wel of geen hooinet in je trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

wel of geen hooinet in je trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 00:09

ik hoorde laatst dat iemand mij afraadde een hooinet in de trailer te hangen vanwege t gevaar ervan.
Zij vond ook dat een paard "gewoon"stil moet kunnen staan.
Ik hang liever,op een veilige manier uiteraard ,wel een hooinet op omdat ik vind dat mijn paard wat relaxter is tijdens t rijden in de trailer.
Hebben jullie wel of geen hooinet in je trailer hangen?

Anoniem

Re: wel of geen hooinet in je trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 00:43

Wel. Hebben ze wat te doen onder 't rijden. Wel goed vast hangen (juiste hoogte, zo dat 'ie niet heen en weer slingert).

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:10

het ligt er een beetje aan. tijdens het rijden eet hij er niet van, maar met stilstaan wel. als hij dus een tijdje op de trailer moet staan wachten voordat we weg kunnen. bijvoorbeeld wedstrijd ofzo hang ik hem er wel in, maar naar het strand bijvoorbeeld niet. dan is het toch erin en weg rijden.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:33

Een hooinet in de trailer is echt geen gevaar, mits je het op goede hoogte ophangt.
Als ik het hooinet aan de ring voorin de trailer heb vastgemaakt, doe ik nog een extra strotouwtje aan het net die ik ook strak aan diezelfde ring vastknoop. Zo hangt er een 'bol' hooi voor de neus van het paard en is er geen rede tot gevaar.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:23

Soms hang ik er een net in, maar dat is eigenlijk alleen op de terugweg, als we een eind weg zijn geweest. Als we naar de manege/menclub gaan (beide 10 min met de trailer) dan hang ik er geen net in. Ze blijven allebei goed stil staan (of kijken naar buiten) en ik vind het lastig als ze volgevreten op de club aankomen. Op de terugweg maakt het me niet uit, dan gaan ze toch de paddock of stal in.
De een zegt dat je een hooinet zo goed mogelijk moet vastmaken, op goede hoogte, een ander gebruikt juist weer een "breekbaar" touwtje. Mocht het paard er om een rare reden toch inkomen, dan breekt het touwtje en wordt het net naar beneden getrapt. Vastzitten is er dan niet meer bij....
Zelf ben ik voor stevig ophangen, op juiste hoogte.
De meningen zijn dus verdeeld!

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:25

Als het voor een korte rit is, dan doe ik het niet. Maar voor langere ritten wel.

Heb overigens gehoord dat mensen het afraden, niet vanwege het gevaar ( gewoon goed ophangen), maar omdat paarden bij het eten van hooi water drinken, en in de trailer gaat dat niet...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:30

Ik hang hem er altijd in, en hij is ook altijd schoon leeg als we op de plaats van bestemming aankomen...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:32

Wij hangen er alleen een hooinet in als het paard alleen staat Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:32

Ik hang altijd een hooinet in de trailer, of ik nu een lange of korte rit maakt.
Zorg dat het net goed opgehangen wordt, kan er in principe niks gebeuren Lachen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:35

ja, altijd, ze zijn dan stukken rustiger.
Dit komt omdat als ze kunnen kauwen, er een 'anti-stresshormoon' vrij komt, waardoor ze veel rustiger op de trailer staan.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:36

Ik heb er altijd een hooinet in hangen, als ik dat niet doe dan gaat mijn eigenwijze haflinger heel hard achteruit de trailer uit zodra hij ziet dat ik het vergeten ben. Bloos

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:37

Ik heb altijd een hooinet in de trailer. Wel is mij afgeraden om het hooinet alleen aan de haak erboven vast te maken, omdat die dan kan gaan schommelen en tegen het hoofd van het paard aan kan komen. Ik heb mijn hooinet dus met een of andere vage constructie aan het raampje van de trailer vast gemaakt en nou kan die dus niet meer bewegen en mijn pony kan er goed bij Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:45

Hooinet!!! altijd..

Heerlijk als je perongeluk in de file staat of zo...
(en helaas is me dat wel eens gebeurt...)

Wel super strak met touw aan achterkant erdoor gevlochten
Mijn oog zit aan de voorwand van de trailer, niet aan het dak,
lekker op neus hoogte!!!
Net beweegt geen mm!! als je hem daar klemvast trekt...

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:22

ik heb geen eigen trailer maar de trailer die ik leen heeft wel een gevuld hooinet. mijn paard is altijd heel rustig in de trailer. maar als ik het niet heb gaat het ook goed. het is gewoon makkelijk dat je paard niet vervelend gaat doen en wat afleiding heeft. als het een goed stevig opgehangen net is vindt ik het juist een hele veilige oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:36

Ik hang hem idd voor lange ritten er ook altijd in. Gewoon overdwars zeg maar. Dus onderkant van het hooinet aan de ene kant van de trailer, en bovenkant, waar je hem dichtknoopt, aan de andere kant van de trailer. Zo hangt ie hoger, dan als je hem 'gewoon' ophangt. Al verschilt dit natuurlijk ook per trailer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 01:39

Ik hang er ook altijd een hooinet in als ik met mijn paard weg ga, voor een korte rit is dat niet nodig, tenzij je daar ook nog weer moet wachten dan is het wel; handig ja heeft het paard ook nog wat te doen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 01:43

hang er altijd een in. Je weet nooit of je in de file komt te staan door een of ander iets.
Die van mij staat echt niet rustig zonder...voor eten doet hij alles dus dan doen we het maar zo.
Heb geen hooinet maar hooizakken (ook met aan beide kanten een gat voor in het midden). Die maak ik vast aan het raamrooster.
De mini's krijgen hier wel een hooinetje, dat hangt dan aan het tussenschot tussen beiden in, net hoog genoeg om er niet met de voetjes in te komen. Wel zijn het hooinetten met extra kleine maas, dat wel.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:59

Als je een hooinet ophangt in de trailer: het lange touw van het net door de ring in de trailer halen, vervolgens aan de onderkant van het net (daar zit meestal een metalen ring/oog) vast binden. Op deze manier kun je je hooinet het hoogst ophangen (zonder dat je lang armen nodig hebt), je vouwt hem als het ware dubbel; hij zal dan ook nooit te laag komen te hangen als het hooi op is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:48

Ik voer nooit hooi op de trailer. Het heeft me namelijk een keer bijna een paard gekost. Die heeft onderweg een prop hooi in haar keel gekregen die bleef steken. Gelukkig kijk ik bij aankomst altijd gelijk of alles goed is en dat is haar redding geweest. Ze stond kletsnat van zweet op de trailer met het schuim over haar hele hoofd. Paard was volledig in paniek en had het erg benauwd. Met hulp van veel omstanders en een snel opgeroepen dierenarts hebben we haar na een heel gevecht kunnen redden, maar het was echt kantje-boord. Voor mij dus geen hooi meer op de trailer.

En voor de mensen die denken: "ach, dat is puur pech hebben, zoiets gebeurt niet zo vaak"........ een paar weken laten gebeurde vrijwel hetzelfde met één van de pony's van mijn vader. Die situatie was iets minder ernstig, maar ook zij had een prop hooi behoorlijk vast in haar keel zitten.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:40

maar dat kan ook gewoon thuis gebeuren met die hooiprop.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:44

Soms een hooinet maar meestal een baal hooi op de grond, zodat ze met hun hoofd naar beneden kunnen eten. Daarom ook raampje aan de voorkant zodat ze hun nek niet hoeven te draaien. Met hoofd naar beneden is ideale houding en ze krijgen ook al het stof niet naar binnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:45

Mijn paard gebruikt een hooinet als flosdraad.
Hij probeert hem zo snel mogelijk klein te maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:51

Op de grond kan de mijne er niet bij..
pony... stang dan te hoog....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:52

Onder het rijden niet, maar als ik weet dat mijn pony er een tijd op moet staan bijv tijdens een wedstrijd dan neem ik wel een hooizak mee.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:55

in de trailer leg ik geen baal hooi op de grond, lijkt me beetje onhandig voor mijn paard.
Raam aan de voorkant zijn hele dure trailers, ken ze volgens mij alleen van Westfalia (of die oudere houten trailers)