Paard schudt met hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Paard schudt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:15

Misschien is het niks, ik weet het niet, daarom vraag ik even naar jullie mening.

Ik ben zo na de winter het serieuze werk met mijn paard, een 16 jarige IJslander, weer aan het oppakken. Sinds een paard dagen schudt hij na de overgangen van draf naar stap en van tölt naar stap (als hij dus weer stapt) heel erg met zijn hoofd. Hij heeft dit nog nooit eerder gedaan en doet dit nu zowel aan de longe als onder het zadel.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Moet er een DA bij komen? Heb ik zelf iets verkeerd gedaan de afgelopen dagen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen Knipoog

SoYou

Re: Paard schudt met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:16

Misschien past het bit niet of is er iets met z'n tanden Knipoog Ik zou de paardenstandarts erbij halen ! Knipoog Maar het kan ook aan z'n rug liggen Knipoog Suc6 ermee!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:19

Tja.. tandarts, slechtpassend bit, of domweg spierpijn, pijn aan het skelet (rug,hals) als je 'm opeens weer 'serieus' an het werk zet. Als het blijft voortduren dan zeker een DA e/o tandarts erbij.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:21

Met zijn tanden is niks mis, een paar weken geleden is de tandarts er nog bij geweest en die vondt dat zijn gebit er voorbeeldig bij stond. Geen haken enz enz.

Ik rijd ook al 6 jaar met het zelfde bit bet hem en pas sinds een paar dagen heb ik het probleem.

Zijn rug voelt heel soepel en zijn gangen voelen ook niet anders dan normaal.

En ik heb hem ook niet 'ineens' weer aan het werk gezet. Ik ben sinds een mand weer rustig het werk aan het oppakken en ik probeer het rustig op te bouwen.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:25

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:25

Is het alleen bij de overgangen? Of ook tijdens het 'gewoon lopen'?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:30

nee daar kan ik niks uit halen. Hij is niet jong meer en hij trekt ook de teugels niet weg.

Het is echt alleen in stap NA de overgangen vanuit tölt>stap en draf>stap. En alleen als hij weer stapt, na 10 tot 15 passen is het weer over maar voelt toch niet lekker.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:08

heiditjj schreef:
nee daar kan ik niks uit halen. Hij is niet jong meer en hij trekt ook de teugels niet weg.

Het is echt alleen in stap NA de overgangen vanuit tölt>stap en draf>stap. En alleen als hij weer stapt, na 10 tot 15 passen is het weer over maar voelt toch niet lekker.

misschien past je zadel niet meer goed?
of misschien heeft hij wel het headschaking syndrome, hier het topic daarover.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=427906

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:28

mijn ervaring is dat paarden dit gedrag kunnen vertonen als ze gefrustreerd zijn. Ze kunnen hun frustratie uiten op deze manier.
Waardoor hij gefrustreerd zou kunnen zijn weet ik niet, het kan spierpijn zijn, slecht passend zadel, geen plezier in het werk etc etc.
Zoals je het beschrijft lijkt mij pijn iets heel aannemelijks, juist omdat dit vooral bij overgangen is. Dan gebruikt je paard toch bepaalde spieren meer dan als hij al in een gang zit.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 20:55

Daar zit inderdaad iets in.

Het zadel kan het trouwens niet zijn, ik werk sinds een aantal maanden alleen nog zonder zadel met hem omdat mijn zadel te smal is. Ik wil over op boomloos en ik wil hem geen last en pijn bezorgen. Ik rijd er dus ook niet heel veel op, dat is dan weer slecht voor z'n rug vanwege drukverdeling etc. dat kennen we wel. Ik zal weer eens beginnen met masseren, misschien dat dat iets aan het licht brengt.

Sallianthaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:55

Het kan zijn dat je paard tanden aan het wisselen is en dat de tandarts daar misschien niets van heeft gezegt? Mijn paard doet dit gedrag ook sinds 2 dagen maar dat ligt waarschijnlijk aan het wisselen. Ze is bijna 5 jaar.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:03

heiditjj schreef:
Ik ben zo na de winter het serieuze werk met mijn paard, een 16 jarige IJslander

Ik denk niet dat hij nu nog wisseld Knipoog