Zou de hengst nog rustiger worden na het castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sindbad

Zou de hengst nog rustiger worden na het castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:40

We hebben oog op een leuk tinker x fries hengst van bijna 3. In mei word hij 3. Het leek me zo'n lief en rustig beestje. Maar toen we die zondag bij de handelaar kwamen om nog even te kijken stond hij naast een tinker merrie die hengstig moest worden en die hij moest gaan dekken. Er zat tralies tussen dus ze konden elkaar zien en ruiken.
Hij heeft eerder al een merrie twee keer gedekt. Dit zou dus zijn derde keer worden.
Als ik voor de stal stond had hij eerst wel even aandacht voor me maar als snel brieste hij alweer meerdere malen naar de merrie en ging hij gelijk weer ruiken.
Met opzadelen was hij ook wat lastig en wilde alleen maar naar de merrie toe. Ook met uit de stal halen moesten we dus goed doorlopen omdat we ook langs andere merrie's liepen en liep iemand anders er met een zweepje achter voor het geval hij zou gaan stijgeren.
Met dit idee knapte ik toch een beetje op hem af. Ook had ik wel verwacht dat hij iets meer respect voor mensen zou hebben, misschien komt dit door de merrie. Maar hij wilde niet altijd netjes blijven staan en stopte in de bak ook niet als je hem aan de teugels vroeg stil te staan.

Dit was ongeveer de 7e keer dat er iemand op zat, veel werd er niet gedaan. Alleen wat gestapt en gedraaft. Hij liep wel netjes en als je hem wel liet merken dat hij zijn aandacht er bij moest houden deed hij dat ook wel. Ik heb er ook even op gezeten, het ging wel lekker. Hij zou alleen nog wel wat dikker en iets breder moeten worden.

Nu vraag ik me dus af, zou hij echt rustiger worden. Ik weet niet hoe hij is met een merrie in de bak en dat wil ik ook niet uit proberen. Maar wij hebben zelf thuis ook een friese merrie staan en nog een merrie en een ruin shetlander. Hij komt niet met de fries te staan. Zo ie zo de eerste tijd niet omdat ze ook nog wel alleen weg moeten kunnen. Ze staan wel in een container stal met een houten tussenschot. Alleen ben ik bang, ook als hij geruint zou zijn naar de merrie toe zou willen als ze hengstig zou zijn. En misschien wel in stal vervelend word.
De grote paarden staan meestal wel met de shetlanders. Dit kan natuurlijk ook gescheiden zijn, maar het is natuurlijk wel het leukste als ze wel even contact hebben en kunnen spelen. Maar misschien laat hij mijn merrie niet met rust of accepteerd hij mijn ruintje niet.
Ook rijden we veel buiten en ik heb geen zin dat als hij vb achter de friese merrie loopt er op wil springen.

Nu vraag ik me dus af of iemand hier ervaring mee heeft. Dat een hengst die gedekt heeft en interesse heeft in de merries rustiger wordt na de castratie. Natuurlijk duurt het wel zo'n 4 maanden voordat ze merken dat ze geen hengst meer zijn. Maar ik wil niet zo'n lange periode wachten om daar achter te komen mochten we hem kunnen kopen.
Ik vind het een hartstikke leuk ding en met wat opvoeding zou hij wel beter in de hand kunnen zijn. Maar is het misschien al te laat voor hem?

We maken zo ie zo een afspraak om te kijken bij twee andere tinker hengstjes die in augustus 2 worden. Deze worden dan al eerder gecastreerd en hebben nog niet gedekt.

Marigold

Re: Zou de hengst nog rustiger worden na het castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:43

castreren en opvoeden, dan moet het wel goedkomen hoor.
het is alleen maar logisch dat een hengst op een hengstige merrie reageert, en misschien had hij daardoor ook in de bak de aandacht niet helemaal bij jou.
maar zo te lezen is hij nog jong, dus nog te vormen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:46

tsja, hij is 3 en schijnbaar als hengst geen hele strenge opvoeding gehad. Ik denk dat als je hem laat castreren en een goede opvoeding geeft, dat het wel goed moet komen.

Naar mijn weten hebben ex-dekhengsten die gedekt hebben, nog wel een tijd lang de neiging om te bespringen.

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 21:11

kehdra schreef:
Naar mijn weten hebben ex-dekhengsten die gedekt hebben, nog wel een tijd lang de neiging om te bespringen.

idd en daar ben ik dus ook bang voor. Want ik zie het niet zitten dat als ik met mijn moeder op buitenrit en ben en ze rijd voor op met haar fries en ze is hengstig dat de hengst (dan ruin) er op wil springen. Of misschien wel de hele tijd aan het klieren is.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:45

ja dat vrees ik ook, wellicht dat het na een aantal jaren minder wordt, maar de eerste periode zal je het springen tóch houden.

Ik denk dat een goede opvoeding, wel zou helpen wbt écht hengsten gedrag. Maar het springen..... geen idee!?

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 15:56

Als je een Hengst castreert..
Dan worden ze altijd een stuk rustiger dan wat ze waren.
Maar ik kan nou niet zeggen dat je tinker ineens niet meer zo ondeugend doet Lachen

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:14

MIjne is drie weken terug gecastreerd op bijna 5jarige leeftijd... Lachen en hij is nu al zoveel rustiger... Lachen met rijden nog wel hevig maar met buiten pakken enzo, los staan is die veel rustiger...
hij roept nog wel naar andere paarden enzo, maar het is serieus geminderd... Lachen
mijne had wel ni gedekt... tschijnt dat ge dan wel iets meer last kunt hebben maar dan nog is het paard-afhankelijk... Lachen
succes ermee! Lachen

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 00:49

Op de stal waar ik werk, hadden we een arabisch showhengst... hij deed ook frequent "dekwerk"
alleen was het vreselijk irritand om met hem naar de wei te lopen.. want hij maakte een hoop kabaal en zette al zijn kracht erin om los te komen en naar de merries te gaan. Dit waren we goed zat en hij werd ook steeds minder gevraagd om te dekken, dus werd er besloten hem te laten castreren, ik weet niet hoe oud maar veel ouder als drie.. en na 1,5 maand kon je hem tussen twee merries zetten en hij deed niks meer. hij kijkt ernaar als andere paarden, al wil hij nog weleens macho doen.. 4 maanden todat ze het merken, echt niet... ze worden zo druk vanwegen hun hormoon testosteron,, dat word gemaakt door de ballen, als die weg zijn, zijn de hormonen dus ook weg,, dus hun push om druk te doen ook.. ze hebben alleen even de tijd nodig, want vlak na de operatie kan het ook nog weleens pijn doen en zijn zo nog steeds onrustig bij buitenzetten,, maar met een 3 jarige hengst moet het heel makkelijk zijn..

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:42

hij zal zeker wel rustig worden na verloop van tijd maar je loopt altijd het risico dat ie nog steeds een beetje hitsig kan worden van merries omdat hij ook gedekt heeft en dus gevoeld heeft wat het is.. Een hengst die niet gedekt heeft en gecastereerd is zal dit veel minder hebben omdat hij toch niet weet wat hij mist.. Ik vrees dat hij toch wat hengstenstreken kan houden en dan bedoel ik, merries bespringen ( maar dan wel als ze los staan ) brommen naar merries etc.

Heel consequent zijn en echt opvoeden.. Succes met je besluit!

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:17

Het merrie bespringen zal bedoelt zijn als de merrie en de (dan) ruin los staan. Het onder het zadel bespringen gebeurt haast nooit (mits beetje bestuurbaar beest) ook niet bij "normale" hengsten.
Ik heb een hengst van nu 21 sinds zijn elfde, er zijn merries voor gaan staken, achteropgeknald, me afgesneden in de bak, regelmatige buitenritten met merries, ponykampen begeleid en hij is nooit op een merrie gesprongen.
Daar zou ik me dus niet zo heel druk over maken, zeker omdat de bijbehorende hormonen dan niet meer aanwezig zijn.
succes met je keuze

Harry_Loveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:33

Volgens mij niet...
Maar wij castreren onze hengsten nooit.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:36

dat hangt van het karakter af.. sommigen worden en dode sullen van, andere verleren die trucjes nooit...
persoonlijk zou ik ermee oppassen.. nog geen 3 en hij heeft al gedekt, hij reageert heftig op merries (logisch) en hij is niet goed opgevoed....
dat laatste zou je nog wel eens kunnen opbreken.. ook al is hij hengst, dan nóg moet hij luisteren... en dát kan hij schijnbaar niet... maarja, wat wil je ook, beestje is nog geen 3 jaar oud...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 13:41

elke hengst word rustiger na het castreren op jonge leeftijd, bij de een duurt het veel langer als bij de ander. De mijne heeft ook gedekt en is een half jaar daarna gecastreerd. en na 3 maanden was hij zo mak als een hondje. Maar een goede opvoeding blijft belangrijk!

XtamaraXth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:06

In de meeste gevallen worden paarden wel rustiger na het castreren. Dit is natuurlijk niet gelijk te merken, maar na een tijdje merk je wel degenlijk verschil.