Handleiding bij mijn pony??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Handleiding bij mijn pony??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:44

Help! Sinds m'n pony terug thuis staat (24/7 op wei), gedraagt ze zich helemaal anders. En ik kan haar signalen niet ontcijferen.

Wie spreekt pony-taal??

Voorbeeldjes:
Ze is altijd nogal afstandelijk geweest, niet echt een knuffelpony. Maar liet zich altijd goed poetsen en dergelijke. Als ik haar nu een halster omdoe in de wei en begin te poetsen, begint ze aan mij te 'nibbelen'. Ik begrijp niet waarom ze dit doet, ze heeft dit nooit eerder gedaan. Ik weet zelfs niet of het een goed of slechte betekenis heeft. Wil ze nu echt bijten?? Of gewoon zoeken naar eten in m'n zakken?

Vorige week wou dochter erop, effe halster om, dochter op blote rug in de wei. Na 2 stappen begint pony gewoon te hinniken (??). Was geen toeval, want gebeurde gisteren opnieuw. Als er iemand gaat opzitten, gaat ze hinniken.
Is ze nu blij dat we met haar bezig zijn? Of is dit eerder een waarschuwing voor iets?

Was worige week gaan rijden op manege, andere pony dus. Kom in de wei met dezelfde trui aan om haar te poetsen en ze was nogal 'plakkerig'. Ze kwam constant aan mij hangen en ruiken en knabbelen..en achter me aan stappen, terwijl ze dus anders vrij afstandelijk is. Rook ze nu die andere pony??

Sorry voor de rare post, maar ik krijg de kriebels van haar gedrag!

Amadeo

Re: Handleiding bij mijn pony??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:14

staat ze alleen???

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:15

Jammer genoeg wel..

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:16

en de winter heeft ze met soortgenoten gestaan???

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:17

Hm.. ik weet alleen dat het 'nibbelen' is dat ze het fijn vind. Dat doen pony's ook bij elkaar.. gaan ze elkaar krabben zegmaar..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:20

jou pony mist zijn vriendjes Ach gut dat verklaart het ruik en hinnik gedrag...
en dat "nibbelen" doen veel meer paarden... als ik die van mij op een lekker plekje kriebel doen ze dat ook! dat is verder niet super bijzonder.
maar ik zou er toch over nadenken om er een paarden maatje bij te zetten Haha!

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:21

Is het een merrie? mischien was ze hengstig ofzo? Vingers aflikken
En hinnekt ze naar haar soortgenoten Clown

JoJz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:22

Ik zat ook aan hengstigheid te denken! Tenzij het geen merrie is natuurlijk Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:25

Lieke_M schreef:
Help! Sinds m'n pony terug thuis staat (24/7 op wei), gedraagt ze zich helemaal anders. En ik kan haar signalen niet ontcijferen.

Wie spreekt pony-taal??

Voorbeeldjes:
Ze is altijd nogal afstandelijk geweest, niet echt een knuffelpony. Maar liet zich altijd goed poetsen en dergelijke. Als ik haar nu een halster omdoe in de wei en begin te poetsen, begint ze aan mij te 'nibbelen'. Ik begrijp niet waarom ze dit doet, ze heeft dit nooit eerder gedaan. Ik weet zelfs niet of het een goed of slechte betekenis heeft. Wil ze nu echt bijten?? Of gewoon zoeken naar eten in m'n zakken?

ze kriebelt je terug, net zoals paarden elkaar op de schoft zacht bijten. het is dus een reactie op het poetsen, en een teken van vriendschap.
ze doet het nu wellicht bij jou omdat ze een echt paardenvriendje mist

Vorige week wou dochter erop, effe halster om, dochter op blote rug in de wei. Na 2 stappen begint pony gewoon te hinniken (??). Was geen toeval, want gebeurde gisteren opnieuw. Als er iemand gaat opzitten, gaat ze hinniken.
Is ze nu blij dat we met haar bezig zijn? Of is dit eerder een waarschuwing voor iets?

lopen(rijden), is misschien in haar beleving weg gaan bij andere paarden, ook al zijn die er niet?

Was worige week gaan rijden op manege, andere pony dus. Kom in de wei met dezelfde trui aan om haar te poetsen en ze was nogal 'plakkerig'. Ze kwam constant aan mij hangen en ruiken en knabbelen..en achter me aan stappen, terwijl ze dus anders vrij afstandelijk is. Rook ze nu die andere pony??

ja Ja
Sorry voor de rare post, maar ik krijg de kriebels van haar gedrag!

ik zou echt zorgen voor een ander paard erbij hoor!!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:28

mijn pony (ruin) knibbelt ook: met zijn lip die hij dan lang maakt over mn arm en rug enz.. soms gebruikt hij ook zachtjes zn tanden, hij bedoelt t goed en wil vriendjes maken daar mee, ook hinnikt die van mij regelmatig heel zachtjes als ik met m bezig ben Clown
mijn paard heeft wel een vriendje en doet dit dus ook.
anders lees het boek; 'denken als een paard' eens hier staan allerlei handige paarden weetjes in Haha!

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 11:56

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik besef zeer zeker dat het niet goed is dat ze alleen staat, al wist ik niet dat het zo'n impact op haar gedrag zou hebben.

Vorig jaar had ik een weidemaatje maar het is nog niet zeker dat ze dit jaar terugkomt. Jammer genoeg was het constant oorlog tussen die 2 merries en m'n vriendin vond het niet zo fijn dat haar paard slagen kreeg...
Deze winter stond ze inderdaad bij andere paarden.

Ik er veel mee bezig, rond dat soortgenootje, echt waar, maar 't ligt even niet zo simpel.

Door werken aan het waternet is m'n wei momenteel enkel bereikbaar via mijn eigen tuin. Wat niet zo interessant is als iemand z'n paardje wil komen opzoeken of berijden. Deze werken zullen ook jaren duren.

Een shetje is geen oplossing omdat m'n omheining niet 'shetjesproof' is. Dus ik dacht aan een A-pony, maar daar vragen ze nogal veel geld voor omdat die geliefd zijn als rijpony voor kindjes.

Het is wel al van begin af de bedoeling dat er nog een paard bijkomt, maar momenteel is dat financieel niet mogelijk.

Ik denk dat ik misschien op zoek moet naar een pony op rust of zo, zodat ik niet constant een eigenaar over de vloer heb..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:59

misschien hier op bokt een advertentie plaatsen voor een gepensioneerde pony ofzo?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:08

@ rianneke, dat zou kunnen, goeie!
Of je kan een grote schet doen, want waarom zou een shetje niet kunnen en een a pony wel???

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 12:57

Amadeo schreef:
@ rianneke, dat zou kunnen, goeie!
Of je kan een grote schet doen, want waarom zou een shetje niet kunnen en een a pony wel???

Euh eigenlijk puur onwetendheid.. ik dacht dat een A-pony toch een pak groter was dan een shetje.. en er werd me ook verteld dat shetjes uitbrekertjes zijn. Maar ja, een grote shet zou ook wel kunnen.

Voor de rest maakt het me niet zoveel uit. Als het maar achter een stroomdraad blijft Lachen. 't Is nl niet mijn eigen wei en een degelijke afsluiting plaatsen kan dus niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:00

maar een laag onderdraadje erbij plaatsen moet toch wel kunnen of niet?
mijn shettebeest blijft ook achter 2 stroomdraadjes. een hoge voor de grote paarden en een lage voor hem Haha!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:21

Mijn merrie staat met 2 anderen en vertoond dit gedrag ook, hinniken, plakken en knabbelen/ kroelen. Ik zie dit als genegenheid en tijdens de hengstigheid is dit heel extreem.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:25

Mijn ex-verzorgpaard is ook heel afstandelijk.
Toen ik hem net kreeg viel het allemaal wel mee.
Maar naardat mijn vriendin ermee aan de slag is gegaan is hij steeds afstandelijker geworden en heel onzeker.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:50

Een extra draadje is voor mij geen probleem, wist niet dat shetjes daarachter bleven.

Ik pak het probleem in elk geval aan. Ik had er al een slecht gevoel bij dat ze alleen stond, maar nu is dat gevoel alleen maar bevestigd.

Spreekt voor zich natuurlijk dat ik niet van vandaag op morgen gezelschap uit mijn mouw kan toveren. Maar hoe sneller er een oplossing is hoe beter.