Shetlanders hulp bieden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovee

Shetlanders hulp bieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 22:26

Vandaag na maanden of misschien wel een jaar bij een boer wezen kijken waar ik vroeger als kind verzorgde.

9 shetlanders in totaal;
- 2 in de ene weide
- 3 en 1 veulen van een week oud in de andere wei
- 3 in stands

De drie in de stands hebben geen mogelijkheid tot water drinken en staan in hun eigen poep,
komen niet buiten en moeten het van misschien 1 plakje hooi met z'n drieen doen.
Ze zitten onder de wonden en de vacht is dof, kaal en ook weer vol behaard. Hoeven zijn veelste lang.

De shetlanders in de wei hebben wél water, maar ook veel te lange hoeven en zullen zich met een zonnetje een broeikast voelen.

Eigenaar (E.) is overal heel droog onder en laat de paarden in stands ook absoluut niet even buiten om benen te strekken of dergelijke.
Wel zei E. teveel shetlanders te hebben, hij had er wel 9. Ooit waren dit er tientallen meer.
Hij vroeg of ik nog iemand wist die een shetlander wou kopen.

Mijn vraag is, wat zouden jullie doen?

Dierenbescherming, de kans dat ze iets doen is klein. Ik heb ze eerder gebeld voor dezelfde kwestie.
Mochten ze niks doen, kan ik niet aankloppen met het volgende want dan ben ik de schuldige van de
dierenbescherming bellen en zal ik verder ook nooit meer de kans krijgen om te komen.

Zelf een shetlander nemen, rekening houdend met alle dingen erbij.
Hoefsmid, wormen, luis, wonden, schimmel.... wat ze ook allemaal kunnen hebben

Voor zoveel mogelijk shetlanders een goed tehuis proberen te vinden en E. in de gaten houden, zodra
de overgebleven shetlanders niet goed behandeld worden (zonder water, erge wonden, lange hoeven),
dierenbescherming alsnog inschakelen.
En dan nog.. wie zal een van deze shetlanders een tehuis willen geven?

Ik ben het zat om net als de vorige niks gedaan te kunnen hebben..

Judje

Re: Shetlanders hulp bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:49

Zelf zou ik wel de dierenbescherming bellen.
Als ze amper eten krijgen, in hun eigen stront staan en er verder helemaal niks mee gebeurd lijkt me dit genoeg voor hen.

Bij het doen van aangifte moet je je eigen gegevens wel achter laten, maar deze worden anoniem gehouden tegenover de 'verdachte'.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:54

Moeilijke situatie, ik zou eerst uit zoeken of meerdere mensen hier van weten. Anders kan hij namelijk gelijk achterhalen dat jij naar de dierenbescherming gebelt hebt. En dan heb je nooit meer de optie zelf kopen of door andere laten kopen.

Je zegt zelf dat de shets in stands niet eens de normale basis behoeften krijgen, geen water, weinig eten, zien er slecht uit. De kans dat dat genoeg redenen zijn is groot, denk ik zo. De shets buiten weet ik niet, die hebben water, waarschijnlijk voldoende gras om te eten. Dus daar zal weinig voor gedaan worden, maa zullen waarschijnlijk wel in de gaten gehouden worden. Vee suc6 er mee, moeilijke keuze, je zou ze misschien sowieso kunnen bellen om advies.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:55

MIsschien een advertentie plaatsen voor hem en de dieren gaan verkopen? Het zou toch prettig zijn als ze goed geplaatst kunnen worden?..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 07:55

je kan ook dagelijks heengaan,
de stands uitmesten,
een waterbak voor de pony's neerzetten,
de pony's helpen door de vacht te komen,
vaker voer geven,
ze wormkuren geven (zo veel kost dat niet, 3 wormspuiten verdelen over de pony's)
hopelijk mag je dan gaandeweg steeds meer, zoals wandelen met de pony's die binnen staan.
en hopelijk die man overhalen ook deze pony's op het land te zetten.
vertel de eigenaar dat hij de pony's makkelijker verkoopt als ze netjes bekapt zijn en er goed uitzien.
succes, ik zou je zo komen helpen als je in de buurt zat.
en als ze er dan goed uitzien kan je aanbieden een adv. voor hem op Marktplaats te zetten.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:30

ifever schreef:
Moeilijke situatie, ik zou eerst uit zoeken of meerdere mensen hier van weten. Anders kan hij namelijk gelijk achterhalen dat jij naar de dierenbescherming gebelt hebt. En dan heb je nooit meer de optie zelf kopen of door andere laten kopen.

Je zegt zelf dat de shets in stands niet eens de normale basis behoeften krijgen, geen water, weinig eten, zien er slecht uit. De kans dat dat genoeg redenen zijn is groot, denk ik zo. De shets buiten weet ik niet, die hebben water, waarschijnlijk voldoende gras om te eten. Dus daar zal weinig voor gedaan worden, maa zullen waarschijnlijk wel in de gaten gehouden worden. Vee suc6 er mee, moeilijke keuze, je zou ze misschien sowieso kunnen bellen om advies.

Hier weten niet meerdere mensen vanaf, de stands in een schuurtje waarvan je het schuurtje amper ziet.
Dus als ik bel, zal hij ook al bel ik anoniem (logisch) sowieso wel kunnen bedenken dat ik het ben geweest,
opeens kom ik eens kijken hoe het gaat en staat de DB voor de deur..

De redenen lijken mij ook groot genoeg, maar dan alleen voor de drie pony's die binnen staan.
De rest ziet er inderdaad nog redelijk uit, de basisbehoeften zijn er.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:32

detour schreef:
MIsschien een advertentie plaatsen voor hem en de dieren gaan verkopen? Het zou toch prettig zijn als ze goed geplaatst kunnen worden?..

Tuurlijk zou dat prettig zijn, maar het zijn wel pony's waar dus het een en ander aan gebeurd moet worden.
En waar kan ik het beste beginnen met de pony's aanbieden? Leeftijd etc is bij mij ook niet bekend.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:33

Judje schreef:
Zelf zou ik wel de dierenbescherming bellen.
Als ze amper eten krijgen, in hun eigen stront staan en er verder helemaal niks mee gebeurd lijkt me dit genoeg voor hen.

Bij het doen van aangifte moet je je eigen gegevens wel achter laten, maar deze worden anoniem gehouden tegenover de 'verdachte'.

De vorige was een zelfde situatie en werd er ook niks gedaan.
Tuurlijk moet je je gegevens anoniem houden, maar beetje toeval dat nu ik geweest ben de DB op de stoep staat.
Dan zou ik de pony's helemaal niet kunnen helpen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:34

En dat weet de eigenaar ook niet? Leeftijd en geslacht, zonder papier?.. vertellen dat er nog wel eea gedaan moet worden qua hoefverzorging? Gewoon open boek spelen? De dierenbescherming bellen is meteen wer zo desastreus..

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:41

Marigold schreef:
je kan ook dagelijks heengaan,
de stands uitmesten,
een waterbak voor de pony's neerzetten,
de pony's helpen door de vacht te komen,
vaker voer geven,
ze wormkuren geven (zo veel kost dat niet, 3 wormspuiten verdelen over de pony's)
hopelijk mag je dan gaandeweg steeds meer, zoals wandelen met de pony's die binnen staan.
en hopelijk die man overhalen ook deze pony's op het land te zetten.
vertel de eigenaar dat hij de pony's makkelijker verkoopt als ze netjes bekapt zijn en er goed uitzien.
succes, ik zou je zo komen helpen als je in de buurt zat.
en als ze er dan goed uitzien kan je aanbieden een adv. voor hem op Marktplaats te zetten.

Als ik daar de tijd en het geld voor had, graag.
Dit is niet meteen naast de deur voor mij en ik heb zelf ook nog een paard om te doen en een fulltime baan erbij.
Waterbakken in die stands zouden niet eens passen, een van de ponys stond als een gek te bokken van hengstigheid
en te trillen, ze schuren heen en weer en lopen heen en weer. De stands zijn echt klein, tussen de pony en het schot doorlopen is al niet mogelijk.

Wormenkuren zullen zeker wel wat gaan kosten, het zal namelijk niet bij één wormenkuur blijven.
En dan nog, staan ze in hun eigen mest. Mest kan ik namelijk niet verwijderen, er is geen mesthoop.

De pony's die binnen staan heb ik gisteren uiteraard even hun benen laten strekken, wat gras laten eten en laten drinken.
Niet teveel want dan zou hun hele buik overstuur raken en ben je nog verder van huis met ze..

Ik kan niet zomaar tegen de eigenaar zeggen dat hij ze vaker voer moet geven of dat zelf zomaar doen, hij belemmert vanalles.
Ook zou hij ze niet bekappen, ze zien er toch netjes op hun hoeven uit volgens hem.

Een verzorgster voor de pony's zoeken is ook niet mogelijk, want hij laat voor de rest niemand bij zijn pony's.
Ik was vroeger de enigste die er wat mee mocht doen en nu zou ik nogsteeds de enige zijn, vroeger wist ik niet dat ze dat schuurtje met stands hadden en was ik er alleen zomers als ze op de weides stonden.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:44

detour schreef:
En dat weet de eigenaar ook niet? Leeftijd en geslacht, zonder papier?.. vertellen dat er nog wel eea gedaan moet worden qua hoefverzorging? Gewoon open boek spelen? De dierenbescherming bellen is meteen wer zo desastreus..

Naja geslacht is niet zo moeilijk. Leeftijd weet ik niet en of meneer zelf dat weet vraag ik me ook af.
Papieren hebben sommige wel en sommige niet. Of er chips aanwezig zijn weet ik ook niet.

Ik ga vandaag aan mijn stalgenoot vragen wat ze ervan vind om een shetlander erbij te hebben bij de kudde.
Voor de overige shetlanders moet ik gewoon op zoek naar een tehuisje die er ook wel wat geld in wilt steken
om het diertje er bovenop te helpen.

Er zijn nu 6 merrie's en 3 hengsten waarvan 1 hengstveulen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:46

Nou ik zou toch eens met hem erover hebben wat hij wilt met de verkoop. Indien ze voor 50 euro te koop staan krijg je deze 'gevallen' makkelijker kwijt dan dat ze ook nog eens voor de hoofdprijs weg moeten. Maar ja dan is het nog goed zoeken voor een goed huis natuurlijk. Op zich denk ik als de paardjes eens de wei opkunnen en bekapt zijn dat ze dan ook weer meer waard zijn. Ik zou echt duidelijk proberen te maken dat in elk geval die drie op deze manier hun geld absoluut niet opbrengen. Misschien wil hij ze voor een goed huis wel zo afstaan?

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 08:53

joyce83 schreef:
Nou ik zou toch eens met hem erover hebben wat hij wilt met de verkoop. Indien ze voor 50 euro te koop staan krijg je deze 'gevallen' makkelijker kwijt dan dat ze ook nog eens voor de hoofdprijs weg moeten. Maar ja dan is het nog goed zoeken voor een goed huis natuurlijk. Op zich denk ik als de paardjes eens de wei opkunnen en bekapt zijn dat ze dan ook weer meer waard zijn. Ik zou echt duidelijk proberen te maken dat in elk geval die drie op deze manier hun geld absoluut niet opbrengen. Misschien wil hij ze voor een goed huis wel zo afstaan?

Ja tuurlijk ga ik het er daar wel over hebben, ik zei ook dat ik van de week nog wel langs zou komen.
De pony's die buiten staan zullen ook veel beter weg gaan, die zien er al veel beter uit, wormenkuurtjes en een hoefsmid.
Waarschijnlijk zul je ze dan nog wel goed een paar keer moeten wassen want luis ga ik niet uitsluiten ivm met alle kale plekken.

Maar beter dan de pony's die binnen staan. Welke prijs hij ervoor zou willen zou ik ook echt niet weten.
De pony die ik zou willen meenemen, die binnen staat, mag hij 50,- voor krijgen van me.

Daarom, als ik erheen ga ga ik informatie vragen over welke pony's hij kwijt wil.
Informatie en richtprijzen over deze pony's.

Maar dit kan ik moeilijk vragen als ik nog in dubio zat over DB bellen of proberen zelf oplossen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:11

ik zou zelf kijken of je actie kan ondernemen... dus gewoon met de eigenaar overleggen of je eventueel een verzorgster voor de shetjes mag zoeken en zodra ze er weer een beetje uitzien, dan pas verkopen, als de eigenaar dan niet al het inzicht heeft heo het wel moet.
Is er geen optie om de stand weg te halen zodat ze met zijn 3-en in een stal staan?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 09:17

Heb je foto's van de pony's, dan zou ik inderdaad een advertentie zetten met zijn goedkeuring, met foto's en meer info. Stokmaat, gereden of betuigd, geslacht leeftijd en eventueel papieren en gechipt.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:22

Kapi_Dust schreef:
ik zou zelf kijken of je actie kan ondernemen... dus gewoon met de eigenaar overleggen of je eventueel een verzorgster voor de shetjes mag zoeken en zodra ze er weer een beetje uitzien, dan pas verkopen, als de eigenaar dan niet al het inzicht heeft heo het wel moet.
Is er geen optie om de stand weg te halen zodat ze met zijn 3-en in een stal staan?

Aan die optie heb ik ook meerdere malen gedacht, maar hier is E. niet mee eens.

Een verzorgster wilt hij niet zoals ik al zei.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 09:23

sonjim schreef:
Heb je foto's van de pony's, dan zou ik inderdaad een advertentie zetten met zijn goedkeuring, met foto's en meer info. Stokmaat, gereden of betuigd, geslacht leeftijd en eventueel papieren en gechipt.

Dit is inderdaad wat ik wil gaan doen nu.
Van de week nog eens gaan en vragen welke pony's hij kwijt wil en dat ik hem daar eventueel wel in kan helpen etc. etc.

Informatie vragen en dan kijken wat ik kan bereiken

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 11:29

Mijn stalgenoot en ik gaan er vrijdag heen en kijken wat voor informatie we kunnen krijgen.
Zelf wil wij een shetlander en dan gaan we kijken of we de andere shetlanders op een andere manier nog kunnen helpen.

Kijken wie een tehuis kan bieden voor welke shetlanders hij nog wilt verkopen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 13:17

ik zou idd als je de mogelijkheid hebt en hij wil niet de hoofdprijs voor die beesten, zoveel mogelijk proberen weg te kopen, opknappen en weer doorverkopen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:11

weet je al iets meer?

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:02

ik ga hier over leggen shetlanders zijn niet mijn ding
maar we hebben wel ruimte zat
weet je al iets ??????

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:08

Waar staan de pony's? De eigenaar van mijn vz paard zoekt nog 2 pony's (geen hengsten) voor op het land.