mn fjord blijft angstig wat kan ik hier aan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

guccixx

mn fjord blijft angstig wat kan ik hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:18

ik heb een fjord van 5jaar en die blijft angstig als hij alleen moet rijden met mij
als ik buiten met hem rijd dan schrikt hij van alles ook al loop ik 2 jaar lang dezelfde weg ,ziet hij een eend dan staat hij stokstijf stil of wil keihard wegrennen
hij is altijd wel kijkerig geweest hoor want meneertje is niet makkelijk ,als ik ernaast loopt is er niets aan de hand of ik loop in een groep mee een sulletje dus(nou ja ...soms)maar zodra meneer alleen op pad moet dan is het geen ontspanning meer voor mij.
naar mijn weten is er bij mij nooit iets spektakels gebeurd waar hij angstig van is/of blijft hij heef een periode gehad dat hij bomproef was maar nu???pfff ik weet het niet meer wie heeft er tips voor mij en wat kan ik hieraan doen?
hoe moet ik dit oplossen of is dit een pubergedrag?

Lydia_

Re: mn fjord blijft angstig wat kan ik hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:26

Ligt het niet aan jou'n gedrag? Lachen
Dat je je ongemerkt ineens gespannen gaat zitten?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:28

Ja dat zou zomaar kunnen, omdat je toch in je hoofd misschien iets spanning hebt... En anders word het oefenen net zo lang hetzelfde pad lopen dat het gewoon super saai word!! En oefen spannende dingen met hem, loop over zeilen enzo ga ze vertrouwen winnen!

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:29

nee want dan moet hij het altijd hebben gedaan met mij/en andere en in de rijbak doet hij dat nl ook

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:30

als je iemand meeneemt op de fiets, als overbrugging tussen het samen met een ander paard, en het alleen rijden?
mischien heeft het paard daar iets aan, of jij of jullie beiden.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:31

Ja dat zou ook kunnen, ben je niet alleen en ook niet samen. Is wel een goed idee volgens mij!!

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:32

ja inderdaad ,maar het blijft moeilijk zoiets

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:37

Dan vraag ik toch even aan jou, waarneer je paard bijvoorbeeld iets engs ziet, hoe reageer je dan?

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:39

ik doe net of er niks aan de hand is en kijk lekker om me heen,ik geef hem been en praat met hem

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:41

Pak je de teugels ook niet perongeluk korter? Omdat je wil verkomen dat hij wegrent?

Het kan namelijk best zijn dat jij ongemerkt anders (gespannen) gaat zitten ect. Maar als dit dus niet het geval is zou ik inderdaad eens proberen met iemand met een fiets naast je.

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:44

ik hou mn teugels eigenlijk nooit te kort of korter vast misschien wel eens ongemerkt hoor maar meestal hou ik ze lang

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:45

Hmm, dan zou ik denken aan pubergedrag omdat hij nu 5 jaar is.. Ja

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:45

Het paard dat ik rij is ook zo! En zij is gewend om alleen op pad te gaan..die vindt ook echt alles eng en ik rij altijd met een lekker lang teugeltje buiten, dus spanning van mijn kant is er ook niet! Ik denk dat je er niet heel veel aan veranderd! Gewoon karakter van je paardje, lekker wakker!

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:48

ja daar zat ik ook al aan te denken, hij is inderdaad ook een wakker mannetje Haha!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:50

mijn pony was ook zo toen ik hem nog verzorgde(nu is hij van mij) en hij deed het om onder zijn werk uit te komen. toen ik gevallen was(ik was 11) werd ik een beetje voorzichtiger. heel ongemerkt ook al dacht ik zelf dat ik heel ontspannen was spande ik 1 of ander spiertje aan die ik niet eens kon! als ik dacht van nu komt het. Hij doet het nu soms nogsteeds:). Is niks aan te doen. Gewoon doorrijden en hoe sterker de band met je paard hoe meer ij jou gaat vertrpouwen en hoe minder hij schrikt:).

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:52

zowiezo bedankt voor jullie reakties hoor Knipoog
handig hoor dat bokt Haha!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:30

Hoe gaat het nu met je fjord?' al verbetering gezien?:)

guccixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 14:18

hallo allemaal,

gister ben ik alleen wezen rijden in de bak was geen succes dus en buiten ook weer niet lekker schrikkerig en onzeker Verdrietig
nou ik ben vandaag lekker met mn dochter op pad geweest (met een beetje onzeker gevoel)zij heeft ook een fjord
we gingen eerst naar de bak lopen(8min) en mn fjord was gelukkig relex dus ik ook en toen we in de bak waren schrok hij niet eens van de eenden omdat die fjord van mn dochter een koele kikker is dus dat scheelt heel veel toen zijn we heel stoer naar buiten gegaan leker een grote ronde gemaakt en hij was super relex en ik ook Tong uitsteken
ik ben dus heel blij nu wil ik dit weer even volhouden zodat hij zn vertrouwen weer krijg(en ik uiteraard ook)
maar ja kijken hoe hij dan weer is als ik alleen ga rijden. Haha! voorlopig neem ik maar iemand mee en kijken of dit allemaal helpt Pling
ik was zowiezo vandaag super trots op hem Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:21

Ik heb een haflinger die in mei 2 jaar word, ik loop regelmatig met hem over de weg (natuurlijk aan de hand dan), tot nu toe is die nog nergens van geschrokken op de weg.. alleen een keer van een fiets die rare geluiden maakte, maargoed.. daar gaf ik hem groot gelijk in. Maar, als ik hem naar de wei breng of weer naar stal dan schrikt die van de kleinste dingetjes die die allang kent. We moeten langs hele grote dingen lopen waar voer inzit, en dat maakt wel eens geluid. Nu schrikt die er nog steeds van terwijl die het al bijna 5 maanden weet. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
Wat je zou kunnen doen is een schriktraining gaan doen met hem, dat is denk ik de enigste oplossing. En als die ergens van schrikt moet je 'm er gewoon aan laten snuffelen, en rustig tegen 'm praten zodat die weet dat er niks aan de hand is. Dat doe ik ook altijd bij de mijne, en ik heb wel het idee dat het de laatste tijd beter gaat.

En hoe moeilijk het ook is, zo ontspannen mogelijk op je paard zitten als je weet dat die kan schrikken. Hij voelt het als jij zo gespannen bent, dus dan is hij dat ook, waardoor die weer sneller van dingen schrikt. Gewoon doen alsof je neus bloed als je erop zit, en er niet aan denken. Dat werkt het beste. Succes ermee

shanna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:07

Het belangrijkste is tegen je paardje praten. vertel maar een leuk verhaaltje linkt dom maar je paardje gaat zich dan op jou concentreren en vergeet de dingen om zich heen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:18

zet hem maar aan het werk, vraag hem na te geven tijdens de buiterit, ga slalommen om de bomen heen etc. op die manier moet hij op jou letten en niet op zijn omgeving. kijken mag in de wei weer zegt mijn instructrice altijd Knipoog