Wat is nou goed halsstrekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is nou goed halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:52

Ja ik heb weer eens een vraagje Vork

Mijn pony kan goed halsstrekken. Heb er ook altijd een 8 voor met commentaar "teugels in contact houden". Nu had ik afgelope zondag wedstrijd en deed mijn pony dus weer goed halsstrekken. En op de foto's ziet het er gewoon bijna perfect uit. Kreeg ik maar een 6. Zonder commentaar. Wat is nu goed halsstrekken?

Dit was halsstrekken op de wedstrijd van afgelopen zondag die maar een 6 was:

http://mfotografie.myjalbum.net/Waalwij ... 202759.jpg
http://mfotografie.myjalbum.net/Waalwij ... 202756.jpg

En dit was wel een 8:

http://img358.imageshack.us/img358/8859/csc0343fe8.jpg
http://img234.imageshack.us/img234/1562/3proef1xm4.jpg

Nu ben ik benieuwd wat jullie fout vonden aan die eerste 2 foto's en ofdat jullie nu een foto hebben van het bijna perfecte halsstrekken.

sans6

Re: Wat is nou goed halsstrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:53

het lijkt wel of je paard op de eerste foto's ietsje kantelt, en wat mer op de voorhand valt. Dat zou het lagere cijfer kunnen verklaren

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:55

ik zie niet zo heel veel verschil eerlijk gezegd. Voor het mooie zou hij iets meer op achterbeen mogen blijven, iets ronder blijven in de hals en iets meer aanleuning maar ik vind het absoluut een dikke 8.

Dit was ook een 8 (in het L2) en ik vind de jouwe wat mooier.
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... breda2.jpg
Laatst bijgewerkt door Lielle op 24-04-08 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:56

De 2e foto's kan ik hier niet zien, maar ik vind dat op de 1e foto je paardje wat ronder mag blijven. Hij steekt nu echt zijn neus naar voren, toont voor mij wat of hij de teugels uit je handen getrokken heeft. Daarbij valt ie wat op de voorhand. Maar vind wel dat ie mooi laag komt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:11

Hij lijkt op de 1e foto ook zijn kaak iets vast te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:12

het is ook geen 10 waard, dat ben ik met je eens. maar ik zi het hals strekken maar weinig zo worden uitgevoerd helaas.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

Het kan ook zijn (en dat is op de foto slecht te zien) dat je nw wel goed was, maar je vw niet.
Mijn paard strekt de hals altijd voor minimaal een 8, maar afgelopen zondag was het vw er een beetje uit, waardoor ik ook deze keer een 6 kreeg.
Verder vind ik dat je paard nog iets meer zou mogen dalen en een tikje ronder mag blijven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:08

Hals strekken
paard moet in balans blijven met impuls, dalen tot kniehoogte en in het totale frame verlengend.

Op de eerste foto's lijkt het alsof het paard op de voorhand valt en wegloopt over de buitenschouder. Als dit het geval was dan zou ik ook niet verder komen dan een 6.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:09

Aan de hand van een paar foto's is het moeilijk om een oordeel te vellen. Je paard moet de hand volgen, voorwaarts neerwaarts en hij moet in hetzelfde tempo door blijven lopen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:12

Goed halstrekken is met de hals naar beneden ipv naar beneden en naar voren.

Hoe dichter de hals bij de voorbenen blijft, aanleuning behoud, en daarbij hoe lager de neus komt, hoe beter het halstrekken is.
De hals is op de foto's vrij ver naar voren.

Op de foto van een reactie, lielle, die met een 8 is beoordeeld zie je dat beter. Volgens velen alsnog geen optimale halsstrekking maar paard blijft duidelijk ronder en neusje is meer naar beneden/rond gericht ipv naar voren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 08:31

Om even dit topic te kapen, wat zou jij nog aan mijn hals strekken (nou ja, dat van mijn paard) willen verbeteren. Geen commentaar, gewoon om te leren. En dan even afgezien van mijn eigen houding trouwens Knipoog Ik vind haar nog iets te veel op de voorhand komen, maar verder kan ik er niet veel meer over zeggen.

Overigens zou ik op basis van de foto's van TS een 6 toch wel wat mager vinden. Ik zie er niet zoveel op de wedstrijden die zo kunnen hals strekken.

MichelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:07

wat mijn dochter moet leren, is dat ze haar paard eerst goed nagevelijk en vanuit achter moet rijden, dan langzaam de hals laten gaan en 'op een lange teugel, aan de teugel' rijden.
dan blijft het paard z'n achterbeen behouden en 'rent hij niet weg'
misschien dat dat bij jou ook helpt?

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:16

De foto's waar jij een 6 voor hebt gekregen lijkt je paard wat van het achterbeen af te lopen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:23

Ze lijkt op de voorhand te vallen en ik gok zo dat het tempo ook niet hetzelfde is als wanneer je de teugels korter hebt (maar dat weet ik niet zeker)
Een paard hoort zo makkelijk in evenwicht te lopen, dat hij tijdens het halsstrekken in hetzelfde tempo doorloopt (Genoeg actief! Maar niet over het tempo, wat vaak gebeurt), en geleidelijk zijn hals verlengt. Als er staat 'contact houden' heb je kans dat het paard de teugels uit je hand trekt/ heel snel zijn hoofd naar beneden strekt.
Heeft je paard het hoofd wel de hele tijd laag? Of komt ze soms omhoog? Dat kan namelijk ook een reden zijn voor een lager cijfer.

Een 6 is inderdaad wel heel anders dan een 8.. Ik kreeg een keer (in dezelfde proef, kampioenschap) bij de ene jury een 9 en bij de ander een 6/7 ofzo. Maar toen wist ik niet precies hoe halsstrekken moest, nu heb ik een instructrice die me dat allemaal heeft geleerd en nu kan ik zelf ook goed zien wat er minder ging in het halsstrekken.

Ik heb er laatst eens een 10 op gehad, en nu vaak een 9.

Hier even een filmpje, op minuut 2.40 moet mijn pony halsstrekken. Dit is niet zo goed voor ons doen, maar ik had er wel een 9 op. Het tempo is wel goed, maar hij zakt niet zoals hij kan. En het neusje komt op het laatst net iets teveel terug.
http://youtube.com/watch?v=D4icJyfNNGY

En een foto van mij met mijn pony uit de Wiki.
http://static.bokt.nl/w/images/6/68/Halsstrekken.jpg

edit: nog een still uit het filmpje:
Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:01

Ik weet natuurlijk niet hoe het met je tempo en impuls was maar van mij zou je hier minstens een 7 krijgen en nog eerder een 8.
Ik vind het er goed uit zien. En mensen, over dat op de voorhand vallen: we hebben het hier over B/L Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:09

@ LoveLeandro woow een 10! wat ontzettend goed! Wat is je geheim?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 23:46

@ Loveleandro: Halsstrekken is de neus maar tot kniehoogte heb ik geleerd en dan dat de pony niet achter de loodlijn komt. Daarbij moeten ze voorwaarts blijven. Mijn pony is nogal op de voorhand gebouwt maar toen was ze wel actief. Dus het vwnw was er zeker. En ik vind het apart als ik der maar een 6 voor kreeg.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:03

Fitzroy schreef:
Ik vind het er goed uit zien. En mensen, over dat op de voorhand vallen: we hebben het hier over B/L Knipoog

Bedoel je hiermee da je in de B en L bij halsstrekken op de voorhand mag vallen dan een hoger cijfer verdient dan een 6?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:46

Als het niet extreem is en verder alles netjes uitgevoerd vind ik het geen probleem om hoger te gaan zitten bij de manier van halsstrekken zoals ik het op deze foto zie.
Je kan van een B/L paard niet verwachten dat ie al helemaal op het achterbeen is. We zitten geen M/Z te jureren en bovendien moeten we positief blijven. Fouten kijken is wel heel makkelijk, dat kan iedereen.
Ik ben al heel blij als het paard daadwerkelijk de hand volgt want het halsstrekken blijft een dramatisch onderdeel in de proeven. Ik kan daar maar weinig 6-en of hoger kwijt, ik weet niet hoe dat bij jullie is.
Dus als ik dan iemand als TS in de ring zou krijgen waarbij het paard en de hand volgt en de neus is er uit en het tempo blijft hetzelfde, dan zou ik het wel heel negatief vinden als je daar niet hoger dan een 6 voor gaat geven.
Maar goed, ieder z'n eigen mening. Daarom heeft TS nu een 6 en andere keren steeds een 8. Leuk he, jurysporten Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 06:51

Fitzroy schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe het met je tempo en impuls was maar van mij zou je hier minstens een 7 krijgen en nog eerder een 8.

ik vroeg me al af of ik nou gek werd. Tuurlijk kun je er nog wat over zeggen, maar het is ook geen tien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:19

Op de voorhand vallen gebeurd altijd met hals strekken,daar gaat het ook niet om.Het is een beetje afhankelijk van de bouw van het paard hoe laag zijn hals kan komen.Het mooiste is dat je een goede aanleuning houd en een beetje aanspanning in de bovenlijn houd en dan dat het paard mooi zakt en het neusje eruit steekt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:50

Schiet mij maar lek.
"Bij halsstrekken loopt paard altijd op de voorhand...". Dit is voor mij al ruiter en jury geheel nieuw.
"....al heel blij als het paard daadwerkelijk de hand volgt...". Mee eens, er gebeurt te vaak helemaal niets maar.
Slecht halsstrekken is en blijft onvoldoende (ik kom helaas te vaak op 3 of 4 uit, ook in B omdat ik dit een van de basispnt vind van de africhting en dus veel aandacht verdient in de training van B en L ruiters) en niet omdat bijna niemand het goed doet, een redelijk halsstrekken dan overwaarderen met een 7 of 8 lijkt me. Dat wordt dan een 6-je zoals de initiatiefnemer voor deze topic ook gehad heeft.

Zoals op de foto bij Loveleandra zou anders in verhouding een 12 moeten worden.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:01

ELpatcho schreef:
@ LoveLeandro woow een 10! wat ontzettend goed! Wat is je geheim?

Ik was er ook erg blij mee Haha!
Maar ik heb geen geheim, ik heb een goede instructrice en mijn pony loopt gewoon op eigen benen, in horizontaal evenwicht. Hij is soepel en los in het lijf. Als je je paard/pony rijtechnisch goed voor elkaar hebt, lukt het halsstrekken ook.

__Marloes schreef:
@ Loveleandro: Halsstrekken is de neus maar tot kniehoogte heb ik geleerd en dan dat de pony niet achter de loodlijn komt. Daarbij moeten ze voorwaarts blijven. Mijn pony is nogal op de voorhand gebouwt maar toen was ze wel actief. Dus het vwnw was er zeker. En ik vind het apart als ik der maar een 6 voor kreeg.

Ja, halsstrekken hoort tot kniehoogt, of lager. Ik kan hem ook wel iets minder laag laten komen, maar dan vraag ik zijn rugspieren enz. meer te doen, nu is het echte ontspanning.
En idd, het neusje moet er echt uitkomen.
Als je pony op de voorhand is gebouwd, denk ik dat het voor jou idd moeilijker is. Maar het gaat niet alleen om het halsstrekken he? Het is de hele basis. Een paard (In de B en L) moet in horizontaal evenwicht lopen. Als je dan gaat halsstrekken gaat het paard niet op de voorhand, maar blijft net zo in het horizontale evenwicht lopen.
Ïk ga ervan uit dat het bij een paard die op de voorhand gebouwd is, precies hetzelfde verhaal is, al is de weg er naar toe misschien langer.

Elisa2 schreef:
Op de voorhand vallen gebeurd altijd met hals strekken,daar gaat het ook niet om.Het is een beetje afhankelijk van de bouw van het paard hoe laag zijn hals kan komen.Het mooiste is dat je een goede aanleuning houd en een beetje aanspanning in de bovenlijn houd en dan dat het paard mooi zakt en het neusje eruit steekt.

Dat ligt aan de manier van africhten, en het hoort niet bij het halsstrekken.

jury schreef:
Schiet mij maar lek.
"Bij halsstrekken loopt paard altijd op de voorhand...". Dit is voor mij al ruiter en jury geheel nieuw.
"....al heel blij als het paard daadwerkelijk de hand volgt...". Mee eens, er gebeurt te vaak helemaal niets maar.
Slecht halsstrekken is en blijft onvoldoende (ik kom helaas te vaak op 3 of 4 uit, ook in B omdat ik dit een van de basispnt vind van de africhting en dus veel aandacht verdient in de training van B en L ruiters) en niet omdat bijna niemand het goed doet, een redelijk halsstrekken dan overwaarderen met een 7 of 8 lijkt me. Dat wordt dan een 6-je zoals de initiatiefnemer voor deze topic ook gehad heeft.

Zoals op de foto bij Loveleandra zou anders in verhouding een 12 moeten worden.

Dankjewel Bloos
Ik ben het helemaal met je eens. Eerder kreeg ik ook wel eens een 9 of 8, maar als ik nu eraan denk hoe dat ging, zou ik geen 9 of 8 geven. Het halsstrekken is idd een basispunt van de africhting, en ik vind het heel belangrijk. Wat ik merk aan mijn pony, is dat als hij iets gespannen is, dat hij niet zijn hoofd de hele tijd laag houdt, maar soms wat omhoog komt. Als ik hem niet genoeg actief heb, blijft zijn neusje wat teveel terug. Het is dus ook een goede controle-oefening. Lachen

Dat ik het zo belangrijk vind, zeg ik niet omdat het nu toevallig goed gaat bij ons. Maar ik heb er juist veel tijd aan besteed om het zover te krijgen als het nu is, door rijtechnisch op de goede manier bezig te zijn.