Paard word druk van te vaak rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Paard word druk van te vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:52

Hallo

Ik heb een vraagje.
Mijn pony is altijd erg druk, nu zegt mijn vriendin dat het komt omdat ik te vaak rijd.
Ik rijd 5 soms 6 keer in de week.
Maar kan een pony nu druk worden van te vaak rijden?

8nnemiek

Re: Paard word druk van te vaak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:55

Wel een betere conditie krijgen en dus meer energie, maar ik heb nooit echt meegemaakt dat een paard daardoor feller wordt.

Is er niet iets anders veranderd? Minder weidegang? Ander/meer voer?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:56

MysticTinker schreef:
Wel een betere conditie krijgen en dus meer energie, maar ik heb nooit echt meegemaakt dat een paard daardoor feller wordt.

Is er niet iets anders veranderd? Minder weidegang? Ander/meer voer?

Ze staat dag en nacht buiten en zo staat ze al haar hele leven. De paarden krijgen gewoon alleen hooi.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:56

heb het nog nooit meegemaakt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:57

Dat vraag ik mij ook af!

Hangt er natuurlijk vanaf op welke manier je rijdt... Als je er als gefrustreerd op zit en alleen maar loopt te trekken en te schoppen, dan wordt een paard wel druk.

Maar neem aan dat jij gewoon lol in je knol hebt Haha! (En er dus lekker relaxed op zit!!)

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:58

Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel van te weinig rijden. Maar is je pony alleen druk met het rijden of ook in de omgang? Misschien proberen om een vast ritme met het rijden te krijgen, bijv. eerst rustig losstappen dan een drafje, dan een oefening gaan doen, een galopje, daarna weer rustig uitstappen en daarin gewoon een regelmaat krijgen. Van regelmaat worden paarden vaak wat rustiger.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:58

Meestal hangt het druk zijn af van het ras, afstammeling, karakter of idd meer voer dan nodig is!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:59

Is je pony echt drukker of heeft die gewoon meer energie door een betere conditie? Wat doet ze precies ?
Van vaak rijden wordt een paard normaal juist rustiger, alleen krijgen/behouden ze inderdaad een beter conditie.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:03

mo_van_dijk schreef:
Dat vraag ik mij ook af!

Hangt er natuurlijk vanaf op welke manier je rijdt... Als je er als gefrustreerd op zit en alleen maar loopt te trekken en te schoppen, dan wordt een paard wel druk.

Maar neem aan dat jij gewoon lol in je knol hebt Haha! (En er dus lekker relaxed op zit!!)

Nou dat is wel het minst wat ik doe Knipoog
Heb liever lol met je knol Knipoog

paafke schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel van te weinig rijden. Maar is je pony alleen druk met het rijden of ook in de omgang? Misschien proberen om een vast ritme met het rijden te krijgen, bijv. eerst rustig losstappen dan een drafje, dan een oefening gaan doen, een galopje, daarna weer rustig uitstappen en daarin gewoon een regelmaat krijgen. Van regelmaat worden paarden vaak wat rustiger.

Ik doe altijd stappen, draven, galop en dan vooral na de galop is ze té druk maar dat is normaal voor haar.

mo_van_dijk schreef:
Meestal hangt het druk zijn af van het ras, afstammeling, karakter of idd meer voer dan nodig is!

Het is een Welsh X Hackney

twinducklin schreef:
Is je pony echt drukker of heeft die gewoon meer energie door een betere conditie? Wat doet ze precies ?
Van vaak rijden wordt een paard normaal juist rustiger, alleen krijgen/behouden ze inderdaad een beter conditie.

Heel hard rondcrossen, maar ook heel opgefokt lopen enzo. Ze heeft ook wel energie te veel, maar hoe langer ik rijd hoe drukker ze word dus dat is ook raar..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:08

Dat vind ik niet raar dat ze steeds drukker wordt, mijn merrie heeft dat ook. Dat betekend dat ze zich waarschijnlijk met teveel spanning laat rijden, dus ontspanning opzoeken en vanuit daar gaan rijden. Veel spanning is adraline, nog meer spanning nog meer adraline is nog drukker, blijft dan dus een cirkeltje..

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:09

twinducklin schreef:
Dat vind ik niet raar dat ze steeds drukker wordt, mijn merrie heeft dat ook. Dat betekend dat ze zich waarschijnlijk met teveel spanning laat rijden, dus ontspanning opzoeken en vanuit daar gaan rijden. Veel spanning is adraline, nog meer spanning nog meer adraline is nog drukker, blijft dan dus een cirkeltje..

NOu dat is juist niet. Met lange teugels loopt ze eerst ontspannen en dan gaat ze weer rondcrossen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:12

Is ze helemaal in orde (de rug) ?

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:15

mo_van_dijk schreef:
Is ze helemaal in orde (de rug) ?

Ze is in orde Ja
Want ook in de wei, als ze eenmala rent, rent ze wel kwartier door Nagelbijten / Gniffelen
Ze is wel zo Bloos

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:16

Mijn welsh arabiertje liep ook altijd heel gespannen rond. Wou nooit aan de teugel en alleen maar harder. Het kan zijn door druk op de mond:) of door pijn in zijn rug. Mijn huidige pony heb i keerst 2 jaar verzorgd toen hij van mij werd tandarts geweest en hij had hele grote en vooral veel haken! En ook een rugprobleem waar aan gewerkt word!;) evt longeren met pessoa. Daar worden veel paarden ontspannen van en het is erg goed voor de rug!

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 15:19

roxxxiejjj schreef:
Mijn welsh arabiertje liep ook altijd heel gespannen rond. Wou nooit aan de teugel en alleen maar harder. Het kan zijn door druk op de mond:) of door pijn in zijn rug. Mijn huidige pony heb i keerst 2 jaar verzorgd toen hij van mij werd tandarts geweest en hij had hele grote en vooral veel haken! En ook een rugprobleem waar aan gewerkt word!;) evt longeren met pessoa. Daar worden veel paarden ontspannen van en het is erg goed voor de rug!

Heb ik al geprobeerd.
met de pessoa rent ze gewoon uit plezier weg enzo, en ik vind het dan te gevaarlijk met pessoa.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:48

Ik heb je een pb gestuurd;).