paard leasen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chico21

paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 13:49

Ik zit al tijdje te twijfelen om een paard te gaan leasen ( heb nog niks op het oog) maar ik vraag mij iets af;
Stel je least een paard volledig dus dat de eigenaar er niet meer op rijdt maar wel alle zeggenschap heeft en dat ik het paard eventueel ergens anders zou stallen, wat zouden de eventuele kosten voor de eigenaar zijn, en het belangrijkste: Wat voor voordelen heeft dit dan voor de eigenaar?

ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en dat jullie het antwoordt weten Knipoog

groetjes

TiaraBungy

Re: paard leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 13:52

uhm.. natuurlijk is het de vraag of de eigenaar dat wel wil (ergens anders laten stallen)
Ik denk dat jij de volledige stalhuur moet betalen, en de eigenaar de dierenarts, hoefsmid etc.
voordelen voor de eigenaar: ik zou het niet weten, waarschijnlijk alleen maar nadelen, want jij rijd het paard 7 dagen pw.. en hij/zij moet de rest betalen.. (niet de stalling)
Hmm.. ik zie er geen voordelen in.. Tong uitsteken

edit: niet aanvallend bedoeld ofzo Knipoog

chico21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:06

haha nee ik vind het ook niet logisch hoor, maar ik lees best wel wat verhalen waar het wel zo werkt dus ik vroeg het me gewoon af.
Tenzij de eigenaar het paard misschien niet wil verkopen maar dan heeft diegene er ook geen kosten meer aan lijkt mij.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:08

ja, maar.. dan heb je een paard voor iemand anders zegmaar..
mijn paard heeft een operatie gehad.. bij elkaar zo'n 900 euro.. leuk als je dat als eigenaar moet betalen, en voor de rest niks met je paard doet..
of je moet de geldpest hebben.. Clown
zoals sommige mensen op mijn stal.. Clown Tong uitsteken

chico21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:15

haha ja dus dan lijkt het mij dat die kosten voor degene die het paard least zijn.
ik ben ook niet stinkie rijk anders had er welgewoon een paard gekocht Knipoog Haha!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:21

Ik geloof dat het verschillend is. Bij de 1 betaal je alles, stallingskosten en DA.
Bij de ander dan betaal je gewoon een vast bedrag per maand en dan komen er geen extra kosten bij mocht het paard een operatie nodig hebben.

Ik geloof dat een paard in principe altijd gestald blijft waar die gestald staat.

correct me if i'm wrong, maar dit is zoals ik het altijd heb begrepen.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:25

Misschien heeft de eigenaar wel een band met het paard maar geen tijd meer om ermee actief mee bezig te gaan of is de eigenaar te groot/zwaar voor de pony geworden of passen de eigenschappen van het paard niet (meer) bij de doelen van de eigenaar. De eigenaar kan dan het paard toch in eigen handen willen houden zodat hij/zij weet waar het paard is en de controle over het paard houd maar anderzijds is de eigenaar ook zo eerlijk dat het paard (en de eigenaar zelf) er profijt van hebben dat er iemand anders (fulltime) met het paard bezig is.
Of wil de eigenaar ruiters de kans geven om te leren van zijn/haar opgeleidde paard en zichzelf richten op een andere uitdaging (jong paard).. Het lijkt mij overigens wel gebruikelijk dat je naast de stallingskosten ook een extra bedrag als bijdrage betaald, je huurt immers het paard.. Er zijn ook genoeg paarden die alle dagen van de week door een ander verzorgd worden dan door de eigenaar..
Andere mogelijkheid die me te binnen schiet is dat het paard misschien wel is geweest van een (overleden) echtgenoot of gaat de eigenaar voor lange tijd naar het buitenland voor de studie of werk en zoekt daarom een oplossing waarbij het paard goede verzorging krijgt en haar kosten ook nog eens gedrukt worden maar ze daarna wel weer beschikking kan hebben over het paard?? Genoeg mogelijke redenen dus en ik denk dat die per leasepaard verschillen!

Volgens mij blijft het paard inderdaad meestal gestald staan waar het staat maar in veel gevallen is bij fulltime lease een andere stal bespreekbaar. Dit verschilt natuurlijk ook weer per eigenaar en wat het doel is van de eigenaar door het paard te lease aan te bieden.

Nerdie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:32

Nikitah86 schreef:
Misschien heeft de eigenaar wel een band met het paard maar geen tijd meer om ermee actief mee bezig te gaan of is de eigenaar te groot/zwaar voor de pony geworden of passen de eigenschappen van het paard niet (meer) bij de doelen van de eigenaar. De eigenaar kan dan het paard toch in eigen handen willen houden zodat hij/zij weet waar het paard is en de controle over het paard houd maar anderzijds is de eigenaar ook zo eerlijk dat het paard (en de eigenaar zelf) er profijt van hebben dat er iemand anders (fulltime) met het paard bezig is.
Of wil de eigenaar ruiters de kans geven om te leren van zijn/haar opgeleidde paard en zichzelf richten op een andere uitdaging (jong paard).. Het lijkt mij overigens wel gebruikelijk dat je naast de stallingskosten ook een extra bedrag als bijdrage betaald, je huurt immers het paard.. Er zijn ook genoeg paarden die alle dagen van de week door een ander verzorgd worden dan door de eigenaar..
Andere mogelijkheid die me te binnen schiet is dat het paard misschien wel is geweest van een (overleden) echtgenoot of gaat de eigenaar voor lange tijd naar het buitenland voor de studie of werk en zoekt daarom een oplossing waarbij het paard goede verzorging krijgt en haar kosten ook nog eens gedrukt worden maar ze daarna wel weer beschikking kan hebben over het paard?? Genoeg mogelijke redenen dus en ik denk dat die per leasepaard verschillen!

Volgens mij blijft het paard inderdaad meestal gestald staan waar het staat maar in veel gevallen is bij fulltime lease een andere stal bespreekbaar. Dit verschilt natuurlijk ook weer per eigenaar en wat het doel is van de eigenaar door het paard te lease aan te bieden.

goed uitgelegd Knipoog

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:33

ja das natuurlijk ook een mogelijkheid Knipoog
idd lijkt het me sterk dat je het paard ergens mag stallen..
weet ik niet zeker allemaal hoor Knipoog

Loenalover15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:16

het is een mogelijkheid alleen de eigenaar moet het er ook mee eens zijn niet dat die het neit wil en je het tog doet.
maar het lijkt me sterk dat het niet mag als je stopt met leasen hem maar weer terug brengt bij de eigenaar is het niet erg lijkt mij;)

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:00

Ik denk dat het al dan niet ergens anders stallen van het paard van veel verschillende factoren afhangt.. Het verschilt per eigenaar hoe makkelijk/moeilijk die is in dat soort dingen, de plaats waar je zou willen stallen (goede verzorging maar ook hoever weg het is van de woonplaats van de eigenaar), je eigen ervaring (wil de eigenaar toezicht houden op het paard of heb jij genoeg ervaring en vertrouwd de eigenaar erop).. Het beste kan je gewoon als je een paard wil gaan leasen eens op zoek gaan en dit soort dingen met de betreffende eigenaar bespreken.. Besef je dat het fijn kan zijn om de eigenaar in de buurt te hebben, die kent het paard en kan je wellicht goed helpen als je ergens mee vastloopt.. Verder weet ik niet of je eerder een eigen paard/verzorgpaard heb gehad maar zorg ervoor dat je eerlijk bent over je ervaring zodat je daar geen problemen mee kan krijgen.. En bespreeek tussentijds ook alle dingen waarover je twijfelt met de eigenaar om te voorkomen dat je later in een geschil terecht komt die je juridisch moet uitvechten.. Succes met het bedenken of je wel of niet een lease paardje wilt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:28

VSW --> TAO.

Daarnaast is het niet de bedoeling om topics onder een SA te openen. Dat kun je op voorhand aanvragen. Vandaar hier een slotje.