Chippen door dierenarts? Meursing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

Chippen door dierenarts? Meursing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 12:16

Ik heb wel gezocht, maar er zoveel info te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb een paard uit het buitenland en met transportpapieren is ze naar mij toegekomen. Dit paard moet nog gechipt en geent worden.

Kan je dat chippen ook door een dierenarts laten doen? Bijvoorbeeld Meursing?

Iemand nog tips met betrekking tot chippen/ paspoort aanvragen??

Thanx & groetjes

Erna_

Re: Chippen door dierenarts? Meursing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:37

Je kunt je paard gewoon door de dierenarts laten chippen. Van hem krijg je dan papieren die je tegelijk met de aanvraag voor een paspoort moet opsturen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:46

En als die chip erin zit, mag je dan direct vervoeren? OF moet je wachten tot je paspoort er is?
Die van mij moet ook nog gechipt worden, ik heb gewoon een paspoort met entingen en papieren, maar dus geen chip (dat wil zeggen 't peerd he Clown ).
Nu moeten we 30 mei 'op reis' en we willen voor die tijd nog oefenen. Dus ik wilde Meursing volgende week langs laten komen. Maar als ik dan eerst nog moet wachten voordat het paspoort er echt is vrees ik dat ik die 30e niet op stap kan.
Heeft iemand daar ervaring mee, hoe lang het duurt voordat je papieren echt in orde zijn?
Het paard had nog geen chip toen ik hem kocht ...
Ben een beetje laks geweest, dacht steeds, dat komt nog wel, maar goed, nu MOET het Bloos

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:06

Waarom bel je Meursing niet even? Lachen Die kan antwoord geven op al je vragen.

Chipnummer in je paspoort bij laten schrijven duurt een aantal weken (4 tot 6). Volgens mij mag niet vervoeren zonder paspoort omdat daar ook je entingen etc. in staan. Is je paard wel goed ge-ent? Anders zou ik dat ook gelijk laten regelen samen met het chippen (anders mag je namelijk ook eigenlijk niet vervoeren).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:27

Entingen zijn niet verplicht in Nederland, dus dat je niet mag vervoeren als je paard niet geënt is, is niet waar.

Paspoort hoor je officiëel wel bij je te hebben tijdens transport.
Door welke instantie is je paspoort uitgegeven, MaaikeUshi? Want soms werkt het sneller om het paspoort langs te brengen, of te vragen om een spoedbehandeling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:30

wat raar,volgens mij mag je hier in frankrijk nieteens een paard vervoeren die niet gechipped is....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 10:56

Officieel niet, maar denk je dat politie scanners in de auto heeft liggen? Ik betwijfel of de meesten uberhaupt wel de wetgeving over paarden weet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:11

Stan is een Haflinger en 'zit' bij het KNVTH, zijn zijn papieren.
Hij heeft een keurig paspoort waarop alle entingen staan, is ook goed bijgehouden hoor, dus dat is het niet.
Het is meer dat ik zoiets heb dan ben ik weken het paspoort kwijt, de DA kan ook alleen aangeven dat ik het door moet sturen en 'dan is het afwachten hoe snel het gaat'.
Mijn ervaring met het KWPN voor het aanvragen van een nieuw paspoort, het oude was op een of andere manier weggeraakt, zijn nogal slecht, heb er 4 maanden (!!!) op moeten wachten.
Als je een paard vervoert moet hij gechipt zijn, dat heb ik dus wel begrepen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:21

Nee, hij moet een geldig paspoort hebben, daarvoor kan ook dna-registratie dienen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:27

Dus of een chip of een DNA registratie in het paspoort maakt het paspoort geldig? Begrijp ik het goed?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:35

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:37

volgens mij krijg je bij het chippen gelijk een sticker met het nummer en die wordt in je paspoort geplakt (of werkt dat alleen zo bij kleine huisdieren) Ik zou Meursing gewoon even opbellen, goede VA dus die zal het vast wel weten (ik heb hem ook)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:44

IK had begrepen dat het paspoort moest worden opgestuurd. Maar als het alleen een kwestie is van bijschrijven, dan kan dat ook gebeuren als ik een afspraak maak, lijkt me. Ik zal nog een keer checken bij Meursing en ik zal het KNVTH even bellen volgende week.