Wil je het paard vanaf de andere kant begeleiden dan moet je ten eerste naar je eigen lichaamshouding kijken.

Ik wil hiermee zeggen dat je niet alleen aan het paard moet werken maar ook aan jezelf. Kortom - oefenen. Zorg dat een ervaren persoon je feedback kan geven over jou positie ten opzichte van je paard. Wanneer rem je hem/drijf je/stuur je hem. In wezelijk is het niet anders dan longeren, alleen dan sta je er dichterbij - hulp vragen is dus een goed idee!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:49

hou je moeder weg bij je paard.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 19:31

geerke schreef:
hou je moeder weg bij je paard.....

Helaas is het haar eigen paard, dus dat gaat moeilijk. Probeer mijn moeder ook veel dingen uit te leggen maar het schijnt niet helemaal te helpen.

Om als voorbeeld te nemen hoe erg die 2 miscommuniceren om de simpelste dingen.
Ik was vandaag al een halfuur bezig met het diertje, knuffelen, wandelen in de wei, beetje grondwerk en wat poetsen, zonder enig probleem, hij had er heel veel plezier in.

Ik was bezig om een vervelende knoop uit de manen te kammen en was al van plan om daarna te gaan stoppen, mijn moeder wilde nog even komen helpen met de manen.

Diertje stond binnen een paar minuten al druk heen en weer te springen.

-mijn moeder trok te hard aan de manen (deed hem pijn),
diertje gaf aan dat hij het niet fijn vond door een stapje opzij te stappen.
-Moeders dacht dat hij eronder uit wilde komen en ging rustig door.
Diertje zet rustig een pasje opzij,
-moeders word boos en trekt hem terug aan het halstertouw en gaat weer door (in de zin van hij moet blijven staan)
Daarna begon het diertje inderdaad vervelend te doen,
-mijn moeder nog harder schreeuwen,
diertje nog vervelender doen etc. Diertje was totaal van slag, snapte er helemaal niks van.
-moeders liep bang weg omdat diertjelief tegen haar aan was gesprongen.

We hebben verder 2 oudere paarden waarbij haar "aanpak" wel werkt, maargoed, ene is 18 en de andere 22 (meer dan 16 jaar aan ervaringsverschil).

Daarom hoopte ik ook op een goede tip omdat ik niet altijd kan om ze binnen te zetten, en mijn het voor zowel mijn moeder als paardjelief niet leuk is zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:34

ziet je moeder het verschil dan niet van zijn gedrag met jou en wanneer zij iets doet?dat zou mij toch genoeg zeggen als ik jou moeder was,soms klikt het niet tussen bepaalde paarden en bepaalde mensen,daar kun je wenig aan doen volgens mij...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 15:26

Volgens mij zijn er in de omgeving van Arnhem zat mensen die cursussen geven m.b.t. omgang met paarden. Misschien een idee voor je moeder?