paard kopen op afbetaling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

paard kopen op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:45

hallo

ik heb mijn merrie te koop staan en ik heb een super leuke vrouw gevonden die haar super graag wil hebben.
maar ze kan haar alleen in termijnen betalen.
hebben jullie hier ervaringen mee??? zo ja hoe hebben jullie het gedaan??
ik had wel gedacht een contract op te stellen maar moet dit een officiel contract zijn of mag dit ook een word document van mij zelf zijn die we beiden ondertekeken?? (is dit dan rechtsgeldig??)

wie kan me dit vertellen??

oh ja en aan reacties zoals - als je geen geld hebt moet je geen paard kopen heb ik niets

alvast bedankt!

Billy

Re: paard kopen op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:47

Lijkt m erg tricky.
Wat als het paard plotseling overlijdt? Krijg je je geld dan nog?
Of wat als ze hem kreupl rijdt?
Ik zou het persoonlijk niet doen....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:48

Naja, ik denk dat je je af moet vragen wat deze vrouw zou doen bij een grote dierenarts rekening?

Verder, als je een contract opsteld zie k niet in waarom niet?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:52

Ik zou het alleen doen als die vrouw dicht bij zou wonen,en het paard bij jou blijft totdat ze heeft betaald..
Want als het paard inderdaad wat gaat krijgen of er gebeurt wat ben jij je geld kwijt..

Een vriendin van me heeft dit namelijk ook gedaan..die mensen waaren ook heel aardig niks mis mee...maar na 1 termijn niet betalen hoorden me vriendin niks meer van ze..toen bellen"namen niet op"dus zei er heen...paard was weg...
dus ze kon fluiten naar der geld!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:53

Ikzelf heb er geen slechte ervaringen mee. Maar dat is ook omdat, als men van mij een paard op afbetaling koopt, men het paard pas meekrijgt als het paard volledig is betaald Knipoog Haha!
Nee ik zou geen paard meegeven als het niet volledig betaald is. Lees teveel over mensen die dan toch niet betalen, waarbij paarden gehaald worden en jij naar je centen kan fluiten. Mensen die hun paard dan met erg veel moeite terug krijgen. Paarden die dan slecht verzorgt zijn, en waar je dus een bak geld achteraan moet gooien om het weer op orde te krijgen. Enz enz enz.

Nee ik geef geen paard mee zonder dat het compleet betaald is. En als ze het alleen op afbetaling kan kopen, kan ze er ook een lening bij de bank voor afsluiten. Betaald ze de bank elke maand een bedrag ipv aan jou. Daar zijn banken voor, die hoef ik (of jij) niet te zijn voor hun.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 22:56

en als ik in het contract vermeld dat als jet paard komt te overlijden of kreupel raakt oid dat ik NIET verandwoordelijk ben???
dan dek ik mezelf toch in??
nou moet ik wel zeggen dat ik haar 3 jaar gehad heb en 1x kreupel en 1x koliek heeft gehad dus dat valt wel mee
dat van die bank kan ik haar nog wel voorstellen ja of ze dat wil doen Lachen idd een kleine lening moet kunnen lijkt me.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:57

rina schreef:
Ikzelf heb er geen slechte ervaringen mee. Maar dat is ook omdat, als men van mij een paard op afbetaling koopt, men het paard pas meekrijgt als het paard volledig is betaald Knipoog Haha!
Nee ik zou geen paard meegeven als het niet volledig betaald is. Lees teveel over mensen die dan toch niet betalen, waarbij paarden gehaald worden en jij naar je centen kan fluiten. Mensen die hun paard dan met erg veel moeite terug krijgen. Paarden die dan slecht verzorgt zijn, en waar je dus een bak geld achteraan moet gooien om het weer op orde te krijgen. Enz enz enz.

Nee ik geef geen paard mee zonder dat het compleet betaald is. En als ze het alleen op afbetaling kan kopen, kan ze er ook een lening bij de bank voor afsluiten. Betaald ze de bank elke maand een bedrag ipv aan jou. Daar zijn banken voor, die hoef ik (of jij) niet te zijn voor hun.

helemaal mee eens!
hun niet betalen en jij dadelijk een verpest paard terug halen,
ook al lijken het zulke aardige mensen!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:58

Een contract wat je opmaakt waarin alles goed staat beschreven en beiden ondertekend, is rechtsgeldig.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 23:01

ok dat is wel fijn om te weten Lachen want als ik me geld niet krijg kan ik dus gewoon aangiften gaan doen bij wijze van???

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:06

kelcy schreef:
ok dat is wel fijn om te weten Lachen want als ik me geld niet krijg kan ik dus gewoon aangiften gaan doen bij wijze van???

Ja, dat denk ik dus van wel, je hebt een bewijs en zij heeft dat ondertekend..
Nu hoop ik wel voor jou dat ze het dan nog 'kunnen betalen' Knipoog

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 23:09

ja ik heb haar het voorstel gedaan van de lening en dat zou ze gaan uitzoeken.
misschien dat ze daar zelf nog niet aan gedacht had dat kan natuurlijk.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:11

Ja, je weet maar nooit !
Maar vertrouw het maar nooit, geld is soms een vieze zaak !

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 23:15

ja idd ze krijgt haar ook niet zomaar mee!
ik wil het eerst goed uitzoeken! (wie zou ik hier over kunnen bellen???)
vind het moeilijk want het is echt een leuke vrouw met kinderen enzo en mijn paard is ideaal voor haar en haar kinderen.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:18

zelf zou ik het niet doen ik zou idd je paardje pas meegeven als het bedrag helemaal afbetaald is. Trouwens, zoals je net zei dat je gewoon aangifte kan gaan doen als zei niet meer betaald, kan wel maar houd er ook rekening mee dat hier maanden tot zelf n jaar overeen kan gaan voordat dit in behandeling wordt genomen en jij je geld krijgt!

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 23:20

ja idd ze zijn niet meer zosnel deze dagen nee....
pfff echt een dillema
ik hoop dat ze wat kan regelen met de bank Lachen zou alles opgelost zijn.
het is wel zo dat ze het grootste gedeelte van het geld nu al wel heeft zeg maar dus het is niet zo dat ze nu helemaal niets heeft zeg maar.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:25

Niet aan beginnen, het kan voor jou nooit voordeel opleveren en je twijfelt nu al (immers, waarom anders dit topic?).
Contracten zijn allemaal erg leuk, maar als ze zich er niet aan houdt moet je kosten maken om alsnog het geld waar je recht op hebt binnen te halen. Allemaal kans op gezeur.
Die vrouw wil nu iets van je, en doet zich misschien heel anders voor dan hoe ze in het echt is.
't Is in de paardenwereld trouwens gebruikelijker om het andersom te doen: als ze het paard zó leuk vindt geeft ze jou nu al 'handgeld', d.w.z. een bedrag b.v. 20% van de aankoopprijs, om het paard nog korte tijd aan te houden alvorens de echte koop wordt afgewikkeld.

Echt waar, NIET AAN BEGINNEN!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:25

Ik vertrouw het niet helemaal hoor..
Een man heeft ook ons paard gekocht, wij zouden het geld voor haar krijgen, het was echt een super aardige man en hij had het beste voor met ons paard. We konden het ons niet beter wensen, helaas blijkt maar weer dat mensen (en al helemaal in de paardenwereld) niet te vertrouwen zijn, ze is doorverkocht.
En na erg verwaarloosd ergens aan te spoelen heb ik haar terug gevonden, niet meer in ons eigendom. Uiteindelijk wel gelukkig in de handen van een goed baasje..

Maargoed, kacchhiinngg.. Daar gaat je €6500 aan ex zz springpony dan. (toen probleempaard, nu weer geweldige wedstrijdpony)

Ik zou verder zoeken, er zijn heel veel visjes in de grote oceaan van de paardenwereld..

de pony waar ik het over heb staat niet (meer) in mijn profiel, het gaat om deze pony: [OV] [PG] Birba, 9/10-jarige bruine arabier (Duitsland?) en dus niet om het schimmeltje wat een maand geleden is verkocht wat wel in mijn profiel staat. daar hebben we een geweldig baasje voor:
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 26-04-08 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:28

ohja, en nog iets..Iedereen denkt altijd:
"dat gebeurd altijd anderen, deze vehralen lees ik slechts op internet, mij zal het nooit gebeuren" Dat denk je, misschien onbewust, áltijd.

Maar het kan je wel gebeuren, het kan je altijd gebeuren. En reken maar dat het geen pretje is als het je overkomt!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 01:08

kelcy schreef:

Kan je dan idd doen, maar of het je wat oplevert???? Ga maar uit van NIET!!! Laat het duidelijk zijn, dit is een particuliere verkoop en daar doet de politie in geval van aangifte niets aan. Die zullen je dat ook vertellen.
Als je een contract opstelt, en ze komen het niet na, mag je zelf naar een advocaat. Die kost jou weer een bak met geld waarbij het nooit zeker is of jij je geld ooit gaat ontvangen. Het gezegde "van een kale kip kan je niet plukken" gaat in zon geval dan op. Jij dus geen geld, mss je paard in een status dat je er echt niet blij van word. En een hoop kosten vanwege advocaat, DA enz enz.

Ik heb het een keer gehad, vrouwtje wilde een jaarling van mij kopen. Contract en al ondertekend. Zou geld overmaken, alles wat kwam geen geld. En dus ophalen paard vergeet het maar. Einde liedje was dat paard uiteindelijk aan een ander is verkocht. Nou had ik dus naar een advocaat kunnen stappen (heb ik ook gedaan Knipoog ) maar die wist me dus te vertellen dat de kans dat ik mijn geld zou krijgen 0,0 was. En ik me beter de moeite kon sparen.

Wil je dan nog steeds een contract maken, en paard meegeven zonder compleet betaald????????????? Ikke vast niet.

Ik hoop voor je dat ze het rond krijgt met de bank, en dat ze er gewoon niet aan gedacht heeft dat ze daar een lening kan krijgen. Het kan natuurlijk, maar ik ben van nature achterdochtig Knipoog

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 01:13

Als ik jou was zou ik niet op afbetaling verkopen. Wat je mischien af kan spreken is dat ze jou in termijnen betaald en het paard mee mag nemen als het afbetaald is? In de tussentijd kun je da en overige kosten delen. Zo heb ik mijn paard ook gekocht en dat werkte voor mij prima. Bij mij was de reden dat ik had besloten een paard te kopen en er snel 1 tegen het lijf liep en het geld nog niet had. Heb er in totaal 5 maanden op moeten wachten en dat is het waard geweest!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 02:16

Ik ken het van mijn moeder, persoonlijk zou ik het niet doen.
Gewoon omdat ik vind dat je alles netjes op een rijtje moet hebben voordat je de aanschaf doet. (en dus ook het geld.)

Stel je voor, paard word ziek... Zie dan nog maar eens je geld en je paard te krijgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:43

als je het zou doen zou ik in ieder geval het paard op de huidige stalling laten, tevens een eindtermijn waarin het paard zeker volledig is afbetaald en erook in vermelde dat het papier in jouw bezit blijft totdat je de laatste termijn betaling hebt ontvangen en dan pas het paard overschrijven. Het risico en de kosten (stalling medisch etc) per heden voor de koper zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:52

Ik zou dit zelf nooit doen.
Een contract is mooi, maar moet wel zo verschrikkelijk waterdicht zijn.
Ik heb weleens gehoord, dat een contract alleen gedlig is, als het is ondertekend door een notaris (maar dat weet ik dus niet zeker).
Sowieso zou ik je paard nooit meegeven voordat het helemaal afbetaald is.
Voor je het weet zijn ze ermee weg en kun je fluiten naar je geld en vervolgens nog eens 3x zoveel dokken voor een advocaat waarbij je waarschijnlijk nog niks opschiet.
Tevens moet je wel zulke goede afspraken (dat waterdicht contract dus) maken over bijvoorbeeld tussentijdse ongevallen, dierenartskosten etc.
Mijn advies...doe het niet.
Haal anders je paardje uit de verkoop voor die vrouw.
Laat haar sparen tot ze het complete bedrag heeft en laat dan de verkoop pas doorgaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:32

Toch is het zo dat als je een paard op afbetaling moet kopen, je feitelijk geen paard kunt betalen.
Laat haar naar een bank gaan en daar die lening afsluiten. Leg risico's daar neer waar ze thuishoren, bij de koper in dit geval. Als zij financieel draagkrachtig genoeg is om een paard te onderhouden, heeft ze ook genoeg inkomen om op basis daarvan een lening bij de bank te krijgen!
Gewoon boter bij de vis en anders jammer dan, NEXT......

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 09:36

ik heb er ervaring mee, en zou het zelf dus nóóit doen!
we hadden een waterdicht wurgcontract gemaakt en nog gedonder mee gekregen.
en het begon al met de keuring. Paard ging per direct mee zou binnen een week gekeurd worden, dat werd al 2 weken... wie weet wat er in de tussentijd allemaal gebeurd....
toen de keuring eindelijk plaatsvond werd ons doodleuk medegedeeld dat er ook bloed getrokken was en dat dat op dit moment onderzocht werd want de Da vond de merrie wat lusteloos (even ter info, merrie was van NL naar Duitsland gegaan, met het weghalen meteen afgespeend, kreeg ander voer en stond in een nieuwe kudde)
wij hadden geen toestemming gegeven voor een bloedonderzoek, maar we werden er achteraf mee geconfronteerd....