Trailer opknappen.Westfalia 1982

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Trailer opknappen.Westfalia 1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:42

Ben zaterdag begonnen met het *slopen* van onze *nieuwe* westfalia.bwj.1982 chassis is perfect.
voer en wanden gaan eruit.
Voor mensen die het willen volgen via foto,s zie http://community.webshots.com/album/563227181ZpvNLG
Tips trucs en ervaringen zijn altijd welkom.

ikke

Re: Trailer opknappen.Westfalia 1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:07

Ha, de enige echte Haha! Haha! Been there, done it too.
Wat ik heb gedaan is de trailer rucksichtlos uit elkaar getrokken, ijzerwerk wat ik durfde (kromtrekgevaar) heb ik laten ontzinken en opnieuw verzinken. De rest (langsbalken, tussenstukjes van het chassis en de asbalken) heb ik laten stralen en schopperen. Het opstaande ijzerwerk (strips en driehoeken) heb ik schoon gemaakt, voorzien van zinkcompound en vervolgens gespoten. Ben niet tevreden daarover, zoals verwacht komt de lak er na enige jaren vanaf.
Als je houtwerk goed is, kun je het hergebruiken. De mijne was zo slecht dat ik alles heb vervangen. Over het lakken van kopse kantjes hoeven we elkaar niks meer te vertellen, volgens mij Haha!
Tot slot heb ik voor alle popnagels bouten en moeren gebruikt; RVS A2 70 kwaliteit voldoet uitstekend. Alleen het chassis en de assen heb ik met stalen 8.8 kwaliteit bouten en moeren in elkaar gezet.
Elektrische installatie moet je eruit rukken en compleet vervangen; dat is de enige oplossing voor een storingsvrije installatie. Ik heb een losse aansluitkabel gebruikt, met een steker op de kop van de trailer. Hierdoor ligt de kabel binnen en heb je dus geen last van weersinvloeden. Die nieuwe 13-polige stekers blijven erg goed, absolute aanrader om op de trailer te plaatsen.
Ook remmen heb ik compleet vervangen. Nieuwe kabels, remblokken en gaffels.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:55

Dat is zo een beetje wat er met deze ook gaat gebeuren Haha!
Ik ben blij verrast met hoe zo een Westfalia in elkaar zit.
Alles is los te krijgen zonder veel poespas.
het wordt een meer maanden plan Knipoog
Eerst alle nieuwe wanden al prepareren met epoxy en dan per stuk wisselen (5x)

De wanden zijn 15mm.Ik wilde eigenlijk 18mm gaan gebruiken,maar de plaat wordt in de achtersteun *geschoven* en incl de epoxy kom ik al snel op 19/20mm.Ben bang dan zelfs die paar mm gaat zorgen voor problemen. Is dat zo??????
Ik wil eventueel alle spullen bij http://www.jdehaangereedschappen.nl/fra ... tao_nw.htm bestellen.
Iermand een beter adres??? (Ikke????)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:26

Rob_H schreef:
Dat is zo een beetje wat er met deze ook gaat gebeuren Haha!
Ik ben blij verrast met hoe zo een Westfalia in elkaar zit.
Alles is los te krijgen zonder veel poespas.
het wordt een meer maanden plan Knipoog
Eerst alle nieuwe wanden al prepareren met epoxy en dan per stuk wisselen (5x)

De wanden zijn 15mm.Ik wilde eigenlijk 18mm gaan gebruiken,maar de plaat wordt in de achtersteun *geschoven* en incl de epoxy kom ik al snel op 19/20mm.Ben bang dan zelfs die paar mm gaat zorgen voor problemen. Is dat zo??????
Ik wil eventueel alle spullen bij http://www.jdehaangereedschappen.nl/fra ... tao_nw.htm bestellen.
Iermand een beter adres??? (Ikke????)

Even gekeken. Prijzen lijken heel redelijk. Het voordeel van een nette toko om de hoek is dat je simpel kunt ruilen of bijhalen of wat ook. Haal je het aan de andere kant van het land, dan ligt dat toch wat lastiger.

Die extra mm gaat voor problemen zorgen, daar kun je (helaas) zeker van zijn.
Voor de wanden heb ik gewoon betonplex gebruikt. 15mm voldoet uitstekend. Eerst gaten boren, dan verf in het gat (niet te zuinig) en dan bouwen maar. Overigens kun je ook de truc uithalen die origineel wordt gebruikt: groef zagen in de kopse zijde van de wand en dan de buitendelen tegen elkaar drukken.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:52

ikke schreef:
Overigens kun je ook de truc uithalen die origineel wordt gebruikt: groef zagen in de kopse zijde van de wand en dan de buitendelen tegen elkaar drukken.

Deze snap ik niet helemaal. Blond
Kan me niet 123 een voorstelling maken van wat je bedoeld.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:03

Praten jullie rustig verder, dan lees ik stiekem mee Vork

Wij hebben nl net een Weijer uit '88 gekocht en deze willen wij ook gaan opknappen Haha! Gelukkig hoeven wij wrs alleen maar het hout te vervangen. Ijzerwerk ziet er nog heel goed uit.

Ohw, 1 klein vraagje, want jullie zijn er al over uit hoe je de kopse kanten moet behandelen... Clown
Heb ik het goed als ik zeg, beetje rond afschuren? en grondlak? (is dat gewoon grondverf of iets anders?)... en dan een goede lak (maar welke?).

Verder geen tips van mij, maar veel plezier en suc6 ermee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:58

Rob_H schreef:
ikke schreef:
Overigens kun je ook de truc uithalen die origineel wordt gebruikt: groef zagen in de kopse zijde van de wand en dan de buitendelen tegen elkaar drukken.

Deze snap ik niet helemaal. Blond
Kan me niet 123 een voorstelling maken van wat je bedoeld.

Ik zal morgen proberen wat foto's te maken, dan snap je ongetwijfeld direct hoe het zit. Ik kan het even niet beter uitleggen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:08

Vickelientje schreef:
Ohw, 1 klein vraagje, want jullie zijn er al over uit hoe je de kopse kanten moet behandelen... Clown
Heb ik het goed als ik zeg, beetje rond afschuren? en grondlak? (is dat gewoon grondverf of iets anders?)... en dan een goede lak (maar welke?).

Verder geen tips van mij, maar veel plezier en suc6 ermee!

Rond schuren is inderdaad een must.
Dan heel goed behandelen met epoxy of een goede kant sealer gebruiken bv deze http://www.frenckenweert.nl/producten.p ... oductid=12
Grond verf is niet voldoende.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:06

Oke, dus je behandelt de kopse kanten maar één keer met epoxy of goede sealer. Bedankt voor die link Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:21

1x is genoeg volgens de gebruiksaanwijzing,maar ik doe 2 of lagen Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:45

Rob, hier de foto's.
Afbeelding
Het streepje onderin het midden is een groef die over de volle lengte van de bovenkant loopt (plaat staat op z'n kop) De bovenzijde is flink afgerond en het U-profiel is er vervolgens overheen geklopt.
De plaat is 15mm dik en dat is ook de ruimte die je tussen het achterpaneel hebt. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:14

helaas zie ik geen foto.Ze zijn blijkbaar te groot.
Je kunt ze ook sturen naar info@hotton.nl als dat makkelijker is

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 10:45

Zo vandaag de eerste zijwand eruit gehaald.(is 1 uur werk,de 2e gaat sneller omdat je weet hoe het zit)
Ik laat de kap mooi zitten waar hij zit.(je moet dan wel voorzichtig zijn met de popnagels aan het einde*bij de klep* en daar waar de wand gekoppels is.De U tjes zijn nm aan 2 zijden gepopt en een zijde ligt achter de polyester kap.Maar dat is geen probleem,doorboren en klaar)
Ook de spatborden blijven zitten ze zijn zo minimaal aangetast dat ik deze gewoon kan schoonmaken en behandel met *iets*(ik weet nog niet met wat)
Ik weet nu de exacte maat en ga alle wanden laten zagen en ga ze beandelen.

@Ikkke.toch zit mijn Westfalia iets anders in elkaal als die van jou (raar maar waar)
Het U profiel aan de bovenzijde is gewoon inwendig 15mm.Er zit dus geen groef in gefreest.
ook aan de onderzijde ligt de wand gewoon tegen het hoek profiel aan.
Dus maw ik heb geen probleem om toch 18mm te gaan gebruiken.moet alleen de U profielen vervangen.

PS
De zijwanden zijn behoorlijk rot ,maar alleen aan de onderkant (ongeveer 20cm )De rest is perfect en aangezien ik mijn dakkapellen aan het renoveren ben gebruik ik de rest van de wanden om de boeiboarden te vervangen Cool

Als iemand detail foto,s wil van het een of ander meld je dan ff.
Zo ziet hij er nu uit
http://community.webshots.com/album/563227181ZpvNLG

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:53

Rob_H schreef:
@Ikkke.

Je gaat er helemaal van stotteren Haha!

Jouw paarden hebben nu niks te klagen over ventilatie Knipoog Krijg zin om aan m'n eigen trailer te beginnen... nog paar daagjes wachten.
Leuk dat je steeds een verslagje doet.

Rob_H schreef:
1x is genoeg volgens de gebruiksaanwijzing,maar ik doe 2 of lagen Haha!

Ah, liever teveel dat te weinig he Haha!