Donutdingen ofwel een haar vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Donutdingen ofwel een haar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:29

Hoe zit dat nou met je haar op wedstrijd. Mij werd vandaag verteld dat ik morgen (op mijn debuut in de dressuur) mijn haar op hoor te steken met zo'n donutding en parelnetje. Brrrrr. Ik dacht ook dat mijn haar daar veel te kort voor zou zijn. Maar uit een test bleek dat het toch echt lang genoeg was.
Ik wilde gewoon een speld in doen en daarmee een kort staartje creeeren.

Ik heb er de regelementen van het KNHS eens op nageslagen. Ik vind twee bepalingen. Een voor amazones onder de 16 die geen knot mogen dragen maar een glad haarnetje dienen te gebruiken.
En een voor amazones die met een dameszadel willen rijden.

Die eerste bepaling heb ik vandaag met voeten getreden gezien en volgens mij weet niemand dat.. en de tweede in niet aan de orde.
Maar wat moet nou en wat moet nou niet???? Mag een kort staartje met een gewone gladde speld of een elastiekje?

Denica

Re: Donutdingen ofwel een haar vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:47

Ik weet zo de preciese regelementen niet, maar zie ook wel eens mensen op wedstrijd met haar gewoon in een staart of vlecht. Volgens mij is het dus niet verplicht om je haar in een knot te dragen maar het staat wel weer een stuk netter vind ik. Kan me voorstellen dat de verzorging er beter uitziet als je haar netjes geknot zit dan wanneer je het gewoon in een staart hebt.

Ik heb het zelf meestal gewoon in een knot met donut, en geen kralennetje er meer over.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:25

Haar moet gewoon netjes zitten, vlecht, haarnetje, kort staartje.
Vroeger had ik heel lang haar en kon ik van mijn eigen haar knot maken. Hoe zet je zo'n donut eigenlijk vast bij korter haar(schouderlengte)?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:31

Staartje en daarom heen doen en vastzetten met speldjes. K ken zelfs iemand die gewoon echt kort haar heeft en er nog een donut in vast krijgt Lachen

K vind t trouwens wel veel netter staan dan een speld oid in. En k was vandaag mee op wedstrijd en iemand heeft daar dus dr wptje gemist omdat ze geen haarnetje in had Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 19:34

Elastiekje, donut er om. Haar rond het donut vastzetten met weer een elastiekje. Parelnetje er om en ik geloof nog een elastiekje. Het bleef wel goed hangen.

Een winstpunt missen omdat er geen haarnetje in zat vind ik wel heel vreemd nu ik er de regelementen nog eens op nageslagen heb. Als me dat morgen gebeurt, (vast niet het is voor mij en mijn paard de eerste keer) dan mogen ze toch even voor me opzoeken waar dat staat in de regelementen.....

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:41

Nja ze had 179 en een 6 voor dr verzorging dacht k, dus t zal vast niet helemaal aan dat netje liggen, maar k kan me voorstellen dat een jury dat toch net iets netter vind Lachen

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:00

Met een donut een knot maken is een handigheidje. Wat je nodig hebt is een staart, een donut, haarnetje en van die speciale speldjes. Eerst met een niet de dik haarelastiek een staart maken, die goed strak zit. Dan de donut ere over heen doen. met 3 of 4 speldjes de donut goed vastzetten door het elastiek van de staart. dan het haar eromheen verdelen dmv 1 of 2 haarnetjes goed vastzetten. dan het haar nog wat vastmaken met een aantal speldjes en dan een siernetje eromheen. Die zet ik nog altijd wel vast met wat speldjes. Dan als finishing touch, een wat groter elastiek tussen hoofd en knot. zo zit het goed stevig en strak.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:40

ik maak altijd een lage staart (heel laag, anders past mn cap niet met die donut) en dan donut erdoor, haar terugeroverheen steken zeg maar, parelnetje erover, daarna uiteinden van mijn haar langs de rand van de donut wegwerken en een dikke elastiek eromheen, blijft super zitten en staat heel netjes vind ik zelf

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:51

Hm ik heb echt nooit zon ding in! Heb ik absoluut geen geduld voor haha! Ik maak altijd een vlecht van mijn (behoorlijk) lange haar, en vouw die dubbel en doe daar twee dikke wolelastieken omheen... Moet ik toch eens opzoeken of het nu verplicht is met zon netje oid :s

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:43

Ik zou zoiezo een netje omdoen. Ik had vroeger geen donut en maakte dan een vlecht en propte die netjes in m'n netje, dat netje zat dan vast aan zo'n klip-bros-ding.
Als je haar nou zo kort is dat het door het netje heen piekt zou je evt eerst een panty(sokje) eroverheen kunnen doen, en daarna een netje met pareltjes.

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 14:02

Ik vroeg me dus het zelfde af, want je ziet zoveel verschillende dingen op een wedstrijd Bloos .. ikzelf heb altijd zo'n netje in dat zit dan altijd wel behoorlijk stevig maar zakt wel altijd uit als ik op de wedstrijd ben.. Boos!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 16:44

Die netjes vind ik eigenlijk best wel mooi en chique. denk dat ik in de toekomst daar maar voor ga. Het debuut is trouwens heel goed gegaan (ook zonder donutding dus).

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:40

Jako_Saffier schreef:
Ik vroeg me dus het zelfde af, want je ziet zoveel verschillende dingen op een wedstrijd Bloos .. ikzelf heb altijd zo'n netje in dat zit dan altijd wel behoorlijk stevig maar zakt wel altijd uit als ik op de wedstrijd ben.. Boos!
Je kan er ook wat opsteekspeldjes doorheen doen. Die steek je dan van buiten, door je netje, je donut in.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 10:45

Moet dat serieus? Bloos! Je ziet inderdaad genoeg mensen die niet zo'n ding dragen.. maar als het kan, tja misschien toch maar doen? Ik ben blij dat ik nog onder de 16 zit én te kort haar heb.. Clown

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:53

Ik vouw altijd mijn staart om. Doe daar een 'blond' netje omheen. En een grote zilveren speld.
Is altijd netjes Lachen

Waar ik me over verbaas zijn mensen waarbij hun haar overal onder hun cap vandaag piept Tong uitsteken

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:47

Ik heb zo'n netje met kraaltjes, rol mn haar in een soort knot en netje eroverheen.

Ik ben toch wel heel benieuwd wat een donut is.... Wie weet scheelt me dat een hele hoop gepriegel

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:40

Een donut is een soort rondje van nep haar. Kan zo gauw even geen foto vinden Lachen

ikke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:28

Ik heb gewoon een knotje in mijn haar, zonder haarnetje. Staat ook wel netjes, vind ik...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:51

Ik start zelf geen officiele wedstrijden maar ik rij wel in een carrouselgroep die regelmatig meedoet aan wedstrijden en ook bijvoorbeeld het NK. Daar is het ontzettend belangrijk dat we er allemaal zo gelijk mogelijk uitzien en zo netjes mogelijk, dus moet iedereen op dezelfde manier het haar vastmaken.
Wij hebben allemaal een lage paardenstaart (zie je later niet, maar wel zo handig), dan een haarnetje over het hele hoofd heen (hele simpele dingen, gewoon vanaf je voorhoofd over je hele haar heen). Daarna zo'n haarnetje erin (allemaal zwart):
http://www.bosruitersport.nl/shop/image ... ik-wit.jpg

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 10:41

Ik doe zelf een knotje in mijn haar en daar een kralending omheen. Heb eigenlijks geen idee wat 'moet'.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:27

Ik heb ook veel korte plukken en een pony [in mijn haar Clown]. Vind daarom een haarnet over je hele hoofd heen ideaal. Ik maak een klein knotje met een beetje haar en veel net en klaar.
Vind die kralen dingen, grote spelden en glitters te afstotelijk.

Zolang je maar geen pieken haar onder je cap vandaan hebt komen is het goed, volgens mij.

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:21

Het moet er gewoon netjes uitzien, en in de ruitersportwinkel hebben ze ook altijd van die knippen met een zakje eraan zegmaar, waar dan je haar in moet. Tong uitsteken
Die zijn wel erg handig.
Maar ik ken ook wel mensen die onder de 16 zijn en met een donutknot rijden, en die hebben nog nooit problemen mee gehad.
Raaare regel. Tong uitsteken

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:38

jury schreef:
Haar moet gewoon netjes zitten, vlecht, haarnetje, kort staartje.
Vroeger had ik heel lang haar en kon ik van mijn eigen haar knot maken. Hoe zet je zo'n donut eigenlijk vast bij korter haar(schouderlengte)?

Dat is wat mij ook altijd verteld is, gewoon zorgen dat je haar netjes zit.
Ik maak altijd een staart, die vouw ik dubbel, donut eroverheen, parelnetje er overheen, klaar! Haha!
Heb nooit geduld om al die speldjes erin te doen, maar het klopt wel dat het dan sneller uitzakt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 23:14

Ik ben van plan zaterdag een knotje te maken zover dat nog kan met mijn haar (heb wel lang haar maar heel veel laagjes). En daarom heen zo'n zwart kralending. Is wel goed toch?

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:45

@ Jildau: Ja dat is zeker goed! Knipoog het zit in een knot en een netje, daar kan niet veel verkeerd aan zijn.

Ik rijd ook altijd met een donut met een kralennetje. Nog nooit problemen mee gehad!